Tapaamiset ja sukujuhlat tilanteessa jossa ei halua olla anopin kanssa missään tekemisissä?
Meille on tulossa ensimmäinen lapsi ja mietin jo etukäteen miten sopia ja järjestellä isovanhemman ja lapsen tapaamiset huomioiden etten tule anopin kanssa toimeen. En ole tietenkään kieltämässä anopin suhdetta lapseen, mutta olen miettinyt etten esimerkiksi aio pitää ristiäisiä sillä sekä anopin ulosjättäminen juhlista että hänen kanssaan samassa tilassa oleminen on sietämätön ajatus. Onko esim. realistista että kaikki mummon ja lapsen tapaamiset tapahtuu vain isän kanssa läsnäollessa?
Taustatietona että anoppini on minua kohtaan avoimen vihamielinen, ilkeä ja hänen mielestä kaikinpuolin väärä nainen pojalleen vaikka olemme olleet yhdessä lähes vuosikymmenen ajan. Olemme joskus yrittäneet tulla toimeen, mutta siitä ei tullut mitään sillä anopin mielestä minun olisi pitänyt pyydellä häneltä anteeksi, vaikka hän on ollut se osapuoli joka on arvostellut ääneen kaikkea ulkonäöstäni työhöni.
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen anoppi. Osaan katsoa peiliin ja näen omat virheeni ja puutteellisuuteni. Samoin lasteni hyvät ja huonot puolet. Miniöiden särmät mutta silti arvostan heitä koska ovat sivistyneitä ja hyväkäytöksisiä ihmisiä. Joilla myös on peili kotona.
Täällä vauvalla miniän asemassa olevilta puuttuu täysin peili, käytöstavat, kunnioitus puolisoaan kohtaan ja tahtovat narsismin ja ongelmansa siirtää lapsilleen isänpuoleista mummoa vihaamaan.
Poikien äitinä olen itsekin se "huonompi mummo" mutta kuitenkin välit hyvät ja lapsenlapsia voimme tavata.
Ei miniä ole missään alemmassa asemassa. Häntä pitää kunnioittaa lapsenlasten äitinä.
Sinä määritit miniälle aseman jossa hänen pitää kunnioittaa ja päläpälä.
Missä on sen miehen ja anopin kunnioitus miniää kohtaan??? Vaikenit siitä täysin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän esim boomereiden miniät nykyaikana ovat niitä enemmän kunnioitettuja kuin anoppinsa. Miniät ovat korkeasti koulutettuja, hyväpalkkaisia, sivistyneet käytöstavat omaavia.
Eipä näytä olevan, ainakaan tämän palstan perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän esim boomereiden miniät nykyaikana ovat niitä enemmän kunnioitettuja kuin anoppinsa. Miniät ovat korkeasti koulutettuja, hyväpalkkaisia, sivistyneet käytöstavat omaavia.
Ja siksipä heillä on omanarvontunto eikä he siedä asiatonta epäkunnioittavaa käytöstä itseään kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen anoppi. Osaan katsoa peiliin ja näen omat virheeni ja puutteellisuuteni. Samoin lasteni hyvät ja huonot puolet. Miniöiden särmät mutta silti arvostan heitä koska ovat sivistyneitä ja hyväkäytöksisiä ihmisiä. Joilla myös on peili kotona.
Täällä vauvalla miniän asemassa olevilta puuttuu täysin peili, käytöstavat, kunnioitus puolisoaan kohtaan ja tahtovat narsismin ja ongelmansa siirtää lapsilleen isänpuoleista mummoa vihaamaan.
Poikien äitinä olen itsekin se "huonompi mummo" mutta kuitenkin välit hyvät ja lapsenlapsia voimme tavata.
Ei miniä ole missään alemmassa asemassa. Häntä pitää kunnioittaa lapsenlasten äitinä
Et ymmärrä lukemaasi nyt päähänpinttymissäsi pyöriessä. Minä kehun miniöitäni,miten ihmeessä pystyt sen kääntämään joksikin muuksi?
Statuksena miniä on miniä perhesuhteissa, anoppi anopin asemassa perhesuhteissa. Muualla miniä voi olla arvostettu asiantuntija , anoppi eläkeläinen.
Kumpikin on toisessa kulmassa katsoen puolisoita, myös lastensa äitejä.
Sulla aika kapeaa ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siksipä heillä on omanarvontunto eikä he siedä asiatonta epäkunnioittavaa käytöstä itseään kohtaan.
Kyllä jos kilahtaa päähän eihän heille ole kuin minä itse. Kuten tässä keskustelussa on nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miniä ole missään alemmassa asemass
Sinä puhuit miniän asemasta ja vaadit tätä kunnioittamaan.
edelleenkään et vaadi hänelle kunnioitusta. Vaan arvioit ja arvotat häntä ja asetut yläpuolelle arvioimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miniä ole missään alemmassa asemassa. Häntä pitää kunnioittaa lapsenlasten äitinä.
Onneksi anoppi on vain puolison äiti, ei sellaiset mitään kunnioitusta kaipaa. Piika mikä piika.
En nyt jaksanut kaikkea lukea, mutta joskus kyllä toimeentulemattomuus ei ole vain itsestä kiinni.
Esimerkiksi oma (ex)appiukkoni ei hyväksynyt minua lainkaan, edustin väärää ammattia ha hänen mielestään menimme exäni kanssa naimisiin liian nuorina, olimme 25-vuotiaita.
Hän mm. tuli kutsuttuna kyllä lasten syntymäpäiville, muttei tervehtinyt minua lainkaan, ei koskenut mihinkään tarjoiluihin, ei vastannut minulle jos kysyin jotain tai puhuin hänelle.
Myöhemmin hän on ottanut poikani lempilapsenlapsekseen, kertoo sen avoimesti tyttäreni ollessa paikalla, on testamentannut omaisuutensa pojalleni jne. Jotkut bainnovat vaikeita ja hankalia...
Itse tein jossain vaiheessa niin, että mies sai käydä lasten kanssa isovanhemmilla, itse en mennyt mukaan eikä heitä enää kutsuttu meille. Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut viisaampaa pitää lapset erossa siitä hullusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miniä ole missään alemmassa asemass
Ei miniä ja anoppi ole samaa perhettä ollenkaan.
Anoppi on miniän miehen sukulainen, ei muuta.
Miniällä on asema omassa perheessään ja siinä sinä asetit hänet puolisonsa alapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täällä ei olekaan.. eihän nää ome sivistyneiden naisten kirjoituksia.
Sivistynyt nainen ei ole osastonsa pomo perhesuhteissa vaannhän voi olla ystävällinen sille ex-siivooja anopille kun kerran poikansanin on kelvannut.
Näkyy että anopin pitäisi jo vähintään merkonomin kenkiä nuolla jotta kunnioittaidi tätä hienoa rouvaa.
Luuletko, että sukujuhliin osallistujia kiinnostaa vähänkään mielenterveysongelmasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistynyt nainen ei ole osastonsa pomo perhesuhteissa vaannhän voi olla ystävällinen sille ex-siivooja anopille kun kerran poikansanin on kelvannut.
Näkyy että anopin pitäisi jo vähintään merkonomin kenkiä nuolla jotta kunnioittaidi tätä hienoa rouvaa.
Kyllä se miniä nimenomaan ON oman perheensä pomo yhdessä miehensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikien äitinä olen itsekin se "huonompi mummo" mutta kuitenkin välit hyvät ja lapsenlapsia voimme ta
vata.
Höpöheijaa
Sulla on pahoja neurooseja ja
Ja alemmuuskomplekseja. Oletko yrittänyt hakea apua? Paljon lukemalla kasvaa lukemisen ymmärtäminen ja ajatusmaailma laajenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se miniä nimenomaan ON oman perheensä pomo yhdessä miehensä kanssa.
Sentään miehelle annoit sivuroolin. Vaadit siis oikeasti anoppiasi puhuttelemaan itseäsi tittelillä, rouva ylihoitaja, rouva dosentti, rouva Di, rouva maisteri jne.. unohdatteko ees sängyssä tittelinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se miniä nimenomaan ON o
En antanut sivuroolia vaan tasavertaisen roolin molemmille. Sinähän asetit miniän miehensä alapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Näkee mistä ne pahat anopit tulee kun "herttaiset" miniätkään ei tule ihmisten kanssa toimeen.
Äidistään anoppi on tiettävästi tullut.
Mikä logiikka tuo on, että jos en tule toimeen anoppini kanssa, niin en tule kenenkään muunkaan kanssa toimeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee mistä ne pahat anopit tulee kun "herttaiset" miniätkään ei tule ihmisten kanssa toimeen.
Äidistään anoppi on tiettävästi tullut.
Mikä logiikka tuo on, että jos en tule toimeen anoppini kanssa, niin en tule kenenkään muunkaan kanssa toimeen?
Sama logiikka kuin se että jos ei anna anopin määräillä, lapsi ei opi tuntemaan juuriaan ja kenenkään sukulaisen kanssa ei olla tekemisissä.
Anoppi on kuin portinvartijana kaikkeen.
Jos kuvailisin anoppini sanoja ja tekoja, olisi kaikille selvää miksi on parempi ilman häntä.
Toki, hän on maksanut lapsen serkuille sitä sun tätä, mutta se on vain yksi keino näyttää tyttärelleni, miten vähäarvoinen hän on ja huonompi kuin muut. Puhuu toki pahaa niistä serkuistakin aina kun eivät ole paikalla, retostelee heidän vaikeuksillaan ja haukkuu. Tekee samaa ihan kaikkien ihmisten osalta selän takana. Mutta kun lapsemme kasvaa, tulee ymmärtämään kyllä kuvion täysin eikä kaipaa mummia, joka oli aina ilkeä ja torjuva.
Minä kutsuisin hirviöanopinkin nimi juhlaan. Ihan vaan siksi, että onhan se lapsen isoäiti. Eihän sitä tiedä, jos se vaikka lapsen tavattuaan muuttaa käytöstään.
Et kirjoittanut, onko anopillasi muita miniöitä tai vävyjä ja jos on, niin onko sama tilanne.
Olen koittanut elämässäni toteuttaa sitä periaatetta, että niin hankalaa ihmistä ei olekaan, ettenkö hänen kanssaan edes sen vaadittavan ajan pystyisi olemaan. Tähän minut tuli kuluneeksi pitkäaikainen esimieheni, joka oli vaikealuontoinen ihminen ja käytöksellään jopa karkotti alaisiaan muuten hyvästä työpaikasta. Itsellä ei oikein ollut mahdollisuutta irtisanoutua, olisin joutunut tekemään muitakin irtiottoja sitten ja ennenkaikkea olisin menettänyt unelmatyöni. Ja työttömyyskin pelotti.
Ajattelin, että se on vain yksi ihminen, sillä ei ole minun elämässäni muuta osuutta kuin siellä työpaikalla sen hetken kun häntä näen, eihän hän joka hetki edes ollut paikalla. Ja aikaa myöten hänestä löytyi siedettäviäkin piirteitä.
Ehkä minä siinä sitten jotenkin siedätyin. Ja loppujen lopuksi eihän se minun elämääni hallinnut, oli lopulta helppo jättää huomiotta ikävät seikat.