Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te keillä on amerikkalaisia osakkeita

Vierailija
31.07.2025 |

Tiesittekö, että teidän kuollessa USA verottaa niitä aika kovalla prosentilla?

Kaikista yli 60000 dollarin omistuksista menee veroa aika reippaalla kädellä, alkaen 18% ja päättyen 40%. Olen itsekin tykännyt sijoittaa jenkkiosakkeisiin monestakin syystä, mutta koska sijoittajana mietin myös perintökuvioita, niin olen nyt aika shokissa, kun tämä asia minulle selvisi.

Suomessa vasta yli miljoonan euron perinnöstä menee 19% veroa ja silti täälläkin mietitään aktiivisesti, miten perintöveroa saa pienemmäksi. Tuo USA:n ulkomaalaisilta perimä estate tax on ihan järkyttävän kova siihen verrattuna, miten Suomi verottaa Suomessa olevaa omaisuutta. Vaikka perintövero ei ole mikään suosikkivero, niin kyllä todella paljon mieluummin maksan sitä Suomeen kuin USA:han!

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juupaa juu mutta en ole nyt tekemässä kuolemaa. 😂

Mutta pitää selvittää miten paikkansa pitävä väitteesi on.

Vierailija
2/59 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari linkkiä vielä niille, joita oikeasti kiinnostaa: 

Laki, jonka perusteella verotusoikeus määräytyy:

https://www.finlex.fi/fi/valtiosopimukset/sopimussarja/1952/18

Deloitten esitys aiheesta: 

https://www.deloitte.com/content/dam/assets-zone3/us/en/docs/services/t…

En minäkään suunnittele kuolevani kuin vasta 30+ vuoden päästä, mutta kyllähän jäämistösuunnittelua pitää tehdä hyvissä ajoin. Tuosta USA:n puolen verotuksesta oli hankala löytää tuota varsinaista verotaulukkoa, muuta tietoa löytyi helpommin. USA:ssa asuvat ulkomaalaiset saavat tehdä yli 10 miljoonan dollarin vähennyksen, joten heitä tämä ei niinkään koske. USA:n ulkopuolella asuvilla vähennys on vain 60000 dollaria, joten jo aika pienilläkin sijoituksilla joutuu verottajan kynsiin. Puhumattakaan siitä, että sijoituksia on enemmän ja ne on vahvasti jenkkipainotteisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on amerikkalaisia osakkeita. Sanottaisiin huonolla suomella. 

Vierailija
4/59 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnön saaja maksaa perintöveron siihen maahan, jossa on verovelvollinen. Kiinteissä omistuksissa, kuten asunnoissa tuo vero mahdollisesti maksetaan kuitenkin siihen maahan jossa kiinteä omaisuus sijaitsee.

Vierailija
5/59 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos AP:lle. Saatat olla sama henkilö joka on kirjoittanut tästä useammalle forumille. Olen nyt jutellut tästä verkkoälyjen kanssa ja päätynyt siihen, että ei se verovelvollisuus ole vielä mitään vaan se byrokratia jota joutuu jumppaamaan. Ja verovelka kasvaa korkoa kaiken aikaa ja voi muutenkin kasvaa sakkomaksuilla ja kukaan ei varsinaisesti auta oma-aloitteisesti. Ainut henkilö jonka etu on edistää asiaa on verovelvollinen itse.

Minulla on suurinpiirtein kaksi kertaa yli raja-arvon (60 kUSD) suoria sijoituksia amerikkalaisiin osakkeisiin. Jotain tarttis siis tehdä ja sassiin.

Vierailija
6/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnön saaja maksaa perintöveron siihen maahan, jossa on verovelvollinen. Kiinteissä omistuksissa, kuten asunnoissa tuo vero mahdollisesti maksetaan kuitenkin siihen maahan jossa kiinteä omaisuus sijaitsee.

Siinähän se ongelma on, kun moni luulee että sijoituksista perintö maksetaan Suomeen. Mutta amerikkalaisten sijoitusten kohdalla USA:lla on verotusoikeus ja näihin kohdistuu estate tax.

Minäkin olen sijoittanut vuodesta 2007 lähtien ja olen aika hyvin perillä kaikenlaisesta sijoittamiseen liittyvästä verotuksesta. Perintö- ja lahjaverotuskuviot ovat myös melko hyvin hallussa, vaikkei tietenkään asioihin vihkiytyneiden juristien tasolla. Mutta tämä USA:n estate tax tuli aivan puskan takaa. Ja hieman ihmettelen, ettei edes yksityispankin varainhoitaja ottanut tätä esiin.

Itselläni taitaa olla hieman alle 60000 dollaria nuo jenkkisijoitukset ja ne on Nordeassa ja Danskessa (ja sitä kautta jollain ulkomaisella säilyttäjällä). Mutta miehelläni on amerikkalaisella välittäjällä reilusti yli miljoonan dollarin edestä työnantajan osakkeita. Meillä ei ole avioehtoa ja jos mies kuolee ensin, niin osa noista tulisi varmaan osituksessa minulle. Mutta kun ne on amerikkalaisella säilyttäjällä, niin ei ole ollenkaan varmaa että edes ositukseen menevä osuus säästyisi estate taxiltä tällaisessa tilanteessa.

Kirjoitin tästä tosiaan eilen myös Kauppalehden keskustelupalstalle, koska olen lievästi sanottuna järkyttynyt ja koska arvelen, että tämä asia ei ole yleisessä tiedossa.

Ahdistusta ei lisännyt ollenkaan, kun luin eilen Youtuben kommenteista, että jollain Googlen työntekijän perillisellä on mennyt jo kolme vuotta, eikä vieläkään ole päässyt käsiksi osakkeisiin.

Jos haluaa estate taxiltä välttyä ja sijoittaa USA:han, niin vaihtoehtoja kyllä on. ETF-rahastot, joiden kotimaa on jossain muualla kuin USA:ssa - Irlanti lienee tavallisin vaihtoehto. Myös tavalliset rahastot (niissäkin on passiivisia / indeksiä seuraavia vaihtoehtoja), joiden kotipaikka ei ole USA. Yksi vaihtoehto on sijoitusyhtiön kautta. Jos perustaa sijoitusyhtiön Suomeen (tai hypermiljonäärit johonkin muuhun maahan), niin perintötilanteessa jäämistössä on suomalaisia osakkeita, vaikka sijoitusyhtiön sisällä olisi amerikkalaisia osakkeita. Sijoituksia ei tietenkään voi siirtää apporttina sijoitusyhtiöön ilman veroseuraamuksia ja sijoitusyhtiön pyörittämisessä on jonkin verran vaivaa, tai pitää maksaa kirjanpidosta jollekin osaajalle. Tämäkin alkaa silti vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta kuin USA:n veroviranomaisten kanssa tappeleminen.

Tästä aiheesta tuntui olevan vaikea löytää suomenkielistä materiaalia. Löysin yhden aihetta sivuavan gradun, joka oli tehty tämän vuoden alkupuolella. Mutta siinäkin gradussa oli virhe taulukossa, jossa kerrottiin estate taxin alarajasta. Taulukkoon oli laitettu se amerikkalaisia tai pysyvästi USA:ssa asuvia koskeva summa, joka on yli 13 miljoonaa dollaria. Mutta kun on tilanne, jossa perinnönjättäjä ei asu USA:ssa eikä ole USA:n kansalainen, niin alaraja on vain 60000 dollaria ja ylimenevästä menee veroja samaan tapaan kuin Suomessa menee yli miljoonan euron perinnöstä, tai enemmän.

Ap, edelleen melko järkyttyneessä mielentilassa

Vierailija
7/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paskat. Rahat vedetään pois, kun alkaa loppu lähestymään. Ja jos onnettomuus sattuu, niin ollaan perheen piirissä sovittu, että rahat nostetaan ennen kuin kukaan saa tietää mitään. Meiltä ei verottaja, ja kaiken maailman firmat saa latin latia 

Vierailija
8/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä huomio, jos ap:n käsitys pitää paikkansa.

Helppo tapaa sijoittaa amerikkalaisiin osakkeisiin on ostaa osuuksia sinne sijoittavasta indeksirahastosta. ETF-rahastojen lisäksi Suomessa on vaihtoehtona ainakin Seligsonin Pohjois-Amerikka-indeksirahasto. Silloin ei tarvitse miettiä tällaisia juttuja. Toisaalta ei voi myöskään tehdä osakepoimintaa.

Vierailija
9/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko tuo raja yksittäisen firman osaketta, vaiko salkun jenkkiosakkeita yhteensä?

Vierailija
10/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Osuuspankki niin ei voi edes ostaa amerikkalaisia ellei ota indeksirahastoa

Vierailija
11/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynpä palikkakysymyksen, vaikuttaako tämä mitenkään Nordnetin USA-rahastoihin?

Vierailija
12/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Osuuspankki niin ei voi edes ostaa amerikkalaisia ellei ota indeksirahastoa

Ei mikään estä avaamasta toista arvo-osuustiliä jollain toisella välittäjällä. En kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi kohdallasi välttämättä järkevää.

Vierailija
13/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysynpä palikkakysymyksen, vaikuttaako tämä mitenkään Nordnetin USA-rahastoihin?

Ei.

Vierailija
14/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä taas aivan höpöhöpöä.

Vierailija
15/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen ongelma tässä muka on? Kuolipesä saa käyttöoikeuden kuolleen salkkuun esim. Nordnetissa.

Vierailija
16/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomella on verosopimus USA:n kanssa. Myöskään USA-osakkeiden osingoista ei suomalainen joudu maksamaan tuplaveroa kuten esim. tanskalaisten osakkeiden kanssa käy.

Vierailija
17/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pahoittaa mieltään myös Redditin keskustelulla

"Estate tax in US (IRS) for Belgian citizen with US investments"

Byrokratia tässä enemmän huolestuttaa kuin verovelvollisuus. Asiantuntemus tästä lienee lähelle nollaa eri osapuolilla.

Vierailija
18/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään esteitä ostaa amerikkalaisia osakkeita Osuuspankissa.

Vierailija
19/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jenkkirahastoja. Helppoa!

Vierailija
20/59 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta jenkkirahastoja. Helppoa!

Siten, että rahastoyhtiön kotipaikka (domicile) on jokin muu kuin Yhdysvallat. Tyypillisesti Irlanti, Luxemburg,..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän