Pistetään pieni kisa pystyyn! Nyt saa kertoa 80-luvun parhaimmat ruoka ja jälkiruuat!! Minä aloitan: nakkikastike perunoilla
Kommentit (97)
Minä ostin kasarilla herkuksi Isoäidin pullapitkon silloin tällöin Elannon pienestä ruokakaupasta.
Oli ilmeisesti voilla leivottu. Älyttömän hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Nakkikastike on herkkua vieläkin....ja makaroonilaatikko....ja monet muutkin kasarisapuskat. Hedelmäsalaattia teen aika useinkin, siinä tulee syödyksi hedelmiä monipuolisesti.
Itse tehty hedelmäsalaatti onkin hyvää. Mutta meillä syötiin sitä tölkkihedelmäsalaattia, jossa hedelmät lillui sokeriliemessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkikastike ei ole kasaria. Kasaria oli paella ja Hawaijin leike. Nakkikastike on 50-luvun klassikko.
Olkoon 50-lukua mutta meillä on sitä tehty aina, ei ollut mitään paelloita tai hawaiinleikkeitä.
Se, että teillä on tehty ei tee siitä kasaria. Makaronilaatikkokin on 1800-luvulta asti ollut tavallista ruokaa, kun saatiin makaronitehdas Suomeen. Ei voi sanoa, että makaronilaatikko on kasaria. Hampurilainen on nimetty 1888, ettei sitäkään voi sanoa nykyruuaksi.
Lihakeitto. Lämpimät voileivät. Veriletut.
Kouluihin tuli 80 luvulla roiskeläpät ja kepakot.
Vierailija kirjoitti:
Talkkuna on kesän herkku.
Puolukkahyve
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkikastike ei ole kasaria. Kasaria oli paella ja Hawaijin leike. Nakkikastike on 50-luvun klassikko.
Olkoon 50-lukua mutta meillä on sitä tehty aina, ei ollut mitään paelloita tai hawaiinleikkeitä.
Se, että teillä on tehty ei tee siitä kasaria. Makaronilaatikkokin on 1800-luvulta asti ollut tavallista ruokaa, kun saatiin makaronitehdas Suomeen. Ei voi sanoa, että makaronilaatikko on kasaria. Hampurilainen on nimetty 1888, ettei sitäkään voi sanoa nykyruuaksi.
Sushikin on aika vanha ruoka. Nuorison mielestä se tosi modernia...
Kokonaisena uunissa paistettu kirjolohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko autisti?
Sossu sossu ei riitä mihinkään
varsinkin jos ei sitä ole ollenkaan
kuka vei porstuasta taikaseinän?
voi siansorkat!
-winner-
Minä söin 1940-luvulla Kappelivoileipää ravintolassa. Ei enää ole missään eikä moni edes tiedä miten se tehdään.
Harvinainen jälkiruoka letut tai vohvelit, kaikilla ei ollut näet jälkiruokia tai kesällä oli vain mansikkarahka. 90-luvulla joillakin oli vohveli- ja leipärauta. Köyhät ritarit. Pizza ja spagetti olisi ollut joillekin mieluisia, koska oli niin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Lihakeitto. Lämpimät voileivät. Veriletut.
Kouluihin tuli 80 luvulla roiskeläpät ja kepakot.
Roiskeläppä ja Kepakot ovat aitoa kasaria. Kepakot olivat koulussa tykätty annos. Kanaviillokki, veriletut, makaroni- j amaksalaatikko olivat jo aiemmin, kuten myös jauhelihapihvit ja muut sellaiset. Kalapuikoista en muista miten tulivat, mutta mantelikala tuli 80-luvun lopulla. Sitä ennen oli savupallasta, mikä nykyään on todella kallista.
Vierailija kirjoitti:
Minä söin 1940-luvulla Kappelivoileipää ravintolassa. Ei enää ole missään eikä moni edes tiedä miten se tehdään.
Kyllä tietää.
Elannon lopettaminen vei lopulta tosi paljon herkullisia ruokia markkinoilta. Itse muistan lähinnä leivät ja jäätelöt. Muutakin varmaan oli. Kaikki yksipuolistui. Mutta ruokaherkku kasarilta? Koulussa oli verilättyjä jonkin hyvän kastikkeen kanssa. Aika perusruokaa ilman elämyksiä.
Häräntäkeitto, pakastekanasta uunikanaa, silakkalaatikko, kiinankaalipohjaisia salaatteja ja jälkkäreinä kiisseleitä tai vispipuuroa.
Kotona lihakeitto ja italianpata, koulussa veriletut ja kebakot.
Vierailija kirjoitti:
Elannon lopettaminen vei lopulta tosi paljon herkullisia ruokia markkinoilta. Itse muistan lähinnä leivät ja jäätelöt. Muutakin varmaan oli. Kaikki yksipuolistui. Mutta ruokaherkku kasarilta? Koulussa oli verilättyjä jonkin hyvän kastikkeen kanssa. Aika perusruokaa ilman elämyksiä.
Elannon pullapuodista sai ihania leivonnaisia.
Jälkiruokana äidin leipoma pulla ja mustikkapiirakka.
Toi nakkikastike oli järkkyä, kun siihen lisättiin ketsuppia värin takia.