Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Velkahelvetissä eläminen

Vierailija
29.07.2025 |

Juu en tiedä onko järkee käydä töissä.. vakkari duuni on. mutta silti käyn vielä toistaseksi, lainaa on yli 45 tuhatta. lyhennys jotain 730, maksan siis pelkkiä korkoja laina ei lyhene yhtään,  mulla ei jää palkasta mitään, eli kannattaako ees töissä käydä tai sitten maksaa vain korkoja?

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin hankit 45000€ ja sitten ajattelet jättää ne maksamatta? Millä kierteellä tällaisia ajattelijoita tehdään?

Vierailija
62/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivä suostu antamaa mulle mistää toista kulutuslainaa millä maksan toisen pois että kk erä pienenisi ja mulle jäisi enempi rahaa, en koe et on järkeä tehdä töitä jos jää 30  € käteen pakollisten menojan ja lyhennysten jälkee ja ruoka ja bensat

Oli kuitenkin järkeä pistää tuo summa aikoinaan haisemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene velkaneuvojan juttusille. Jos haluat joskus elää normaalia elämää, niin ei ainakaan töistä kannata pois jäädä 

Vierailija
64/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla niin typerä, että ajautuu tilanteeseen, missä on maksettava yli varojen korkoja ja lyhennystä. Itse olet tilanteen aiheuttanut, joten maksat sen,mitä pyydetään. Jos se on yli varoen, niin voi voi...

Vierailija
65/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset lakkaamatta ottavat kulutusluottoja täysin turhuuksiin. Korot ovat valtavat ja koko elämä, tuhoutuu. Silti sitä lainaa täytyy ottaa.

Olisiko hyvä käyttää aivosoluja johonkin?

on ollut pakko ottaa kun omistaa autonkin korjauksiin menee rahaa+ aina pitää olla vähän ylimääärästä luotolla

Tuolla lainallahan saisi upouuden auton, jota ei juuri koskaan tarvitsisi korjailla.

Ei se että ostat uuden auton tarkoita sitä millään muotoa ettei tarvisi korjailla. Ihan yhtä hyvin voi joutua korjailemaan kuten muitakin autoja ja korjaukset voi maksaa enemmän kuin vanhempiin autoihin.

Uudessa autossa on takuu, jonka piikkiin korjaukset menee. Mutta huollot täytyy suorittaa ajallaan, että takuu olisi voimassa ja se huolto maksaa 

Vierailija
66/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla noin vahingoniloisia ja pahansuopia? Ap on mokannut raha-asiansa, entä sitten?! Ei se oikeuta mihinkään nälvimiseen. Minä ainakin toivon vilpittömästi että pääsisit velkajärjestelyyn ja että saisit asiasi kuntoon. Voimia sinulle!

Luitko edes ap:n aloitusta? Aloittaa heti itsesäälissä "kannattaako edes käydä töissä?" Eipä näytä olevan kauheasti haluja maksaa velkaansa tai alkaa elämään itsensä elättävänä yhteiskunnan jäsenenä (ja joo, tiedän että nyt on vaikea löytää töitä, mutta tuo asenne ei kuvasta aikuista ihmistä). Hän toivoo, että mitään ei tarvitse tehdä, vaan voi lusmuilla jotenkin tilanteesta maksamatta mitään.  

Vierailija
67/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa maksaa pois niin saat elämäsi vielä kuntoon. Itselläni oli noin 38 tonnia velkaa ja siitä on enää muutama hassu tonni jäljellä. 800-1100 euroa mennyt joka kuukausi.

Siis ootko hullu.. miten oot pystyny noin paljon lyhentää kk?

Hullu koska haluan saada elämäni kuntoon? Palkkani on nettona n. 2000-2200 euroa, riippuen teenkö joskus ylitöitä.

En nyt ymmärrä.. mä saan alle 2000 € ja velka ei lyhene mitää maksan korkoja

Ai ulosotossa ei lyhene? Kyllä mulla lyheni. Huuhaata se ettei ulosotossa velat lyhene ja olen osa-aikatyön palkalla saanut maksettua kaikki pois. Ja velkaa oli lähemmäs 10.000€. Palkka ei iso ole

Jos ne ulosoton velat koostuu useista pienistä vipeistä, niin ulosottomies voi tehdä niin tympeän tempun, että suorittaa jokaista vippiä pienellä summalla, niin eipä lyhenekään mihinkään, vaan kasvaa pelkkää korkoa 

Vierailija
68/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene velkaneuvojan juttusille. Jos haluat joskus elää normaalia elämää, niin ei ainakaan töistä kannata pois jäädä 

Tämä! Velkaneuvoja osaa auttaa parhaiten. Tuonne kannattaa mennä ajoissa, eikä jäädä yksin murhetimaan.

Valtio/kunta voi myöntää sosiaalista luottoa. Mutta velkaneuvoja tietää asiat parhaiten.

https://www.oikeuspalveluvirasto.fi/talous-ja-velkaneuvonta/

Vierailija
69/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivä suostu antamaa mulle mistää toista kulutuslainaa millä maksan toisen pois että kk erä pienenisi ja mulle jäisi enempi rahaa, en koe et on järkeä tehdä töitä jos jää 30  € käteen pakollisten menojan ja lyhennysten jälkee ja ruoka ja bensat

Ulosotossa on suojaosa joka pitää jäädä velallisen tuloista velallisen tilille käyttöön. 

Oletko oppinut näistä veloista mitään? Jos nyt pääsisist nollille, niin kuinka toimisit jatkossa?

Vierailija
70/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistelmälaina noiden tilalle ja maksat sitä kautta vähemmän korkoja. 

Vierailija
71/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ulosottomies tekee tympeän tempun, niin itsekin voi tehdä tympeän tempun vaikka tekemällä pimeitä töitä.

Kun on tarpeeksi velkaa, niin ei ne lisärangaistukset enää paljoa haittaa, ellei ole todella hyvää työpaikkaa tai virkaa.

Vierailija
72/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaksi en osta mitään.

Vierailija
73/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itse pilannut loppuelämäsi. Onnittelen.

Vierailija
74/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä tänne https://www.oikeuspalveluvirasto.fi/talous-ja-velkaneuvonta/palvelumme/… Toivottavasti ohitit ilkeät vastaukset ja jaksoit lukea tänne saakka.

Kahdeksalta aukeaa puhelinpäivystys ja sähköiseen asiointiin voit kirjautua vaikka keskellä yötä. Sieltä saat asiantuntevaa apua. Onko yksityishenkilön velkajärjestely tuttu?

Millä peeusteilla se myönnetään? Itse pääsin siihen kun olin ylivelkaantunut takaamalla siskolleni lainan. Hänhän jätti sen pystyyn ja minä maksajaksi. Olin ulosotossa muutamia vuosia ja hain sitten vihdoin velkasaneerausta. Ei ne velat sillä kuittaantuneet.

Ensinnäkään edellisten vuosien aikana ulosottoon velkaa maksettuja summia ei oteta huomioon. Sain sitten viiden vuoden tiukan maksuohjelman, jota maksoin. 5 vuoden jälkeen tarkastivat vielä tuloni ja kas, palkka oli noussut joten laitettiin vielä lisämaksettavaa. Vasta sitten se loppui ja loppuvelka jäi velkojan tappioksi. Siskon kanssa en ole puhunut vuosikymmeniin.

Vierailija
75/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset lakkaamatta ottavat kulutusluottoja täysin turhuuksiin. Korot ovat valtavat ja koko elämä, tuhoutuu. Silti sitä lainaa täytyy ottaa.

Olisiko hyvä käyttää aivosoluja johonkin?

on ollut pakko ottaa kun omistaa autonkin korjauksiin menee rahaa+ aina pitää olla vähän ylimääärästä luotolla

Ei pidä, vaan aina pitää olla ylimääräistä säästössä. 

Itse opin omasta kurimuksestani, että rahaa laitan jemmaan ylimääräisiä yllättäviä kuluja varten ja pyrin aina ostamaan sen minkä pystyy käteisellä (kodinkoneet ja huonekalut) Mulla oli velkaa ihan erilaisia summia kuin sinulla, mutta maksoin kaiken pois ja opin samalla käyttämään rahaa. Visakortti on, mutta jos joudun sitä käyttämään, niin hoidan koko velan heti pois, ennen kuin siitä alkaa juoksemaan korkoja 

Se on kumminkin paljon pienempi summa, jonka laitat jemmaan säästöinä, kuin joku vippi tai osamaksu, koska säästöistä sun ei tarvitse maksaa niitä korkoja. Opettele ajattelemaan raha-asiasi uudestaan erilaisesta näkökulmasta 

Vierailija
76/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo vyöryttäminen/lumipallo on hyvä systeemi.

Mitä hyvää tai järkeä on kohdistaa lyhennyksiä muuhun kuin korkeimman koron lainaan? Koomista miten tällekin prosessille on olemassa ihan omat nimensä. On vyörytystä ja lumipalloa... perusmatikkaa.

Ap on menetetty tapaus tai trollli, se nyt on päivänselvää. Jopa lainanottaminen on ollut tunarointia. Aloituksen mukaan korot ja kulut pääomalle on 20% vuodessa.

Vierailija
77/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin 1. asuntolainan 19v:nä v 79.

Korot olivat 13-16%. Lyhensin ensimmäisen kerran velkaani v 1998! Siihen saakka oma nettopalkkani kattoi vain korkoja ja toisen palkalla elettiin

Päivääkään en ole katunut. Olen saanut asua kauniissa omissa kodeissa joiden arvo on noussut ja sitäkautta omaisuus kasvanut.

Viimeiset 27v  sitten tuottivat jopa voittoa reippaasti. Nyt eläkkeellä on 2 velatonta kotia ja vähän säästössäkin

Vierailija
78/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet luotoilla hankkinut?

Pelannut ja ryypännyt, ja auton huollot ja osto.

Enpä noilla spekseillä viitsisi tänne tuollaista aloitusta kirjoittaa, menisin peilin eteen.

Vierailija
79/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen vika on tämäkin.

Vierailija
80/128 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Velkaneuvoja osaa auttaa parhaiten. Tuonne kannattaa mennä ajoissa, eikä jäädä yksin murhetimaan.

Valtio/kunta voi myöntää sosiaalista luottoa. Mutta velkaneuvoja tietää asiat parhaiten.

https://www.oikeuspalveluvirasto.fi/talous-ja-velkaneuvonta/

Ne sosiaaliset luotot ovat tosivelkaisille pikkusummia, eli joitakin tuhansia. Mutta velkaneuvoja auttaa velkajärjestelyn hakemisessa - ilmaiseksi!