Miten ihmiset uskottelevat itselleen ettei 2000e nettopalkka riitä elämiseen
Kommentit (275)
Pärjäsin ihan ok silloinkin kun käteen tuli 1300e/kk, vaikka löytyy se autokin. Ostin sen 2000e kuusi vuotta sitten ja edelleen tyytyväisenä samalla vanhuksella ajelen, ei ole tarvinnut remppailla. Eikä tarvinnut ottaa lainaa.
Nyt elän hyvin leveästi kun palkkaa tulee käteen n. 1800-2000e. Asumiseen menee vesineen ja sähköineen n. 500e/kk, vaikka en asu missään pöndellä vaan keskikokoisen kaupungin 60-neliöisessä kaksiossa hyvien kulkuyhteyksien päässä 2km päässä keskustasta. Asunto ei toki ole uusi eikä juuri rempattu, mutta ihan ok kunnossa kuitenkin. Eikä ole tämän kaupungin halvin asunto tämä ;) Autoon menee ehkä 200e kuussa ja muu raha sitten jää käyttöön ruokaan ja siihen mihin lystää. Helposti menee 500e/kk säästöön tai sijoituksiin. Ostan mitä tarvitsen silloin kun tarvitsen enkä stressaa rahasta, minulla on kaikki mitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä rahalla sitten pitää tehdä? 😀
Jos on tuottavia säästöjä jo riittävästi, mukava koti ja kaikkea mitä tarvii.
Kultapieni (BTW tuollainen
Haluan huomauttaa, että tässä vieläkin puhuttiin 2000e tuloista, jos tienaat 5000 nettona ja käytät rahasi miten käytät on sinun asiasi. Pointtina uskoakseni se, että jos tienaat 2000e niin kenen syytä se on jos masennut siitä ettei ole varaa laittaa 600e ravintolaan, rahojen vai sinun
Huomauttele mitä huvittaa. Keskustelun aiheena oli, että riittäkö 2000€ elämiseen, ja sellaiselle ihmiselle joka haluaa käydä paljon ravintoloissa ja muissa riennoissa, se ei mitenkään riitä. Jollekin joka haluaa elää niukemmin se voi riittää.
Mahtavaa artikulointia ilman tunnepohjaa, hyvä. Ei edes yritetä nähdä keskustelun tarkoitusta, olet varmasti mahtavaa seuraa livenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joiden mielestä asuinpaikka ei ole oma valinta Suomessa: kenen valinta se sitten on?
Mä en uskonut, että ikinä tulen kysymään sitä palstalla, mutta... Oletko autisti? Siis onko sulla autismidiagnoosi?
Kyllä se nyt taidat olla sinä joka ei ymmärrä. Elämä on sarja valintoja, ammatti ja asuinpaikka ovat yksiä niistä.
Aika vähän on asioita joihin ei ollenkaan pysty vaikuttamaan. Jotkut sairaudet, onnettomuudet, kuolema, verot, perhe johon on syntynyt. Enimmäkseen kuitenkin ihminen on elämässään tilanteessa, joka on hänen valintojensa summa.
Sulle on nyt jo rautalangasta väännetty monesti, mutta jatkat samaa jankutusta. Jankkaat ja jankkaat. Sulla on hyvin jumittunut ajatusmaailma ja siksi kysyin, oletko autisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joiden mielestä asuinpaikka ei ole oma valinta Suomessa: kenen valinta se sitten on?
Mä en uskonut, että ikinä tulen kysymään sitä palstalla, mutta... Oletko autisti? Siis onko sulla autismidiagnoosi?
Kyllä se nyt taidat olla sinä joka ei ymmärrä. Elämä on sarja valintoja, ammatti ja asuinpaikka ovat yksiä niistä.
Aika vähän on asioita joihin ei ollenkaan pysty vaikuttamaan. Jotkut sairaudet, onnettomuudet, kuolema, verot, perhe johon on syntynyt. Enimmäkseen kuitenkin ihminen on elämässään tilanteessa, joka on hänen valintojensa summa.
Tajuatko hyvä ihminen, KUINKA tyhmä sä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vaimo kotona pienimmän kanssa, 2 teiniä, 1 eskarilainen ja pienin alle 2 vuotta. Ei meinaa riittää edes 3500 netto. Lapsilla harrastuksia.
Kaikki ovat vailla jotakin: vaimo isompaa taloa, teinit vaatteita ja oikeaa ulkomaanmatkaa. Eskarilainen onneksi vain aikaa isän kanssa.
Itselle ei voi käytännössä ostaa mitään kivaa tai harrastaa.
M40, 4 lasta.
Se on ihan oma valinta, jos hankkii ison perheen. Sitä kannattaisi miettiä ajoissa. Minä mietin, että 1 - 2 on sopiva luku. Olisin tyytynyt yhteenkin, mutta mies halusi toisen ja oli ihan hienoa, että halusi. On ollut molemmista lapsista paljon iloa.
Jos on velaton asunto (omakotitalo, koska osakkeissa voi olla törkeän kalliit vastikkeet), ei lapsia, eikä autoa, niin tuolla pärjää ihan hyvin. Muussa tapauksessa ei riitä tämän päivän Suomessa elämiseen, vaan joutuu kituuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan huomauttaa, että tässä vieläkin puhuttiin 2000e tuloista, jos tienaat 5000 nettona ja käytät rahasi miten käytät on sinun asiasi. Pointtina uskoakseni se, että jos tienaat 2000e niin kenen syytä se on jos masennut siitä ettei ole varaa laittaa 600e ravintolaan, rahojen vai sinun
Huomauttele mitä huvittaa. Keskustelun aiheena oli, että riittäkö 2000€ elämiseen, ja sellaiselle ihmiselle joka haluaa käydä paljon ravintoloissa ja muissa riennoissa, se ei mitenkään riitä. Jollekin joka haluaa elää niukemmin se voi riittää.
Mutta jos saa "vain" sen 2000e/kk ja silti haluaa käydä ravintoloissa, niin tuo 2000e ei tietenkään riitä. - aina homma ei mene niin, että joku välttämättä haluaa! elää niukemmin. Nykypäivänä kun ei kukaan taida kysyä, haluatko elää niukemmin...ei niitä 5000e/nettona tienaavia Suomessa runsain määrin elele. Saadakseen 5000e/netto, täytyy bruttopalkan kieppua siinä 8000 eurossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän nämä riitelee, en pystynyt paikantamaan alkua jos sellaista on edes löydettävissä vai onko tämä joku ajaton tapahtuma.
Lisää bensaa liekkeihin, mielestäni elämä on valintojen summa, ammatti ja asuinpaikka kuuluu niihin sekä nämä vaikuttavat elämään tavalla x
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa artikulointia ilman tunnepohjaa, hyvä. Ei edes yritetä nähdä keskustelun tarkoitusta, olet varmasti mahtavaa seuraa livenä
Ja sinäkö määrittelet keskustelun tarkoituksen kaikkien puolesta? Sinä se vasta varmaan olet hulvatonta seuraa kun päätät miten ja mistä muut saavat keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Jos on velaton asunto (omakotitalo, koska osakkeissa voi olla törkeän kalliit vastikkeet), ei lapsia, eikä autoa, niin tuolla pärjää ihan hyvin. Muussa tapauksessa ei riitä tämän päivän Suomessa elämiseen, vaan joutuu kituuttamaan.
No riittää vaikka on 2 autoa ja 2 lasta eikä tarvitse kituuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle on nyt jo rautalangasta väännetty monesti, mutta jatkat samaa jankutusta. Jankkaat ja jankkaat. Sulla on hyvin jumittunut ajatusmaailma ja siksi kysyin, oletko a
Minulle ei ole, olen eri kuin jolle ilmeisesti kuvittelit vastavasi. Päätin kirjoittaa kommenttini kun aloit diagnosoimaan toista keskustelijaa vaikka selvästi olet itse se, joka nyt ei hoksaa. Minä sivustaseuraaja olen ymmärtänyt oikein hyvin mitä tuo toinen kirjoittaja tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinäkö määrittelet keskustelun tarkoituksen kaikkien puolesta? Sinä se vasta varmaan olet hulvatonta seuraa kun päätät miten ja mistä muut saavat keskustella.
Pakko kommentoida koska olen ärsyttävä. Tuo miten kenelle kommentoit oli mielestäni lapsellinen, tuodaan se esille, ei tuollainen piikittely auta ketään mutta sama kyllä sinulle. Yleensä kun keskustellaan aiheesta x, vaikka vauvojen imettämisestä, olisi kohteliasta pysyä tässä aiheessa eikä puhua päälle siitä kuinka junan vessassa haisee home. Tämä ketju puhuu 2000 eurosta.
(Näin hauskan vitsin tuolla aikaisemmissa niin varastan sen)
- Eri guru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida koska olen ärsyttävä. Tuo miten kenelle kommentoit oli mielestäni lapsellinen, tuodaan se esille, ei tuollainen piikittely auta ketään mutta sama kyllä sinulle. Yleensä kun keskustellaan aiheesta x, vaikka vauvojen imettämisestä, olisi kohteliasta pysyä tässä aiheessa eikä puhua päälle siitä kuinka junan vessassa haisee home. Tämä ketju puhuu 2000 eurosta.
(Näin hauskan vitsin tuolla aikaisemmissa niin varastan sen)
- Eri gu ru.
Ei vaan tämä ketju koskee sitä, riittääkö 2000€ vaiko ei, ja miten ihmiset ajattelevat siitä mikä riittää. Sinä olet nyt tässä ajamassa keskustelua sivuraiteille metakeskusteluksi siitä, mistä saa keskustella ja mistä ei. Minä aion jatkaa keskustelua aiheesta tästä eteenpäin, ja aiheeseen liittyy erinomaisesti se, minkä summan ihminen kokee riittäväksi ja minkä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän nämä riitelee,
En minäkään. Tuo alkuperäinen kysymys on minun, juuri mikään muu kommentti tuossa ketjussa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ja ei. Tuohan on tosi tyypillinen vasta-argumentti siinä vaiheessa kun ei mitään muuta keksitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset elää omissa harhoissaan, näkevät vain kapean kaistaleen omaa etuaan. Muistan elävästi miten eräs kaveri valitti puoli tuntia perintöveroistaan, että kun tulee niin kalliiksi maksaa niitä. Lopulta en jaksanut kuunnella enää ja sanoin, että minä kyllä mielummin ottaisin ne ja myös sen puolen millin asunnon jonka saat vaihdossa, kuin oman omaiseni jättämän 68euroa verottomana. Suuttui!
Sinänsä perintövero on kyllä ihan aiheellinen kysymys. Pitääkö sitä olla? Kuinka suurista perinnöistä sitä tulisi maksaa ja minkä verran? Miksi valtio on oikeutettu saamaan jotain kun vanhemman maksama asunto siirtyy jälkipolvelle? Miksei Suomessa saa rakentaa ylisukupolvista vaurautta? Tasavertaistaako perintövero, vai siirtyykö omaisuutta hiljalleen vain niille joilla on varaa maksaa? - eri, ihminen joka ei tule koskaan perimä
Ei tuosta ole mitään absoluuttisia totuuksia, siksi perintöveroon liittyy niin paljon kysymyksiä. Monella ei nyt perinnöstä jää mitään käteen erilaisten verojen ja kulujen vuoksi. Aika harva perii niin paljon, että olisi perusteltua verottaa. Minusta perintöveroa kannattavat yleensä ne, jotka haluavat kiusata toisia köyhiä tai keskituloisia. -edelleen se joka ei tule itse perimään mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, mitäpä me millään palvelualan firmoilla kuten ravintolat, urheilutapahtumat, kahvilat, hotellit, erikoistavara liikkeet, parturit, yms yms edes tehtäisiin. Sehän riittää että joku firma myy meille sähköä ja S-marketista saa makkaraa. Eli puolet palkoista pois ja tonni käteen koska se riittää ihan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näi
Kyllähän kahdella tonnilla jo tapahtumissa käy. Siinä pitää sitten syynätä, haluaako esim. sen auton vai käyttää palveluita ja käydä tapahtumissa.
Lapsivapaa ihminen tienaa oikein hyvin säästöön jo 2000€ palkalla jos muuten elää säästäväisesti. Voi käydä ulkomailla joka vuosi jne.