Miltä ihosi näyttää näin heinäkuun lopussa?
Kommentit (65)
Atooppinen ihottumani tykkää auringosta. Kun olin lapsi, atopiayhdistys maksoi minut pari kertaa aurinkolomalle talvella koska auringon valo tekee hyvää iholle. Talvella se on kuiva, kutiseva ja hilseilevä, kesällä voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Alkukesästä käytin aurinkovoidetta joka tukki ihon. Naama täynnä pieniä näppyjä ja epäpuhtauksia. Voide paitsi tukki ihon teki hengittämättömän kalvon.
Juhannuksesta luovuin aurinkorasvasta ja olen elänyt normaalisti. Nauttinut auringosta ja lämmöstä jota meillä Suomessa saa ihan liian vähän vuodessa. Iho voi hyvin, on puhdas ja kauniisti päivettynyt.
Minulle ei aurinkovoide sovi. Niissä on monenlaisia "myrkkyjä" joita vältän koska en halua elimistöön kertyvää voidenkuormaa joka aiheuttaa ehkä muita syöpiä. En ole polttanut ihoa vaan elänyt normaalisti niinkuin elin aiemminkin ennekuin alkoi tämä aurinkovoidebuumi.
Tämä!
Meille kaupitellaan kaikenlaisilla mielikuvilla hirveät määrät kosmetiikkaa, pesuaineita, hajusteita ja myrkkyjä vaikka ihan pienellä määrällä aineita (ja rahaa!) pärjää.
Aurinkovoiteet on ihan pahimmasta päästä, kukaan ei tiedä niiden vaikutuksia esim. hormonitoimintaan ja kuinka auringon kuumuus vaikuttaa kemikaaliin. Ruskettumisen ihannointi pitää saada pois muodista!
Luonnonkuituiset löysät ja mukavat vaatteet, päähine, varjo, terve itsesuojeluvaisto ja maalaisjärki. Puhdas hengittävä iho. Ja siesta!
Vierailija kirjoitti:
Mitä pienen pienet valkoiset pallerot on ihon alla? Sellaisia tiukan ja kovan näköisiä ja jotka näyttää siltä että ovat huokosessa, mutteivät ole kun eivät liiku pienestä puristuksesta. Poskissa on 3, ja leuassa 2.
Yhtä tökkäsin todella kapealla desinfioidulla neulalla, ja se pingahti ulos kuin kumipallo, mutta sen perässä tuli muutama veripisara. Siitä tiesin ettei ollut valkoinen talipää, eli mustapään vastine.
Milium. Tulevat yleensä pintakuivalle iholle. Ihon kosteuttaminen ja kuorinta auttaa ehkäisemään. Kemialliset kuorinnat parhaimpia , voi kokeilla esim Ordinaryn glykoli-kasvovettä https://www.sokos.fi/tuote/110641288/the-ordinary-glycolic-acid-7-exfol…. Tuo sopii päivittäiseen käyttöön, on olemassa myös harvemmin iholle laitettavia hedelmähappokuorintoja.
Ihoni on edelleen vaalea, koska en rusketu lainkaan, vaan palan. Suojaudun auringolta niin hyvin kuin pystyn, välttelen keskipäivän aurinkoa, pidän leveälieristä hattua ja aurinkolaseja sekä suht peittäviä vaatteita. Aurinkovoidetta on pakko laittaa vähintään kasvoille silti.
Kokonaan aurinkoa ei pysty välttelemään, ellei asu kellarissa ja tee yötöitä. Ei voi myöskään olla lainkaan sosiaalinen livenä, jos päättää, ettei mene ennen auringonlaskua lainkaan ulos. Kesäisin kaikki sosiaalinen elämä tapahtuu käytännössä ulkona.
Alkukesästä käytin aurinkovoidetta joka tukki ihon. Naama täynnä pieniä näppyjä ja epäpuhtauksia. Voide paitsi tukki ihon teki hengittämättömän kalvon.
Juhannuksesta luovuin aurinkorasvasta ja olen elänyt normaalisti. Nauttinut auringosta ja lämmöstä jota meillä Suomessa saa ihan liian vähän vuodessa. Iho voi hyvin, on puhdas ja kauniisti päivettynyt.
Minulle ei aurinkovoide sovi. Niissä on monenlaisia "myrkkyjä" joita vältän koska en halua elimistöön kertyvää voidenkuormaa joka aiheuttaa ehkä muita syöpiä. En ole polttanut ihoa vaan elänyt normaalisti niinkuin elin aiemminkin ennekuin alkoi tämä aurinkovoidebuumi.