Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?

Vierailija
29.07.2025 |

Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?

Kommentit (7219)

Vierailija
3321/7219 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tiesin, olen täydellinen. Kiitos hyvästä kommentistasi.

Aivan, eräs tärkeä asia jäi sanomatta. Täydellisyys ei ole vapaasti määriteltävissä, vaan Jeesus antaa siihen ohjeita Vuorisaarnassa.

Ei kannata olla niin ylimielinen. Et ikinä tule yhtä täydelliseksi kuin minä ja minä olen opettaja, opettajia ei tarvitse opettaa. Kiitos kuitenkin rohkeasta ihan hyvästä yrityksestäsi, arvostan.

En ole ylimielinen. Et ole kovin hyvä tulkitsemaan ihmisiä. Olen iloinen siitä, että sinulla on asiat hyvin.

Olen ihmisasiantuntija ja minulla on mm. myös loistava huumorintaju sekä tilannetaju. Ja sinä valehtelet liian luonnollisesti ollaksesi terve ihminen. Kiitos.

No tämä oli kyllä hauska.

Vierailija
3322/7219 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tiesin, olen täydellinen. Kiitos hyvästä kommentistasi.

Aivan, eräs tärkeä asia jäi sanomatta. Täydellisyys ei ole vapaasti määriteltävissä, vaan Jeesus antaa siihen ohjeita Vuorisaarnassa.

Ei kannata olla niin ylimielinen. Et ikinä tule yhtä täydelliseksi kuin minä ja minä olen opettaja, opettajia ei tarvitse opettaa. Kiitos kuitenkin rohkeasta ihan hyvästä yrityksestäsi, arvostan.

En ole ylimielinen. Et ole kovin hyvä tulkitsemaan ihmisiä. Olen iloinen siitä, että sinulla on asiat hyvin.

Olen ihmisasiantuntija ja minulla on mm. myös loistava huumorintaju sekä tilannetaju. Ja sinä valehtelet liian luonnollisesti ollaksesi

Se on hyvä kuulla. Alentaminen on varsinainen taitolaji, olisi hauskaa huomata että huomaat sen itsekin tässä määrin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3323/7219 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku vaikeus ollut aina ymmärtää vapautta mihin Kristus vapautti?   Vapaus lain kirouksesta vapaus synnin ja kuoleman laista , vapaus elää elämään .  

Miksi ette käytä vapauttanne elää elämää?

Vapautta on  se  mikä on Jumalan hengestä.     Toinen on maailman tietoa ja viisautta joka on orjuutta.

Vierailija
3324/7219 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku vaikeus ollut aina ymmärtää vapautta mihin Kristus vapautti?   Vapaus lain kirouksesta vapaus synnin ja kuoleman laista , vapaus elää elämään .  

Vapautta on  se  mikä on Jumalan hengestä.     Toinen on maailman tietoa ja viisautta joka on orjuutta.

Vapaus on niin subjektiivista.

Vierailija
3325/7219 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatusta:

Niille juutalaisille, jotka nyt uskoivat häneen, Jeesus sanoi: Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani. Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita.

Johannes 8:31-32

Vierailija
3326/7219 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatusta:

Niille juutalaisille, jotka nyt uskoivat häneen, Jeesus sanoi: Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani. Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita.

Johannes 8:31-32

Kyllä mutta opetuslapset eivät halua aina kehittyä kuten opettaja opettaa.

Vierailija
3327/7219 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se vapaa tahto.

Vierailija
3328/7219 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se vapaa tahto.

Niin on. Monet käyttävät oikeuksia ja vapautta väärin, mielivaltaisestikin mutta oppivat sitten mitä siitä seuraa eivätkä koskaan pääse oikeanlaiseen vapauteen elämässä. Eivät kyllä edes ymmärrä mitä se tarkoittaa tai mitä tarkoittaa älykkyys oikeasti. Sinänsä harmillista sillä hyvänä fiksunakin ihmisenä saa paljon oikeuksia käyttöönsä ja vapauskin säilyy kuitenkin.

Vierailija
3329/7219 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se vapaa tahto.

Niin on. Monet käyttävät oikeuksia ja vapautta väärin, mielivaltaisestikin mutta oppivat sitten mitä siitä seuraa eivätkä koskaan pääse oikeanlaiseen vapauteen elämässä. Eivät kyllä edes ymmärrä mitä se tarkoittaa tai mitä tarkoittaa älykkyys oikeasti. Sinänsä harmillista sillä hyvänä fiksunakin ihmisenä saa paljon oikeuksia käyttöönsä ja vapauskin säilyy kuitenkin.

Kirjoitat aika sekavasti.

Ei vaan sinä olet sekava ihminen joka ei kykene lukemaan. Ota nyt jo se vastuu, olet liian oksettava henkilöhahmo. Mene muualle tyrkyttämään itseäsi.

Vierailija
3330/7219 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa. Vieläkö joku väittää ettei raamatunlauseet saa ketjun pakanoiden parissa huomiota? Ei mene saarnat hukkaan. Lämmittää mukavasti mieltä.

Vierailija
3331/7219 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se vapaa tahto.

Ei vaan sinä olet sekava ihminen joka ei kykene lukemaan. Ota nyt jo se vastuu, olet liian oksettava henkilöhahmo. Mene muualle tyrkyttämään itseäsi.

Sepä eskaloitui nopeasti.

Vierailija
3332/7219 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltaa. Vieläkö joku väittää ettei raamatunlauseet saa ketjun pakanoiden parissa huomiota? Ei mene saarnat hukkaan. Lämmittää mukavasti mieltä.

Minä puhun kaikille, pakanoille ja kristityille. En ole sinun puolellasi enkä kenenkään puolella. Puhun siitä, minkä tiedän. Sinulla ei ole varaa minkäänlaiseen ylemmyydentuntoon sen suhteen, että olisit enemmän oikeassa kuin muut. 

Vierailija
3333/7219 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se vapaa tahto.

Ei vaan sinä olet sekava ihminen joka ei kykene lukemaan. Ota nyt jo se vastuu, olet liian oksettava henkilöhahmo. Mene muualle tyrkyttämään

Jo sinussa. Hae apua.

Vierailija
3334/7219 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsi uskoo. Maailma tekee luopumisen. Oma valinta missä viettää ikuisuutensa.

Valtaosa maailman ihmisistä ei koko elämänsä aikana päivääkään usko kristinuskon jumalaan.

Aivan totta ja vastaavat sitten omista valinnoistaan kuten kuuluukin.

Jos kristinuskon jumala olisi totta, niin tuohan olisi tavattoman epäreilu järjestely. Ei vaikuta rakastavalta jumalalta lainkaan.

Tätä ei luulevaiset halua miettiä.

Ei tietenkään ihmisiä tuomita asiasta, jota ei tiedä. Ihmiset arvioidaan ymmärryksen mukaan. Vaikka ei olisi kuullut kristinuskosta, jokaisella on silti jonkinlainen moraalikäsitys luontaisesti sisimmässään. Toisin sanoen, jos kristinuskoon kuuluisi vaikka sianlihansyöntikielto, ihminen voisi rikkoa tätä kieltoa koska ei tietäisi sen olevan väärin, silloin on tavallaan syyntakeeton. Ilman kristinuskosta kuulemista lähes jokainen ymmärtää siltä, että vaikka eläimen kiduttaminen on väärin.

Moraalilaki on kirjoitettu jokaisen ihmisen sydämeen. Oleellista on kuunteleeko sisäistä ääntään. Kristinuskon näkemys on tietysti se, että Jumala on asettanut luonnollisen moraalitajun jokaisen ihmisen sisimpään, jokaisella on kyky kokea esim. syyllisyyttä tehtyään väärin. Jos ei ole kuullut Jeesuksesta, ei tietenkään tuomita siitä syystä. Oleellista on mitä elämällään todistaa tekojensa kautta. Uskominen on helppoa, moraalisesti oikein eläminen huomattavasti vaikeampaa.

Vierailija
3335/7219 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole opiskellut teologiaa, en ole lukenut Raamattua enkä toimi missään uskonnollisessa yhteisössä. Silti minä vastailen täällä kysymyksiin. Miksi? Sitä sinun, hyvä lukija, kannattaisi pohtia.

Vierailija
3336/7219 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Olet väärässä, moraalilakia ei ole kirjoitettu ihmisen sydämeen. Oikein toimiminen oman käsityksen perusteella on toimiva ratkaisu vain silloin, jos oma käsitys on päässyt kehittymään. Niiden, joiden omatunto eli eettinen ja moraalinen ymmärrys ei ole päässyt kehittymään, on hyvä noudattaa sääntöjä. Se on heille parempi vaihtoehto kuin omaan kehittymättömään käsitykseen nojautuminen. Jos haluat ymmärtää tätä asiaa paremmin, lue galatalaiskirjettä koskeva yhteenvetoni, joka löytyy tästä ketjusta.

Tietynlainen oikeudentaju on jokaisella ihmisellä synnynnäisesti, siitä kertoo se, että tietyt asiat tuntuu luontaisesti pahoilta/hyviltä. Puhut kehittyneestä moraalitajusta, siksi laitoin tuohon, että ihminen arvioidaan ymmärryksensä mukaan. Samalla tavalla kuin lapsilta ei voi odottaa täydellistä käytöstä, koska lapsen ymmärrys ei vielä riitä arvioimaan asioita oikealla tavalla. Olisi väärin rangaista lasta sellaisesta asiasta, jota hän ei ymmärrä.

Samasta asiasta on kyse aikuisten kohdalla, jotka elävät sellaisissa olosuhteissa ettei heidän ymmärryksensä ole päässyt täysin kehittymään tai heillä ei ole oikeaa tietoa, jotta moraali voisi kehittyä täydellisemmäksi. Moni kuitenkin tekee myös luontaista moraalitajuaan vastaan, eli tekee väärin vaikka ymmärtää asian olevan väärin. Tässä päästään kristinuskon oleelliseen asiaan, kristinuskossa ajatellaan, että ihminen uskon kautta sekä oppii erottamaan hyvän/pahan että saa voiman vastustaa pahuutta. 

Vierailija
3337/7219 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä jotka hanakimmin puhuvat tuomiten muita, ei oikeasti taida olla ns. jumalanpelkoa koska muuten varoisivat karkottamasta muita pelastuksesta ja uskosta, eivät oikeasti välitä Jumalasta tai muista ihmisistä, ainoastaan omasta omahyväisyydestään ja paremmuudentuntesta ja tuomitsemisesta nauttivat, minneköhän suuntaavat kuoleman jälkeen, näinhköhän sinne minne muita tuomitsevat

Vierailija
3338/7219 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä jotka hanakimmin puhuvat tuomiten muita, ei oikeasti taida olla ns. jumalanpelkoa koska muuten varoisivat karkottamasta muita pelastuksesta ja uskosta, eivät oikeasti välitä Jumalasta tai muista ihmisistä, ainoastaan omasta omahyväisyydestään ja paremmuudentuntesta ja tuomitsemisesta nauttivat, minneköhän suuntaavat kuoleman jälkeen, näinhköhän sinne minne muita tuomitsevat

Jos puhut minusta, niin tiedoksi, että minä en tuomitse, vaan korjaan väärinkäsityksiä. Jeesus tuomitsee. 

Vierailija
3339/7219 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puhut minusta, niin tiedoksi, että minä en tuomitse, vaan korjaan väärinkäsityksiä. Jeesus tuomitsee. 

En lukenut kommentteja, puhun yleisellä tasolla, kohtasin tällaisen henkilön/henkilöitä viime viikolla joilla oli parempi tieto kuin ilmeisesti itselläni tai ehkä jopa Jumalalla tilanteestani, ainakin omasta mielestään

Vierailija
3340/7219 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi en koskaan johtaisi ketään harhaan sillä tavalla, että lupaisin hänelle pelastuksen.