Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15-vuotias yksin Helsinkiin junalla

Vierailija
03.08.2025 |

15-vuotias teinini ei ole matkustanut koskaan junalla yksin. Nyt hänellä olisi Helsingissä (300 km meiltä) harrastustapaaminen. Tarkoitus on mennä junalla päivällä Pasilaan, kävellä kilometrin matka tapaamiseen ja illalla pois samaa tietä eli takaisin asemalle ja junalla kotiin. 

Tajuan, että olisi hyvä kannustaa nuorta ja hienoa, että haluaa mennä. Olen kuitenkin ihan hirveän huolissani. Teini ei ole tottunut kovin paljon liikkumaan kotikulmilta enkä ole varma, tajuaako hän kuinka iso paikka joku asema on. Epäilen osaako suunnistaa ihan vieraassa ympäristössä. En pidä ajatuksesta, että hän jossain asemalla viikonloppuiltana yksin pyörii.

Mitä tekisitte?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ota illalla taksia asemalle. Tripla=pasilan asema on illalla turvallinen,koska on kauppakeskus niin minusta turvallinen illalla

Vierailija
42/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIkeasti. Ihan ok huoli, mutta nuoriin pitää pystyä luottamaan. miten myöhään tulo pasilaan on?

Pasilan asemalla joka on kauppakeskus triplan sisällä, on turvallista kuten aikaisemmin kirjoitin. Triplassa on heti pääovien vieressä jossa on myös junaaikataulu- taulut on 24h auki Alepa ja on turvallista odottaa siinä penkeilläkin.

Jos kovin myöhään on kävely asemalle, voi ottaa taksin/ratikan/bussin. katso HSL reittioppaasta miten julkiset kulkevat siihen aikaan.Kannattaa ladata appi puhelimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaikki on paikanninlaitteilla helpompaa löytää. Kyllä 15.vuotias on niin kehittynyt, että selviää matkasta. Ujonpuoleinen ei rohkene kysyä tai ottaa kontaktia esim. junassa ja samalla hauskaa juttutuokiota. 300 km on myös minulle pitkä matka, mutta kun vaan istuu.

Pasila ei ole niin helppo kuin luullaan, ainakaan minulle. Jopamaanmittauslaitos oli opeteltava ja kartan mukaan en osannut sitäkään löytää, mutta kysyin ja kysyin. Ennen navigaattorieta. Sitten se messuhalli, tai sellainen iso, ei sekään ihan helppo ole korkeiden rakennuksien välissä seikkailla.

Olen löytänyt kuitenkin aina perille. Olen jo yli 70-vuotias ja kysyn jos en osaa.

Vierailija
44/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene mukaan.

Vierailija
45/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ota illalla taksia asemalle. Tripla=pasilan asema on illalla turvallinen,koska on kauppakeskus niin minusta turvallinen illalla

Taksit ei ole turvallisia!

Vierailija
46/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä kannata päästää häntä pois esiliinan alta nyhjöttämästä. 

Vierailija
47/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksit ei ole turvallisia!

TÄMÄ! Ennen olivat.

Vierailija
48/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasila on minulle tuttu, joten opastaisin minne liikkua. Pojallani on älykännykkä, joten käyttää tarvittaessa Google mapsia tai soittaa minulle.

Vierailija
49/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16-vuotiaana nukuin Lontoossa juna-asemilla yksin.

Kasarilla oli ihan normaalia esim interraililla yöpyä asemilla ja puistoissa. Maailma ei kuitenkaan ole yhtään samanlainen enää. Eurooppa ei ole.

Vierailija
50/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 15-vuotiaan pitäisi jo homma hoitaa ! 

Vierailija
51/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasilassa pitää osata katsoa, että on oikealla raiteella, muuten tulee iso siirtyminen toiselle raiteelle.

Kyllä se hyvin menee jos on matkaliput valmiina. Minä en osaisi ottaa oikeita lippuja, eikä minulla ole sellaisia laitteitakaan.

Kai lippuja voi ostaa kioskista.

Vierailija
52/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini ei päästänyt minua 17-vuotiaana junalla edes kolmen kaverin kanssa toiselle paikkakunnalle 30 vuotta sitten. Niin paljon pelkäsi että jotain sattuu, koska oli vasta kuullut että yksin matkustanut poika oli ollut ikävässä tilanteessa. Eivät nuo murheet ja pelot ihan turhia ole. Menimme sitten bussilla.

Mitäs jos laitat nuoresi bussiin?

Jestas. Joko saat liikkua itseksesi ihmisten ilmoilla?

Vierailija
53/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän siitä selviää ihan hyvin. Onhan hänellä smartphone ja voi ottaa tarvittaessa sinuun yhteyden.

Vierailija
54/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisuuden varalle muille vinkiksi: liikkukaa niiden lastenne kanssa julkisilla! Matkustakaa junalla Helsinkiin ja Tampereelle tai minne nyt sitten menettekin. Käykää yhdessä tapahtumissa, ostoksilla, museoissa, ravintoloissa yms. Menkää junalla tai bussilla mummolaan ja kummilaan. Sitten kun se lapsi on teini, sillä ei ole sormi ihan suussa, kun ikinä ei ole poistunut kotipaikkakunnalta muulla kuin perheen kyydissä autolla. 

Vierailija
55/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla kun ei ollut laivoilla ikärajoja, käytiin 14-15 vuotiaina kavereiden kanssa Turusta Tukholmassa. Päivä perillä siis. Muutama kerta kesässä. Mun molemmat lapset muutti vuorollaan kaupunkiin opiskelemaan omaan asuntoon 9-luokan jälkeen, kun mailla ei ollut peruskoulun jälkeen mitään. 

Laita lapsi junaan. Kyllä se selviää. 

Vierailija
56/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pasilassa pitää osata katsoa, että on oikealla raiteella, muuten tulee iso siirtyminen toiselle raiteelle.

Kyllä se hyvin menee jos on matkaliput valmiina. Minä en osaisi ottaa oikeita lippuja, eikä minulla ole sellaisia laitteitakaan.

Kai lippuja voi ostaa kioskista.

Lipun voi Pasilassa ostaa automaatista. kaikki siinä asemahallissa. Pasilan asemahallissa on vartiointi.

Vierailija
57/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaisuuden varalle muille vinkiksi: liikkukaa niiden lastenne kanssa julkisilla! Matkustakaa junalla Helsinkiin ja Tampereelle tai minne nyt sitten menettekin. Käykää yhdessä tapahtumissa, ostoksilla, museoissa, ravintoloissa yms. Menkää junalla tai bussilla mummolaan ja kummilaan. Sitten kun se lapsi on teini, sillä ei ole sormi ihan suussa, kun ikinä ei ole poistunut kotipaikkakunnalta muulla kuin perheen kyydissä autolla. 

Tämä on monille lapsiperheille kustannuskysymys. Yksityisautoilu on edelleen ylivoimaisesti halvinta, kun on kerran sen auton hankkinut. Itse asun kaupungissa, jossa melkein kaikilla perheillä on auto. Lastemme päiväkoti järjestää vuosittain junaretken isoimmille lapsille. He menevät yhden pysäkinvälin kaukojunalla - täällä ei lähiliikennettä olekaan - ja syövät eväät naapurikaupungissa. Todella monelle lapselle ensimmäinen kerta junassa, ja mahtava kokemus. 

Vierailija
58/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta tulee mieleen mun työkaveri, joka lähti illanvietosta kotiin klo 19, kun 16v lukiolainen oli yksin kotona. Jossain vaiheessa vaan pitää luottaa, muuten ei tule yhtään mitään. 

Vierailija
59/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano lapsellesi, että junaan tultuaan kertoo konduktöörille, että Pasilassa pitää jäädä pois, vaikka näyttö ja kuulutukset ovat ok. Konduktöörit kyllä muistaa kasvot ja katsoo nuorempia vähän silmällä.

Vierailija
60/104 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16-vuotiaana nukuin Lontoossa juna-asemilla yksin.

Kasarilla oli ihan normaalia esim interraililla yöpyä asemilla ja puistoissa. Maailma ei kuitenkaan ole yhtään samanlainen enää. Eurooppa ei ole.

Paitsi tilastojen mukaan nyt on turvallisempaa kuin 1980-luvulla, vähemmän väkivaltarikoksia jne. myös muualla Euroopassa.