Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?

Vierailija
29.07.2025 |

Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?

Kommentit (4702)

Vierailija
2341/4702 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tulkitsenko siis oikein, kun ajattelen sinun olevan sitä mieltä, että tarvitaan muutakin kuin pelkkä usko? Esimerkiksi elämisen tietyllä tavalla?"

Et. Tulkintasi on väärä.

Armosta me olemme pelastetut. Emme tekojemme kautta. Armosta.

Vierailija
2342/4702 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ketään häiritse se, että miksi Jumala asetti Saatanan maahan ihmisiä kiusaamaan?

Kiusaako Saatana sitten ihmistä? Eikö ihmiset ihan itse valitse tehdä toisilleen ja itselleen ikäviä juttuja? Eikö ihmiset kiusaa toisiaan?

Mun mielestä Saatana ennemminkin houkuttelee ihmisiä pois Jumalan luota. Saatana kyllä toivoo että ihmiset tekee pahoja juttuja, mutta itse ihmiset suorittaa näitä vääryyksiä. Ihmisen omasta sydämestä ja omista himoista kumpuaa pahan tekeminen.

Kyllä se oli naapurin Pirkko joka tuli vänisemään ja määräilemään inhottavasti kun istuin pihassa penkillä, ei ollut Saatana.

Raamatun mukaan noin ei ole, vaan Saatana houkuttelee syntiin. Eikö sinua häiritse, että Jumala asetti hänet tänne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2343/4702 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tulkitsenko siis oikein, kun ajattelen sinun olevan sitä mieltä, että tarvitaan muutakin kuin pelkkä usko? Esimerkiksi elämisen tietyllä tavalla?"

Et. Tulkintasi on väärä.

Silloin ei siis ole väliä miten elää. Armo on vastikkeeton. Ehtojen täyttäminen ei ole sitä.

Lisäksi on kaksi erillistä asiaa uskoa ja sen lisäksi noudattaa sääntöjä. 

Vierailija
2344/4702 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ketään häiritse se, että miksi Jumala asetti Saatanan maahan ihmisiä kiusaamaan?

Kiusaako Saatana sitten ihmistä? Eikö ihmiset ihan itse valitse tehdä toisilleen ja itselleen ikäviä juttuja? Eikö ihmiset kiusaa toisiaan?

Mun mielestä Saatana ennemminkin houkuttelee ihmisiä pois Jumalan luota. Saatana kyllä toivoo että ihmiset tekee pahoja juttuja, mutta itse ihmiset suorittaa näitä vääryyksiä. Ihmisen omasta sydämestä ja omista himoista kumpuaa pahan tekeminen.

Kyllä se oli naapurin Pirkko joka tuli vänisemään ja määräilemään inhottavasti kun istuin pihassa penkillä, ei ollut Saatana.

Raamatun mukaan noin ei ole, vaan Saatana houkuttelee syntiin. Eikö sinua häiritse, että Jumala asetti hänet tänne?

Niinhän minäkin arvelen, että Saatana houkuttelee syntiin. Häiritseekö minua että Saatana asetettiin tänne? En ole varma minne Saatana on "asetettu", mutta myönnän että se mitä Saatana tekee, on epämiellyttävää. En pidä tyypistä. Hän on minun viholliseni. Ymmärrän kylläkin sen että minun piti tehdä valinta, ymmärrän että tämä vaihe on oltava, ilman vapaata tahtoa ei voi olla persoonaa.

Mutta koska Jeesus on voittanut kuoleman, ja tiedän miten tämä päättyy, niin voin riemumielin lukea Raamatun sanat: "nostakaa päänne sillä vapautuksenne on lähellä" ja "lohduttakaa toisianne näillä sanoilla". Ne jotka tietää Raamatun ja mihin nuo kohdat liittyy, ymmärtää mistä on kyse ja miksi mainitsin nuo kohdat.

Vierailija
2345/4702 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatana asetettiin tänne? En ole varma minne Saatana on "asetettu", mutta myönnän että se mitä Saatana tekee, on epämiellyttävää. En pidä tyypistä. Hän on minun viholliseni. Ymmärrän kylläkin sen että minun piti tehdä valinta, ymmärrän että tämä vaihe on oltava, ilman vapaata tahtoa ei voi olla persoonaa.

Mutta koska Jeesus on voittanut kuoleman, ja tiedän miten tämä päättyy, niin voin riemumielin lukea Raamatun sanat: "nostakaa päänne sillä vapautuksenne on lähellä" ja "lohduttakaa toisianne näillä sanoilla". Ne jotka tietää Raamatun ja mihin nuo kohdat liittyy, ymmärtää mistä on kyse ja miksi mainitsin nuo kohdat.

Jos Raamattuun uskot, niin olet varma, että Jumala asetti Saatanan maan päälle ja antoi hänelle tarkoituksella aikaa täällä riehua. 

Ymmärrät varmasti, että haen takaa sitä, että mitä ajattelet Jumalan teosta asettaa Saatana tänne meitä kiusaamaan, mutta syystä tai toisesta välttelet kyseistä näkökulmaa käsitellä.

Vierailija
2346/4702 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et. Tulkintasi on väärä.

Silloin ei siis ole väliä miten elää. Armo on vastikkeeton. Ehtojen täyttäminen ei ole sitä.

Meidät pelastetaan yksin armosta. Mikään meidän yritys ei auta hitustakaan pelastukseen. Vaikka itse menisin ristille niin en silläkään pääsisi taivaaseen. Vaikka keräisin miljoonan  syöpäsairaille lapsille, vaikka laulaisin maailman ihanimmalla lauluäänellä ylistyslaulun Jumalalle, vaikka pelastaisin jonkun uhanalaisen eläinlajin tai estäisin ilmastonmuutoksen tai toisin rauhan maailmaan.

Me ollaan syntisiä. Jeesus on synnitön. Jeesuksen kautta on pääsy Jumalan perheeseen. Jeesus on meidän pelastaja.

Ehkä monet luulee että tarvitaan hyviä tekoja koska uskovaiset niitä näyttäisi tekevän. Mutta monet muutkin tekee kuin uskovat. Itseasiassa tekisi mieli väittää että ne muut tekee jopa enemmän hyviä tekoja kuin uskovaiset.

Se kylläkin pitänee paikkansa että jonkinlainen muutos ihmisessä tapahtuu, sillä Pyhä Henki alkaa toimimaan, kasvattamaan uskon tiellä. Mutta joskus ne Hengen hedelmät kypsyy hitaasti. Niitä kyllä tulee jos Pyhä Henki ihmisessä on.

Raamattu kehottaa koettelemaan itseään, onko uskossa. Jumalan sana on elämän leipää.

Vierailija
2347/4702 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun mukaan noin ei ole, vaan Saatana houkuttelee syntiin. Eikö sin

En välttele mitään. Voin arvella toki, mutta tämä on oma arvaus. Esitän arvaukseni kysymyksenä: Missä ihmiset lisääntyisivät jos ei maan päällä ajassa? Taivaassa ei mennä miehelle ja taivaassa ei tehdä valintaa mennäkö taivaaseen vai helvettiin, haluanko olla tässä Jumalan perheessä.

Tarvitaan tämä aika maanpäällä. Sitä en tiedä miksi aika on tämän pituinen. Minulla ei ole tarvetta asettua Jumalan paikalle. Haluan olla Jumalan lapsi

Vierailija
2348/4702 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidät pelastetaan yksin armosta. Mikään meidän yritys ei auta hitustakaan pelastukseen. Vaikka itse menisin ristille niin en silläkään pääsisi taivaaseen. Vaikka keräisin miljoonan  syöpäsairaille lapsille, vaikka laulaisin maailman ihanimmalla lauluäänellä ylistyslaulun Jumalalle, vaikka pelastaisin jonkun u

Voiko seksuaalisesti aktiivinen homoseksuaali päästä taivaaseen, jos on aidossa oikeassa uskossa?

Vierailija
2349/4702 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun mukaan noin

En välttele mitään. Voin arvella toki, mutta tämä on oma arvaus. Esitän arvaukseni kysymyksenä: Missä ihmiset lisääntyisivät jos ei maan päällä ajassa? Taivaassa ei mennä miehelle ja taivaassa ei tehdä valintaa mennäkö taivaaseen vai helvettiin, haluanko olla tässä Jumalan perheessä.

Tarvitaan tämä aika maanpäällä. Sitä en tiedä miksi aika on tämän pituinen. Minulla ei ole tarvetta asettua Jumalan paikalle. Haluan olla Jumalan lapsi

Eikö sinua yhtään hävetä? Lue kysymys uudestaan ja koeta pohtia, miten vastata juuri kysyttyyn asiaan, eikä johonkin sellaiseen, mitä ei ole kysytty. Aina tällaista uskovaisten kanssa.

Vierailija
2350/4702 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et. Tulkintasi on väärä.

Meidät pelastetaan yksin armosta. Mikään meidän yritys ei auta hitustakaan pelastukseen. Vaikka itse menisin ristille niin en silläkään pääsisi taivaaseen. Vaikka keräisin miljoonan  syöpäsairaille lapsille, vaikka laulaisin maailman ihanimmalla lauluäänellä ylistyslaulun Jumalalle, vaikka pelastaisin jonkun u

Ei pelasteta. Jos olisi yksin armosta, silloin ei tarvittaisi ihmiseltä mitään, edes uskoa.

Tilanne vertautuu siihen, jos joku vaatii sinulta rahaa tai tappaa muuten. Hän armahtaa sinut, jos lähteekin pois tekemättä mitään. Se ei ole armahdus, jos jättää tappamatta siksi, että annat rahaa. Se on vaatimus tai kiristys.

Vierailija
2351/4702 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä muuten, kun Saatananpalvojat, ei satanistit he on eri sakkia, uskovat Jeesuksen ristinkuolemaan ja armoon jne, niin menevätkö he Taivaaseen? Koska uskohan riittää, eikö vain? 

Vierailija
2352/4702 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et. Tulkintasi on väärä.

Meidät pelastetaan yksin armosta. Mikään meidän yritys ei auta hitustakaan pelastukseen. Vaikka itse menisin ristille niin en silläkään pääsisi taivaaseen. Vaikka keräisin miljoonan  syöpäsairaille lapsille, vaikka laulaisin maailman ihanimmalla lauluäänellä

No onko tahtominen sinusta teko? Mitä teolla sitten tarkoitetaan. Onko kieltäytyminen teko? Jos sanoo Jeesukselle kyllä mielessään niin onko se teko?

Ihminen voi saivarrella kyllä näillä danoilla ihan mielin määrin. Mutta jokainen selittelee sitten Jumalan edessä minkä verran itse haluaa.

Mulla henkilökohtaisesti ei ole kyllä mitään millä itseäni Jumalan edessä puolustaisin.

Vierailija
2353/4702 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko seksuaalisesti aktiivinen homoseksuaali päästä taivaaseen, jos on aidossa oikeassa uskossa?

Minä en voi päättää sitä. En voi antaa tuomiota. Raamatusta voi lukea, ja kannattaa lukea. Homoseksuaaliset teot on syntiä, irtoseksi on syntiä, pitkä lista lueteltavana. Jos et tunnusta syntiä synniksi, jos et usko että Jumala vihaa syntiä, olet Jumalaa vastaan.

Minä kysyn vastakysymyksen joka on mielestäni verrannollinen. Voiko juoppo päästä taivaaseen?

Mun nähdäkseni asia ei riipu juomisesta vaan katumisesta.

Vierailija
2354/4702 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et. Tulkintasi on väärä.

Meidät pelastetaan yksin armosta. Mikään meidän yritys ei auta hitustakaan pelastukseen. Vaikka itse menisin ristille niin en silläkään pääsisi taivaaseen. Vaikka keräisin miljoonan  syöpäsairaille lapsille, vaikka laulaisin maailman ihanimmalla lauluäänellä

"Minä uskon, auta minua epäuskossani" Uskokin on lahja. Usko on Jumalan sanan synnyttämää. Mun kokemus on että usko on ihme.

Tietysti jos torjuminen on teko tai lahjan vastaanottaminen on teko, jos mielenmuutos on teko, niin kai sitten sellainen teko tarvitaan. Tämä on sanoilla kikkailua. Mitä sana teko tarkoittaa. Sanoihan Jeesus "tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi". Oliko sana tuossa kohtaa metanoia, mielenmuutos? En tiedä kun en osaa kreikkaa.

Usko ilman tekoja. Siinä ne teot ei ole meidän tekoja vaan Pyhän Hengen aikaansaamia. Mutta niistä ilmenee olemmeko uskossa.

Vierailija
2355/4702 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä muuten, kun Saatananpalvojat, ei satanistit he on eri sakkia, uskovat Jeesuksen ristinkuolemaan ja armoon jne, niin menevätkö he Taivaaseen? Koska uskohan riittää, eikö vain? 

Saatananpalvoja nimestä käy ilmi että hän palvoo tai palvelee Saatanaa. Raamattu sanoo että et voi palvella kahta Herraa. Voit kyllä uskoa Raamatun, uskoa että Jeesus on Jumalan Poika, kyllähän Saatanakin sen tietää. Niinkuin Raamattu sanoo "riivaajatkin uskovat".

Usko, mistä Raamatussa puhutaan tarkoittaa eri asiaa kuin luuleminen tai että on jossain käsityksessä. Usko on lujaa luottamusta siihen mitä ei nähdä, se on mielen muutosta ja Jumalan teko ja se vaikuttaa meissä eräänlaisen metamorfoosin. Se on kääntymistä Jumalan puoleen, oman elämän luovuttamista Jumalan käsiin.

Ymmärrän kyllä miksi ihminen haluaa pitää kiinni maailmasta ja luottaa omiin voimiinsa, kun olen sillä paikalla ollut itsekin.

Jos sun elämä menee pieleen, niin se on Jumalan armoa, koska se auttaa sua sille paikalle, kääntymispisteelle, missä voit tuohon mielenmuutokseen päästä ja ottaa vastaan sen lahjan. Jeesus antoi henkensä ristillä, jotta sinulla olisi pääsy Jumalan yhteyteen. Mutta jos et halua sitä, ei ole mikään pakko ottaa sitä lahjaa vastaan.

Vierailija
2356/4702 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et. Tulkintasi on väärä.

Meidät pelastetaan yksin armosta. Mikään meidän yritys ei auta hitustakaan pelastukseen. Vaikka itse menisin ristille niin en silläkään pääsisi taivaaseen. Vaikka keräisin miljoonan  syöpäsairaille lapsille, va

"Minä uskon, auta minua epäuskossani" Uskokin on lahja. Usko on Jumalan sanan synnyttämää. Mun kokemus on että usko on ihme.

Tietysti jos torjuminen on teko tai lahjan vastaanottaminen on teko, jos mielenmuutos on teko, niin kai sitten sellainen teko tarvitaan. Tämä on sanoilla kikkailua. Mitä sana teko tarkoittaa. Sanoihan Jeesus "tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi". Oliko sana tuossa kohtaa metanoia, mielenmuutos? En tiedä kun en osaa kreikkaa.

Usko ilman tekoja. Siinä ne teot ei ole meidän tekoja vaan Pyhän Hengen aikaansaamia. Mutta niistä ilmenee olemmeko uskossa.

Väite kuuluu, että yksin armosta. Jos noin olisi, ihmisen teoilla, ajatuksilla, uskolla tai tekemättä jättämisillä ei olisi mitään merkitystä. Siinä vaiheessa, kun tulee vaatimuksia, armosta tulee korkeintaan osittainen, mutta kun tässä tapauksessa vaihtoehtona on kidutus, muuttuu asetelma uhkavaatimukseksi. Ja vaatimuksiahan on, pitää uskoa, pitää elää tiettyjen sääntöjen mukaan jne.

Kristinuskoa markkinoidaan valheellisesti. Jos tahdotte saada uskoanne leviämään, kannattaa pohtia, että miltä kertomuksenne vaikuttaa muiden silmissä. Väitätte, että Jumala on hyvä ja kaikkivaltias. Samaan aikaan hän uhkailee Helvetillä, kostaa nykyihmisille asioita, joihin emme ole itse voineet mitenkään vaikuttaa (kyseenalainen tilanne muutenkin koko kielletty hedelmä), on vaatinut kuolemaa ja veriuhreja, piilottelee, katselee kärsimyksiä niihin puuttumatta, on tarkoituksella pistänyt Saatanan maanpäälle ihmisiä kiusaamaan ja viettelemään syntiin, testailee koettelemuksilla (miksi ihmeessä, jos kerran tietää kaiken ennalta?) jne.

Ihmisillä on oma kielensä, jossa sanoille hyvä, rakastava ja oikeudenmukaisuus on vakiintuneet merkitykset. Jumalanne ei niitä täytä. Ei kannata siis markkinoida kyseisillä termeillä, sillä ihmiset peilaavat sanoja siihen, mitä sanat kielessämme merkitsevät. Jumalanne hyvyys, mistä kerrotte, mitataan selvästi eri mittareilla, joita harva allekirjoittaa ja siten koetaan valehteluksi, kun siitä kerrotte.

Sanokaa asiat niin kuin ne ovat ja miten tekin oikeasti uskotte, lisäämättä kaunistelevia ja valheellisia termejä. Rehellisempää on sanoa, että Jumala on mahdollisen rakkauden lisäksi myös vihainen kostaja, joka vaatii tiettyjä asioita ja paiskaa Helvettiin, jos ei totella. Ja että hänellä on tapana kiusata koettelumuksilla, eikä hän johdata kaikkia onnelliseen elämään, monilla aivan päinvastoin. Hän tekee mitä tekee, ja rukoukset eivät useinkaan auta mitään.

Rehellisyys, se kannattaa.

Vierailija
2357/4702 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatananpalvoja nimestä käy ilmi että hän palvoo tai palvelee Saatanaa. Raamattu sanoo että et voi palvella kahta Herraa. Voit kyllä uskoa Raamatun, uskoa että Jeesus on Jumalan Poika, kyllähän Saatanakin sen tietää. Niinkuin Raamattu sanoo "riivaajatkin uskovat".

Usko, mistä Raamatussa puhutaan tarkoittaa eri asiaa kuin luuleminen tai että on jossain käsityksessä. Usko on lujaa luottamusta siihen mitä ei nähdä, se on mielen muutosta ja Jumalan teko ja se vaikuttaa meissä eräänlaisen metamorfoosin. Se on kääntymistä Jumalan puoleen, oman elämän luovuttamista Jumalan käsiin.

Ymmärrän kyllä miksi ihminen haluaa pitää kiinni maailmasta ja luottaa omiin voimiinsa, kun

Tuossa nyt kaiken aikaa kumoat itsekin uskovaisten väittämää, että pelkkä usko riittää. Miksi ette vaan rehellisesti myönnä, että ei riitä. Saatananpalvojathan uskovat kyllä, mutta se ei riitä. Vahvistat juuri, että uskon lisäksi pitää palvella Herraa. Miksi et voi yksinkertaisesti myöntää, että pelkkä usko ei riitä?

Vierailija
2358/4702 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinusko on hyvin ihmis- ja maapallokeskeinen. Liekö kirkolla minkäänlaista kantaa, mutta minua kiinnostaa, että kuinka uskonne käsittelee avaruutta. Ymmärrättekö, kuinka mittaamattoman laaja se on? Maapallo ei vastaa edes pienen pienen pisaran suhdetta kaikkiin valtameriin, vaan on suhteellisesti paljon vähäisempi avaruuden rinnalla. Aurinkokuntia ja planeettoja on toinen toisensa perään niin paljon, ettei niille löydy edes numeroita. Miksi Jumala sellaisen avaruuden loisi, jos ihminen on ainoa merkityksellinen luomakunnassa?

Itse en usko mihinkään, mutta jos ajatellaan olemassa olevan tietoinen luoja, todisteiden valossa hän ei ole kaikkivaltias, vaan rajallisten kykyjensä vuoksi pyrkii varmistamaan elämän syntymisen määrän logiikalla eli tekee mahdollisimman paljon potentiaalisia paikkoja elämälle syntyä ja säilyä, jotta edes jossakin natsaisi. Samalla luonnonlakien mukainen kilpailu pakottaa kehittymään ja auttaa vahvimman elämän säilymistä. Luoja voinee siihen osaltaan vaikuttaa, mutta rajallisesti. Elämä itsessään olisi se luoja, jonka osasia kaikki ovat. Vastavoimana on Kuolema, sillä tiedämme, ettei Elämä ole ikuista. Me emme ole tärkeitä itsessämme, vaan tehtävämme on pitää Elämä hengissä ja kasvattaa ja kehittää sen palasia. 

Vierailija
2359/4702 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Jumala antoi käskyn, ettei saa tappaa, mutta käski silti tappaa muita kansoja. Kysymys on erittäin relevantti siksi, että kaikkivaltias olisi voinut hoitaa ongelmat vaivatta itsekin, mutta syystä tai toisesta halusi laittaa ihmiset vastoin käskyään tappamaan toisiaan.

Jumala palkitsee tietysti ruhtinaallisesti kaikki diktaattorit ja sotahullut, koska näin hän saa ne niiden tapattamat ihmiset tätä kautta nopeammin luokseen ikuisesti. Sielut eivät sitten enää voi valita mitään miten toimii ja mitä tekee ja ovat totaalisesti joko Jumalalla tai Pirulla. Ja erittäin todennäköisesti Piru on merkittävästi voitolla siinä viimeisen sijoituspaikan suhteen.

Taivas on niin harvoille ja valituille ja sittenkin jostain löytyy se pienellä printattu teksti, joka estää sun pääsyn sinne, vaikka kuinka rukoilet tai kilvoittelet minkä tahansa uskonlahkon nimissä. Saahan sinne yrittää, totta kai ja elää korkeasti moraalista elämää ja vastustaa kiusauksia ja olla kiltti ja kunnioittava kaikille lähimmäisilleen, mutta lopulta voi kuitenkin tulla pettymys, että sinne arkkiin päätyivät kuitenkin ihan toiset tyypit.

-winner-

Vierailija
2360/4702 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, joko Päivi on eronnut kirkosta?

-winner-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi