Eikö rauhoittavia lääkkeitä saa enää mistään?
Ei, en ole narkkari, väärinkäyttäjä tms.
Olen käyttänyt koko aikuisikäni Opamox 15mg lääkettä tarvittaessa annoksella puolikas/kokonainen tabletti tarvittaessa.
Käytännössä lääkettä menee max.1 tabletti viikossa, eikä käyttömäärät ole koskaan nousseet.
En pystyisi osallistumaan tiettyihin työelämässä pakollisiin kokouksiin ilman lääkettä. Kärsin inhottavasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja siihen liittyvästä paniikin tunteesta.
Olen kokeillut kaikki mahdolliset lääkitykset, terapiat ja hypnoosit, enkä ole niistä mainittavaa apua saanut. Ainoastaan Opamox pitää minut jotenkin henkisesti ja fyysisesti kasassa kammoamissani kokoustilanteissa. Ei sekään toki 100 prosenttisesti auta, mutta jollakin lailla selviän tilanteista pyörtymättä tai pakenematta paikalta.
Tähän asti olen saanut uusittua reseptini työterveydessä, mutta kiitos työnantajani säästösyistä heikentyneen työterveyssopimuksen, en saa reseptiä enää uusittua.
Julkiselta puolelta on ihan turha yrittääkään. Kaikki rauhoittavia lääkkeitä tarvitsevat ovat heidän silmissään narkkareita ja väärinkäyttäjiä. Tyrkyttävät vain Sitalopramia tai muuta vastaavaa, josta ei saa mitään hyötyä, pelkästään inhottavia sivuvaikutuksia.
Aloin varaamaan aikaa yksityiseltä psykiatrilta ja hämmästykseni oli suuri. Kaikilla lukee kuvauksessa suurinpiirtein näin "En kirjoita, enkä uusi rauhoittavia lääkkeitä"
Kuka niitä reseptejä sitten enää uusii tai kirjoittaa, jos ei edes yksityiset psykiatrit?
Pitääkö tässä ottaa lopputili töistä, koska ei voi enää osallistua pakollisiin kokouksiin ja se tekee töissä käymisen mahdottomaksi.
Olen 56 vuotias ja vielä pitäisi lähes 10 vuotta pystyä töitä tekemään, mutta eipä taida onnistua.
Kertokaapa omista kokemuksistanne.
PS. Mitään moralisointia en kaipaa, koska kukaan joka ei ole tällaisista vaivoista kärsinyt ei pysty käsittämään miltä tämän kanssa eläminen tuntuu. Älkääkä myöskään kertoko kuinka joku luontaistuote/liikunta siihen auttaa. Uskokaa pois, että kaikki mahdollinen on vuosikymmenten saatossa tullut kokeiltua.
Kommentit (337)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi tosiaan niiden osalta jotka oikeasti tarvitsisivat satunnaisesti noita lääkkeitä. Väärinkäyttäjien pelossa ei juuri kukaan noita enää kirjoita.
Näin se elämä kurjistuu ja itsemurhat lisääntyy aivan turhan takia.
Päihteetön ja lääkkeetön elämä on parempaa kuin itsensä turruttaminen. Nämä ihmiskuoret joutaakin mennä
Samalla logiikalla lääkkeitä ja huumeita pitäisi voida ostaa vapaasti ilman kontrollia apteekista, jos yliannostelijat kerran joutaa mennä.
Joo, hulluksi on mennyt. Minäkin käytin Opamoxia vain satunnaisesti. Pari kertaa kuukaudessa ja nukahtamiseen. Työssäni on oltava tarkka, joten tärkeää päivää ennen on saatava nukuttua. Tilalle on määrätty väsyttävää antihistamiinia (Atarax), jonka jäljiltä olen tokkurassa seuraavan päivän ja joka myös mulla nostaa painoa (saamaton olo). Työkykyni kannalta Opamox olisi parempi, mutta sitä ei saa.
Tiedän, etten ole koukussa, koska opamox oli esim äitini kuoleman yhteydessä käytössä, enkä jäänyt koukkuun. Se on vaan parempi lääke:
Tiedån vanhoja ihmisiä, jolle opamoxia määrätään kuin karkkia. Anoppi syö pari opamoxia ihan joka ilta, on syönyt vuosikausia. Miksi ihmeessä minulle ei sitä määrätä satunnaiseen käyttöön?
Masennuslääkkeitä saisi, mutta ne on minulle turhia (ei masennusta). Joskus niitä kokeilin ja aloituksen tueksi sai Opamoxia. Ehkä sitten pitää virallisesti ottaa masennuslääke, niin saa edes yhden pakkauksen, jolla minä menisin melkein vuoden.
Siirry viinaan..auttaa kaikkeen..
Kyllä se työterveys on oikea osoite vaikka karsittu olisikin sillä lääkkeiden tarve liittyy sinulla työtehtävien hoitamiseen. Työterveyden on pakko ottaa kantaa työstä aiheutuviin terveysongelmiin ja lääkitykseen. Vai saikkuako ne ajatteli sulle kirjoitella kun et ahdistukseltasi kykene töihin?
Vierailija kirjoitti:
Musta ei ole hyvä, että esim. Propalia määrätään nykyään kuin karkkia. Se laskee sydämensykettä, johon "rauhoittava" vaikutus perustuu; mutta sydänterveen työikäisen sykettä ei normaalisti ole mitään tarvetta laskea. Se voi mennä liian alas tai aiheuttaa ikäviä tilanteita esim. liikkuessa, kun keho ei pysty nostamaan sykettä.
No just. Viedään sitten tuokin lääke vai? Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi tosiaan niiden osalta jotka oikeasti tarvitsisivat satunnaisesti noita lääkkeitä. Väärinkäyttäjien pelossa ei juuri kukaan noita enää kirjoita.
Näin se elämä kurjistuu ja itsemurhat lisääntyy aivan turhan takia.
Päihteetön ja lääkkeetön elämä on parempaa kuin itsensä turruttaminen. Nämä ihmiskuoret joutaakin mennä
Sanoisitko tuon saman mun sureville läheisille? Vanhemmille, sisaruksille..? Mieti vähän, mitä puhut.
Ja kiitä onneasi, ettet kärsi esim.pahasta sos. fobiasta.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Siirry viinaan..auttaa kaikkeen..
Ilmeisesti tähän pyritään, ja onnistuttukin on. Molempi pahempi.
Pahaan sosiaaliseen fobiaan ei todellakaan tehoa mitkään Ataraxit ynnä muut vastaavat.
Myöskään masennuslääkkeistä on todella harvalle apua.
Itse olen kokeillut kaikki 90 -luvulta lähtien markkinoille tulleet masennuslääkkeet (en ole masentunut) ja ihan turhaan olen niitä syönyt. Ainoat jotka toimivat kohdallani ovat Oksatsepami ja Diatsepami. Ongelmia ei ole koskaan ollut käytön kanssa, ainoastaan lääkärien, jotka eivät ymmärrä tai halua ymmärtää.
Ei niitä enää saa edes pahaan paniikkihäiriöön. Itsellä oli aikanaan työterveydestä, lääkärin vaihtuessa haihtu sosiaalisten tilanteiden pelko myös ja lääkitys.
Kyllähän viinalla aikansa veti, ei ollu vaan niin nuuka ajokunnon eikä rangaistusten kanssa, tai työkunnon.
Nykyään helpompi ottaa puhelin käteen ja tilata mitä huvittaa, helpommalla pääsee.
Ei nyt ihan penskoille sopiva käypähoito, mutta aika mahdotonta muuten pkv lääkkeitä saada.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä enää saa edes pahaan paniikkihäiriöön. Itsellä oli aikanaan työterveydestä, lääkärin vaihtuessa haihtu sosiaalisten tilanteiden pelko myös ja lääkitys.
Kyllähän viinalla aikansa veti, ei ollu vaan niin nuuka ajokunnon eikä rangaistusten kanssa, tai työkunnon.
Nykyään helpompi ottaa puhelin käteen ja tilata mitä huvittaa, helpommalla pääsee.
Ei nyt ihan penskoille sopiva käypähoito, mutta aika mahdotonta muuten pkv lääkkeitä saada.
Mistä tiedät että saat aitoa lääkettä etkä jotain vaarallista myrkkyä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se työterveys on oikea osoite vaikka karsittu olisikin sillä lääkkeiden tarve liittyy sinulla työtehtävien hoitamiseen. Työterveyden on pakko ottaa kantaa työstä aiheutuviin terveysongelmiin ja lääkitykseen. Vai saikkuako ne ajatteli sulle kirjoitella kun et ahdistukseltasi kykene töihin?
Jos se on vain lakisääteinen minimi, niin ei siinä silloin työterveys auta.
Oma kannan kautta. Niin itse teen. Toki uusin reseptin n. kahden vuoden välein.
Ei kannata tälläistä ketjua lukea, tulee vaan hirmu paha mieli.
T. Terapiassa 13v. Lääkkeiden avulla jaksan jatkaa.
Ihan kunnon ihminen olen sairaudestani huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Hesan steissiltä saa aika helposti ja kunnon kamaa, lähinnä tosin Diapamia 10 mg. Kysy Jereä ja kohta saat 10€/kpl. Aitoo hyvää kunnon apteekki kamaa.
Ennen sai yhden napin eurolla. Hinta on kymmenkertaistunut, kun Valvira on kiristänyt ohjeistustaan. Kyllä minusta 10€ yhdestä tabletista on erittäin kova hinta. Ja kyseessä ei ole edes mikään ns. "kova huume".
Vierailija kirjoitti:
Puhelimellako niitä saa? Tietäisinpä minäkin numeron, johon soittaa :(
PS. Koko käypähoito on ihan vitsi näissä asioissa. Kenelle se on käypä? Lääketehtaille ehkä, mutta ei läheskään aina potilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesan steissiltä saa aika helposti ja kunnon kamaa, lähinnä tosin Diapamia 10 mg. Kysy Jereä ja kohta saat 10€/kpl. Aitoo hyvää kunnon apteekki kamaa.
Ennen sai yhden napin eurolla. Hinta on kymmenkertaistunut, kun Valvira on kiristänyt ohjeistustaan. Kyllä minusta 10€ yhdestä tabletista on erittäin kova hinta. Ja kyseessä ei ole edes mikään ns. "kova huume".
Maksaisin mielelläni, jos tietäisin mistä saisin. Enkä todellakaan päihtyäkseni, vaan kipeästi tarvitsemakseni lääkkeeksi, jota en muuten saa.
Minä selitin tilanteen työterveyteen, ja saan uusittua reseptin. Koska jännitys ja paniikki saattaa iskeä töissä.
Ikää 47v.
Noita samoja pillereitä menee ehkä 30-35 kappaletta vuodessa.
Älä missään tapauksessa mene ottamaan vapaaehtoisesti lopputiliä. Haet vaan niin kauan sairaslomaa, että lääkitys järjestyy tai sitten joudut lopulta työttömäksi.
Mutta kuitenkin saattaa mennä vuosia, ennen kuin olet työttömänä, eikä ne enää yli 60-vuotiasta niin ahdistele työnteolla.
Mielestäni on outoa ylipäätään työskennellä asemassa, missä ei pärjää ilman säännöllistä douppaamista. Jos ei kestä, niin tilallesi voi aina pompata joku muu. Dramaattinen asenne, että pitäisi irtisanoutua. Juttele pomolle ja pyydä joustoa tai siirtoa.
Tarkoitat Galenikan tuotteita varmaankin, eli Rivotrilia ja Ksalolia. Klonatsepaamia ja alpratsolaamia. Niihin törmää hoitotyössä tässä suunnassa. Saattavat kyllä olla jotain tutkaribentsoa, mistä sitä tietää. Psyk.sh.