Terepeutti sanoi, että mun pitää asetaa jokin tavoite, mitä se tarkoittaa??
sanoin että tavoite on parantua masennuksesta ja että voi elää. Eikö se riitä?S anoi että pitää keksiä ensi kerraksi jokin tavoite, en tiedä imkä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Jos et tuohon vastausta löydä - terapia on turhaa.
Siis eikö terapiassa käydän sen takia että parannutaan??
Oikeinkirjoitus voisi olla hyvä alku.
Ota tavoitteeksi vaikka kirjoittamisen opettelu 😊
Siis etkö ymmärrä mitä se sana tarkoittaa? Vai mikä tässä nyt on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Ota tavoitteeksi vaikka kirjoittamisen opettelu 😊
Ota sinä tavoitteeksi saivartelun lopettaminen.
Tuota minunkin terapeuttini sanoo. Kun fokusoituu tavoitteeseen, on jotain mitä kohti pyrkiä, jotain jota odottaa. Tavoite voi olla pieni tai suuri, tärkeintä on, että se on realistinen ja juuri sinun tavoitteesi. Oma lähitavoitteeni on villapaidan neulominen, vähän isompi se, että säästän isompaa asuntoa (kaksiota) varten. Mietin ja katselen rauhassa asuntoja.
Ehkä sen terapeutin olisi pitänyt selittää, mitä se tarkoittaa, jottei potilaan tarvitse arvailla.
Voiko tavoite esim olla että käy enemmän ulkona?
Ottaisin tavoitteeksi paremmat lääkkeet.
Muistan kun psykologi, jonka vastaanotolla kävin, sanoi että minun pitää kuitenkin itse tehdä se työ ja hän vain tässä auttelee. Jäin ihmettelemään, mitä työtä hän tarkoitti.
Ota tavoitteeksi jotain näkyvää. Tuo villapaita kuulosti hyvältä. Pointti on siinä, että alat ajatella muuta kuin masennusta. Kun tekee jotain, aivot eivät voi miettiä samaan aikaan synkkiä ajatuksia. Aluksi pieni tavoite. Leipominenkin voisi olla hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun psykologi, jonka vastaanotolla kävin, sanoi että minun pitää kuitenkin itse tehdä se työ ja hän vain tässä auttelee. Jäin ihmettelemään, mitä työtä hän tarkoitti.
Työ= ottaa askeleita kohti paranemista
Vierailija kirjoitti:
Ota tavoitteeksi jotain näkyvää. Tuo villapaita kuulosti hyvältä. Pointti on siinä, että alat ajatella muuta kuin masennusta. Kun tekee jotain, aivot eivät voi miettiä samaan aikaan synkkiä ajatuksia. Aluksi pieni tavoite. Leipominenkin voisi olla hyvä.
Okei nyt ymmärsin . ehkä voisin ottaa sitten tavoitteeksi jonkun uuden harrastuksen aloittamisen koska vietän niin paljon aikaa "pääni sisällä". Esim joku kutoaminen, tai leivonta. Olen vain niin uupunut ja väsynyt aina että noi on jäänyt kaikki kiva siis...
Löydät ne tavoitteet kyllä, jos oikeasti olet masentunut niin tiedät, miten se haittaa sun elämää.
Listaa ne haitat ja keksi niihin tilanne, jossa asia on ratkennut ja tadaa; se on sun tavoite.
Jos esim. et saa unta, tavoitteesi on saada unta.
Jos et pääse ylös sängystä, tavoite on päästä ylös sängystä.
Jos et enää näe elämässä mitään kivaa, tavoite on alkaa taas nähdä kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuota minunkin terapeuttini sanoo. Kun fokusoituu tavoitteeseen, on jotain mitä kohti pyrkiä, jotain jota odottaa. Tavoite voi olla pieni tai suuri, tärkeintä on, että se on realistinen ja juuri sinun tavoitteesi. Oma lähitavoitteeni on villapaidan neulominen, vähän isompi se, että säästän isompaa asuntoa (kaksiota) varten. Mietin ja katselen rauhassa asuntoja.
Fokusoituu?
Huisii kirjoitti:
Löydät ne tavoitteet kyllä, jos oikeasti olet masentunut niin tiedät, miten se haittaa sun elämää.
Listaa ne haitat ja keksi niihin tilanne, jossa asia on ratkennut ja tadaa; se on sun tavoite.
Jos esim. et saa unta, tavoitteesi on saada unta.
Jos et pääse ylös sängystä, tavoite on päästä ylös sängystä.
Jos et enää näe elämässä mitään kivaa, tavoite on alkaa taas nähdä kivaa.
No kerroin terepeutille etten saa hyvin unta ja että haluaisin esim.t avata ihmisiä ja käydä paikoissa, mutta hän sanoi että pitää keksiä jokin muu tavoite niin meni vähän ohi.
Kysyit tavoitteesta. Esim, mitkä on sulle tärkeitä arvoja ja kuinka tyytyväinen olet niihin, esim parisuhde tärkeä ja tyytyväisyys seiskan luokkaa. Mitä tätä tukevaa toimintaa voisit tehdä viikottain jotta olisit tyytyväisempi? Tavoitteena vaikka tehd x asia kumppanille. Tämä on ns arvokompassi terapiatyössä.
Kysyit tavoitteesta. Esim, mitkä on sulle tärkeitä arvoja ja kuinka tyytyväinen olet niihin, esim parisuhde tärkeä ja tyytyväisyys seiskan luokkaa. Mitä tätä tukevaa toimintaa voisit tehdä viikottain jotta olisit tyytyväisempi? Tavoitteena vaikka tehd x asia kumppanille. Tämä on ns arvokompassi terapiatyössä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kumppanin kanssa ihan ok, muuten vaan elämässäni ei ole juuri mitään enkä jaksa koko ajan kumppania vaivata että pitäisi minua viihdyttää.
Jos et tuohon vastausta löydä - terapia on turhaa.