Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katkeruus lapsettomia kohtaan tuntuu kummalliselta

Vierailija
31.07.2025 |

Koska ei ketään ole (toivottavasti?) pakotettu vanhemmaksi vasten tahtoaan vaan ihan itse on valittu se rooli. Niin miksi pitää purkaa paha mieli lapsettomiin?

En ole koskaan ymmärtänyt.

Mistä on kyse , ellei katkeruudesta (kadutaan päätöstä kun tehtiin päätös nuoruuden hölmöydessä tms) ?

Kommentit (265)

Vierailija
201/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina vastannut niille, joiden mielestä olen itsekäs ja vastuuton, että jos mulla olisi lapsia, olisi ne otettu huostaan jo vuosia sitten mahdollisesti kera elinikäisten traumojen. En olisi kyennyt heistä huolehtimaan, se on selvä. Minusta se on juurikin epäitsekkyyttä ja vastuullisuutta, eikä päinvastoin. 

Tämä on vastuullisen ja järkevän ihmisen perustelu. Valitettavaa kuitenkin on että monille tämä ei kelpaa vaan he haluavat että ihmiset synnyttää väkisin lapsia maailmaan koska #Synnytystalkoot #HyvinvointivaltioTarviiVeroja #MaksaMunEläkkeet jne. Heille ei ole merkitystä mikä on lapsen kohtalo vaan kunhan saadaan itselle ja omille eturyhmille lisää rahaa ja valtaa. 

Vierailija
202/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmankuva yleensä muuttuu kun teet lapsia

Millä tavalla? Parempaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, parempaan. Useimmilla

Vierailija
204/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maailmankuvan muutos on tavoitteena, siihen on varmasti muitakin reittejä kuin lapsen hankkiminen. Esimerkiksi terapia ja itsetutkiskelu, kirjat, ....

Vierailija
205/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi monella kirjojen luku siihen varsinkaan terapialla käyminen, kun ottaa vastuuta toisesta ei kerkeä miettiä maailman turhuuksia 

Vierailija
206/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi monella kirjojen luku siihen varsinkaan terapialla käyminen, kun ottaa vastuuta toisesta ei kerkeä miettiä maailman turhuuksia 

Sitten ei pitäisi tehdä lapsia ollenkaan jos näkee itsensä kehittämisen turhuutena. Se tulee heijastumaan ikävästi lapsiin ja sitä ei lapset ole pyytäneet.

Vierailija
207/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus omana valintana on rohkea teko, jota joutuu aina selittelemään toisin kuin lasten hankkimista eli valtavirran ja yhteiskunnan normien mukana menemistä. Ehkä siksi? 

Ei kai sitä nyky-Suomessa joudu kenellekään selittelemään? En itse ainakaan ole tuollaiseen törmännyt. 

Ainoa mihin olen Suomessa törmännyt on nuorena lisääntymisen paheksuminen, kaikki muut vaihtoehdot tuntuu olevan sallittuja (yli 30v pariskuntana lisääntyminen, yli 30v yksin lisääntyminen, yli 30v polyamorisena lisääntyminen, lapsettomuus).

Toki riippuu piireistäkin, vassareiden olen huomannut lisääntyvän vanhempana ja oikeistolaisissa enempi hajontaa. Vassareilla ylipäätään perheen arvostus vähäisempää. 

Vierailija
208/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maailmankuvan muutos on tavoitteena, siihen on varmasti muitakin reittejä kuin lapsen hankkiminen. Esimerkiksi terapia ja itsetutkiskelu, kirjat, ...

Minun maailmankuvaani ovat muuttaneet SEKÄ lapset, ETTÄ  itsetutkiskelu, kirjat, opiskelu...

Vierailija
209/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne joilla on lapsia on kypsempiä kuin lapsettomat.Vastuunottoa

No heh heh olitpas hauska. Mutta pysytään faktoissa.

Maailmassa on WHO:n mukaan 60% lapsista tai 400 miljoonia lasta joutuu kohtamaan fyysistä ja psyynkistä kaltoinkohdellaan kotona. Mitä vastuunottoa se on? Nämä ovat kauheita lukuja.

Lapsettomat kantavat paljon vastuuta työpaikoilla, luottamisasemissa, muiden lapsia hoivaamassa yms. Joskus voisi sanoa kiitos.

Minä olen monen lapsen äiti, luokanopettaja. Työssäni kannan todella suurta vastuuta. Joskus voisi sanoa kiitos.

Vierailija
210/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maailmankuvan muutos on tavoitteena, siihen on varmasti muitakin reittejä kuin lapsen hankkiminen. Esimerkiksi terapia ja itsetutkiskelu, kirjat, ...

Minun maailmankuvaani ovat muuttaneet SEKÄ lapset, ETTÄ  itsetutkiskelu, kirjat, opiskelu...

Ok, hienoa että maailmankuvasi on muuttunut.

Vierailija
211/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut kenenkään olevan kateellinen tai katkera lapsettomia kohtaan. Kuulostaa todella erikoiselta.

Vierailija
212/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maailmankuvan muutos on tavoitteena, siihen on varmasti muitakin reittejä kuin lapsen hankkiminen. Esimerkiksi terapia ja itsetutkiskelu, kirjat, ....

Lasten myötä huomio kääntyy pikemminkin itsestä pois, ei niinkään itsetutkiskelun suuntaan.

En usko, että liiallinen itsetutkiskelu on kenellekään hyväksi. Välillä on hyvä miettiä vähän jotain muutakin kuin omaa napaa.

Vierailija
213/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tosiaan ymmärrä mikä huoli joillain on olevinaan siitä että joku ihan valitsee olla jatkamatta geenejään.

Vierailija
214/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut kenenkään olevan kateellinen tai katkera lapsettomia kohtaan. Kuulostaa todella erikoiselta.

Mitä se sitten on kun tuntuu häiritsevän miten lapseton voi olla ja mennä miten haluaa kun itse on kotona kiinni kiljukaulojen kanssa ja ollaan että hemmetti, tekisit säkin nyt lapsia että elämäsi olisi yhtä antoisaa.

Vierailija
215/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta mitä omalle kohdalle käynyt on kun lapseton tulee neuvomaan lapsellista

Tätä tapahtuu paljon ja aina huvittaa se lapsenmielisyys. 

Monesti olisi hyvä, että lapselliset kuuntelisivat lapsettomien ohjeita, tai edes jonkun ohjeita. Maailmassa on liikaa lapsien kaltoinkohtelua. Lapset eivät ansaitse sitä.

Olen kolmen onnellinen äiti. En ymmärrä, mitä neuvoja lapseton tässä asiassa voisi minulle antaa.

Ettäkö lapsettoman olisi tai pitäisi opastaa minua, kolmen onnellisen lapsen äitiä, pidättyä lasten kaltoinkohtelusta?! Tottakai tiedän neuvomattakin, mitä lasten kanssa tehdään/ollaan tekemättä. 

Vierailija
216/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys tekee kateelliseksi ja katkeraksi. Toivottavasti nuoremmat sukupolvet olisivat viisaampia. 

Vierailija
217/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiys tekee kateelliseksi ja katkeraksi. Toivottavasti nuoremmat sukupolvet olisivat viisaampia. 

Ehkäisystä on ainakin enemmän tietoa saatavilla verrattuna aiempiin sukupolviin joten toivotaan että sitä osataan myös käyttää. Lisääntyminen on vapaaehtoinen valinta.

Vierailija
218/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on lapsia saa arvonimen aikuinen. On vastuuta toisesta ihmisestä. Lapsettomat ei huolehdi muista

Vierailija
219/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat kaikki käyneet neuvolassa, nyt päivähoidossa ja vanhin alaluokalla, lääkärissä.  Kertaakaan en tietenkään ole miltään taholta kysynyt, onko lapsia. Ammattilaisia on sekä lapsellisia että lapsettomia. Aina olen ottanut tietysti ammattilaisten ohjeet vastaan, oli tällä lapsia tai ei. Ei muuten ole edes juolahtanut mieleenikään tiedustella miltään! taholta henkilökohtaisia asioita.

Vierailija
220/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on lapsia saa arvonimen aikuinen. On vastuuta toisesta ihmisestä. Lapsettomat ei huolehdi muista

Aika mustavalkoinen käsitys etteikö lapseton voisi huolehtia muista kuten vanhemmistaan, sisaruksistaan jne.