Velkahelvetissä eläminen
Juu en tiedä onko järkee käydä töissä.. vakkari duuni on. mutta silti käyn vielä toistaseksi, lainaa on yli 45 tuhatta. lyhennys jotain 730, maksan siis pelkkiä korkoja laina ei lyhene yhtään, mulla ei jää palkasta mitään, eli kannattaako ees töissä käydä tai sitten maksaa vain korkoja?
Kommentit (128)
Tuttavan pikavippivelat olivat laittomia. Häneltä oli peritty vuosia järkyttäviä korkoja. Velkaneuvojan jälkeen 20 000€ velat katosivat kuin tuhka tuleen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla talolainaa enää 65 k€. Täältä tullaan, elämä!
Mulla kaksi taloa eikä yhtään velkaa.
Asuntolainan koroilla tuon maksaisi pois äkkiä.
Päästä kaikki ulosottoon niin sinulle jää suoja-osuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä laina? Ihan tavallinen talolaina?
Ei.. kulutusluottoja. anyfin 14 tuhatta, bank norwegian 26 tuhatta, ja luottokortille tuhansia..
Pääsin 30000 velalla velkajärjestelyyn, korot otettiin pois, maksoin tasa 3 vuotta suoraan kaikille velkojille pääomaa. Sain kaikki velat maksettu. Hae velkajärjestelyyn- se on tässä tilanteessäsi ainoa toivo. Mutta tulet maksamaan niitä n 4-5 vuotta
Itsellä oli parhaimmillaan 8000e kulutusluottoja. Korot näissäkin silloin 200-300e kuussa. Pienestä eläkkeestä oli hankala maksaa. Maksoin velat yksitellen pois ja suurimmat korot ensin. Kesti monta vuotta tämä juttu. Silloin ei vielä tainnut olla korko kattoa eikä muutakaan kuluttajan suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä tänne https://www.oikeuspalveluvirasto.fi/talous-ja-velkaneuvonta/palvelumme/… Toivottavasti ohitit ilkeät vastaukset ja jaksoit lukea tänne saakka.
Kahdeksalta aukeaa puhelinpäivystys ja sähköiseen asiointiin voit kirjautua vaikka keskellä yötä. Sieltä saat asiantuntevaa apua. Onko yksityishenkilön velkajärjestely tuttu?
Millä peeusteilla se myönnetään? Itse pääsin siihen kun olin ylivelkaantunut takaamalla siskolleni lainan. Hänhän jätti sen pystyyn ja minä maksajaksi. Olin ulosotossa muutamia vuosia ja hain sitten vihdoin velkasaneerausta. Ei ne velat sillä kuittaantuneet.
Ensinnäkään edellisten vuosien aikana ulosottoon velkaa maksettuja summia ei oteta huomioon. Sain sitten viiden vuoden tiukan maksuohjelman, jota maksoin. 5 vuoden jälkeen tarkastivat vielä tuloni ja kas, palkka oli noussut joten laitettiin vielä lisäma
Minulle kävi velkajärjestelyssä myös noin, että jouduin maksamaan ensin 10 kk lisää sen kolmen vuoden päälle, koska selvittelijällä kesti kauan selvitellä, ja sitten vuoden vielä koska olinkin kuulemma ollut lisäsuoritusvelvollinen, millä logiikalla, se jäi minulle vielä epäselväksi. Mutta vielä 5 erää on jäljellä. Velkajärjestely, jonka alunpitäen piti olla kolme vuotta, venähti neljään vuoteen ja kymmeneen kuukauteen.
Mutta joo, en valita, sillä tiedän että maksan vain 75% kokonaisvelasta, vaikka ulosotto ottikin palkasta ennen velkajärjestelyä joka kk ison siivun, jättäen vain suojaosuuden. Tätä kesti 8 vuotta, eikä velka lyhentynyt mihinkään, maksoin vain korkoja. Nyt loppumetrit jo häämöttävät, mutta on tämä sellainen painajainen ollut etten uskalla oikein vieläkään luottaa, että pian tämä maksaminen on ohi, vaan pelko perseessä saa olla jatkuvasti että milloin tulee taas joku viivästys ja päädyn maksamaan pari vuotta ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Suu säkkiä myöten! En käsitä miksi ihmiset ottaa lainaa tai velkaantuu. Sillä mitä tienataan voi elää; ostaa ruokaa ja suojaa sen verran kuin pystyy. Ei kannata elää yli omien varojen tai vajoaa.
Ihmisellä on niin erilaisia elämäntilanteita. Itse velkaannuin kamalan avioliiton aiheuttaman masennuksen takia. Aluksi hain itselleni helpotusta ostamalla kaikkea kivaa. Loppuvaiheessa olin varma, että kuolen pian pois. Otin lainaa ihan vaan siitä vahingonilosta että jäävät sitten äijän ihmeteltäväksi. No lopulta sain erottua, mutta velkaa on yli 60000 niskassa. Lisäksi olen 57-vuotias ja työtön. Mutta pakko pitää pää jotenkin pinnalla ja olla joutumatta ulosottoon. Minulle on varmaan 20 vuoden sisään tulossa perintönä asunto Helsingistä. Enköhän saa sillä lainat maksettua. Ulosotto ei missään nimessä saa tulla kuvioihin, koska minulla on osuus suvun yhteismäkistä, eikä siihen saa ulosotto tulla väliin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä laina? Ihan tavallinen talolaina?
Ei.. kulutusluottoja. anyfin 14 tuhatta, bank norwegian 26 tuhatta, ja luottokortille tuhansia..
No voi itku. Eikö tullut niitä kulutusluottoja ottaessa yhtään mieleen että ne pitää maksaa takaisin isolla korolla? Ja tyhmempikin ymmärtää että 3 kallista kulutusluottoa ajaa tilanteeseen että niistä ei selviydy. Katsoppa peiliin ja mieti asiaa. Ainoa syyllinen tilanteeseesi olet sinä itse. Nyt on sitten takaisinmaksun aika ja kestät tilanteen ja opit siitä.
Vierailija kirjoitti:
^ Ja taas tätä samaa kissakeittopaskaa ja joka ketjuun... voi ällötyksen ällötys...
Henna jaksaa trollata aamusta iltaan.
No ei se auta ku maksaa lainaa ja käydä töissä. ei se vaan auta, näillä mennään, ei mulla muuta.
Olen kussut kyl totaalisesti elämäni tällä velalla, mulla on kuitenkin työpaikka vielä ja parisuhdekki.
Mä vaan toivoisin et pääsisin velkajärjestelyyn, mikään muu ei auta.
Velkaa kannattaa aina ottaa ja niitähän ei tarvitse maksaa takaisin, kuten vasemmiston poliitikot neuvoo.
Vierailija kirjoitti:
Yritän vaa silti käydä töissä ja maksella vaikka korkoja, vuosikausia noita on maksettava
Tai lyhentää edes ihan vaan pienillä summilla sen lisäksi. Samalla pienenee koron määrä ja alat motivoitua kun näät luvun pienenevän.
Anna mennä ulosottoon saat puoli vuotta aikaa ennenkuin maksut alkavat. Tulot 2100 e maksu 820 e kk menee 1,5 vuotta niin ohi on ja uutta lainaa ei saa🤡
Minulla velka estää muuton yksikään toimisto ei hyväksy maksuhäiriö merkintää velasta. Minua ei sosiaalitoimistolla autettu yhtään. Vaikka ei tuloja. Velka ei ole suuri, mutta noiden mielestä tulisi kai asua kadulla ja olla syömättä. Yritin velka neuvontaa siellä sama kuin puhuisi lemmikille, eivät ymmärrä tai tekeytyy niin. Vaikka saa palkkaa muka auttamisesta. Lisäksi velka korottuu 1000e lisää ja lisäsivät samoja maksuja uudestaan uusina. Suomessa ei taida kukaan valvoa miten laskutus firmat toimii.
Olet väärässä. Velkajärjestelylain 10:ssa mainitaan puoltavana tekijänä "velallisen toimet velkojen maksamiseksi", eli kyllä otetaan huomioon ulosoton kautta maksetut.
Pahin virhe on ottaa uusi laina. Se on velkajärjestelyn este ja saman pykälän perusteella piittaamatonta tai peräti velkajärjestelyä silmällä pitäen velkaantumista.