Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö rauhoittavia lääkkeitä saa enää mistään?

Vierailija
27.07.2025 |

Ei, en ole narkkari, väärinkäyttäjä tms.

Olen käyttänyt koko aikuisikäni Opamox 15mg lääkettä tarvittaessa annoksella puolikas/kokonainen tabletti tarvittaessa.

Käytännössä lääkettä menee max.1 tabletti viikossa, eikä käyttömäärät ole koskaan nousseet.

En pystyisi osallistumaan tiettyihin työelämässä pakollisiin kokouksiin ilman lääkettä. Kärsin inhottavasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja siihen liittyvästä paniikin tunteesta.

Olen kokeillut kaikki mahdolliset lääkitykset, terapiat ja hypnoosit, enkä ole niistä mainittavaa apua saanut. Ainoastaan Opamox pitää minut jotenkin henkisesti ja fyysisesti kasassa kammoamissani kokoustilanteissa. Ei sekään toki 100 prosenttisesti auta, mutta jollakin lailla selviän tilanteista pyörtymättä tai pakenematta paikalta. 

Tähän asti olen saanut uusittua reseptini työterveydessä, mutta kiitos työnantajani säästösyistä heikentyneen työterveyssopimuksen, en saa reseptiä enää uusittua. 

Julkiselta puolelta on ihan turha yrittääkään. Kaikki rauhoittavia lääkkeitä tarvitsevat ovat heidän silmissään narkkareita ja väärinkäyttäjiä. Tyrkyttävät vain Sitalopramia tai muuta vastaavaa, josta ei saa mitään hyötyä, pelkästään inhottavia sivuvaikutuksia.

Aloin varaamaan aikaa yksityiseltä psykiatrilta ja hämmästykseni oli suuri. Kaikilla lukee kuvauksessa suurinpiirtein näin "En kirjoita, enkä uusi rauhoittavia lääkkeitä"

Kuka niitä reseptejä sitten enää uusii tai kirjoittaa, jos ei edes yksityiset psykiatrit?

Pitääkö tässä ottaa lopputili töistä, koska ei voi enää osallistua pakollisiin kokouksiin ja se tekee töissä käymisen mahdottomaksi.

Olen 56 vuotias ja vielä pitäisi lähes 10 vuotta pystyä töitä tekemään, mutta eipä taida onnistua.

Kertokaapa omista kokemuksistanne.

PS. Mitään moralisointia en kaipaa, koska kukaan joka ei ole tällaisista vaivoista kärsinyt ei pysty käsittämään miltä tämän kanssa eläminen tuntuu. Älkääkä myöskään kertoko kuinka joku luontaistuote/liikunta siihen auttaa. Uskokaa pois, että kaikki mahdollinen on vuosikymmenten saatossa tullut kokeiltua.

Kommentit (337)

Vierailija
141/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit varata ajan ihan tavalliselle lääkärille. Tuohon ei tarvita psykiatria. Olen saanut vastaavan lääkityksen myös terveyskeskuslääkäriltä, kun puhutaan 60-90 kpl rauhoittavia vuodessa.

Ihanko tänä vuonna, vai vuosia sitten?

Tänä vuonna psykiatrilta. Mutta pari vuotta sitten terveyskeskuksesta. Sitä ennen työteeveydestä. 

Vierailija
142/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytynee kaivaa kaapin pohjalta 2 vuotta sitten vanhentuneet tabletit ja toivoa, ettei niistä saa mitään myrkytystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni kaikki päin peetä kun jäin eläkkeelle. Työterveydestä oli työuupumukseen, unettomuuteen,ahdistukseen opamox, imovane määrätty, näistä sain avun ja käyttö oli lääkärin ohjeen mukaan. Kun eläkkeellä työterveys loppui ja siirryin tk "palveluihin" tk lääkärit toppas nämä toimivat lääkkeet! Olin järkyttynyt, miten näin voidaan toimia, uskomatonta. On sitten parempi olla uneton,ahdistunut ja huonosti toipua uupumuksesta ,pysytellä zombina kotona. Julkinen terv.huolto on TODELLA surkeaa!

Vierailija
144/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä saan edelleen opamoxia, mutta mulla onkin aika rankat diagnoosit ja olen psykin asiakas. Olen saanut sitä monta vuotta. Annostus 1-3 tbl/päivä. Ennen oli jopa temesta mutta halusin vaihtaa sen opamoxia ja se onnistui. Toki mulla on muitakin lääkkeitä käytössä. 

Sama, tosin minulle on jäänyt väärä diagnoosi. Onpahan jotain positiivistakin siinä, että lääkärit pitävät hulluna. En käytä muita lääkkeitä eikä ole asiakkuussuhdetta psykiatriselle.

Vierailija
145/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni kaikki päin peetä kun jäin eläkkeelle. Työterveydestä oli työuupumukseen, unettomuuteen,ahdistukseen opamox, imovane määrätty, näistä sain avun ja käyttö oli lääkärin ohjeen mukaan. Kun eläkkeellä työterveys loppui ja siirryin tk "palveluihin" tk lääkärit toppas nämä toimivat lääkkeet! Olin järkyttynyt, miten näin voidaan toimia, uskomatonta. On sitten parempi olla uneton,ahdistunut ja huonosti toipua uupumuksesta ,pysytellä zombina kotona. Julkinen terv.huolto on TODELLA surkeaa!

Niin että eläkkeellä on oikein työuupunut. Pitäisikö uskoa tarinointiasi. Tavallisesti eläkkeelle kun pääsee niin mielialaongelmat väistyvät. Siksi Kela ei maksa eläkeläisille terapioita ja eipä niistä oikeasti kovin moni edes hyödykään.

Vierailija
146/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä pätee juuri se suomalainen tapa, että pienen vähemmistön takia laitetaan kärsimään kaikki muutkin. Eli ei anneta kenellekään, koska joku kuitenkin käyttää väärin.

Ja se pieni vähemmistö saa tarvittavat aineet joka tapauksessa jollakin keinolla. Asialliset käyttäjät eli suuri enemmistö kärsii kun kpäät haluaa kieltää lääkkeet koska huumeetkin on kiellettyjä ja pitää päästä pätemään.

Vierailija
147/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että eläkkeellä on oikein työuupunut. Pitäisikö uskoa tarinointiasi. Tavallisesti eläkkeelle kun pääsee niin mielialaongelmat väistyvät. Siksi Kela ei maksa eläkeläisille terapioita ja eipä niistä oikeasti kovin moni edes hyödykään.

Oikea syy on että työt on tehty joten potilasta ei tarvi yrittää pitää työkuntoisena. Kun ei voi tuottaa enää niin aivan sama missä kunnossa.

Vierailija
148/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyt osallistumaan kokouksiin. Todennäköisesti oireilet kyllä ja ihmiset ihmettelevät, mutta anna ihmetellä. Minä olen tehnyt näin aina. Ihmiset saavat vapaasti ihmetellä ja pyytää toistamaan. Minä toistan niin monta kertaa kuin on tarve. Epämiellyttävää kaikille varmasti, mutta koskaan en ole tämän vuoksi vielä työtä menettänyt. Etenemiseen on saattanut vaikuttaa, mutta näillä mennään. Joillain on syöpä, joillain jotain muuta.

Vierailija
149/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaako lääkäri omaan unettomuuteensa ketipinorin vai bentson. Veikkaan bentsoa. 

EIköhän lääkäri ota konjakkinaukun. Lääkäreiden omian  reseptejä seurataan erittäin tarkasti. Muutaman työkaverin tiedän joilla on rajoitettu lääkkeenkirjoitusoikeus eli ei saa kirjoittaa PKV-lääkkeitä.

Vierailija
150/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi tosiaan niiden osalta jotka oikeasti tarvitsisivat satunnaisesti noita lääkkeitä. Väärinkäyttäjien pelossa ei juuri kukaan noita enää kirjoita. 

Vierailija
151/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi tosiaan niiden osalta jotka oikeasti tarvitsisivat satunnaisesti noita lääkkeitä. Väärinkäyttäjien pelossa ei juuri kukaan noita enää kirjoita. 

Näin se elämä kurjistuu ja itsemurhat lisääntyy aivan turhan takia.

Vierailija
152/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaava tilanne on myös joidenkin muiden lääkkeiden kohdalla, esim vaikeaan akneen kirjoitetan nykyään roaccutanea (usein ainoa toimiva lääke) paljon korkeammalla kynnyksellä kuin ennen, koska pelätään että potilas ei noudata ohjeita ja raskautuu kuurin aikana ja siksi on pakolliset kuukausittaiset verikokeet raskaustesteineen. Julkiselta varsinkin todella vaikea saada ko kuuria, lääkärit tekee kaikkensa pitäytyäkseen kevyemmissä lääkkeissä, vaikka ne eivät auta potilasta kunnolla.

Vierailija
153/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaava tilanne on myös joidenkin muiden lääkkeiden kohdalla, esim vaikeaan akneen kirjoitetan nykyään roaccutanea (usein ainoa toimiva lääke) paljon korkeammalla kynnyksellä kuin ennen, koska pelätään että potilas ei noudata ohjeita ja raskautuu kuurin aikana ja siksi on pakolliset kuukausittaiset verikokeet raskaustesteineen. Julkiselta varsinkin todella vaikea saada ko kuuria, lääkärit tekee kaikkensa pitäytyäkseen kevyemmissä lääkkeissä, vaikka ne eivät auta potilasta kunnolla.

Roacuttan on vaikea saada julkisella, koska sen voi määrätä vain ihotautilääkäri. Yksityisellä sen saa lähes heti, jos on edes jonkun vaihtoehdon kokeillut. Olen syönyt roacuttania 15 v putkeen ja yhtään raskaustestiä ei ole tehty. Verikoe tehdään kerran vuodessa. Lääkkeen on uusinut 5 eri lääkäriä. 

Vierailija
154/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle

Vierailija
155/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta ei ole hyvä, että esim. Propalia määrätään nykyään kuin karkkia. Se laskee sydämensykettä, johon "rauhoittava" vaikutus perustuu; mutta sydänterveen työikäisen sykettä ei normaalisti ole mitään tarvetta laskea. Se voi mennä liian alas tai aiheuttaa ikäviä tilanteita esim. liikkuessa, kun keho ei pysty nostamaan sykettä. 

Minusta tuo on hyvä. Hyvin harvalla on niin matala syke, että propral haittaisi. Ja usein matalasykkeiset eivät propralia tarvitse. Kyse ei ole usein vain sykkeen noususta, vaan esim. esiintymispelosta, sosiaalisesta pelosta, vapinasta, sosiaalisesti haittaavasta punastumisesta, sydämen rytmihäiriöistä, liiallisesta verenpaineen noususta jne.

Vierailija
156/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä niitä katukauppojen osoitteita tiedä, jos ei ole ns.alan ihminen.

Niitä saa Telegramin ja Signalin kautta jokainen joka osaa kännykkää käyttää. Psyk.sh.

Vierailija
157/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä bentsojen määräämisen pelkoa, kun niiden käyttöä voi nykyään valvoa helposti. Reseptit voi iteroida ja Kannasta näkee selvästi, kuinka paljon potilas niitä käyttää. 

Bentsot ovat halpoja ja haittavaikutuksia niillä ei juuri ole. Masennuslääkkeet maksavat paljon enemmän, niitä pitää käyttää joka päivä ja haittoja on paljon enemmän. 

Totta. Mikäli bentsojen määrääminen lopetetaan, niin siinä tosiasiassa luovutaan kontrollista. Psyk.sh.

Vierailija
158/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesan steissiltä saa aika helposti ja kunnon kamaa, lähinnä tosin Diapamia 10 mg. Kysy Jereä ja kohta saat 10€/kpl. Aitoo hyvää kunnon apteekki kamaa.

Vierailija
159/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sulla eläkkeellä mitään työuupuksia tai ahdistuksia ole 😅 Oot vaan koukussa lääkkeisiin.

Vierailija
160/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se elämä kurjistuu ja itsemurhat lisääntyy aivan turhan takia.

Päihteetön ja lääkkeetön elämä on parempaa kuin itsensä turruttaminen. Nämä ihmiskuoret joutaakin mennä