Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä työnsi vammaisen poikansa uimarenkaan kanssa mereen, poika tippui veteen ja hukkui.

Vierailija
03.08.2025 |

Isä itse ei ollut uimataitoinen, joten ei voinut auttaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/caafd04b-72da-4cd3-a904-f19d1accaeff

Kommentit (379)

Vierailija
121/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos media selventäisi tätä pyörätuolijuttuaan kun on niin monta tarinaa . Pyörätuoleja voi olla enemmän kuin yksi rannalla ei ole yyhtään ihme jos joku muukin istunut tuolissaan. Mutta poika hukkui. Osanotot . Uimataito on kansalaisvelvollisuus tai ainakin erittäin hyvä perustaito omata . Aikuisia ranta täysi  , kuinka moni osasi pelastustaidot /uimataidot....

Se ei ole mikään kansalaisvelvollisuus, vaan suositeltava kansalaistaito. 

Ei pidä sitten märistä.

Vierailija
122/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla, ettei tuossa epäillä rikosta? Jos laitat vammaisen patjalle ja tuuli osuu patjaan, jolloin heilahtaa veteen eikä vieressä ketään joka auttaa. 

Ei poika ollut mikään vammainen. Lopeta valehtelu. 

Onko jokainen pyörätuolilla liikkuva mielestäsi vammainen?

No heh, miksi vammaton käyttäisi pyörätuolia 😆 Pyörätuoli on apuväline, jos on liikkumista vaikeuttaa vamna. Toki vamma voi olla pysyvä tai väliaikainen. 

Harvemmin jostain akuutista vammasta tai sairaudesta (vaikka murtunut jalka) kärsivää kyllä vammaiseksi kutsutaan, kuten itsekin hyvin tiedät. 

Ei taida invaliditeettiä tulla kuin pysyvästä vammasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörätuoli näyttää olevan lapsen tai nuoren pyörätuoli. Moottoroitu. Aikuisilla aivan eri luokan kokoisia pyörätuoleja. Jostain luin että olisi perheen nuoren jota isoveli auttoi veteen.

Aikuisiakin on eri kokoisia. Mä tarvitsin joskus pyörätuolia niin antoivat nuorten (ei aikuisten) pyörätuolin ja se oli itselleni täydellisen sopiva. Enkä ole edes ihan hirveän pieni.

Oliko myös moottoroitu?

Ei, mutta ei se mitenkään vaikuta tuolin kokoon. Vaikka tarvitsisin moottoroitua, ei mulle varmasti yllättäisi isoa tuolia, koska sellainen ei olisi hyvä minulle.

Sitä paitsi aikuisen ja 15-vuotiaan pojan pyörätuolia en ainakaan minä kykenisi erottamaan toisistaan, jos en tietäisi käyttäjää. Moni tuon ikäinen alkaa olemaan miehen mitoissa. Minulla on saman ikäinen poika, joka on isompi kuin minä. Jos on siis kovin pienikokoinen pyörätuoli, sen käyttäjä on tuskin kumpikaan: Aikuinen tai 15 v poika.

(Löysin vasta nyt tuon kuvan tuolista ja minun silmääni se ei näytä erityisen pienikokoiselta: Arvioisin itse mahtuvani siihen hyvin, jalat minulla olisi tuohon  varmaan liian lyhyet.)

Vierailija
124/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljetin vanhaa isääni pyörätuolissa koska pääsimme niin nopeammin ja pitemmälle kuin jos isäni olisi kävellyt itse. Pystyi kävelemään itse, mutta hengittäminen vaikeutui kun väsyi piyemmällä matkalla.

Ääliöt.

Ketä sun vanha gubbes kiinnostaa?

Vierailija
125/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomessa voisi avoimesti puhua asioista, ei tästäkään jutusta olisi tällaista sekamelskaa mediassa. Jos voisi avoimesti keskustella, mistä nämä hukkumiset johtuvat, voisi asiaa parantaa. Nyt vain huhupuheilla mennään ja lässytetään että vanhemmat vaatikaa lapsianne. Kyseessä kuitenkin niin monessa tapuksessa teinit, jotka eivät osaa uida mutta jostain käsittämättömästä syystä ovat liian syvällä vedessä. Ymmärtämättömyys siihen, että vedessä ei voi kävellä, ranta syvenee jne 

Vierailija
126/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työntänyt, miksi valehtelet?

Vierailija
127/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koko jalka on kipsissä saa hyvinkin aluksi pyörätuolin!

Vierailija
128/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää jatkako valheiden levittämistä. Ei ollut vammainen eikä pyörätuolissa. 

Pyörätuolissa oleva on useimmiten liikuntavammainen, muttei välttämättä älyllisesti kehitysvammainen.

Mitä kehitysvamma tähän liittyy? Ei "vammainen" ole synonyymi kehitysvammaiselle. 

Vierailija
129/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somaliko?

Ranta oli täynnä arabiMIEHIÄ Hesarin jo poistetussa kuvassa alueelta.

Ilman kuviakin tietää että tuo ranta on täynnä ar.abiperheitä helteillä, melu on melkoista ja ruuan tuoksu kun grillailevat.

Tuttu oli ollut Yyterissä ja tuo kansanosa oli metelöinyt kaavuissaan yölläkin.

Vierailija
130/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjajankkaaja vauhdissa

Vierailija
131/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kipsaaja setä sanoo, ettei saa kastella kipsiä? Mulle ainakin sanoi. Sinusta en tiedä.

Vierailija
132/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kipsaaja setä sanoo, ettei saa kastella kipsiä? Mulle ainakin sanoi. Sinusta en tiedä.

Miten kastelu tähän liittyy 😂

Vierailija
133/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko alarajaa oli kipsissä, ei tullut mieleenikään lähteä uimaan eikä olisi saanutkaan. En saanut pyörätuoliakaan, pelkät kyynärsauvat. 

Tässä tapauksessa uutisointi on kyllä niin sekavaa. Täytyy myöntää. 

Vierailija
134/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljetin vanhaa isääni pyörätuolissa koska pääsimme niin nopeammin ja pitemmälle kuin jos isäni olisi kävellyt itse. Pystyi kävelemään itse, mutta hengittäminen vaikeutui kun väsyi piyemmällä matkalla.

Ääliöt.

Sama juttu. Ja minuakin kuskattiin pyörätuolilla keskolaan synnytyksen jälkeen katsomaan kaksosiani. Olinko muka vammainen? No en, vaan vain kipeä ja uupunut. 

Samaten kurkkupaiseen tyhjennyksen jälkeen minut vietiin pyörätuolilla läpi sairaalan ovelle, josta minua tultiin noutamaan. 

Vierailija
135/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärän todistuksen antaminen? Siis tuo nainen rannalla.

Vierailija
136/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipsejä tehdään eri materiaaleista. Joitakin voi kastella. Toki merivedessä kastelu ei ole suotavaa. 

Vierailija
137/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörätuoli näyttää olevan lapsen tai nuoren pyörätuoli. Moottoroitu. Aikuisilla aivan eri luokan kokoisia pyörätuoleja. Jostain luin että olisi perheen nuoren jota isoveli auttoi veteen.

Aikuisiakin on eri kokoisia. Mä tarvitsin joskus pyörätuolia niin antoivat nuorten (ei aikuisten) pyörätuolin ja se oli itselleni täydellisen sopiva. Enkä ole edes ihan hirveän pieni.

Juuri näin! Voi olla k__piö, jolloin pienen lapsenkin rullatuoli on melkein liian iso. Tai voi olla jättikasvuinen lapsi (210 cm), jolle isoin aikuistenkaan tuoli ei ole sopiva!

Vierailija
138/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kastelu tähän liittyy 😂

Menetkö sinä kipsi jalassa uimaan?🤣

Vierailija
139/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääliöt.

Sama juttu. Ja minuakin kuskattiin pyörätuolilla keskolaan synnytyksen jälkeen katsomaan kaksosiani. Olinko muka vammainen? No en, vaan vain kipeä ja uupunut. 

Samaten kurkkupaiseen tyhjennyksen jälkeen minut vietiin pyörätuolilla läpi sairaalan ovelle, josta minua tultiin noutamaan. 

Mitä ihmettä höpötät? Et sinä saa käyttöösi pyörätuolia jos sinulla ei ole siihen syytä. Sairaalassa sellaisessa kärrääminen on nyt aivan eri asia kun saada sellainen apuvälineeksi. 

Vierailija
140/379 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääliöt.

Nyt oli kyse kotiin saatavasta pyörätuolista ua sen käytöstä arjessa esim. rannalla, ei hetkellisestä käytöstä kun on sairas 🙄 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan