Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?
Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?
Kommentit (5572)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä yksittäisten ihmisten subjektiivisen "ymmärryksen" ulkopuolisia todisteita tuosta ei-materiaalisesta todellisuudesta on?
Yhtä lailla yksittäisillä ihmisillä on valtavalla työllä hankittu syvällinen subjektiivinen "ymmärrys" todellisuudesta materialistisena, idealistisena, pluralistisena jne jne ilmiönä, miksi nimenomaan sinun subjektiivinen "
Ei mitään. En ole väittänyt, että minun ymmärrykseni määrittelisi todellisuuden luonteen. Voin kertoa jotain todellisuuden luonteesta, mutta kokonaisuudessaan todellisuus on minulle käsittämätön.
Se oli minulta kiireessä typerästi kirjoitettu ilmaisu. Oikeammin sanottu olisi ollut, että "miksi juuri sinun subjektiivinen "ymmärryksesi" olisi se, joka oikeasti tavoittaa todellisuuden luonteen?"
Tähän kysymykseen olisi ihan kiinnostava
Tarkoitatko, että miksi juuri minun ymmärrykseni vai miksi sinun pitäisi vakuuttua siitä, että juuri minun ymmärrykseni? Ensimmäiseen vaihtoehtoon vastaus on, että en tiedä. Ja toiseen vaihtoehtoon vastaus on, että ei minua haittaa se, jos et vakuutu siitä. Sinulle itsellesi se saattaa olla epäedullista.
Erottavat teitä synagogilta. Lestadiolaiset ja hellarit vetää tätä synagoga oppia heidän lahkoissa. Eikö sairasta. Mooses miehen pahat teot kostetaan sen pojalle , eikä muiden . Onko tämänkin ymmärtäminen vaikeaa. Sun pojille eikä muiden.
Tarkoitatko, että miksi juuri minun ymmärrykseni vai miksi sinun pitäisi vakuuttua siitä, että juuri minun ymmärrykseni? Ensimmäiseen vaihtoehtoon vastaus on, että en tiedä. Ja toiseen vaihtoehtoon vastaus on, että ei minua haittaa se, jos et vakuutu siitä. Sinulle itsellesi se saattaa olla epäedullista.
Jatkan vielä tätä kommenttia, jotta ymmärtäisit näkökulmaani paremmin. Olen käsittänyt asian niin, että Jumala ei aseta kenellekään velvollisuutta vaikuttaa muihin ihmisiin. Jokaisen velvollisuus koskee omaa toimintaa. Toisin sanoen, jos olen kertonut sen, mikä minun mielestäni on oikein kertoa, olen täyttänyt velvollisuuteni. Se, mitä muut ihmiset siitä ajattelevat tai sen jälkeen tekevät, ei ole enää minun asiani. Oma toimintani on minun vastuullani, mutta muiden ei. Minun ei tarvitse saada ketään ajattelemaan tai tekemään mitään.
Eli Jumala on antanut sinulle tämän tehtävän vai oletko itse ottanut tehtäväksesi opettaa?
Olen kertonut, miksi aloin kommentoimaan tähän ketjuun ja miksi jatkoin. En ole saanut mitään tehtävää enkä ole ottanut mitään tehtävää. Oletko sinä ottanut tehtäväksesi ruokakaupassa käymisen vai käytkö vain ruokakaupassa? Olin ajatellut, etten puhuisi tästä aiheesta, mutta sitten tunsin myötätuntoa niitä kohtaan, jotka etsivät totuutta, ja ajattelin vastailla, koska minulla on siitä aiheesta jotain sanottavaa. Olen koko ajan yrittänyt arvioida sitä, että onko tämä hyvä idea vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Eli Jumala on antanut sinulle tämän tehtävän vai oletko itse ottanut tehtäväksesi opettaa?
Olen kertonut, miksi aloin kommentoimaan tähän ketjuun ja miksi jatkoin. En ole saanut mitään tehtävää enkä ole ottanut mitään tehtävää. Oletko sinä ottanut tehtäväksesi ruokakaupassa käymisen vai käytkö vain ruokakaupassa? Olin ajatellut, etten puhuisi tästä aiheesta, mutta sitten tunsin myötätuntoa niitä kohtaan, jotka etsivät totuutta, ja ajattelin vastailla, koska minulla on siitä aiheesta jotain sanottavaa. Olen koko ajan yrittänyt arvioida sitä, että onko tämä hyvä idea vai ei.
Kirjoitat, että sinulla on "tulkinnoista riippumaton totuus" jota "yrität kertoa" mutta sitä ei oteta vastaan ja sinulle ollaan ilkeitä? Ymmärsinkö oikein? Eli hieman tuollainen vanhan testamentin profeetta-rooli, erona vaan että heidät oli itseasiassa Jumala kutsunut ja valtuuttanut tehtäviinsä. Lisäksi Jumalan palvelemiseen liittyy mielestäni tietty nöyryys. Kommenteistasi tulee olo että käytännössä itse pidät omaa tietoasi erinomaisena ja se antaa sinulle ainakin omissa silmissäsi jonkun roolin suhteessa muihin.
ja huom. älä jos vastaat tähän, niin ethän hukkaa jälleen tilaa kirjoittamalla sitä samaa "sinulla on oikeus mielipiteeseesi", siksi ettet osaa sanoa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on kristinusko?
Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni. (Joh. 14: 15)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat, että sinulla on "tulkinnoista riippumaton totuus" jota "yrität kertoa" mutta sitä ei oteta vastaan ja sinulle ollaan ilkeitä? Ymmärsinkö oikein? Eli hieman tuollainen vanhan testamentin profeetta-rooli, erona vaan
Ymmärsinkö minä oikein, että sinä olet jo päättänyt, mitä sinä ajattelet minusta ja haluat mitätöidä sanomisiani? Mitä sinä odotat, että minä kommentoin siihen, muuta kuin että sinulla on oikeus mielipiteeseesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat, että sinulla on "tulkinnoista riippumaton totuus" jota "yrität kertoa" mutta sitä ei oteta vastaan ja sinulle ollaan ilkeitä? Ymmärsinkö oikein? Eli hieman tuoll
Ounastelin vain ettei Jumala ole sinulle tällaista tehtävää antanut ja sen puolsitkin viestissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat, että sinulla on "tulkinnoista riippumaton totuus" jota "yrität kertoa" mutta sitä ei oteta vastaan ja sinulle ollaan ilkeitä? Ymmärsinkö oikein? Eli hieman tuoll
Jatkan vielä tähän, että esimerkiksi Johannes Kastaja sanoi näin:
Te käärmeen sikiöt! Kuka teille on sanonut, että te voitte välttää tulevan vihan? Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy! Älkää luulko, että voitte ajatella: Olemmehan me Abrahamin lapsia. Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä. Kirves on jo pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen.
Minä taas en ole haukkunut ketään käärmeen sikiöksi.
Ounastelin vain ettei Jumala ole sinulle tällaista tehtävää antanut ja sen puolsitkin viestissäsi.
Tunnetko moniakin, joille on? Jos tunnet, niin tapauksessahan sinulla on hieno tilanne ja voit kuunnella heitä. Varo vain, ettei kyse ole siitä, että he vain väittävät Jumalan antaneen heille sellaisen tehtävän.
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko moniakin, joille on? Jos tunnet, niin tapauksessahan sinulla on hieno tilanne ja voit kuunnella heitä. Varo vain, ettei kyse ole siitä, että he vain väittävät Jumalan antaneen heille sellaisen tehtävän.
Kyllä tiedän tällaisen henkilön, ja hänestä on ollut minulle suuri apu
Jumala on antanut minulle pari tehtävää elämäni aikana. Ne tuntuvat ihan konkreettisena kipuna rinnassa ja on kuin kiemurteleva mato, ennen kuin keksii mistä on kyse ja saa helpotuksen. Suurimman osan ajasta saa elellä ihan omia tahtejaan ja nautiskella paratiisin antimista. Mutta toisinaan tulee tällaisia, että nyt jumala tarvitsee juuri sinun kontribuutiotasi, ja silloin on toimittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko moniakin, joille on? Jos tunnet, niin tapauksessahan sinulla on hieno tilanne ja voit kuunnella heitä. Varo vain, ettei kyse ole siitä, että he vain väittävät Jumalan antaneen heille sellaisen tehtävän.Kyllä tiedän tällaisen henkilön, ja hänestä on ollut minulle suuri apu
Sehän on hienoa.
Mihin uskontoon kuuluu hyväksyä kansanmurha ja joukko tuho. ??? Suomessa tätä kannattaa kristilliset ja perussuomalaiset. Presidentti ja muu maailma ei hyväksy kansanmurhaa. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻 voisikko joku vastata ???????
Mitä Barabbas teki loppuelämällään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"1) mikään todistusaineisto ei puolla minkään jumaluuden olemassaoloa"
Apologia jäänyt tutustumatta? Ks. apowiki.fi
Todisteita Jumalan olemassaolosta on tarpeeksi niille, jotka haluavat uskoa, mutta tarpeeksi vähän niille, jotka eivät halua uskoa. Jumalan olemassaolo on paras selitys sille, että
1. ylipäätään yhtään mitään on olemassa
2. maailmankaikkeudella on alku (tästä tiedemiehet ovat yksimielisiä)
3. universumissa on niin paljon "hienosäätöä", eli luonnonvakiot ovat kymmenien desimaalien tarkkuudella kohdallaan, jotta koko homma toimii ja pysyy kasassa, ja että elämä on mahdollista
4. on objektiivisia moraaliarvoja ja moraalisia velvoitteita
5. (niille) historiallisille tosiasioille, jotka liittyvät Jeesuksen elämään ja kuolemaan ja toimivat aihetodisteina myös ylösnousemukselle
6. Hänet voi henkilökohtaisesti tuntea ja koke
Jumalan todistaa vain henkilökohtainen kokemus ja et pysty sitä saamaan tutkijan analyyttisellä asenteella, missä vain katselet koehenkilöitä ja tutkailet asiaa. Mahdollisesti rukouksen kautta pystyt saamaan, ehkä, ellet ole niin sulkeutunut ja paatunut, että se on sitäkin kautta tavoittamissasi. Pyhän hengen pilkka ja jumalan kieltäminen sekä paatuneisuus johtavat jumalan lopulliseen hylkäämiseen ja sinun kadotukseesi.
Vierailija kirjoitti:
Jumala on antanut minulle pari tehtävää elämäni aikana. Ne tuntuvat ihan konkreettisena kipuna rinnassa ja on kuin kiemurteleva mato, ennen kuin keksii mistä on kyse ja saa helpotuksen. Suurimman osan ajasta saa elellä ihan omia tahtejaan ja nautiskella paratiisin antimista. Mutta toisinaan tulee tällaisia, että nyt jumala tarvitsee juuri sinun kontribuutiotasi, ja silloin on toimittava.
väisty
Vierailija kirjoitti:
Okei, oletko ihan varma, että ne tehtävät ovat Jumalalta?