Ndéla Faye Hesarissa kieltäytyy lukemasta valkoisten kirjoja
Että sellaista rotusyrjintää afrikkalainen harrastaa Suomessa suomalaisia kohtaan.
Kommentit (1393)
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin että egyptiläiset on niitä ruskeita. Tämä luokittelu vaatii nyt huolellista määrittelyä.
Niinpä. Ovatko latinot valkoisia ja japanilaiset? Amerikassa on musta, jos on vähänkin afrikkalaisia piirteitä, vaikka olisi käytännössä valkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vielä toinen ulottuvuus, joka on tainnut jäädä ketjussa mainitsematta.
Jokainen saa lukea mitä haluaa, totta kai. Kirjoittajan ei ole mikään pakko lukea yhtään valkoisen kirjoittamaa kirjaa enää koskaan. Se on sitten eri asia, kuinka järkevää on kirjoittaa aiheesta provosoiva julistus lehteen, mutta sovitaan nyt, että se on ihan ok.
Mutta: kyseessä on HS:n kulttuuritoimittaja. Miten ihmeessä hän voi tehdä työtään kunnolla, jos hän kieltäytyy olemasta tekemisissä valtakulttuurin kirjallisuuden kanssa?
No rodullistetuilla toimittajilla näyttää muutenkin olevan erivapauksia. Varmaan toimituksessakin pitää olla tarkkana mikroilmeiden ja valkoisen katseen kanssa, jotta Fadiella ei ole turvaton tila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin että egyptiläiset on niitä ruskeita. Tämä luokittelu vaatii nyt huolellista määrittelyä.
Niinpä. Ovatko latinot valkoisia ja japanilaiset? Amerikassa on musta, jos on vähänkin afrikkalaisia piirteitä, vaikka olisi käytännössä valkoinen.
Latinot ja aasialaiset eivät ainakaan ole mustia joten tuo senegalilainen ei voi lukea niitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa lukea mitä haluaa, totta kai. Kirjoittajan ei ole mikään pakko lukea yhtään valkoisen kirjoittamaa kirjaa enää koskaan. Se on sitten eri asia, kuinka järkevää on kirjoittaa aiheesta provosoiva julistus lehteen, mutta sovitaan nyt, että se on ihan ok.
Mutta: kyseessä on HS:n kulttuuritoimittaja. Miten ihmeessä hän voi tehdä työtään kunnolla, jos hän kieltäytyy olemasta tekemisissä valtakulttuurin kirjallisuuden kanssa?
Taitaa olla vapaa toimittaja. Hän voi erikoistua ihan mihin itse tahtoo. Tämäkin keskustelu osoittaa, että hänen näkökulmansa on aiheellinen tässä maassa.
Millä hän voi väittää voivansa arvostella mustien syrjintää kulttuurissa mikäli hän itse ei tutustu lainkaan valkoisten kulttuuriin? Ei hän silloin voi tietää onko valkoisten kirjailijoiden suurempi määrä ihan jopa aiheellista taitoihin perustuen.
minäkään en ole tainnut pitkään aikaan lukea valkoisen miehen kirjoittamia kirjoja, mutta en ole valintaani tehnyt ras ist isesti ihovärin mukaan. On vain sattunut niin, että en ole tainnut kohdata sellaista valkoista mieskirjoittajaa, jonka kirjoista pidän. voi olla, että olenkin, kun en tee kirjavalintaa kirjailijan nimenkään perusteella, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta.
ulkomaisten valkoisten miesten kirjoja olen muuten lukenut enemmän kuin suomalaisten, tulipa mieleeni muuten juuri esim. j.r. r. tolkien ja stephen king. suomalaisista en osaisi mainita kuin remeksen ja sen yhden jonka nimeä en muista, mutta kummankaan kohdalla en ole kyennyt lukemaan edes kirjoja loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla vapaa toimittaja. Hän voi erikoistua ihan mihin itse tahtoo. Tämäkin keskustelu osoittaa, että hänen näkökulmansa on aiheellinen tässä maassa.
No ainakin jutussa hänen kerrotaan olevan "HS:n kulttuuritoimittaja", mistä päättelisin hänen olevan töissä HS:n kulttuuritoimituksessa. Mutta ehkä se on harhaanjohtavaa tietoa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latinot ja aasialaiset eivät ainakaan ole mustia joten tuo senegalilainen ei voi lukea niitäkään.
Lukulistalla oli kyllä japanilaisen kirjoittama kirja. Kai se riittää, että rotu (mitä se sitten tarkoittaneekin) on joku muu kuin vaaleanpunainen.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin jo aikaa sitten invaasion alettua, kaikki vanhat älppärit joissa on mustia esiintyjiä roskikseen. Nyt mene boikottiin kaikki musiikki ja leffat joissa pyörii mustia. En aio olla rasisti mutta vastareaktioni lienee perusteltu ja aion puolustautua näiden joidenkin mustien rasismilta.
Sinähän olet ihan vapaa tekemään niin. Parinvalinnan ohella kulttuurin teko ja kulutus on onneksi lähes täysin vapaaehtoisuuden alueella. Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ongelma on juuri tämä mitä hän itsekin kirjoittaa: Olen pitänyt antirasismiluentoja, joissa pyydän ihmisiä listaamaan asioita, jotka määrittävät heidän identiteettiään. Yksikään valkoinen osallistuja ei ole maininnut ihonväriään. Mustiksi tai ruskeiksi rodullistetut taas mainitsevat sen lähes poikkeuksetta. Meille rotu, etnisyys ja ihonväri eivät ole valinnaisia identiteettikategorioita. Ne määrittävät elämäämme, halusimme tai emme.
Ei keskivertosuomalainen millään tavalla edes ajattele mitään rotuja saati perusta lukupäätöksiään siihen minkä värinen kirjan kirjoittaja on. Sen sijaan rodulliset itse luulevat kaikkien muidenkin ajattelevan ihmisten väriä jatkuvasti, sen vuoksi he kuvittelevat näkevänsä rasismia ihan joka paikassa missä se ei ole minkäänlainen tekijä. Ihan itse luotu ongelma siis
Kaikissa kirjoissa ei ole kirjailijasta kuvaa. Joten ei kukaan jaksa alkaa etsimällä etsimään kirjailijan ihonväriä.
No aika nopeasti hävisi etusivulta, tais Hesarikin huomata, ettei mennyt nyt ihan putkeen. 😂
Ndela Faye on taas näitä suomalaisen naisen ja mustan miehen keskinäisiä tuotoksia joka ei tiedä ollako valkoinen vai musta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä hän voi väittää voivansa arvostella mustien syrjintää kulttuurissa mikäli hän itse ei tutustu la
Lue nyt edes juttu ennen kuin kommentoit
Vierailija kirjoitti:
minäkään en ole tainnut pitkään aikaan lukea valkoisen miehen kirjoittamia kirjoja, mutta en ole valintaani tehnyt ras ist isesti ihovärin mukaan. On vain sattunut niin, että en ole tainnut kohdata sellaista valkoista mieskirjoittajaa, jonka kirjoista pidän. voi olla, että olenkin, kun en tee kirjavalintaa kirjailijan nimenkään perusteella, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta.
ulkomaisten valkoisten miesten kirjoja olen muuten lukenut enemmän kuin suomalaisten, tulipa mieleeni muuten juuri esim. j.r. r. tolkien ja stephen king. suomalaisista en osaisi mainita kuin remeksen ja sen yhden jonka nimeä en muista, mutta kummankaan kohdalla en ole kyennyt lukemaan edes kirjoja loppuun.
Osittain voi johtua siitäkin, että valkoisten miesten kirjoittamia kirjoja julkaistaan nykyään vähemmän.
Ei ainoastaan siksi, että kustannusala etenkin anglomaissa suosii naisia (vaikka sekin on kyllä viime vuosina ollut totta). Miehet eivät ole pitkään aikaan olleet innokkaita lukijoita ja kirjoittajia, eivätkä ole hakeutuneet kustannusalalle, joten ala naisistui ihan itsestäänkin.
Kyllä, luin. Sitten?
Vierailija kirjoitti:
Ndela Faye on taas näitä suomalaisen naisen ja mustan miehen keskinäisiä tuotoksia joka ei tiedä ollako valkoinen vai musta.
Eli hän ei ole kokonaan valkoinen. Senhän pitää sitten boikotoida itseäänkin. Ja puolta sukuaan. Eikä kukaan voi lukea sen juttuja koska se on vain 50% musta, eli boikottilistalla.
Ei ole mitään valkoisia kirjoja eikä mustia kirjoja.
Tuohan on ihan suomalainen. Tehkööt mitä huvittaa. Tyhmyys on peritty todennäköisesti juuri siltä valkoiselta vanhemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ongelma on juuri tämä mitä hän itsekin kirjoittaa: Olen pitänyt antirasismiluentoja, joissa pyydän ihmisiä listaamaan asioita, jotka määrittävät heidän identiteettiään. Yksikään valkoinen osallistuja ei ole maininnut ihonväriään. Mustiksi tai ruskeiksi rodullistetut taas mainitsevat sen lähes poikkeuksetta. Meille rotu, etnisyys ja ihonväri eivät ole valinnaisia identiteettikategorioita. Ne määrittävät elämäämme, halusimme tai emme.
Ei keskivertosuomalainen millään tavalla edes ajattele mitään rotuja saati perusta lukupäätöksiään siihen minkä värinen kirjan kirjoittaja on. Sen sijaan rodulliset itse luulevat kaikkien muidenkin ajattelevan ihmisten väriä jatkuvasti, sen vuoksi he kuvittelevat näkevänsä rasismia ihan joka paikassa missä se ei ole minkäänlainen tekijä. Ihan itse luotu ongelma siis.
Oletko sinä lukenut esim. tätä ketjua?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, luin. Sitten?
Miten onnistuit käsittämään sen niin että hän ei tunne lainkaan valkoisten kulttuuria?
Niin vaatii. Tarkat värikartat ja geenitestit.
Mutta jos vain mustat käyvät niin ruskeat eivät käy.