Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tapaamiset ja sukujuhlat tilanteessa jossa ei halua olla anopin kanssa missään tekemisissä?

Vierailija
31.07.2025 |

Meille on tulossa ensimmäinen lapsi ja mietin jo etukäteen miten sopia ja järjestellä isovanhemman ja lapsen tapaamiset huomioiden etten tule anopin kanssa toimeen. En ole tietenkään kieltämässä anopin suhdetta lapseen, mutta olen miettinyt etten esimerkiksi aio pitää ristiäisiä sillä sekä anopin ulosjättäminen juhlista että hänen kanssaan samassa tilassa oleminen on sietämätön ajatus. Onko esim. realistista että kaikki mummon ja lapsen tapaamiset tapahtuu vain isän kanssa läsnäollessa?

Taustatietona että anoppini on minua kohtaan avoimen vihamielinen, ilkeä ja hänen mielestä kaikinpuolin väärä nainen pojalleen vaikka olemme olleet yhdessä lähes vuosikymmenen ajan. Olemme joskus yrittäneet tulla toimeen, mutta siitä ei tullut mitään sillä anopin mielestä minun olisi pitänyt pyydellä häneltä anteeksi, vaikka hän on ollut se osapuoli joka on arvostellut ääneen kaikkea ulkonäöstäni työhöni.

Kommentit (408)

Vierailija
221/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

214, ja miten sitten toimitaan, jos ja kun anoppi kuitenkin on paikalla serkkujen synttäreillä, sukulaisten häissä, jne.? Esitetään juhlissa, että häntä ei ole olemassa, jäädään kotiin siinä pelossa että hän järjestää jonkun kohtauksen, vai...?

Hän on ilmaa siellä kuten on muuallakin. Hänen kohtauksistaan on vastuussa vain hän itse. Näkeepä kaikki mikä hullu on.

Luuletko etteivät tee myös sinusta johtopäätöksiä?   Se peili, se peili.

Ai että jos ihminen riehuu juhlissa niin se muka olisi jonkun muun syy?

Kyllä se nyt vaan selittää ihan kaikille, miksi häntä vältelään ja ko käytöksen jälkeen välttelee muutama muu lisää. 

Vierailija
222/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ne oli isäsi sukulaisia, ei äitisi sukulaisia. Kyllä hänellä on ihan oikeus valita, mihin juhliin menee tai on menemättä.

Minä en ole ollut yksissäkään mieheni suvun juhlissa koskaan. Eihän he minun sukulaisiani ole!"

Tekstissäni siis oli kyse äidistäni, joka ei tule oman äitinsä kanssa juttuun. Eli kyllä ne olivat ihan äidin oman suvun juhlia, joihin isä joutui meitä lapsia kuskaamaan, koska yksin ei päästy paikalle. Jouduimme myös jo lapsena järjestelemään mummon kanssa tapaamiset itse puhelimitse sopien, koska me lapset olimme kuitenkin mummon kanssa läheisiä, mutta mummo ei saanut tulla sisälle kotiimme ja asui niin kaukana, ettemme päässeet mummolaan omin avuin. Kävimme sitten mummon kanssa kauppakeskuksessa, hampurilaisella tms. Ap:n tapaus toki on sillä tavalla eri, että hänellä kyse on anopista, ja mies lienee hyvissä väleissä äitiinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ne oli isäsi sukulaisia, ei äitisi sukulaisia. Kyllä hänellä on ihan oikeus valita, mihin juhliin menee tai on menemättä.

Minä en ole ollut yksissäkään mieheni suvun juhlissa koskaan. Eihän he minun sukulaisiani ole!"

Tekstissäni siis oli kyse äidistäni, joka ei tule oman äitinsä kanssa juttuun. Eli kyllä ne olivat ihan äidin oman suvun juhlia, joihin isä joutui meitä lapsia kuskaamaan, koska yksin ei päästy paikalle. Jouduimme myös jo lapsena järjestelemään mummon kanssa tapaamiset itse puhelimitse sopien, koska me lapset olimme kuitenkin mummon kanssa läheisiä, mutta mummo ei saanut tulla sisälle kotiimme ja asui niin kaukana, ettemme päässeet mummolaan omin avuin. Kävimme sitten mummon kanssa kauppakeskuksessa, hampurilaisella tms. Ap:n tapaus toki on sillä tavalla eri, että hänellä kyse on anopista, ja mies lienee hyvissä väleissä äitiinsä.

Normaali mummo ei kilpailisi oman lapsensa lapsista tuolla tavoin, vaan kunnioittaisi omaa lastaan ja tämän valintaa ja päätöksiä.

Ikävää että et lapsena ole tajunuut olevasi pelinappula. Aikuisena kannattaisi jo miettiä paremmin.

Vierailija
224/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mietin, että missä pumpulitynnyrissä nämä ihmiset ovat kasvaneet ja eläneet, kun niin kovasti ajattelevat että riidassa on aina kaksi tasavertaista osapuolta. Olen itse joutunut katkaisemaan välit omiin vanhempiini, koska isäni on väkivaltainen ja äitini nollasta sataan kiihtyvä rajaton riehuja ja uhriutuja. Olen saanut osakseni aivan järkyttävää arvostelua ja kun viimein asetin rajat, he levittävät tarinaa kuinka he niin kärsivät kun olen niin hankala ja tasapainoton. Olisikin niin, että voisin mennä sukujuhliin ja olla "asiallisissa, mutta etäisissä väleissä". Se kelpaisi minulle vallan hyvin, mutta siihen tarvitaan kaksi aikuista eikä vanhemmistani ole sellaiseen.

Elämä on aivan liian lyhyt, jotta sitä kannattaisi käyttää kärsimällä huonoissa ja toivottomissa ihmissuhteissa. APlle toivotan kovasti voimia. Pidä vakaasti rajoistasi kiinni ja käy asiasta keskusteluja myös puolisosi kanssa. Hän on tässä avainasemassa, hän voi joko mahdollistaa anopin käytöksen tai sitten puolustaa kanssasi rajoja.

Vierailija
225/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ristiäisten poisjättäminen anoåin takia on jo outoa settiä. 

Emme ole kirkonjäseniä, joten juhla olisi jonkinlainen nimiäisjuhla. Lapselle ei tule kummeja joten en jotenkin koe tarpeelliseksi pitää ns. leikkiristiäisiä. Menimme myös naimisiin maistraatissa ilman mitään juhlia joten tuo tuntuu ihan hyvältä tavalta. Etenkin huomioiden että anoppi olisi pakko kutsua nimiäisiin ja anopilla olisi varmasti sanottavaa kaikesta ihan nimivalinnasta lähtien.ap

Vieläkö siellä Suomessa järjestetään nimen kanssa noita salamyhkäjäisiä? Kertokaa reilusti etukäteen, mikä lapsen nimi on, niin ei tarvitse nimiäisissä siitäkin yllätyksestä stressata. Eihän muualla maailmassa pääse edes synnäriltä ulos, jos ei lapsella ole nimeä. Voihan sitä lasta nimenkin kanssa juhlia. Kastaminen ei aikanaan liittynyt nimenantoon, sitä alettiin vain yhdistämään siihen tilaisuuteen, koska Suomessa saa lapsi kai vieläkin olla kuukausitolkulla ilman. Sivistynyt maa?

nimim. kokemusta on.

Vierailija
226/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi olemaan tuollaisen miehen kanssa joka ei suojele sinua ilkeiltä sukulaisilta. En pystyisi seksiin sellaisen miehen kanssa, pllu kuivuisi mokomasta nyhveröstä. Sinä kuitenkin olet lapsen saanut tehtyä luuserin kanssa. anoppi ei ole ongelma, vaan miesmakusi. antaisitko omien sukulaittesi kohdella miestäsi kuten sinua nyt kohdellaan?

Vierailija
227/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

224, mummo on nykyään vanhainkodissa eikä muista, kuka minä olen. Äitini katkaisi välit minuun pitkäksi aikaa, koska kehtasin yliopistosta päästyäni lähteä tavoittelemaan unelmaani ja muuttaa 1200 kilometrin päähän hänestä. Ilmeisesti olisi pitänyt ajatella ensisijaisesti sitä, mitä hän haluaa minun elämältäni. Asiat ovat harvoin niin mustavalkoisia, että yksi ihminen on tarinan pahis ja toinen hyvä tyyppi. Ollaan kuitenkin samoista geeneistä kaikki kolme, joten on paljon todennäköisempi skenaario, että mielenvikaisia ollaan kaikki.

Vierailija
228/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pystyisi olemaan tuollaisen miehen kanssa joka ei suojele sinua ilkeiltä sukulaisilta. En pystyisi seksiin sellaisen miehen kanssa, pllu kuivuisi mokomasta nyhveröstä. Sinä kuitenkin olet lapsen saanut tehtyä luuserin kanssa. anoppi ei ole ongelma, vaan miesmakusi. antaisitko omien sukulaittesi kohdella miestäsi kuten sinua nyt kohdellaan?

Miehelle näytetään kaapin paikka.   Äitini saa oleilla meillä, hänet pitää ottaa lomamatkoille mukaan, hän on  niin osaava että hän päättää huonekaluistamme.  Jos et ole äidilleni kohtelias ja hyväksy perheemme jäseneksi ota kassisi ja lähde.

Vierailija
229/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle näytetään kaapin paikka.   Äitini saa oleilla meillä, hänet pitää ottaa lomamatkoille mukaan, hän on  niin osaava että hän päättää huonekaluistamme.  Jos et ole äidilleni kohtelias ja hyväksy perheemme jäseneksi ota kassisi ja lähde.

Täällä peräänkuulutetaan perheelle rajoja. Äiti, isä, lapset. Heitä halutaan suojella. Olet ihan kierroksilla, vihassasi.

Vierailija
230/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

224, mummo on nykyään vanhainkodissa eikä muista, kuka minä olen. Äitini katkaisi välit minuun pitkäksi aikaa, koska kehtasin yliopistosta päästyäni lähteä tavoittelemaan unelmaani ja muuttaa 1200 kilometrin päähän hänestä. Ilmeisesti olisi pitänyt ajatella ensisijaisesti sitä, mitä hän haluaa minun elämältäni. Asiat ovat harvoin niin mustavalkoisia, että yksi ihminen on tarinan pahis ja toinen hyvä tyyppi. Ollaan kuitenkin samoista geeneistä kaikki kolme, joten on paljon todennäköisempi skenaario, että mielenvikaisia ollaan kaikki.

Mummosi toimi rajattomasti. Se nyt vaan on ihan mustavalkoisesti näin. Ei kunnioittanut tytärtään eikä tämän perhettä. 

Vierailija
231/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut kommentteja siitä miten jotkut ovat eläneet lapsuutensa niin etteivät ole saaneet tavata isovanhempaansa ja sitten ovat kuulleet serkuiltaan mitä kaikkia lahjoja ja reissuja tämä isovanhempi on maksanut.

Näille lapsille ei varmaan ole tullut mieleen, että saman perheen sisällä kohtelu voi olla hyvinkin eriarvoista. Että ehkä se oma vanhempi on katkaissut välit syystä. Serkut voivat saada asioita koska ovat sen nk. kultalapsen lapsia. Nämä vaillejääneet olisivat hyvin voineet jäädä vaille vaikka välit olisivat kunnossa.

Kukaan lapsi ei katkaise välejä omaan vanhempaansa heppoisin perustein. Sitä syytä ei välttämättä halua kertoa, koska ei halua puhua pahaa omille lapsilleen näiden isovanhemmasta, mutta syy siellä on aina olemassa. Ja vaikka isovanhempi on kiva lapsenlapsilleen, on hän voinut olla omalle lapselleen väkivaltainen hirviö.

Vierailija
232/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä peräänkuulutetaan perheelle rajoja. Äiti, isä, lapset. Heitä halutaan suojella. Olet ihan kierroksilla, vihassasi.

Äitini on ihan eri asia kuin tympeä anoppi.  Äiti ostaa lapsille kaikkea kivaa, tietokoneet, kännykät, mopot,harrastuksia.  Anopin suurin lahja jotain tarrakirjoja pienenä.  Emme enää kutsu häntä, ylppäritkin juhlittiin ilman sitä lihavaa lehmää.

Vierailija
233/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ollut kommentteja siitä miten jotkut ovat eläneet lapsuutensa niin etteivät ole saaneet tavata isovanhempaansa ja sitten ovat kuulleet serkuiltaan mitä kaikkia lahjoja ja reissuja tämä isovanhempi on maksanut.

Näille lapsille ei varmaan ole tullut mieleen, että saman perheen sisällä kohtelu voi olla hyvinkin eriarvoista. Että ehkä se oma vanhempi on katkaissut välit syystä. Serkut voivat saada asioita koska ovat sen nk. kultalapsen lapsia. Nämä vaillejääneet olisivat hyvin voineet jäädä vaille vaikka välit olisivat kunnossa.

Kukaan lapsi ei katkaise välejä omaan vanhempaansa heppoisin perustein. Sitä syytä ei välttämättä halua kertoa, koska ei halua puhua pahaa omille lapsilleen näiden isovanhemmasta, mutta syy siellä on aina olemassa. Ja vaikka isovanhempi on kiva lapsenlapsilleen, on hän voinut olla omalle lapselleen väkivaltainen hirviö.

Aivan. Eikä edes käsitetä sitä että isovanhempi joka lahjoo ja ostaa ihmisiä ei välttämättä ole kovinkaan tervepäinen.

Tai ne sen hylkiön sisarukset, jotka hyväksyy tuon asetelman.

Siinä hovi kulkeutuu sukuperintönä. 

Vierailija
234/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä peräänkuulutetaan perheelle rajoja. Äiti, isä, lapset. Heitä halutaan suojella. Olet ihan ki

Lopeta nyt noista tavaroista ja lahjuksista jauhaminen. Täysin naurettavaa.

Vierailija
235/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös aikuisella voi olla mielenterveysongelmia, unohdatte sen aina.  Kun mieli syyttää kaikista omista toilailuista vanhempia. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia.

Omasta sisarusparvesta sen näin, yksi oli vihamielinen, vähän harhainen, vihasi vanhempiamme, ei tullut kummankaan hautajaisiinkaan, oli yli 50 silloin.  Työssä kävi mutta usein vaihtoi työpaikkaa.

Kaikilla meillä sama kohtelu, koulun jälkeen työelämään kaupunkiin. 

Vierailija
236/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&n

Niin. Se sun sisaruksesi on se narsistin hylkiö ja te muut sitten arvokkaampia hovin jäseniä.

Vierailija
237/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi kohteli mun lapsia hyvin eriarvoisesti. Esikoinen oli kultapoju, kuopus ei hänen mielestään tarvinnut ikinä mitään. Oli jopa siitä pahalla päällä kun ostin nuoremmalle vaatteita, olisi pitänyt isoveljen vanhat kelvata. Kyllä paljon kierrätettiinkin, mutta käsky kävi, että mitään ei tarvita. Jostain syystä anopilla oli huoli, että tuhlaan turhuuksiin? Ihan omilla rahoilla ostin, ja edelleen ostan, lasteni vaatteet.

Se oli vielä pahempi, kun esikoista kehuttiin fiksuksi ja eteväksi. Jostain syystä vastaavasti kuopusta haukuttiin tyhmäksi ja hitaaksi, kun ei osannut samoja asioita, kuin pari vuotta vanhempi veli. 

Nykyään saan säännöllisen epäsäännöllisesti spistia, että miksi ei olla yhteydessä. Asia on anopille selistettu esimerkein, useamman kerran. En vastaa. Ei hän tajua, että ihan itse on pissinyt muroihinsa.

Vierailija
238/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mu

Tämä on se syy miksi minun äidilläni ei ole perheeseeni mitään pääsyä. Se oma sairas malli ujutetaan myös lapsenlapsille, jos antaa.

Vierailija
239/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini viihtyy meillä ja ostelee lapsille kaikkea kivaa, paljon vietämme aikaa yhdessä.

Veljelläni hän ei juuri käy kun kälyni ei siedä äitiä. Äiti melko harvoin saa tavata lasteni serkkuja.  Ei hänellä ole samaa suhdetta heihin koska käly on torjuva.  

Vierailija
240/408 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaa keskittyä omaan elämääsi ja perheesi elämään. Täytä elämäsi lapsellasi ja miehelläsi joita rakastat. Ole vahva ja itsenäinen.  Anna anopillekin välillä jotain, mitä hän voi retuuttaa ja repiä?=)