Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni komentaa minua. Mistä se on voinut alkaa?

Vierailija
31.07.2025 |

Itse en lastani komenna vaan puhun hänelle rauhallisesti. Tarvittaessa ohjeet annan kyllä jämäkästi painokkaalla äänellä, mutta en huutamalla komenna. Lapsi ei myöskään ole koskaan komentamalla saanut minulta mitään (sitä mitä yrittää komentamalla vaatia). Eli ei ole oppinut, että komentamalla saisi mitä haluaisi. Ikää hänellä on 6, kohta 7. Ja tuo tapa on todella rasittava. Mistä voi johtua että komentaa?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus näkee lapsia, jotka tykkäävät ottaa tuota käskyttäjän roolia, ovatkohan oppineet oman elämänsä aikuisilta tai mediasta. Luulen, että lapsellasi on tällaisia kavereita esimerkiksi päivähoidossa ja kopioi heidän käytöstään.

Vierailija
2/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut liian kiva ja joustava vanhempi. En kuitenkaan tarkoita, että ns.kaverivanhempi joka ei laita rajoja. Lapselta hämärtynyt roolit ja luulee, että on kanssasi samalla tasolla eli ei ymmärrä kuka on vanhempi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ollut liian kiva ja joustava vanhempi. En kuitenkaan tarkoita, että ns.kaverivanhempi joka ei laita rajoja. Lapselta hämärtynyt roolit ja luulee, että on kanssasi samalla tasolla eli ei ymmärrä kuka on vanhempi. 

No olen kyllä kieltämättä kiva äiti ja myös joustava äiti. Olen luullut että ne on hyviä asioita. Laitan kyllä rajoja silti paljonkin, ja pidän niistä kiinni. Mutta joo, voi olla että lapsella sitten on hämärtynyt roolit, mutta en oikein tiedä miksi niin olisi voinut käydä. Vaikkapa turvallisuusasioissa olen hyvinkin suora ja jämäkkä ja niistä en jousta koskaan. Ap

Vierailija
4/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse en lastani komenna"

No tuossahan se vastaus tuli. Et aseta lapselle rajoja niin se alkaa hyppiä nenille.

Vierailija
5/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse en lastani komenna"

No tuossahan se vastaus tuli. Et aseta lapselle rajoja niin se alkaa hyppiä nenille.

Tietenkin asetan rajat. En vain tee sitä komentamalla. Vaan rauhallisella äänellä ja tarvittaessa seuraamuksilla. Rajat on ja pitää. Se ei mitään käskytyshuutoa vaadi. Ap

Vierailija
6/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsiiköhän peräsuolen laskeumasta?

Vierailija
7/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuria nyt siihen kakaraan, oot ongelmissa ja koko yhteiskunta kun tulee 13 v. Noita pikku kingejä on kaikki paikat pullollaan kun ollaan kasvettu mukavassa mutta "jämptillä" naurettavalla tavalla..

Vierailija
8/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kysy lapselta syytä siihen? Kerro, että hän komentelee, kuuntele syy. Kerro sitten, että aikuista ei komennella käskevästi, koska aikuinen kyllä osaa ja tietää, mitä tehdään. Pyytää voi, mutta ystävällisesti: voisitko-tyyliin.

Vierailija
9/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olen kyllä kieltämättä kiva äiti ja myös joustava äiti. Olen luullut että ne on hyviä asioita. Laitan kyllä rajoja silti paljonkin, ja pidän niistä kiinni. Mutta joo, voi olla että lapsella sitten on hämärtynyt roolit, mutta en oikein tiedä miksi niin olisi voinut käydä. Vaikkapa turvallisuusasioissa olen hyvinkin suora ja jämäkkä ja niistä en jousta koskaan. Ap

Kyllä lapsia voi ja joskus kannattaakin komentaa. Jos sitä ei ole oikeasti tapahtunut, niin tyyppi nyt kokeilee sitä sinuun

Vierailija
10/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et kysy lapselta syytä siihen? Kerro, että hän komentelee, kuuntele syy. Kerro sitten, että aikuista ei komennella käskevästi, koska aikuinen kyllä osaa ja tietää, mitä tehdään. Pyytää voi, mutta ystävällisesti: voisitko-tyyliin.

Kyllä, tämän kaiken ja muutakin olen kertonut lapselle. Komentamisesta olen kyllä keskustellut hänen kanssaan, myös seuraamuksia on hänelle komentamisesta tullut. Hän tietää ja ymmärtää, että niin ei saa tehdä, mutta sanoo ettei vain voi itselleen mitään. Ap

Vierailija
11/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, laitapa guugleen "lapsi komentaa vanhempaa" niin saat luettavaa.

Vierailija
12/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis sanoin tämän arveluni, koska itse olen samassa tilanteessa. Vaadin paljonkin asioita, mutta olen myös joustava koska haluan luoda lapseen luottamuksellisen avoimen suhteen, jossa hänellä on mahdollisuus kasvaa vastuulliseksi. Nyt sitten tasapainoillaan laittamalla lisää seuraamuksia ja vaatimuksia. Lapseni on päässyt helpolla ettei ole pakotettu harrastuksiin tai muuhun työllistävään tai epämukavuus alueelle. Pakko jämäkästi alkaa opettamaan ettei elämä vain ole mukavaa ja juhlaa jatkuvasti. 

Vierailija
13/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsia voi ja joskus kannattaakin komentaa. Jos sitä ei ole oikeasti tapahtunut, niin tyyppi nyt kokeilee sitä sinuun

En kyllä ymmärrä miksi lapsia kannattaisi joskus komentaa. Ja lapseni joo selvästi kokeilee minuun komentamista, on kokeillut jo pitkään. Eikä ole koskaan saanut sillä tavalla tahtoaan läpi. Ap

Vierailija
14/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös 6-7v yleensä ole jonkinlainen sikailuvaihe menossa?

Vierailija
15/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis sanoin tämän arveluni, koska itse olen samassa tilanteessa. Vaadin paljonkin asioita, mutta olen myös joustava koska haluan luoda lapseen luottamuksellisen avoimen suhteen, jossa hänellä on mahdollisuus kasvaa v

Minulla sama, olen halunnut rakentaa luottamuksellisen ja avoimen suhteen lapseeni. Ja olen onnistunutkin siinä. Ja olen halunnut opettaa häntä ajattelemaan itse, löytämään viisaita ratkaisuja tilanteisiin itse ja kyllä, olen opettanut myös, että jos aikuinen tekee jotain typerää, niin silloin sen voi kyseenalaistaa (idealla, että ei pidä mennä mukaan mihinkään, mikä ei ole itselle hyväksi). Jotenkin tuo lapseni komentava puhetapa on silti minusta outo, että mistä se on tullut. Kun hän tietää, että asioita saa vain nätisti pyytämällä ja olemalla kiva muita kohtaan. Ihan kuin se olisi hänessä automaattinen reaktio silloin, jos haluaa saada jotain. Ei hän tee sitä tahallaan vaan joutuu jotenkin yllättäen sellaiseen komentamistilaan, josta ei pääse pois vaikka haluaisi. Ap

Vierailija
16/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä kerran osaat laittaa rajat, niin mikä estää laittamasta rajat myös tähän rasittavaan käytökseen?

Vierailija
17/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä kerran osaat laittaa rajat, niin mikä estää laittamasta rajat myös tähän rasittavaan käytökseen?

Laitankin. Ja se aina sillä hetkellä loppuukin. Kunnes alkaa seuraavana hetkenä uudelleen. Ja kierre jatkuu. Riippumatta kuinka ison seuraamuksen laittaa. Ap

Vierailija
18/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap varmaankin tarkoittaa ettei lapsi saa jatkuvasti haluamaansa ja hän tekee tarvittavat päätökset eikä lapsi saa haluamaansa mankumalla ja kiukuttelemalla läpi. 

Kyllä olisi kiva tietää miten ne rajat laitetaan fiksusti lapsen epätoivottuun käytökseen? Mikä on tehokas seuraamus millä se kitketään? 

Vierailija
19/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelua (ainakin joidenkin lasten kohdalle); he ovat joskus komentaneet jotakuta aikuista ja heille on naureskeltu "aww, miten söpöä" ja ovat oppineet että sellainen käyttäytyminen olisi positiivista. Kyllähän tota näkee mainoksissakin, esitetään lapsen töykeä käytös söpönä, kuten hesen (vai mäkkärin?) mainoksessa lapsi kovaan ääneen "NO MIKÄ KYSELYIKÄ SULLAKIN NYT ON?!" Tollaseen käytökseen niitä opetetaan ja sit ihmetellään miksi lapsilla on huono asenne.

Vierailija
20/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsessasi on selvästi ainakin aliupseeriainesta. Voi olla paukkuja rähinäremmiinkin asti.