Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistetään pieni kisa pystyyn! Nyt saa kertoa 80-luvun parhaimmat ruoka ja jälkiruuat!! Minä aloitan: nakkikastike perunoilla

Vierailija
31.07.2025 |

ja jälkkäriksi ananasrahkapiirakka.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pippuripihvi on ollut muodissa ennen sitä, mutta muistan itse tilanneeni juuri pippuripihvin usein juuri 80-luvulla.

Vierailija
22/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nakkikastike ei ole kasaria. Kasaria oli paella ja Hawaijin leike. Nakkikastike on 50-luvun klassikko.

Onpas, silloin levisi lehdistössä ym nakkistroganoffin resepti kulovalkean lailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipatti ja vispipuuro

Sipattia syötettiin kouluissa 70-luvulla, eli ei mitenkään kasaria.

Vierailija
24/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carrollsin hampurilainen ja jälkkäriksi jäätelö.

Vierailija
25/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaviillokki, äiti teki ihan parasta kanaviillokkia.

Vierailija
26/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peltipizza

Meillä aloitettiin tuon tekeminen 70-luvun loppupuolella. Oli oikein hitti lukioluokan omissa iltabileissä Itä-Suomessa.

Vierailija
27/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo silloin makaronilaatikko, jälkiruokana paras oli hedelmä salaatti kermavaahdolla 

Meillä sama jälkiruoka oli parasta.

Ruuasta on vaikea valkata parasta, koska oli kovin vaatimatonta ruokaa kotona. Mutta pitserian pitsat olivat luksusta.

Vierailija
28/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pippuripihvi on ollut muodissa ennen sitä, mutta muistan itse tilanneeni juuri pippuripihvin usein juuri 80-luvulla.

Kyllä muistan myös pippuripihvit ja kermaperunat. Se oli kunnon pläjäys kasarilla ravintolasta ostin usean kerran.

Vierailija
29/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Carrollsin hampurilainen ja jälkkäriksi jäätelö.

Ja olivat parempia kuin Mäkkärin. Samoin Clockin hampparit olivat parempia kuin Mäkkärin, mihinkähän sekin ketju katosi? Itse söin lisäksi välillä Pizza Hutin slaisseja.

Vierailija
30/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkikastike on herkkua vieläkin....ja makaroonilaatikko....ja monet muutkin kasarisapuskat. Hedelmäsalaattia teen aika useinkin, siinä tulee syödyksi hedelmiä monipuolisesti.

Vierailija
31/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitetyt perunat, kalapuikot ja kananmunakastike.

Jälkkäriksi aurinkovaahtoa eli lasiin vähän keltaista Jaffaa ja pari palloa vaniljakermajäätelöä. Kun jäätelö pehmeni, sekoitettiin limsa ja jäätelö vaahtomaiseksi pehmikseksi ja lusikoitiin naamariin.

Siis olin ihan täysin unohtanut tuon aurinkovaahdon!!!  Jestas mikä makumuisto, pitäisköhän tehdä?

Vierailija
32/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanaviillokki, äiti teki ihan parasta kanaviillokkia.

Saisikin vielä Kanaa. Siitä sai todella maukkaan pohjan kastikkeelle tai kanakeitolle.

Vierailija
33/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronimössö. Ikuinen herkku. Jälkkäriksi pala mustikkapiirakkaa, itse poimituista mustikoista (joita jouduttiin pakolla joka kesä poimimaan vanhaan pakstearkkuun).

Vierailija
34/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin se oli lohi. Nykyisin en pysty enää syömään lohta.

Mä en ole ostanut lohta / kirjolohta sen jälkeen kun kerran osui kohdalle aivan järkyttävän mutaisen makuinen yksilö. On mahtanut olla surkeat kasvatusolot. Nykyään syön lähinnä silliä ja tonnikalaa jos kalaa syön.

Vierailija
35/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitetyt perunat, kalapuikot ja kananmunakastike.

Jälkkäriksi aurinkovaahtoa eli lasiin vähän keltaista Jaffaa ja pari palloa vaniljakermajäätelöä. Kun jäätelö pehmeni, sekoitettiin limsa ja jäätelö vaahtomaiseksi pehmikseksi ja lusikoitiin naamariin.

Siis olin ihan täysin unohtanut tuon aurinkovaahdon!!!  Jestas mikä makumuisto, pitäisköhän tehdä?

Sehän on melkein kuin jäätelösooda. Unohdettu herkku sekin.

Vierailija
36/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja ruokia olen tehnyt 70-luvulta lähtien, ei siinä vuosiluvut vaikuta.

Vierailija
37/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nakkikastike ei ole kasaria. Kasaria oli paella ja Hawaijin leike. Nakkikastike on 50-luvun klassikko.

Olkoon 50-lukua mutta meillä on sitä tehty aina, ei ollut mitään paelloita tai hawaiinleikkeitä.

Vierailija
38/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella herkkuni oli Linkosuon valkosipulipatonki. Ei taida olla enää tuota leipomoa.

Vierailija
39/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muikkuja, sipulia ja mausteita kerroksittain ja vettä peittoon. Sitä hauduttelin pari tuntia

MITÄ

pienimmällä liekillä, talossa kun sattui olemaan kaupunkikaasu. Normaalilla sähkölevyllä tuo ei olisi tuskin onnistunutkaan, mutta kaasun avulla tuosta tuli täydellinen ruoka.

Uunissa, kattilassa, pannulla?

Mitä tuosta tulee, soppaa, pataa, laatikkoa? Mitä muuta tuon sösselin kans vedetään? Haarukalla vai lusikalla?

Mitä toi on nimeltään? Kiinnostaa.

Kuva.

Vierailija
40/97 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella herkkuni oli Linkosuon valkosipulipatonki. Ei taida olla enää tuota leipomoa.

Kyllä Linkosuo on, mutta kovin on rajoittunut tuotevalikoima nykyään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi