Ndéla Faye Hesarissa kieltäytyy lukemasta valkoisten kirjoja
Että sellaista rotusyrjintää afrikkalainen harrastaa Suomessa suomalaisia kohtaan.
Kommentit (1393)
Normipersu siis. Ei persutkaan lue
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sukupuolta saatetaan jopa painottaa liikaa. Itse tyttönä lukiessani saatoin ongelmitta samaistua vaikkapa Huckleberry Finnin mielenmaisemaan, - ja samaan aikaan pitää hahmoa aika "seksikkäänä". :)
Kirjailijan etninen tausta merkitsee ehkä jopa enemmän kuin sukupuoli. Kun suomalainen mieskirjailija kuvaa suomalaista kulttuuria, se välittyy helpommin suomalaiselle naiselle kuin jos vieraasta kulttuurista tuleva kirjailija kuvaa omaa maailmaansa.
Miksi tummaihoinen Suomessa syntynyt kulttuuritoimittaja sitten vertautuisi enemmän vieraasta kulttuurista tulevaan kirjailijaan kuin valkoihoiseen suomalaiseen?
Niinpä. Mutta hänhän niputti yhteen myös sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen muina kriteereinä luettavien tekstien valintaan. Siksi komme
Miksi meitä pitäisi kiinnostaa hänen vapaa-ajan harrastuksensa ja sen rasistiset perustelut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sukupuolta saatetaan jopa painottaa liikaa. Itse tyttönä lukiessani saatoin ongelmitta samaistua vaikkapa Huckleberry Finnin mielenmaisemaan, - ja samaan aikaan pitää hahmoa aika "seksikkäänä". :)
Kirjailijan etninen tausta merkitsee ehkä jopa enemmän kuin sukupuoli. Kun suomalainen mieskirjailija kuvaa suomalaista kulttuuria, se välittyy helpommin suomalaiselle naiselle kuin jos vieraasta kulttuurista tuleva kirjailija kuvaa omaa maailmaansa.
Miksi tummaihoinen Suomessa syntynyt kulttuuritoimittaja sitten vertautuisi enemmän vieraasta kulttuurista tulevaan kirjailijaan kuin valkoihoiseen suomalaiseen?
Niinpä. Koska olen itse valkoinen, minun on
Ei, vaan miten valitsee mitä lukea. Se on mustalle sallittua, mutta valkoiselle ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mutta hänhän niputti yhteen myös sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen muina kri
Ei pidä. Mutta sinua tuntuu kovasti kiinnostavan. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammasiko sinun kirjavalintasi määrää vai kuka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin pystyt samaistumaan suomalaisena johonkin huckleberry finniin?
Se maailmahan on kuitenkin aika lailla samantapainen kuin suomalainen maaseutu, ja Suomestakin löytyi kristillistä ääriuskonnollisuutta, jonka kustannuksella kirjassa pilailtiin. Huckin isä oli alkoholisti, tuttu juttu suomalaiselle. Toisin kuin oopiumikulttuuri idäs
Sun mielestä eri kulttuureista tulevilla ihmisillä ei ole mitään jaettua yleismaailmallista ja yleisinhimillistä kosketuspintaa, johon toisesta kulttuurista tulevalla ei ole mitään kosketuspintaa edes tutkimustyön jälkeen? Varsin eksotisoivaa ja toiseuttavaa ajattelua. Haiskahtaa ihan resismiltä... mikäs se sana nyt olikaan... russismilta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Koska olen itse valkoinen, minun on
Minusta tuntuu että tämä valkoisten miesten huutoulina ei voi johtua muusta kuin alemmuudentunteesta. Normaalilla itsetunnolla varustettu ihminen ei huuda peppukipuaan päiväkausia siitä, mitä toinen ihminen valitsee lukea.
Normaali ihminen ei tee siitä juttua valtakunnanmediaan
Vierailija kirjoitti:
"Hän itse kyllä on se, joka haluaa tehdä pesäeroa meidän suomalaiseen kulttuuriimme ja itsestään erilaisen kuin muista siihen kuuluvista. Hän ihan itse kirjoituksessaan kertoi hyvän esimerkin siitä miten valkoiset eivät määrittele itseään rodun kautta, mutta jokainen hänen luennollaan ollut värillinen teki niin. Kumman silloin mielestäsi pitäisi muuttaa asennettaan jotta voimme paremmin samaistua toistemme maailmoihin?"
Me valkoiset pidämme valkoisuutta niin itsestään selvänä ettemme edes huomaa sitä, emmekä ymmärrä ei-valkoisten kokemusmaailmaa. Esimerkiksi sellaisia melkein huomaamattomia oletuksia, että yksilöä ei pidetä yhtä vakavasti otettavana, tai yhtä ainutkertaisen yksilöllisenä kuin valkoista henkilöä. Olen itse sen ikäinen että vielä minun koulu- ja op
Ja nyt sitten Faye, muut intersektionaalit ja kriittiset roturealist.. rotuteoreetikot tekevät sitä ihan samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mutta hänhän niputti yhteen myös sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen muina kriteereinä luettavien tekstien valintaan. Siksi komme
Niinpä, olisi mielenkiintoista tietää mitä valkoisten heteromiesten kirjoja kulttuuritoimittaja on sitten lukenut? Veikkaan ettei kovin montaa, mutta onko edes sitä yhtä? Homeros? Cervantes? Dumas? Dickens? Mann? Tolstoi? Dostojevski? Melville? Grass? Twain? Hemingway? Steinbeck? Orwel? Trumbo? Waltari? Kivi? Linna? Shakespearekin aiheuttaa kuulemma turvattoman tilan, puhumattakaan Veikko Huovisesta. Solzenitsyn? Entä Marques? Siinäpä listaa toksisista valkoisista miesheteroista. Vai oliko joku noista bi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit olla vapaasti sitä mieltä. Mutta tämä teidän päiväkausia kestävä itkupotkuraivarinne on kuitenkin epänormaaliudessaan ihan omaa luokkaansa. Kannattaa kasvattaa vähän resilienssiään, jos jonkun nobodyn kirjavalinnat saa aikaan tällaisen reaktion.
Mähän voisin vastaprotestiksi olla lukematta mustien tekemiä kirjoja. Tasa-arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mutta hänhän niputti yhteen myös sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen muina kri
Jos olisit lukenut jutun olisit joitain niistä nähnytkin.
Vierailija kirjoitti:
Mähän voisin vastaprotestiksi olla lukematta mustien tekemiä kirjoja. Tasa-arvo.
Ihan vapaasti. Kukaan ei seuraa sun kirjavalintoja milllään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi keskitytään olennaiseen, eikä jaeta ihmisiä rodun mukaan. Eikun miten tämä menikään?
Jos on oikeutettua, että runoilija Amanda Gorman vaatii värillistetyn kääntäjän kokoelmalleen, niin silloin ei varmaankaan ole rasismia edellyttää, että valkoisen kirjailijan teoksen kääntäjä on valkoinen? Vaiko jollain olympiatason mentaaliakrobatialla värillistetty henkilö samastua valkoisen kokemuksiin, mutta toisinpäin ei?
Minä edustan taatusti tämän ketjun kaikkein suvakkikukkahattuisinta syvää päätyä, ja minun on pakko tunnustaa, että tuota Amanda Gormanin periaatetta minunkin on mahdoton ymmärtää, ainakaan mitenkään muuten kuin äärimmäisyyksiin vietynä identiteettipoliittisena kannanottona, joka kytkeytyy silloiseen Amerikan ilmapiiriin. Mutta Ndéla Faye ei ole vastuussa Gormanin mielipiteistä sen enempää kuin minä olen vastuussa Riikka Purran mielipiteistä. Faye ei kiellä valkoisilta pääsyä mustan kirjallisuuden äärelle eikä rajoita kenenkään oikeuksia. En voi sanoa hänen puolestaan mitä hän ajattelee Gormanista, mutta sen uskallan sakoa, että hänen kirjoituksessaan ei ole kyse samasta asiasta.
"Voit olla vapaasti sitä mieltä. Mutta tämä teidän päiväkausia kestävä itkupotkuraivarinne on kuitenkin epänormaaliudessaan ihan omaa luokkaansa. Kannattaa kasvattaa vähän resilienssiään, jos jonkun nobodyn kirjavalinnat saa aikaan tällaisen reaktion."
Jos maan valtalehden valkoinen miestoimittaja ilmoittaisi muodostavansa lukulistansa ihonvärin perusteella sulkien ruskeat kirjailijat pois ihonvärin perusteella, niin se ei aiheuttaisi mitään reaktiota missään?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, sen jälkeen kun olet lukenut niitä lapsuudestasi alkaen ja ollut täysin mustan kulttuurin ympäröimänä. Silloin on tarpeellista tarkistaa näkemyksiään ja perehtyä omaan identiteettiinsä taustansa kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vapaasti. Kukaan ei seuraa sun kirjavalintoja milllään tavalla.
Entä solmiovalintaa, kuten vihervasemmiston suuren pesukarhujahdin aikana?
Vierailija kirjoitti:
"Voit olla vapaasti sitä mieltä. Mutta tämä teidän päiväkausia kestävä itkupotkuraivarinne on kuitenkin epänormaaliudessaan ihan omaa luokkaansa. Kannattaa kasvattaa vähän resilienssiään, jos jonkun nobodyn kirjavalinnat saa aikaan tällaisen reaktion."
Jos maan valtalehden valkoinen miestoimittaja ilmoittaisi muodostavansa lukulistansa ihonvärin perusteella sulkien ruskeat kirjailijat pois ihonvärin perusteella, niin se ei aiheuttaisi mitään reaktiota missään?
Jos hän sanoisi, että olen koko pienen ikäni lukenut ruskeita kirjailijoita ja nyt haluan tutustua omaan kukttuuriperimääni paremmin, niin en tajua mikä reaktio siitä pitäisi syntyä?
Kyllähän se oli nimenomaan Faye, joka hyökkäsi.