Heitä lonkalta; mikä on mielestäsi normaali määrä maitoa aikuiselle 1 päivän aikana?
Ja tässä skenaariossa aikuisille on normaalia juoda maitoa, vaikka vegaaneille ym. se ei ole.
Kommentit (115)
Ainoastaan miehillä on kaupassa aina maitoa ostoskärryssä. Naisilla harvemmin. Mistä se kertoo? Ei sitä maitoa tarvitse lurpsautella litratolkulla
Laitan maitoa kahvin ja teen sekaan. Muutoin syön luonnonjogurttia päivittäin ja juustoakin menee.
Puoli desiä aamukahviin. Joskus harvoin lisäksi lasillinen vaikka tuoreen pullan kanssa 😋
Valion maitopropaganda on kyllä tiukasti suomalaisiin istutettu, kun kuvitellaan maidon olevan terveystuote ja paras kalsiumin lähde.
"Tutkimukset ovat osoittaneet, että runsas maidonjuonti lisää kuolleisuusriskiä eikä edistä luuterveyttä tai ehkäise luunmurtumilta.
Suomalaiset ovat maitokansaa ja juommekin eniten maitoa maailmassa henkeä kohti. Valitettavasti myös osteoporoosin esiintyvyys on meillä maailman kärkikastia."
Ei aikuinen tarvitse maitoa, se on imeväisille kuten vasikoilel tarkoitettua ruokaa. Jossain ruuanlaitossa toki maitoa käytetään.
Mun maalla kasvanut puolisoni tapasi juoda kaksi litraa maitoa päivässä, kun selitin, miten paljon niistä tulee turhia kaloreita, hän lopetti sen ja laihtui 10 kiloa. Ja on eläkkeelle asti pysynyt hoikkana ja urheilullisena.
Juon n. 0,5l päivässä, sitä en tiedä mikä on se normaaliksi määritelty määrä.
Japanilaisilla ei ole luukatoa eli osteoporoosia, eikä lapsilla juurikaan ykköstyypin diabetestä.
Suomessa osteoporoosi on yleistä ja lasten diabetes suurinta koko maailmassa.
Vahvasti syyksi epäillään maidonjuontia.
Vierailija kirjoitti:
Juon kaksi pientä lasillista (n.1,5dl) rasvatonta maitoa päivässä. Yksi lounaan yhteydessä, toinen päivällisen. Joojoo, ei aikuinen tarvitse maitoa, mutta juon sitä silti, sillä se maistuu hyvältä. N48
Et siis juo maitoa, vaan sitä rasvatonta litkua.
Itse käytän kahvinmaitona, koska keinotekoisen ja prosessoidun kauramaidon ravintoarvot ovat surkeat ja tuo maito aihettaa maitokahvissakin happohyökkäyksen. Tavallinen maito ei aiheuta samaa. Toki kauramaito vähentää eläinperäistä ravintoa, joten sen kannalta hyvä.
Lapsille annan maitoa muutaman lasillisen, koska se on hyvää luustolle ja hampaille, mutta määrä vähenee lapsen iän karttuessa.
Vierailija kirjoitti:
Puoli desiä aamukahviin. Joskus harvoin lisäksi lasillinen vaikka tuoreen pullan kanssa 😋
Eikö ole sama juoda pelkkää maitoa? Tuolla maitomäärällä kahvi on muuttunut lähes maidoksi!
Meillä se on niin, että minä juon n. 3 desiä vuorokaudessa. Puoliso vetää litran. Olen laittanut vesikannun pöydälle niin nyt hän kyllä sitä ruokaa syö vesi juomanaan kuten minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Japanilaisilla ei ole luukatoa eli osteoporoosia, eikä lapsilla juurikaan ykköstyypin diabetestä.
Se syy on nimenomaan rasvaton, oikea maito jopa suojaa diabetekselta.
Maito maistuu hyvältä. Sitä pitää olla. Joskus firman pikkujouluihin muilla taskumateissa viinaa minulla maitoa, koska stressivatsa ja tiesin viinin korventavan mahalaukkua. Auttoi, ja tuli hoideltua myös räkäkänniset koteihinsa. On luottotuote ollut iät ajat. Vaivaan varmasti on myös pillereitä mutta syökööt muut niitä.
Vierailija kirjoitti:
Noin litran juon joka päivä. Pidän maidosta.
Koska sinut vieroitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Muuallakaan maailmassa ei sitten kaiketi ole? Jos se siis maidonjuonnista johtuu.
Voisi olla monikin paremman näköinen ja terveempi, jos vaihtaisi kaljat maidon juonniksi. Niin räjähtäneen näköisiä viiskymppisiä ja nuorempia, huonokuntoisia, huonohampaisia. Juokaa maitoa, muttei bovaerilla myrkytettyjen lehmien.