Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jaksoi vauva-arkea viikon

Vierailija
28.07.2025 |

Vauva nyt reilun parin viikon ikäinen. Ensimmäinen viikko meni hyvin, mies oli lempeä ja ymmärtäväinen, otti vastuuta vauvan hoidosta myös öisin, hoiti oikeastaan kaikki yölliset vaipanvaihdot jotta sain hengähtää edes sen hetken yöaikaankin jne. Edelleen kyllä sylittelee vauvaa ja seurustelee tämän kanssa niinä lyhyinä hetkinä kun vauva on syömisen ulkopuolella hereillä, mutta heti jos hänelle koituu vauvasta pientäkään epämukavuutta, vastuu siirtyy minulle. 

Pahimpia ovat yöt. Vauvan imuote on vielä hiukan huono ja tissin saaminen suuhun siten että vauva saa imettyä tehokkaasti eikä minuun satu, vaatii minulta vähän töitä ja minun pitää myös nähdä. Tätä varten sytytän yösyttöjen yhteydessä pienen yövalon päälle. Tämä häiritsee miestä ja joka yö jokaisen syötön yhteydessä käymme tismalleen saman, vihaisen keskustelun siitä miksi tuo valo tarvitaan, miksi en muka voi imettää ilman valoa, imettämiseni on avutonta ja kukaan muu ei varmasti tarvitse imettämiseen valoa. Jos pyydän miestä vaikkapa vaihtamaan välillä vaipan, jotta voin itse levähtää, esittää kuitenkin nukkuvaa eikä reagoi mihinkään ja joudun lopulta vaihtamaan vaipan itse. Mies siis on itsekin nyt pitkällä lomalla vauvan vuoksi, eli kyse ei ole siitä että hänen pitäisi herätä töihin ja minun ei.

Vauva on ollut nyt muutaman illan itkuinen. Itkuun auttaa liike. Mies ei kuitenkaan vaivaudu nousemaan sohvalta/sängystä liikkumaan vauvan kanssa, vaan yrittää eri asennoilla saada vauvan rauhoittumaan siten että voi itse maata samalla. Tästä ei tule mitään ja jos kehotan miestä liikkumaan vauvan kanssa, uhriutuu hän ja valittaa etten anna hoitaa vauvaa omalla tavallaan. Näissäkin tilanteissa joudun ottamaan itse vauvan, koska mielestäni huudattaminen on älytöntä kun vauva hiljenee ja nukahtaa liikkeessä poikkeuksetta ihan parissa minuutissa.

Huoh. On alkanut kaduttaa isävalinta ja tuntuu että pärjäisin paremmin yksin. Työmäärä pysyisi samana, mutta ei tarvitsisi kuunnella valitusta ja katsella toisen laiskottelua.

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat vauvapalstalle, ja tuollaisen litanian, kun sinulla on pariviikkoinen vauva????

Vierailija
2/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies omaan huoneeseen nukkumaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla miehen näkemys kahden viikon vanhemmuudestaan.

Vierailija
4/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävä tilanne. Ei kuulosta tosiaan kovin sitoutuneelta vauvaan. Joillain miehillä ilmeisesti voi mennä aika pitkäänkin, että alkavat kokea oikeasti vastuuta ja kiintymystä. On varmasti väsynyt, mutta niin olet sinäkin. Jos miestä häiritsee valo, menköön toiseen huoneeseen nukkumaan. Huolestuttavana pitäisin sitä jos nimittelee sinua avuttomaksi eikä pyri omalla toiminnallaan helpottamaan tilannetta mitenkään. Olisi varmaan keskusteltava ja päätettävä yhdessä, miten vauvan kanssa toimitaan. Ristiriitoja tulee varmasti silti, mutta ehkä se yhteinen pyrkimys ja asioista sopiminen kantaa kuitenkin paremmin kuin se, että sinä päädyt tekemään kaiken.

Vierailija
5/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa valitettavasti se monesti menee näin että se päävastuu vaan siirretään äidille ja isä jättäytyy taka-alalle satunnaiseksi hyvien hetkien leikittäjäksi. Meillä ollut samankaltaista menoa vauva-vuosina, mutta isompien lasten kanssa mies ottanut enemmän roolia ja pärjää heidän kanssa. Jotenkin koki just vauvan vaikeaksi ja ei oikein osannut toimia niin sysäsi aina minulle koska koki että vauva haluaa vain äidin. Mutta lasten kasvettua tilanne parantunut ja edelleen ollaan yhdessä ja olen päässyt vauva-vuosien katkeruudesta yli. Mutta yhtään uutta vauvaa ei voi enää ajatellakaan, ollut sen verran raskasta yksin hoitaa kaikki yöt ja päivät. 

Vierailija
6/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitat vauvapalstalle, ja tuollaisen litanian, kun sinulla on pariviikkoinen vauva????

Juu, se nukkuu n. 18 tuntia vuorokaudessa. Niinä aikoina lepään ja välillä esimerkiksi palstailen tai muuten selaan puhelinta.

Ap

Vierailija
7/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi mies alkaa viihtymään muualla enemmän kuin kotona. 😂

Vierailija
8/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi aiheen, mutta silmään pisti tuo että mies hoitanut KAIKKI yölliset vaipanvaihdot. Montako kertaa yössä oikein vaihdatte vaippaa? Jos vuotaa ohi/läpi, niin sitten pissavaippa hyvä vaihtaa, mutta muuten voi kyllä antaa vauvan nukkua rauhassa. Toki jos kakkaa, niin vaihdettava, mutta harva vauva kakkaa jatkuvasti yöllä.

Vierailija
9/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kuitenkin aikaa kirjoitella romaaneja palstalle, ja mies käy arvatenkin palkkatöissä?

Surkea provohan tosin tämäkin on 

Vierailija
10/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä se on äidin tehtävä, ensimmäiset viikot hoitaa.

Mies laittakoon silmälaput  yöksi

t. Äiti itsekin 3 lapselle

Vierailija
11/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaimo muuttui tuossa kohtaa täysin. Sen jälkeen ei ole imuroinut 15 vuoteen kuin yksittäisiä kertoja, ei pese pyykkiä eikä tyhjennä kuivausnarua ja viikkaa pyykkejä kaappiin, käy kaupassa harvoin, ei tee ruokaa kuin harvoin, jättää kaiken levälleen... Omat vaatteet, astiat jne. Lapsia hän on aina hoitanut tasapuolisesti muttei lasten perustarpeiden ylläpidosta kuten yllämainitut asiat. 6 vuotta kerettiin olla yhdessä ennen lapsia ja nämä muutokset iski samantien kun lapsi tuli taloon. Olisin valinnut toisin jos olisin tiennyt ja nähnyt tämän ennen lapsia. 

Vierailija
12/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

??? Avainsana VAUVApalsta, ja hänellä on kyllä juuri aivan oikein: VAUVA. Sitä vartenhan tää on

Vierailija
13/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohi aiheen, mutta silmään pisti tuo että mies hoitanut KAIKKI yölliset vaipanvaihdot. Montako kertaa yössä oikein vaihdatte vaippaa? Jos vuotaa ohi/läpi, niin sitten pissavaippa hyvä vaihtaa, mutta muuten voi kyllä antaa vauvan nukkua rauhassa. Toki jos kakkaa, niin vaihdettava, mutta harva vauva kakkaa jatkuvasti yöllä.

Vauva tehnyt tähän mennessä 1-3 kakkaa per yö. Pelkkää pissavaippaa ei tietenkään vaihdeta yöaikaan, ellei nyt ole aivan pinkeän täysi.

Ap

Vierailija
14/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, se nukkuu n. 18 tuntia vuorokaudessa. Niinä aikoina lepään ja välillä esimerkiksi palstailen tai muuten selaan puhelinta.

Ap

Kuinka vaikeaa teillä sitten voi olla jos vauva on hereillä vain 6 h vuorokaudesta? Jotenkin aloituksesta tuli kuva, että on hyvin itkuinen tms. kun pitää kantaa eestaas. Joo, voi tuokin uusista vanhemmista varmaan tuntua raskaalta, mutta vertailukohtana on myös vauvoja jotka nukkuu sen 7 h vuorokaudesta ja itkee loput ajasta. Että ehkä te miehen kanssa nyt vaan sovitte kuka hoitaa minkäkin tilanteen ja sillä selvä.

Vierailija
15/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän kuuluu yöllä vaihtaa vaippa ja antaa sinulle vauva valmiina imetykseen. Tietenkin pitää auttaa sinua kaikin tavoin muutenkin.

Vierailija
16/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen kirjoittaa parissa minuutissa. Ainakin omat vauvani ovat vielä tuon ikäisinä pääasiassa nukkuneet ja syöneet, jolloin unien ja imetysten aikana olisi ollut hyvin aikaa kirjoittaa vaikka moninkertainen litania.

Vierailija
17/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nukkuu!

Vierailija
18/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun näkemys nyt hieman eroaa konsensuksesta, joten pahoittelut siitä. Minusta mies on oikeassa pitkässä juoksussa ja väsytät itsesi hengiltä jos teet kaiken pilkun päälle täydellisesti, miltä se nyt kuulostaa.

Kun imuote alkaa onnistua, imetät tietysti valot pois, aivot eivät ehdi herätä ja unirytmi ei sotkeennu. Ja vaikka se nyt tuntuu siltä, että sinä teet kaiken oikein ja mies vain laiskottelee, niin ei se niin ole. Lapsen tosiaankin voi totuttaa syömään vain pimeässä suhisemalla ja hytkymällä jumppapallon päällä tai sen voi opettaa sietämään hieman epämukavuutta. Ei ole sattumaa, että esikoiset ovat usein herkkäunisia ja kolmannet lapset nukkuu vaikka lentokentällä.

Lopuksi, tsemppiä vauva-arkeen! Tein itse kaiken aikoinaan "täydellisesti" ja vasta myöhemmin olen tajunnut, että oma mieheni ajatteli viisaasti kun ei halunnut nähdä kaikkea sitä vaivaa minkä näin. Itsehän toki pakotin mieheni toimimaan "oikein" joten meillä ei päässyt syntymään katkeruutta, mutta silti sanon jälkiviisaana, että älä tee kaikkea niin "oikein".

Vierailija
19/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuinka vaikeaa teillä sitten voi olla jos vauva on hereillä vain 6 h vuorokaudesta? Jotenkin aloituksesta tuli kuva, että on hyvin itkuinen tms. kun pitää kantaa eestaas. Joo, voi tuokin uusista vanhemmista varmaan tuntua raskaalta, mutta vertailukohtana on myös vauvoja jotka nukkuu sen 7 h vuorokaudesta ja itkee loput ajasta. Että ehkä te miehen kanssa nyt vaan sovitte kuka hoitaa minkäkin tilanteen ja sillä selvä.

Ei ole vaikeaa, kuten kirjotin vauva on levoton ainoastaan ilta-aikaan ja silloinkin kyllä nukahtaa liikkeeseen välittömästi. Minun ongelmani ja vaikeuteni koskee sitä, että mies ei liikettä vauvalle vaivaudu tarjoamaan ja joudun senkin tekemään itse. Lue aloitus uudelleen jos epäselvää

Ap

Vierailija
20/93 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kuitenkin aikaa kirjoitella romaaneja palstalle, ja mies käy arvatenkin palkkatöissä?

Surkea provohan tosin tämäkin on 

Sinulla ei ollut aikaa eikä kärsivällisyyttä lukea edes aloitusta. Älä hanki lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän