15-vuotias yksin Helsinkiin junalla
15-vuotias teinini ei ole matkustanut koskaan junalla yksin. Nyt hänellä olisi Helsingissä (300 km meiltä) harrastustapaaminen. Tarkoitus on mennä junalla päivällä Pasilaan, kävellä kilometrin matka tapaamiseen ja illalla pois samaa tietä eli takaisin asemalle ja junalla kotiin.
Tajuan, että olisi hyvä kannustaa nuorta ja hienoa, että haluaa mennä. Olen kuitenkin ihan hirveän huolissani. Teini ei ole tottunut kovin paljon liikkumaan kotikulmilta enkä ole varma, tajuaako hän kuinka iso paikka joku asema on. Epäilen osaako suunnistaa ihan vieraassa ympäristössä. En pidä ajatuksesta, että hän jossain asemalla viikonloppuiltana yksin pyörii.
Mitä tekisitte?
Kommentit (104)
Itsekin menin 13-vuotiaana ennen kännykkäaikaa toiselle paikkakunnalle kesätöihin kahdeksi viikoksi 14-vuotiaan siskoni kanssa. Oli junanvaihtoa ja bussimatkaa vieraalla paikkakunnalla. Yövyimme tyhjässä maalaistalossa ja sieltä kävelimme aamuisin työpaikalle. Muutama vuosi myöhemmin vielä alaikäisinä saimme myös luvan lähteä kesätyötienesteillä ulkomanmatkallekin. Osa kavereista lähti interreilille.Toki nuoret ovat erilaisia. Jotkun voi päästää huoletta reissuun itsenäisesti ja toisia ei.
Vierailija kirjoitti:
Tein itse tuon ikäisenä samanlaisia reissuja yksin ja ihan hyvin meni. Ei ollut edes älypuhelimia silloin, koska tyttösi voi kyllä käyttää karttasovellusta jos on eksyksissä. Aina voi myös kysyä, mistä löytää esim. oikean laiturin.
Ei laitureita kovin vaikea ole löytää, rivissä ja numerojärjestyksessä ne kaikki ovat. Onhan pienilläkin asemilla on näyttötaulut, joita pitää osata lukea. Ei sen vaikeampaa, kunhan varaa tarpeeksi aikaa eikä luule, että kunhan asemalle pääsee, laituri on heti jalkojen juuressa.
Kun minä matkustin 15-vuotiaana huomattavasti lyhyemmän matkan, sain kylkeeni ahdistelijan. Nuori varmasti osaa, mutta osaavatko muut käyttäytyä?
Yksin edes tykkää liikkua Pasilassa iltaisin, mutta toki siellä liikkuu paljon ihmisiä eikä heille mitään pahaa tapahdu. Jos se on uusi paikka, niin voin kuvitella että voi olla aika epämiellyttävää.
Sinänsä ikänsä puolesta ajattelisin, että hän pärjää. Meillä 13-vuotias meni ilman saattajaa lentokoneella, mutta toisaalta häntä oltiin vastassa eli piti osata vain toimia kentällä.
Pasilan asema eli käytännössä kauppakeskus Tripla on ihan helvetin sekava. Kun olisikin vaan juna-asema mutta kun sieltä kauppakeskuksesta pitää löytää oikea laituri niin erittäin hyvissä ajoin kannattaa siellä olla ennen lähtöaikaa että on varaa sekoiluun ja eksymiseen. Ihan perus I ja P lähijuniin olen mennyt ja ei ole mitenkään selkeä löytää oikeaa laituria, vaikka pari kertaa siellä käynyt ja osaan pk-seudun liikennettä muutoin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Pasilan asema eli käytännössä kauppakeskus Tripla on ihan helvetin sekava. Kun olisikin vaan juna-asema mutta kun sieltä kauppakeskuksesta pitää löytää oikea laituri niin erittäin hyvissä ajoin kannattaa siellä olla ennen lähtöaikaa että on varaa sekoiluun ja eksymiseen. Ihan perus I ja P lähijuniin olen mennyt ja ei ole mitenkään selkeä löytää oikeaa laituria, vaikka pari kertaa siellä käynyt ja osaan pk-seudun liikennettä muutoin käyttää.
Triplassa viihtyy satoja asunnottomia varsinkin yöaikaan ja osa niistä on narkomaaneja ja alkoholisteja. Päiväaikaan voi olla turvallista jos osaa pitää huolta tavaroistaan mutta yöllä Triplas voi olla vaarallinen kun zombit valtaavat sen tavallisilta ihmisiltä.
Jos ihan oikeasti nuori ei ole ennen matkustanut yksin junalla eikä muutenkaan vielä ole mikään itsenäinen maailmanmatkaaja, niin voi olla turhan iso pala kakkua. Pasilassa on minustakin hankalaa suunnistaa ja asema on iso ja levotonkin, paljon narkkareita.
Kannattaa tosiaan ainakin nuorelle selvittää lähi- ja kaukojunien ero, opettaa katsomaan juna ja oikea laituri näytöiltä ja vielä junan kyljestä, varmistaa että puhelimessa riittää akkua...
Parasta olisi, jos joku samaan tapahtumaan menossa oleva kaveri olisi mukana tai edes asemalla vastassa ja saattelisi sinne illalla?
Jos tuo ei järjesty, niin menisin mukaan. Olisin omissa menoissani päivän.
Itse matkustin ekan kerran laivalla Ruotsiin yksin 11-vuotiana, kuljin omin päin Lontoossa metrolla 12 vuotiaana. Eli ei pitäisi olla vaikeaa 15-vuotiaalle pojalle matkustaa junalla Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
No Pasilan seutu on ihan ok ja helppo liikkua + löytää junalaiturille. Jos on luotettava tyttö ja noudattaa tuota matkasuunnitelmaa niin miksei voisi mennä yksinkin.
Miten niin tyttö?
Vierailija kirjoitti:
Tein itse tuon ikäisenä samanlaisia reissuja yksin ja ihan hyvin meni. Ei ollut edes älypuhelimia silloin, koska tyttösi voi kyllä käyttää karttasovellusta jos on eksyksissä. Aina voi myös kysyä, mistä löytää esim. oikean laiturin.
Mistä tuo tyttö tähän tuli?
Asemalla odottaa Ahmed ja Mehmet kavereineen. Taluttavat omaan kotiinsa vieraanvaraisina. Huumeitakin tarjoavat ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse matkustin ekan kerran laivalla Ruotsiin yksin 11-vuotiana, kuljin omin päin Lontoossa metrolla 12 vuotiaana. Eli ei pitäisi olla vaikeaa 15-vuotiaalle pojalle matkustaa junalla Helsinkiin.
Milloin tämä tapahtui? 60-luvulla?
Nykyään olisit poliisin ja sosiaaliviranomaisten huomassa, jos 11-vuotias olisi yksin ruotsinlaivalla tai 12-vuotiaana Lontoon metrossa itseksesi. Hyvänen aika.
Vierailija kirjoitti:
Pojalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaisuuden varalle muille vinkiksi: liikkukaa niiden lastenne kanssa julkisilla! Matkustakaa junalla Helsinkiin ja Tampereelle tai minne nyt sitten menettekin. Käykää yhdessä tapahtumissa, ostoksilla, museoissa, ravintoloissa yms. Menkää junalla tai bussilla mummolaan ja kummilaan. Sitten kun se lapsi on teini, sillä ei ole sormi ihan suussa, kun ikinä ei ole poistunut kotipaikkakunnalta muulla kuin perheen kyydissä autolla.
Tämä on monille lapsiperheille kustannuskysymys. Yksityisautoilu on edelleen ylivoimaisesti halvinta, kun on kerran sen auton hankkinut. Itse asun kaupungissa, jossa melkein kaikilla perheillä on auto. Lastemme päiväkoti järjestää vuosittain junaretken isoimmille lapsille. He menevät yhden pysäkinvälin kaukojunalla - täällä ei lähiliikennettä olekaan - ja syövät eväät naapurikaupungissa. Todella monelle lapselle ensimmäinen kerta junassa, ja mahtava
Lasten liput eivät maksa juuri mitään. Mitä aiemmin liput ostaa, sen edullisempaa.
Me asutaan maalaiskaupungissa, kaksi autoa, mutta silti matkustan mieluummin junalla tai bussilla kaupunkeihin. Niin paljon helpompaa. Ei tarvitse ajaa ison kaupungin liikenteessä, jumittaa ruuhkissa, väistellä tietyömaita ja panikoida työmaan takia muuttuvia liikennejärjestelyjä, etsiä parkkipaikkoja tai parkkihalleja, maksaa pysäköintimaksuja, ajella väsyneenä kotiin mahdollisesti pimeällä ja huonossa säässä. Mun nettopalkka on 2000 €/ kk ja silti tämä junalla tai bussilla kulkeminen muutaman kerran vuodessa ei ole ollut kynnyskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta tulee mieleen mun työkaveri, joka lähti illanvietosta kotiin klo 19, kun 16v lukiolainen oli yksin kotona. Jossain vaiheessa vaan pitää luottaa, muuten ei tule yhtään mitään.
Hoksasit varmaan että illanvietto oli niin tylsä että lähti siksi eikä penskan vuoksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Pasilan seutu on ihan ok ja helppo liikkua + löytää junalaiturille. Jos on luotettava tyttö ja noudattaa tuota matkasuunnitelmaa niin miksei voisi mennä yksinkin.
Ei ole ok. Pasilan asema on kaikista pahin paikka, tuttuni on ollut töissä eri kohteissa ja se Pasilan asema on kuulemma epämiellyttävin paikka kaikista, jopa päärautatieasema on rauhallisempi.
No ei se kyllä mene näin, päärautatieasemalla ne huumehörhöt ja ulkkisjengit pyörii.
Totta kai päästät menemään. Junalla on helppo liikkua, eikä kilometri ole matka eikä mikään varsinkaan näin älypuhelinaikana. Enemmän autat lasta, kun uskot ja kannustat siihen että hän pärjää itsenäisesti tällaisissa asioissa, kuin että yrität pehmittää kaiken mahdollisimman helpoksi ja huolestut kaikista pikku asioista.
Sitä paitsi, jos jotain ongelmia tulee (ja niitähän elämässä väistämättä tulee) eikä kaikki menekään aivan suunnitelmien mukaan, on sellaiseenkin järkevämpää suhtautua niin että sitten ne vastaan tulevat ongelmat selvitetään.
Ei ole ok. Pasilan asema on kaikista pahin paikka, tuttuni on ollut töissä eri kohteissa ja se Pasilan asema on kuulemma epämiellyttävin paikka kaikista, jopa päärautatieasema on rauhallisempi.