Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?
Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?
Kommentit (4605)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Raamatussa sanotaan että korkealta paikalta näkyy koko maailma"
Missä kohtaa Raamattua sanotaan muka näin?
Matt. 4:8
No jos Saatana olisi tarkoittanut vain muutamaa kaupunkia migkä siihdn silmänkantamalle osuu, niin tuskin sen enempää Jeesus olisi kumarrellut Saatanaa.
Mulle on ihan selvää että Jeesus tietää maapallon muodon kun on ollut sitä luomassa. Ja Saatana on kierrellyt ympäriinsä niin ihan taatusti hänkin tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos Saatana olisi tarkoittanut vain muutamaa kaupunkia migkä siihdn silmänkantamalle osuu, niin tuskin sen enempää Jeesus olisi kumarrellut Saatanaa.
Mulle on ihan selvää että Jeesus tietää maapallon muodon kun on ollut sitä luomassa. Ja Saatana on kierrellyt ympäriinsä niin ihan taatusti hänkin tietää.
Tarkoitatko että Jeesus narrasi ja sanoi että siinä on koko maailma, vaikka muuta tiesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko että Jeesus narrasi ja sanoi että siinä on koko maailma, vaikka muuta tiesi?
Ei kun Saatana tietysti. Häneltähän kyllä narraaminen luontuukin.
"Minä uskon Jumalaan, koska se henkiolento, joka kanssani kommunikoi, toimii juuri siten kuin Jumala Raamatussa ilmoittaa toimivansa."
Mutta jos et olisi lukenut Raamattua, sinun visiosi tai kokemuksesi olisivat hyvin erilaisia. Jos olisit alkuperäisheimoa, keskustelisit esi-isiesi kanssa, jos asuisit Roswellissa 60-luvulla, juttelisit alienin kanssa uskottavasti...
Uskonnollisia kokemuksia voidaan aiheuttaa sekä sähköllä että kemiallisesti. Lisäksi niitä tapahtuu spontaanisesti. Se että kokemus on totta, kertoo vain että kokemus on totta. Väite että sen kokemukseen liittyvä uskomus on kokemuksen vuoksi totta, on väärä. Se ei ole fakta vaan se on vain tulkinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palatakseni tähän että Jumala säätää maan säät ja ilmat. Onko Jumalalla mitään osaa tai arpaa säiden suhteen.
Toki. Hänhän on luonut planeetan, auringon, ilmakehän ja koko ekosysteemin. Siis tavan, miten ilmasto toimii tai miten sääolosuhteet muuttuvat tai pysyvät ennallaan. Hän on luonut kaiken, ja voi kaiken myös sanallaan tuhota.
Riippuu luetaanko uutta hebreankielistä raamattua vai vanhaa. Vanha taisi tarkoitta että "Jumala loi maailmassa", ei että "Jumala loi maailman." Sen aikaisessa maailmankuvassa (heh) ei uskottu että maailmaa ei olisi joskus ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumiin ylösnouseminen? Ruumis hajoaa tomuksi ja tuhkaksi, mutta uskontunnustuksen mukaan " minä uskon ruumiin ylösnousemiseen".. Kaikki miljoonat vainajat saisivat maallisen ruumiinsa takaisin, ja sitten ne, joitten nimi on taivaan kirjoissa, pääsisivät paratiisiin. Jumalalle mikään ei ole mahdotonta, mutta silti en käsitä, miksi ihminen ensin jättää maallisen ruumiinsa, ja ylösnousemuksen päivänä hänet kasattaisiin takaisin. Helpompi olisi uskoa, että sielu palaisi taivasten valtakuntaan.
Ylösnousemusruumis on tavallaan korjattu ruumis ja se on ominaisuuksiltaan erilainen.
Tavallaan korjattu ja ominaisuuksiltaan erilainen? Vieläkin ymmärrän, että täällä meillä on tämä ruumis, mikä kuoltuamme jää tänne, tomuksi ja tuhkaksi. Mutta että jokainen kuollut saa korjatun ja ominaisuuksiltaan
Ja lisäksi jotkut uskovat hokevat kuinka ihmisen täydellisyys kertoo Jumalasta. Siis onko täydellinen vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan että Jeesus ja saatana tiesivät maapallon muodon eivätkä kumpikaan arvailleet sen enempää muotoa kuin kaupunkien lukumäärää. Jeesus tiesi Saatanan pointin, Saatanan palvomisen, eikä lähtenyt neuvottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No ei, jos etsimme totuutta sisältämme, sydämestämme, tunteistamme, niin vikaan menee. Ja ihan itse olen nuo virheet tehnyt, voin todistaa omalla elämälläni, että päin mäntyä on mennyt kun olen luottanut omiin tunteisiin ja omiin järjen päätelmiin.
Siksi luotan nykyään Raamattuun, Jumalan sanaan."
Olisihan se kamalaa, jos joutuisi itse ajattelemaan ja miettimään omia arvojaan. Kivempi vaan laittaa aivot narikkaan ja antaa jonkun muun sanella mitä mieltä olisi asioista.
Ei se tarkoita että laittaisi aivot narikkaan. Päinvastoin, Raamattua kun lukee niin on pakko olla aika terävänä, yhdistää asioita, muistaa, käyttää älliä JA rukoilla että Pyhä Henki auttaa. On meinaan ihan sisältöä Raamatussa, paljon enemmän kuin jossain ihmisen keksimässä Romaanissa.
Kerropa nyt, antaako Jumala synnit anteeksi VAI vaatiiko Jumala uhrin syntien vuoksi?
Vastaava kysymys kuin:
Antaako asunnon omistaja asua ilmaiseksi VAI vaatiiko maksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttä kyllä miksi kistinuskoiset ovat samalla puolella kun jutalaiset ??? Kuka tappoi Jesuksen ??.
Eikö koko jeesushomman pointti ollut, että ukon pitää kuolla? Juutalaiset tekivät siis ihmiskunnalle palveluksen.
Ei alunperin. Se keksittiin kun Jeesus kuoli ilman että yksikään messias-profetia toteutui. Siksi kristityt myös kehitteli paljon uusia profetioita, vääriä profetioita, jotka oki helppo kirjoittaa toteutuneiksi.
Olen ihmetellyt miten sanotaan, että jumala koittelee. Mitä siis koitellaan kun lapsi kokee väkivaltaa ja kuolee sen seurauksiin? Onko tähän vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja on oikeassa edellä havaitessaan, että.vaimo oli samalla tavalla Raamatussa miehensä omaisuutta kuin vuohi tai aasi. " Ei ehkä kiva ajatus, mutta sellainen maailma oli". Juuri niin..
Toivottavasti vain ymmärtää tehdä siiä myös sen johtopäätöksen, että kaikki naisia koskeva Raamatussa on luettava tuossa valossa ja sen jälkeen mietittävä, että mikä asema sille on tänään annettava.
Käsityksiä naisen asemasta ja oikeustajusta ei kannata rakentaa sen varaan mitä pronssikautiset paimentolaiset näistä asioista ajatteli tuhansia vuosia sitten.
Eipä niin, mutta valitettavan moni niin kuitenkin tekee.
Raamattu on muuttumatonta, virheetöntä ja ikuista Jumalan Sanaa. Ei sieltä voi poimia kohtia sen
Paitsi että on pakko. Esimerkiksi evankeliumien teologian, ei vain historialliset tapahtumat, ovat oikeasti yhteensovittamattomia. Jopa Paavalin kirjeet ovat keskenään ristiriidassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on yleinen harhaluulo, että raamattu on muuttumaton. Ei ole. Se on muuttunut jonkin verran läpi historian. Jokaista sanaa ei tule siis kytätä. Oikeampi tapa sanoa olisi, Raamatun ilmoitus Kristuksesta on muuttumaton.
Vaikuttaa siltä, että olet perehtynyt aiheeseen. Se on arvostettavaa. Mutta kyllä jokaista sanaa tulee kytätä.Raamatusta:
35Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
Mitä ei ole ollut, ei voi kadota. Kaikki olevainen on katoavaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on selvää, että hän on ollut sitä luomassa, kun on syntynyt vasta tuhansia vuosia myöhemmin tämä Jumalan Poika, joka eli about 30v.? Oliko taas kerran muna ennen kanaa vai kana ennen munaa?
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Raamatun tärkein sanoma on ilmoitus Kristuksesta. Vanhan testamentin puolella lupauksena ja Uuden testamentin puolella täyttyneenä lupauksena. Sitä vasten voi arvioida kaikkea muutakin. Se tärkein sanoma on niin yksinkertainen, että sen ymmärtää lapsikin. Kuten Jeesus itse sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra. Ylistän sinua siitä, että salasit nämä asiat viisailta ja järkeviltä ja paljastit ne lapsenmielisille. Kyllä, niin sinä halusit sen olevan, Isä."
Tämä ilahduttaa minua. Mutta oliko se siinä sitten?
Mitä VT lupasi ja kelle? Muistaakseni uuden kuninkaan, joka hallitsee koko maailmaa, lopettaa kaikki sodat ja hallitsee maailmaa Jerusalemin temppelistä, jossa kaikki uhraavaat kaikenlaisia asioita ja tuotteita Jumalalle. Tämän piti tapahtua, kun Messias tulee. Ei siis joskus sen jälkeen kun Messias tulee, vaan heti. Nämä on ne todelliset profetiat. UT:ssä on sitten kaikenlaista muuta "profetiaa", joista osa paljastaa ettei kirjoittajat osanneet hebreaa (osa kehitetyistä "profetioista" perustuu silloin käytetyn VT tekstin käännösvirheisiin, ja nykyään sitä profetiaa pohjatekstiä ei enää löydy VT:a).
Jeesus ei toteuttanut yhtään messias-profetiaa. Muuten se valtavirtaisti hienoja kreikkalaisia filosofisia ajatuksia, mikä on hieno asia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt miten sanotaan, että jumala koittelee. Mitä siis koitellaan kun lapsi kokee väkivaltaa ja kuolee sen seurauksiin? Onko tähän vastausta.
Tuolla "Jumala koettelee" tarkoitetaan varmaan yleisesti että Jumala koettelee uskoa. Siitä esimerkki Jobin kirjassa.
En tiedä voiko nyt ihan suoraan sanoa että kaikki on koettelemista elämässä. Vaikka kyllä koettelemista voi olla myös se, että saat kaikkea hyvää. Silloinhan Jumalalle on helppo kääntää selkänsä ja ajatella ettei tarvitse Jumalaa.
Elämässä kyse on pohjimmiltaan juuri valinnan tekemisestä, me ei voida kuoleman jälkeen enää valita. On kysymys meidän tahdosta. Ja on kysymys siitä että otammeko vastaan rakkauden totuuteen vai mielistymmekö valheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla "Jumala koettelee" tarkoitetaan varmaan yleisesti että Jumala koettelee uskoa. Siitä esimerkki Jobin kirjassa.
En tiedä voiko nyt ihan suoraan sanoa että kaikki on koettelemista elämässä. Vaikka kyllä koettelemista voi olla myös se, että saat kaikkea hyvää. Silloinhan Jumalalle on helppo kääntää selkänsä ja ajatella ettei tarvitse Jumalaa.
Elämässä kyse on pohjimmiltaan juuri valinnan tekemisestä, me ei voida kuoleman jälkeen enää valita. On kysymys meidän tahdosta. Ja on kysymys siitä että otammeko vastaan rakkauden totuuteen vai mielistymmekö valheeseen.
Aplodit tälle.
Vierailija kirjoitti:
1) Jos olisi Jumala ja ihminen hänen (ainut) kuvansa, ihminen olisi jollain tapaa tärkeä ja sopeutunut universumin kokonaisuuteen. Ei rajoittunut jollekin pienelle planeetalle valtavassa universumissa. Ei mitään järkeä tehdä näin isoa universumia, jos tehtävä on täyttää vain tämän pallon maa-ala ja sitten saarnata kaikille tällä pallolla.
2) Jos olisi jumala, "oikean jumalan" (mikä se olisikaan) usko olisi tasaisesti jakautunut maailmaan. Ei mitään järkeä, että jumalan kokeminen vaatii onkun jo uskossa olevan lähelle. Se on merkki että ihminen on keksinyt jumalan, jumala on kulttuuria. Jos jumala olisi olemassa, hän ei piiloutuisi epäreilulla tavalla joiltakin... esim vaikka aikoinaan Ameriikan intiaaneilta. Kai jossain niistä kansoista oli edes joitakin, jotka olivat täysin avoimia ja suopeita jumalalle, mutta eivät vain olleet kuulleet hänestä.
3) Jos olisi jumala, ihminen olisi paremmin suunniteltu, ei tarvitsisi laittaa "jalkasuojia" kun poistuu kotoaan, harjata hampaita illalla, eikä joka paikkaa särkisi jos tekee hyviä juttuja. Eikä olisi turhaa hännän tynkää takalistossa, usein rikkoutuvaa selkärankaa, ja muuta vastaavaa huonosti suunniteltua. Varmaan myöskään seksi ei olisi hauskaa.
4) Jos olisi hyvä kaikkivaltias jumala, ei olisi eliöitä, joiden on pakko tappaa tai sairastuttaa toisia eliöitä. Osan täytyy elääkseen jopa tappaa tai sairastuttaa nimenomaan lapsia. Maailma ei vaatisi laajaa, jatkuvaa, jokapäiväistä kärsimystä ollakseen olemassa. Ainakin muiden eliöiden kuin ihmisen, pitäisi pystyä elämään aiheuttamatta kärsimystä.
5) Jos olisi jumala, yhteiskunnassa olisi hänet aina tunnettu ja ymmärretty hänen tavoitteensa samanlaisina ja loogisin. Jos olisi jumala, hänen pyhä kirjansa olisi jollain tapaa looginen ja antaisi selvän tiedon miten häntä kunnioitetaan. Ei olisi kasa keskenään ristiriitaisia kirjoituksia, jotka eivät ole edes sisäisesti loogisia. Pyhässä kirjassa ei olisi noin 12 eri teologiaa siitä, mikä on kaikista tärkeintä. Eikä kirjoitusten ymmärtäminen vaatisi jonkin vanhan kulttuurin ymmärtämistä.
6) Maailmalla olisi selkeä alku ja loppu. Eikä jumala valehtelisi siitä tai sen ajankohdasta.
Tässä nämä päälimmäiset. Kaikki havainnot mitä on olemassa, kertovat että ei ole hyvää kaikkivaltiasta jumalaa. Jos on hyvä, ei ole kaikkivaltias. Jos on kaikkivaltias, ei ole hyvä
Minulle se, että Kristinusko alkoi yhdestä paikasta on se selvin todiste, että se on vain kulttuuri-ilmiö. Jeesus on Dionysuksen tarina uudelleen kirjoitettuna, vaikka taustalla varmaan on myös historiallinen Jeesus. Ne tarinat on liitetty häneen. Laittakaapa tarinat rinnakkain.
"Kerropa nyt, antaako Jumala synnit anteeksi VAI vaatiiko Jumala uhrin syntien vuoksi?
Vastaava kysymys kuin:
Antaako asunnon omistaja asua ilmaiseksi VAI vaatiiko maksun."
Synnin maksu on kuolema, se on selkeästi sanottu Raamatussa. Jumala on oikeudenmukainen ja synnistä on seuraus, kuolema.
Jeesus on antanut kuolemallaan maksun kaikesta synnistä (käsittääkseni kuitenkin poislukien Pyhän Hengen pilkan) ja tuon kertakaikkisen maksun, uhrin päälle ei voi antaa muuta maksua. Meidän synnit on maksettu. Kuitattu. Lunastettu.
Asunnon omistajalla on oikeus itse päättää, antaako asua asunnossa ilmaiseksi vai ottaako vuokran.
Mutta mitä tulee Jumalan valtakuntaan, niin me, lunastetut emme ole vuokralaisia, vaan perillisiä, testamentin vastaanottajia. Testamentistahan voi tietysti myös kieltäytyä, sanoa ei kiitos, en ota vastaan, kieltäydyn testamentista. Silloin kieltäytyy kokonaan kaikesta mitä on testamentattu.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, kysymys vielä:
Luuletko, että alat pelätä kuolemaa enemmän sitten, kun se alkaa vaikuttaa olevan lähempänä?
Miksi kuolemaa pitäisi pelätä?
Kuoleminen on ikävää, mutta kuolema ei ole ateistille pelottava millään tapaa. Miksi olisi? Mikä siinä voisi pelottaa? Ateisti keskittyy tähän elämään ja jättämään siinä hyvän jäljen.
Ai niin, kysymys vielä:
Luuletko, että alat pelätä kuolemaa enemmän sitten, kun se alkaa vaikuttaa olevan lähempänä?