En pysty syömään kalakukkoa! Ihan kamalan makuista ja näyttääkin ällölle. Muita?
Kommentit (67)
En pysty minäkään. Etoo vieläkin edellinen kerta kun yritin kylässä syödä kohteliaisuudesta. Vedet valui silmistä kun pidätin oksennusta. En syö mitään kalaa suomuineen ja ruotoineen muutenkaan. Lanttukukko on sen sijaan ihan ok, tosin tiedän parempiakin herkkuja.
En ole oikein koskaan välittnyt kalakukosta. Mies kyllä syö mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi. Kalakukko on yksi kuvottavimmista ja junteimmista ruuista, mitä tiedän. Eikä ihme, Itä-Suomesta lähtee kaikki juntti ja ankea.
Luulempa kyllä, että vielä tulee aika milloin sinullekin kelpaa kalakukko oli siinä sit kalaa tai ei. Katso vain itään päin sieltä se nälkä on lähetetty liikkeelle ennenkin.
Kelpaisiko lohikukko ap:lle tai lihakukko?
Olen syntymäsavolainen, mutta eläissäni ei ole ollut mielenkiintoa kalakukon syöntiin, kerran olen maistanut mutta eipä ollut mitään herkkua minun mielestä.
Oioi, lohi- tai kuhakukko. Makuasia, mutta ei maa päällään parempaa kanna. Hyvänä jatkona seuraa lanttukukko ruispala-kukkona. Nälkähän tässä kuvitellessa tulee.
M41
Jos ei ossoo syyä kalakukkova, nii eihän sit oo mikkään pakko naatiakaa!
Kukko on myös karjalainen perinneruoka eikä vain savolainen.
Kalakukkoa pitää paistaa/hauduttaa 6tuntia uunissa, että ruodot pehmenevät. Sitten sen voi syödä turvallisesti myös lapset. Ja läskiä pitää olla, muutoinhan se on kuiva.
Kukon kuuluu olla uunipellin kokoinen soikio, kulmasta kulmaan. Kilon verran kaloja sisään ja läskiä päälle. Suolaa sopivasti ja voinokareita. Tulee mehevä.Sen kun pistää reppuun, niin ei tarvihe kun raikasta lähdevettä kaveriksi. Ei nälkä ihan heti yllätä. Puukko vyölle roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi. Kalakukko on yksi kuvottavimmista ja junteimmista ruuista, mitä tiedän. Eikä ihme, Itä-Suomesta lähtee kaikki juntti ja ankea.
Höpsis. Onhan sitä paljon juntimpiakin ruokia kuten makaroonilaatikko, jauhelihakastike, nakkikastike, makkarakeitto jne.
Ap on ilmeisesti syönyt kaupan valmiskukkoja. Kokeilepa leivinuunissa kypsennettyä itse tehtyä lohikukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupalliset kukot on surkeita.
Kaupalliset kukot todellakin ovat surkeita. Kovat kuoret ja rutikuivat täytteet.
Missä kunnon kukot luuhaavat?
Vierailija kirjoitti:
En tykkää, vaikka suku onkin Savosta.
Kalakukko on muuten oikeasti reissueväs. Helppo kuljettaa mukana, suht siisti syödä ja energiapitoinen.
Säilyvyys on myös erinomainen, ehjäkuorinen kukko säilyy lämpimässäkin repussa pari päivää.
Kyllä sitä palan(ohuen syö),muttei yhtään enempää!
Vierailija kirjoitti:
Ap on ilmeisesti syönyt kaupan valmiskukkoja. Kokeilepa leivinuunissa kypsennettyä itse tehtyä lohikukkoa.
Itse tehty on herkkua. Pari kertaa ostanut valmiin ja syömäkelvotonta moskaa.
Kalakukon vihaajat varmaan syöneet kelvotonta kukkoa.
Kaupalliset kukot on surkeita.
Mummo-vainaa teki loistavia kukkoja.