Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset uskottelevat itselleen ettei 2000e nettopalkka riitä elämiseen

Vierailija
28.07.2025 |

Sairasta

Kommentit (275)

Vierailija
221/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu asumiskuluista. Heksingissä ne on ihan tolkuttomat, jos on lapsia ja pitää olla heillekin tilaa.

Ei kukaan lapsiaan rakastava asu heidän lapsuuttaan Helsingissä

Tietysti asuu. Jos lastaan rakastaa niin nimenomaan muuttaa Helsinkiin. Helsinkiläislapset pärjäävät elämässä paremmin. Saavat todennäköisemmin perheen, kouluttautuvat ja pärjäävät työelämässä. Helsinkiläisillä on myös laajemmat tukiverkostot ja ystäväpiirit kuin maalla asuvilla. Myös paremmat harrastusmahdollisuudet.

Suurten kaupunkien asukkaat ovat tyytyväisempiä elämäänsä kuin maalla asuvat ja pienten kaupunkien asukkaat. 

Aivan. Hyvänä esimerkkinä piritori ja kallio..

Pienen pieni pläntti. Tuo on ihan tutkittu juttu että kaupunkilaiset pärjäävät elämässä paremmin ja ovat tyytyväisempiä. Se, että sinä keksit jonkun marginaalisen esimerkin sitä vastaan, ei asiaa muuta. 

Sitä paitsi Kallio on ihan ok paikka asua, ihan urbaanilegendaa pitää sitä jotenkin erityisen huonona tai vaarallisena alueena. 

Vierailija
222/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla riittää tuo ja jää tonni rahaa yli joka kuukausi. Olen nuuka poikamies ja asuntolaina maksettu. Asumiskustannukset 250€/kk sisältää veden,sähkön ja vastikkeen 👍

M38

Sinähän se pienessä komerossa asut.

Tuohan riippuu aivan taloyhtiöstä. Mulla on 72m2 ja asumiskustannukset suunnilleen samat kuin edellisellä. Tilava tämä yhdelle on, remontteja ei tulossa lähitulevaisuudessa myöskään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla riittää tuo ja jää tonni rahaa yli joka kuukausi. Olen nuuka poikamies ja asuntolaina maksettu. Asumiskustannukset 250€/kk sisältää veden,sähkön ja vastikkeen 👍

M38

Tuohan riippuu aivan taloyhtiöstä. Mulla on 72m2 ja asumiskustannukset suunnilleen samat kuin edellisellä. Tilava tämä yhdelle on, remontteja ei tulossa lähitulevaisuudessa myöskään. 

Alan uskomaan pikkuhiljaa täydestä sydämestäni, että suurinosa pk-seudulla asuvat uskovat, että 200 000e ei voi saada kunnollista asuntoa läheltä kaupunkia JA omistaa vielä autoa.

Vierailija
224/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minun mielestäni se, että pystyy viettämään vapaa-aikansa itseään miellyttävällä tavalla rakkaiden seurassa nimenomaan kuuluu onnellisuuden peruspalikoihin."

Kuinka moni ottaa selvää mitä nämä itseään miellyttävät tavat ovat eivätkä vain heitä rahaa tämän kysymyksen yli, tullen riippuvaiseksi rahasta. Ei minun tarvitse maksaa 900€ kuukaudessa siitä, että voin tehdä kokemuksia rakkaimpien henkilöiden kanssa

Jonkun toisen tarvii, sinun tapasi ei ole ainoa oikea. Ja eihän tuo tarkoita että ei mitään muuta tekisi. Raha nimenomaan on siitä mukava asia, että sillä saa lisää vapaa-aikaa, ja helppoutta ja sujuvuutta elämään. 

Minä juuri eilen kävin mieheni kanssa pitkällä, yli 6h pyöräretkellä ja siihen kuului kaksi ravintolakäyntiä ja yksi kahvila. Jos tuollaista pitää turhana toimintana joka ei onnellisuutta elämässä ja parisuhteessa lisää niin pidän kyllä hulluna. Ilman ravintolakäymisiä olisi pitänyt tehdä lyhyempi retki.

Tälle viikolle taitaa tulla kolme ravintolakäyntiä, joista jokainen erien läheisten ystävien kanssa.

Ravintolassa on helppoa tavata kun yleensä kaikilla on sinne suunnilleen sama matka ja kenenkään ei tarvi kokata. 

Vierailija
225/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M38

Meillä omakotitalossa kulut alle 250e/kk. 

Vierailija
226/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille riittää alta tonni, toisille ei riitä mikään..

Elämän on valintoja täynnä.

Vierailija
227/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrat nousee koko ajan, elintarvikkeiden hinta on aivan eri tasolla kuin vaikka 5 vuotta sitten ja pahimmillaan tuota palkkaa nostaa kotitaloudessa vain yksi aikuinen, jolla on elätettäviä. 

Onhan se vaikea ymmärtää asioita, jos on tyhmä ja ajattelee asioita vain omasta vinkkelistä.

Olisiko kannattanut miettiä etukäteen, että saattaa jäädä yksin lasten kanssa?

Vierailija
228/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joiden mielestä asuinpaikka ei ole oma valinta Suomessa: kenen valinta se sitten on?

Mä en uskonut, että ikinä tulen kysymään sitä palstalla, mutta... Oletko autisti? Siis onko sulla autismidiagnoosi? 

Vierailija
229/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitä paitsi Kallio on ihan ok paikka asua, ihan urbaanilegendaa pitää sitä jotenkin erityisen huonona tai vaarallisena alueena."

Käytiin siellä urbaanilegendassa viime viikonloppuna. Narkkeja joka paikassa. 

Vierailija
230/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin olisi aika kurjaa eläminen tuollaisella palkalla. Jatkuvaa pihistelyä ja ei mitään nautintoja kuten teatteria, keikkoja, jne.

Mä käytän reilut 200€/kk kulttuuriin, ja olisi kyllä todella ankeaa ilman sitä. Ravintoloihin menee ehkä 600€/kk. Urheiluharrastukseen jonkin verran, ja kotonakin syödään laadukkaasti joka päivä. 

Kun on tietyn elintason saavuttanut niin sitä on todella kurjaa laskea. Onneksi ei ole tarvetta laskea, säästöönkin jää reilusti ja sijoitukset tuottaa. 

Kultapieni, ihan turha tunkea 600e/kk ravintoloihin.

Vierailija
231/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää rahaa verojen jälkeen noin 2 500 euroa. Asun yksin, mutta raha riittää juuri ja juuri kuukauden loppuun. En kuitenkaan harrasta tuhlailevaa elämäntyyliä eikä minulla ole autoakaan. Kaikki on niin kallista. Vastike on iso, ja lyhennän myös taloyhtiön remonteista lainaa. Varmaankin rahaa riittäisi paremmin, jos juoksisin ruokatarjousten perässä ja söisin pelkkiä coop-tuotteita ja punalaputettuja ruokia, mutta en halua tinkiä monipuolisesta ja laadukkaasta ruoasta.

Vierailija
232/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin olisi aika kurjaa eläminen tuollaisella palkalla. Jatkuvaa pihistelyä ja ei mitään nautintoja kuten teatteria, keikkoja, jne.

Mä käytän reilut 200€/kk kulttuuriin, ja olisi kyllä todella ankeaa ilman sitä. Ravintoloihin menee ehkä 600€/kk. Urheiluharrastukseen jonkin verran, ja kotonakin syödään laadukkaasti joka päivä. 

Kun on tietyn elintason saavuttanut niin sitä on todella kurjaa laskea. Onneksi ei ole tarvetta laskea, säästöönkin jää reilusti ja sijoitukset tuottaa. 

Miksi sä kirjoitat hänelle kultapieni kun hän ei ole sun kultapieni? 

Vierailija
233/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jää rahaa verojen jälkeen noin 2 500 euroa. Asun yksin, mutta raha riittää juuri ja juuri kuukauden loppuun. En kuitenkaan harrasta tuhlailevaa elämäntyyliä eikä minulla ole autoakaan. Kaikki on niin kallista. 

Kaikki on niin kallista hyvätuloisille :D. Samaan aikaan vähemmän tienaava pärjää hyvin. 

Vierailija
234/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisille riittää alta tonni, toisille ei riitä mikään..

Elämän on valintoja täynnä.

Näinpä, minä tiesin jo nuorena että aivan pienet tulot eivät minulle riitä sellaiseen elämään jota haluan elää, ja siksipä lähdin opiskelemaan alaa jolta tiesin että on mahdollista päästä hyviin tuloihin tekemällä paljon töitä. 

Todella paljon tähän on työtä pitänyt tehdä, jo kouluaikoina ja erityisesti töissä, mutta olen saanut sellaisen elintason jonka koen riittäväksi. 

Vierailija
235/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on sosialistinen yhteiskunta. Sosialismi on köyhien ideologia. Sosialismissa ei eletä leveästi. Olette itse halunneet sosialismia. Sitä olette saaneet. Olkaa tyytyväisiä. Parempaa ei ole tiedossa.

Sekin on sosialismia kun yritystuilla (10 miljardia) pidetään yrityksiä pystyssä, eivät pärjää kapitalistesissa mailmassa yritykset keskenään vaan tuettava on tai jää isopääjohtajan palkka saamatta ja osingot maksamatta purjeveneen kannella makailijoille.

Vierailija
236/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te joiden mielestä asuinpaikka ei ole oma valinta Suomessa: kenen valinta se sitten on?

Mä en uskonut, että ikinä tulen kysymään sitä palstalla, mutta... Oletko autisti? Siis onko sulla autismidiagnoosi? 

Kyllä se nyt taidat olla sinä joka ei ymmärrä. Elämä on sarja valintoja, ammatti ja asuinpaikka ovat yksiä niistä. 

Aika vähän on asioita joihin ei ollenkaan pysty vaikuttamaan. Jotkut sairaudet, onnettomuudet, kuolema, verot, perhe johon on syntynyt. Enimmäkseen kuitenkin ihminen on elämässään tilanteessa, joka on hänen valintojensa summa. 

Vierailija
237/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sitä paitsi Kallio on ihan ok paikka asua, ihan urbaanilegendaa pitää sitä jotenkin erityisen huonona tai vaarallisena alueena."

Käytiin siellä urbaanilegendassa viime viikonloppuna. Narkkeja joka paikassa. 

Minä kuljen siitä läpi useita kertoja viikossa. Harvassa on narkit paitsi ihan parilla kulmalla joskus joku. Muualla ei näy. 

Vierailija
238/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä rahalla sitten pitää tehdä? 😀

Jos on tuottavia säästöjä jo riittävästi, mukava koti ja kaikkea mitä tarvii.

Kultapieni (BTW tuollainen alentavaa sävy saa sinut vaikuttamaan täydeltä mvlkulta), kaikki eivät ole yhtä köyhiä kuin sinä, ja joillain on jopa varaa laittaa paljon enemmänkin minne huvittaa kuin 600€/kk. 

Vierailija
239/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle jää rahaa verojen jälkeen noin 2 500 euroa. Asun yksin, mutta raha riittää juuri ja juuri kuukauden loppuun. En kuitenkaan harrasta tuhlailevaa elämäntyyliä eikä minulla ole autoakaan. Kaikki on niin kallista. 

Kaikki on niin kallista hyvätuloisille :D. Samaan aikaan vähemmän tienaava pärjää hyvin. 

Minä saan eläkettä n 2000e/netto. Velaton suht iso ja mukava oma asunto, kohtuullinen yht.vast. pikkukaupunki. Sadan metrin päässä bussipysäkki, jolla isoon kaupunkiin n 40min. Opiskelen Avoimessa yliopistossa, käyn jooga-pilates-ryhmissä, uimahallilla, kirjastossa....syön ihan normisti. Ravintoloissa en ole sitten nuoruuden käynyt, en tykkää. Opiskelijapoikaani avustan ja hänellä on täällä yhä oma huone, jos haluaa. Elän mielekästä ja mielenkiintoista elämää. Ystävien kanssa nyyttäreitä safkan ja kivan tekemisen parissa. Ei valittamista.

Vierailija
240/275 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä rahalla sitten pitää tehdä? 😀

Jos on tuottavia säästöjä jo riittävästi, mukava koti ja kaikkea mitä tarvii.

Kultapieni (BTW tuollainen alentavaa sävy saa sinut vaikuttamaan täydeltä m

Haluan huomauttaa, että tässä vieläkin puhuttiin 2000e tuloista, jos tienaat 5000 nettona ja käytät rahasi miten käytät on sinun asiasi. Pointtina uskoakseni se, että jos tienaat 2000e niin kenen syytä se on jos masennut siitä ettei ole varaa laittaa 600e ravintolaan, rahojen vai sinun

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi