Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sairauksia teillä on, joita ihmiset ovat vähätelleet tai käsittäneet väärin?

Vierailija
29.07.2025 |

Minulla atopia ja migreeniä,kuitataan että "kyllä mullakin on joskus pää kipeä" tai "kyllä muakin kutittaa kun itikat syö". Joskus on myös luultu,että atopia  tarttuu jos ui samassa altaassa.

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon kilpparin vajaatoiminta. En ole neljään vuoteen ollut hoitotasapanossa. Juuri kukaan ei ymmärrä asiaa ja sitä miltä tuntuu kun oireet on koko ajan päällä. Iho kuivuu, hiki ei tule, ummetus, hidas pulssi, lihas- ja nivelkivut, painon nousu, iltaisin oleva väsmys. Ei edes ne, joilla lääkitys on kohdallaan ymmärrä. Menetän kohta malttini. 

Toinen on selkärankarappeuma ja selkärankareuma. Kivut ei näy ulos, vain selän jäykkyys. Oletko koittanut venytellä? Jaa, ei ole käynyt mielessäkään... 

Vierailija
42/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsiekseema: jospa niitä suojahanskoja kokeilisit aa juu, toki, paitsi että hikoaminen vaan pahentaa! Voithan sä nyt vähäsen tiskata ku on noin hyväs kunnossa kädet, joo ei ole kauaa jos auttelen siinä tiskaamisessa. Hyi, tarttuuks toi rutto? Plaah niin turhauttava sairaus!

Onko sulla myös sellainnen ekseema, että käsissä menee iho vesikelloille? Se kutina ja polte on hirveää! En todellakaan liottele käsiäni missään.

Kyllä on juuri se ärhäkkä versio jossa tulee vuoroin vesikelloja, ärsytettynä jopa viiltoja jne kivaa! Sitten seuraa kosketusarkuutta ja sitä väkisinkin unettomuuteen johtavaa järjetöntä kutinaa, ja ihmiset vaan vähättelee, jopa terveydenhuoltoa myöten! Joo, älä vaan liottele sinäkään käsiäsi kenenkään pyynnöstä, en enää minäkään kun vihdoin olen tilanteessa etten kutise

Saanko kysyä mikä sulla rauhoittaa sen? Mulla on Elocon-voide, mutta se ei heti lähde rauhoittamaan. Oisko joku tehokkaampi? Joskus nukun käsi kääräistynä jääpussiin, kun en muuten saa unta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin joskus ohjelman köyhyydestä, nainen oli paniikkihäiriön takia eläkkeellä (ja seisoi ruokajonossa ongelmitta). Teki mieli huutaa ääneen- itselläni on paniikkihäiriön lisäksi neljä muuta diagnoosia, eikä edes saikulle pääse. 

Joo siis musta rehellisesti sanottuna vaikuttaa siltä, että niitä eläkkeitä myönnetään lääkärin tai hyvinvointialueen hoitohalukkuuden mukaan. Tuttuni sain eläkkeen kaksisuuntaisen vuoksi. Mutta sitä ei koskaan yritettykään hoitaa tai lääkitä. Äitini joutui vuosia odottamaan samaa eläkettä, vaikka hänellä oli erilaisia sydänongelmia, sydämenpysähdys josta elvytetty juuri ja juuri henkiin, vaikeuksia seistä ja kävellä. 

Vierailija
44/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ja PTSD, kun eihän ne päällepäin näy. Ei varsinkaan ptsd. Elämä on todella kuluttavaa, eikä ymmärrystä juurikaan heru. Olen vain hankala... ja laiska.

Vierailija
45/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parantumaton syöpä. Kun kerroin sitä toimeksiantajalleni, hän toivotti pikaista paranemista.

Vierailija
46/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ymmärrä miten keliakiaa vähätellään. Se rajoittaa syömisiä kuitenkin tosi paljon ja huolimattomuuden seuraukset voi olla ikäviä. Laktoosi-intoleranssia on vähätelty myös vaikka se on rajoittava vaiva sekin.

Itse en kovin loukkaavana jaksa ottaa, kun diagnoosin sain niin ihan oikeasti itsekin luulin ensin, että voin tyyliin lomalla syödä gluteenia ja kärsiä vatsavaivat pois kotona.

No, ei ihan niin ollut, kun oma tietämys siinä karttui. Olen armollinen siis muillekin, joskaan en syö kuin täysin turvalliseksi tietämääni ruokaa.

Vierailija
47/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksisuuntainen mielialahäiriö josta kuulemma pitäisi parantua vain itseään niskasta kiinni ottamalla. Sosiaalisten tilanteiden pelko kuulemma ihan höpöhöpösairaus.

Minulla ahdistuneisuushäiriö ja samanlaista reipastamista olen joutunut kuuntelemaan. "Ylös, ulos ja lenkille!" 

Vierailija
48/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi ja syvät addiktio-oireet ollut sukurasitteena jo monia sukupolvia. Huomannut että itsellänikin lähtenyt alkoholin kulutus ihan huomaamattani käsistä. Se on oikea sairaus, eikä mikään muu

Vierailija
49/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien on vaikea ymmärtää, että vaikka ulkoisesti näyttäisit täysin terveeltä, voit silti käydä jatkuvaa taistelua kivun ja uuvuttavan väsymyksen kanssa. Kroonisissa sairauksissa oireet voivat vaihdella päivästä toiseen ja se, että eilen jaksoit olla aktiivinen, ei tarkoita sitä, että tänään jaksaisit nousta edes sängystä. 

Vierailija
50/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus.

Kuulemma uni tulee kyllä kun liikkuu illalla, ei katso ruutuja, ja ottaa melatoniinia. Ja muistaa kysyä AINA, että onhan unihygienia kunnossa.

Itselläni oli kolme vuotta todella paha unettomuus. Ai että nämä neuvot otti päähän. Ihan kuin unettomuudesta kärsivä ei olisi kokeillut kaikkea mahdollista. Itse pääsin unettomuudesta eroon, mutta ei silti tulisi mieleenkään neuvoa muita. Ei samat konstit toimi kaikilla.

Minulla on krooninen unettomuus ollut jo vuosikymmeniä. Olen käynyt monella eri unispesialistilla, psykologeilla, testeissä ja unikoulussa, joten tiedän kaiken unen fysiologiasta ja psykologiasta. Voitte kuvitella miltä tuntuu kun joku kirkkain silmin ehdottaa että kokeilepa juoda kamomillateetä ja viilentää huone ennen nukkumaanmenoa. Ihanko totta, enpä ole koskaan kuullutkaan!

Vierailija
51/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi ja syvät addiktio-oireet ollut sukurasitteena jo monia sukupolvia. Huomannut että itsellänikin lähtenyt alkoholin kulutus ihan huomaamattani käsistä. Se on oikea sairaus, eikä mikään muu

Vanhempani ovat kumpikin alkoholisteja, samoin 3/4 isovanhemmistani. Tiesin siis että riskit ovat kohdallani suuret, enkä koskaan aloittanut. Varsinkin nuorena tämä raittius otti monia päähän, ja alkuun vaivauduin selittämään että minusta riski ei ole sen arvoinen.

Olen tosi varovainen addiktioiden kanssa ja pidän kirjaa siitä kun meinaan jäädä johonkin koukkuun. Onneksi mulla ei vaikuta olevan selkeitä taipumuksia kuin ehkä täällä netissä vääntämiseen. 

Vierailija
52/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin syöpää sairastaessa peruukki päässä töissä kaupassa. Ai että osa asiakkaista hermoili, kun en ollut niin nopea kuin muut.

Sitten kun hiukseni alkoivat kasvaa takaisin, enkä tarvinnut enää peruukkia, eräs nainen vittuili hiusryylistäni kassalla minulle. 

Kaikenlaisia muitakin valituksia sain kuunnella.

Vierailija
53/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MS-tauti kun ei näy päällepäin niin oon vain laiska. En sit tiedä mikä tauti näkyis riittävästi jotta uskotaan siihen, varmaan amputaatio....

Olen monesti miettinyt samaa. Olen lopettanut minkäälaisen aiheesta puhumisen kun eihän tuota ymmärrä kukaan muu kuin itse sairastava. Tosin ei laiskaksi ole sanottu, mutta kaikki se väsymys toisinaan ja rajoitteet fyysisiin suorituksiin tuntuu olevan vaikea ymmärtää. 

Vierailija
54/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeat allergiat.

"No eihän toi voi tuntua missään. Jos on kumminkin vaan psykosomaattista, kun pelkäät, että tulee oireita?" 

Samalla meinaan raapia kasvoni verille, kun niitä syyhyttää niin pahasti ja silmät kutisee niin, etten ne tekisi mieli repiä irti päästä. Kaupan päälle oskionteloita särkee kuin viimeistä päivää.

Voi kyynel miten kamalaa 😢

Vierailija
55/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksisuuntainen mielialahäiriö josta kuulemma pitäisi parantua vain itseään niskasta kiinni ottamalla. Sosiaalisten tilanteiden pelko kuulemma ihan höpöhöpösairaus.

Minulla ahdistuneisuushäiriö ja samanlaista reipastamista olen joutunut kuuntelemaan. "Ylös, ulos ja lenkille!" 

Näin sivusta, itselläni ahdistuneisuushäiriön oireita pahentaa jos jää liikaa neljän seinän sisään. Liikunta auttaa ainakin itselläni.

Rutiinit ja aktiviteetit ovat hillinneet oireita, josta olen todella kiitollinen.

Vierailija
56/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkärankareuma. "Joo, kyllähän niitä selkävaivoja on kaikilla sun iässäs"

Vierailija
57/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nivelreuma joka ei näy ulospäin, on ihmetelty miten niin on voi käydä töissä. Nämä henkilöt eivät ole nähneet kun itken kivusta porkkanaa kuoriessa.

Onko porkkanaa pakko kuoria tai ylipäänsä syödä???

Vierailija
58/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanon kilpparin vajaatoiminta. En ole neljään vuoteen ollut hoitotasapanossa. Juuri kukaan ei ymmärrä asiaa ja sitä miltä tuntuu kun oireet on koko ajan päällä. Iho kuivuu, hiki ei tule, ummetus, hidas pulssi, lihas- ja nivelkivut, painon nousu, iltaisin oleva väsmys. Ei edes ne, joilla lääkitys on kohdallaan ymmärrä. Menetän kohta malttini. 

Toinen on selkärankarappeuma ja selkärankareuma. Kivut ei näy ulos, vain selän jäykkyys. Oletko koittanut venytellä? Jaa, ei ole käynyt mielessäkään... 

Sama mulla tuo kilpirauhasen vajaatoiminta. En kerro siitä enää kenellekään, koska sitä sanotaan muotisairaudeksi. Väsymys on ihan jäätävää, joskus tuntuu etten haluaisi elää. Muut sairaudet, kuten diabetes, uniapnea ja sydänsairaudet on poissuljettu. 

Kuitenkin lääkärit suhtautuvat ihan asiallisesti, kertoivat, että on autoimmuunisairaus ja seuraavat labroja, niillähän tämä on todettukin, ei väsymystä valittamalla.

Vierailija
59/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpä, joka ei näy päällepäin. "Sähän oot ihan terve, kun jaksat liikuntaakin harrastaa"

Mistä saatanasta te syäpäakat löydätte jokavitun ketjuun???

Vierailija
60/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibs eli ärtyvä suoli. Loukkaannutaan kun en kylässä  koske tarjottaviin tai jos en shoppailureissulla halua kahvilaan tai syömään. Joskus jonkun laten juonut ja saanut siinä sitten jännittää,pitääkö syöksyä vessaan.

En mielelläni myöskään lähde mihinkään lomalle, jo Ikean reissu pelottaa kun vaatii ajamisen toiseen kaupunkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi