15-vuotias yksin Helsinkiin junalla
15-vuotias teinini ei ole matkustanut koskaan junalla yksin. Nyt hänellä olisi Helsingissä (300 km meiltä) harrastustapaaminen. Tarkoitus on mennä junalla päivällä Pasilaan, kävellä kilometrin matka tapaamiseen ja illalla pois samaa tietä eli takaisin asemalle ja junalla kotiin.
Tajuan, että olisi hyvä kannustaa nuorta ja hienoa, että haluaa mennä. Olen kuitenkin ihan hirveän huolissani. Teini ei ole tottunut kovin paljon liikkumaan kotikulmilta enkä ole varma, tajuaako hän kuinka iso paikka joku asema on. Epäilen osaako suunnistaa ihan vieraassa ympäristössä. En pidä ajatuksesta, että hän jossain asemalla viikonloppuiltana yksin pyörii.
Mitä tekisitte?
Kommentit (104)
Pasilan asema on osa ostoskeskus Triplaa, kioskeja, kauppoja, kuppiloita, hotellikin löytyy. Aivan turvallinen paikka ja aina löytyy ihmisiä jotka vastaavat mieltä askarruttaviin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Tein itse tuon ikäisenä samanlaisia reissuja yksin ja ihan hyvin meni. Ei ollut edes älypuhelimia silloin, koska tyttösi voi kyllä käyttää karttasovellusta jos on eksyksissä. Aina voi myös kysyä, mistä löytää esim. oikean laiturin.
Tyttö?
Teinisi pärjää varmasti! Pasilan asema on ihan pikkuruinen, kun vertaa vaikkapa Kiinan juna-asemiin. Esimerkiksi Nanningin juna-asema on pinta-alaltaan yli 250 000 m2.
Vierailija kirjoitti:
Teinisi pärjää varmasti! Pasilan asema on ihan pikkuruinen, kun vertaa vaikkapa Kiinan juna-asemiin. Esimerkiksi Nanningin juna-asema on pinta-alaltaan yli 250 000 m2.
Mitä vertailu Nanningin juna-asemaan tässä hyödyttää? Mistä tahansa asemalta voi mennä väärään junaan tai myöhästyä. Mutta hyvin se menee, ap!
Ainoa millä on merkitystä on se että mitä nuori itse ajattelee. Jos häntä pelottaa niin lähde mukaan, ja vietä päivää omissa menosissasi ja tapaatte sitten taas illemmalla. Sitten hän näkee ettei ole mitään pelkäämistä ja seuraavalla kerralla hän haluaakin mennä itse.
Vierailija kirjoitti:
Lupa viime aikojen uutisia Triplan läheisistä tapahtumista.
Triplamälli
Hyvin se menee, kunhan vaan katsotte yhdessä vähän etukäteen toimintaohjeita.
Äitini ei päästänyt minua 17-vuotiaana junalla edes kolmen kaverin kanssa toiselle paikkakunnalle 30 vuotta sitten. Niin paljon pelkäsi että jotain sattuu, koska oli vasta kuullut että yksin matkustanut poika oli ollut ikävässä tilanteessa. Eivät nuo murheet ja pelot ihan turhia ole. Menimme sitten bussilla.
Mitäs jos laitat nuoresi bussiin?
Itse mietin tuota, että aika pitkä päivä istua junassa, 600km matka. Olisiko Helsingissä joku tuttava tai sukulainen, jonka luona nuori voisi olla yötä? Onhan Helsingissä paljon tekemistäkin, joten jos nuori haluaisi hiukan katsella muitakin paikkoja, kuin harrastus-juttuja? Kyllä nuoresi pärjää, jos on normaali järjellä ja suomenkielen taidolla varustettu.
Ihan riippuu mihin on menosaa sieltä. Helppoja paikkoja esim Messukeskus ja Lintsi. Ensimmäiseen pääsee melkein suoraan, kun lähtee oikeaan suuntaan, jälkimmäisen näkee koko ajan, kun pääsee laiturilta ylös ja ulos. Joku paikka pikkukujalla taas voi olla haastava löytää.
Omani on tullut yksin puoli maailmaa ja myöhästynyt jatkolennolta, mutta en silti suosittele riskienottoja. Omani on ja oli jo teininä reipas ja kielitaitoinen, niin hyvin selvisi.
Älä päästä yksin. Se joutuu heti ma mujen kohteeksi. Helsingin poliiseja ei kiinnosta, koska he tukevat ma muväkivaltaa ja islamia.
Rohkeasti pitää kysyä konduktöörin apua, jos on jotain poikkeustilannetta, myöhästymistä jne. Ja vaara että ei pääse jatkoyhteyteen, jos sellainen on. Mulla on tältä kesältä paska kokemus ja junalla matkusti 11- ja 12-v. lapset, onneksi edes mulle soittivat.
Vierailija kirjoitti:
Älä päästä yksin. Se joutuu heti ma mujen kohteeksi. Helsingin poliiseja ei kiinnosta, koska he tukevat ma muväkivaltaa ja islamia.
Juurihan yksikin tyttö joutui rais katuksi Triplassa keskellä päivää, eikä ketään kiinnostanut. Sùvàkit ja poliisit haukkuivat ne rasisteiksi, jotka yrittivät puolustaa tytön oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Sano että pysyy erossa ne
gruista niin kaikki on ok.
TÄMÄ.
Sillä on puhelin. Voi soittaa sulle. Junassa on laturi. Ei lopu akku. Kilometri pitää jokaisen osata kävellä oikeaan suuntaan. Jos se on harrastusjuttu, voisiko joku kaveri tulla hänen kanssa samaa matkaa, jos tapaisivat asemalla. Todennäköisesti hänellä itsellään ei ole ongelmaa, vaan hermostuneella vanhemmalla.
Nykynuorilla on surkea itsetunto, koska he eivät ikinä saa seikkailla ja pärjätä itse. Tästä kumpuaa ahdistus. Kaikki pelottaa eikä ole itseluottamusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano että pysyy erossa ne
gruista niin kaikki on ok.
TÄMÄ.
Ihan aiheellinen varoitus.🐵
Missä luki että kyseessä on tyttö?