Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö rauhoittavia lääkkeitä saa enää mistään?

Vierailija
27.07.2025 |

Ei, en ole narkkari, väärinkäyttäjä tms.

Olen käyttänyt koko aikuisikäni Opamox 15mg lääkettä tarvittaessa annoksella puolikas/kokonainen tabletti tarvittaessa.

Käytännössä lääkettä menee max.1 tabletti viikossa, eikä käyttömäärät ole koskaan nousseet.

En pystyisi osallistumaan tiettyihin työelämässä pakollisiin kokouksiin ilman lääkettä. Kärsin inhottavasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja siihen liittyvästä paniikin tunteesta.

Olen kokeillut kaikki mahdolliset lääkitykset, terapiat ja hypnoosit, enkä ole niistä mainittavaa apua saanut. Ainoastaan Opamox pitää minut jotenkin henkisesti ja fyysisesti kasassa kammoamissani kokoustilanteissa. Ei sekään toki 100 prosenttisesti auta, mutta jollakin lailla selviän tilanteista pyörtymättä tai pakenematta paikalta. 

Tähän asti olen saanut uusittua reseptini työterveydessä, mutta kiitos työnantajani säästösyistä heikentyneen työterveyssopimuksen, en saa reseptiä enää uusittua. 

Julkiselta puolelta on ihan turha yrittääkään. Kaikki rauhoittavia lääkkeitä tarvitsevat ovat heidän silmissään narkkareita ja väärinkäyttäjiä. Tyrkyttävät vain Sitalopramia tai muuta vastaavaa, josta ei saa mitään hyötyä, pelkästään inhottavia sivuvaikutuksia.

Aloin varaamaan aikaa yksityiseltä psykiatrilta ja hämmästykseni oli suuri. Kaikilla lukee kuvauksessa suurinpiirtein näin "En kirjoita, enkä uusi rauhoittavia lääkkeitä"

Kuka niitä reseptejä sitten enää uusii tai kirjoittaa, jos ei edes yksityiset psykiatrit?

Pitääkö tässä ottaa lopputili töistä, koska ei voi enää osallistua pakollisiin kokouksiin ja se tekee töissä käymisen mahdottomaksi.

Olen 56 vuotias ja vielä pitäisi lähes 10 vuotta pystyä töitä tekemään, mutta eipä taida onnistua.

Kertokaapa omista kokemuksistanne.

PS. Mitään moralisointia en kaipaa, koska kukaan joka ei ole tällaisista vaivoista kärsinyt ei pysty käsittämään miltä tämän kanssa eläminen tuntuu. Älkääkä myöskään kertoko kuinka joku luontaistuote/liikunta siihen auttaa. Uskokaa pois, että kaikki mahdollinen on vuosikymmenten saatossa tullut kokeiltua.

Kommentit (337)

Vierailija
201/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvella auttaa avantouinti ja kesällä muu liikunta. Opeta pääsi olemaan ilman lääkkeitä.

Onnistuu vaan jos palaveri pidetään etänä vaikka Teamsissa, läppäri pysyy hyvin laiturin reunalla. Pitää kyllä varoa ettei putoa avantoon koko kone. Pakkasta nuo nykyajan koneet taitaa kyllä kestää.

Kesällä voi lenkiltä osallistua kuulokkeilla palaveriin puhelimen kautta.

Vierailija
202/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla terveyskeskuksen yleislääkäri uusi Opamox-reseptin vuodeksi eteenpäin, 15 mg:n puolikas 2 kertaa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma kun pitää joka oloon nappeja syödä, sitten ei pärjätä ilman lääkkeitä kun ollaan tarpeeksi koukussa. Harvan olo on koko elämän ajan yhtä harmoniaa,  ei se taivas putoa jos välillä ahdistaa.

Niinpä, olen ihan koukussa kilpirauhaslääkkeisiini, en pärjää ollenkaan ilman. Toivottavasti niitäkin ei lakata kirjoittamasta. 

Vierailija
204/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla terveyskeskuksen yleislääkäri uusi Opamox-reseptin vuodeksi eteenpäin, 15 mg:n puolikas 2 kertaa päivässä.

Luulisi että tuosta lähtee lääkäriluvat. Tuossa on 70-kertainen määrä vuodessa kuin se mitä minulle ei voi antaa ikinä enää , koska se on kuulemma niin vaarallista. 

Vierailija
205/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä selitin tilanteen työterveyteen, ja saan uusittua reseptin. Koska jännitys ja paniikki saattaa iskeä töissä.

Ikää 47v.

Noita samoja pillereitä menee ehkä 30-35 kappaletta vuodessa.

Itse käytin n 10 kpl vuodessa.  Ei uusita. Vanha ihana lääkäri jäi eläkkeelle,  ja seuraava jonka kohtasin, kertoi että kuitenkin kierrän lääkäriltä toiselle niitä hakemassa ja mitään en saa. 

Eikö ne näy omakannassa kaikki eri lääkärikäynnit?

Vierailija
206/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on outoa ylipäätään työskennellä asemassa, missä ei pärjää ilman säännöllistä douppaamista. Jos ei kestä, niin tilallesi voi aina pompata joku muu. Dramaattinen asenne, että pitäisi irtisanoutua. Juttele pomolle ja pyydä joustoa tai siirtoa.

Tietäisit vaan. Naapurissa asui aikoinaan pääkaupunkiseudulla henkilö, joka veti aikamoiset soosit melkein joka ilta minun vanhempieni kanssa yhdessä. Hän oli ihan valtakunnan tasolla huippuvirassa. Saattoi aamulla oksennella matkalla bussipysäkille.

Ei mitään ihmeellistä, vaan raskas työ vaatii raskaat huvit.

Vierailija
207/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä selitin tilanteen työterveyteen, ja saan uusittua reseptin. Koska jännitys ja paniikki saattaa iskeä töissä.

Ikää 47v.

Noita samoja pillereitä menee ehkä 30-35 kappaletta vuodessa.

Itse käytin n 10 kpl vuodessa.  Ei uusita. Vanha ihana lääkäri jäi eläkkeelle,  ja seuraava jonka kohtasin, kertoi että kuitenkin kierrän lääkäriltä toiselle niitä hakemassa ja mitään en saa. 

Eikö ne näy omakannassa kaikki eri lääkärikäynnit?

Näkyy. Hänen mielestään olen silti huijari. 

Vierailija
208/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nyt ensin kofeiini, sokeri, nikotiini ja alkoholi + käy päivittäin lenkillä, tämä jo poistaa 90% ahdistuksesta.

Hyviä keinoja kyllä hoitaa itseään. Mutta jos on taipumusta paniikkikohtauksiin, niitä saattaa terveestä elämästä huolimattakin tulla. Jokainen paniikkikohtaus kuormittaa terveydenhuoltoa. Asiakas pitää raahata päivystykseen, jossa hänelle sitten annetaan rauhoittava lääke, jonka hän olisi voinut ottaa itse kotonakin ja koko päivystysrumba olisi vältetty. 

Ei kai kukaan pelkän paniikkikohtauksen takia mene päivystykseen?

Mulle soitettiin ambulanssi kun sain paniikkikohtauksen. Olin ihan varma, että kuolen! Se oli kamalinta mitä mulle on ikinä tapahtunut (ja aika paljon on tapahtunut). Huomaa, että komment

Mulle tuli kans kerran tosi paha. En ole kokenut koskaan mitään niin kamalaa. Olin aivan sekaisin, päivystykseen en lähtenyt. Makasin lopulta sikiöasennossa lattialla tärisemässä. En enää koskaan halua kokea sitä uudestaan. Mulla pieni 10 kpl paketti rauhoittavia vaan varalla nyt.

Vierailija
209/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nyt ensin kofeiini, sokeri, nikotiini ja alkoholi + käy päivittäin lenkillä, tämä jo poistaa 90% ahdistuksesta.

Hyviä keinoja kyllä hoitaa itseään. Mutta jos on taipumusta paniikkikohtauksiin, niitä saattaa terveestä elämästä huolimattakin tulla. Jokainen paniikkikohtaus kuormittaa terveydenhuoltoa. Asiakas pitää raahata päivystykseen, jossa hänelle sitten annetaan rauhoittava lääke, jonka hän olisi voinut ottaa itse kotonakin ja koko päivystysrumba olisi vältetty. 

Ei kai kukaan pelkän paniikkikohtauksen takia mene päivystykseen?

Mulle soitettiin ambulanssi kun sain paniikkikohtauksen. Olin ihan varma, että kuolen! Se oli kamalinta mitä mulle on ikinä tapahtunut (ja aika paljon on tapahtunut). Huomaa, että komment

Tuollainen se pahimmillaan on. Jotkut ovat miltei katatonisia. Psyk.sh.

Vierailija
210/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuten pystyt hoitamaan työsi, vain kokoukset on hankalia, kysy esimieheltä, voitko osallistua kokoukseen teamsin välityksellä läppäriltä vaikka omalta työpisteeltäsi tai sosiaalitilasta. 

Silloin olisit mukana kokouksessa, mutta et paikan päällä. En tiedä, voisiko kameran sulkea, niin et näkyisi, jos se on ongelma. Asiathan kyllä näin hoituisi.

Vierailija
211/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma kun pitää joka oloon nappeja syödä, sitten ei pärjätä ilman lääkkeitä kun ollaan tarpeeksi koukussa. Harvan olo on koko elämän ajan yhtä harmoniaa,  ei se taivas putoa jos välillä ahdistaa.

Niinpä, olen ihan koukussa kilpirauhaslääkkeisiini, en pärjää ollenkaan ilman. Toivottavasti niitäkin ei lakata kirjoittamasta. 

Minä olin vuosia riippuvainen migreenilääkkeistä. Jos kohtaus iski eikä lääkettä ollut, olin työkyvytön. Lääke lopetti kohtauksen 15 minuutissa. Pidin huolen, että aina oli lääkettä. 

Vierailija
212/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa niitä katukaupasta. Fimea ja Valvira pitävät parempana, että niitä salakuljetetaan Itä-Euroopasta. Tällöin saa myös asiakas/potilas itse määrätä annostuksen sekä lääkityksen keston. Psyk.sh.

Jännää ottaa pilleri, jonka sisällöstä voi vaan arvailla, voipi olla yllättävän vahvakin esimerkiksi fentanyyliä sisältävä..

Vierailija
213/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole niin hankalassa asemassa kuin lääkeriippuvainen.

Vierailija
214/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa niitä katukaupasta. Fimea ja Valvira pitävät parempana, että niitä salakuljetetaan Itä-Euroopasta. Tällöin saa myös asiakas/potilas itse määrätä annostuksen sekä lääkityksen keston. Psyk.sh.

Jännää ottaa pilleri, jonka sisällöstä voi vaan arvailla, voipi olla yllättävän vahvakin esimerkiksi fentanyyliä sisältävä..

Se on silti parempi. Alkoholi on myös hyvä. 

Vierailija
215/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on hyvä tilanne kuitenkin, ettet ole riippuvainen lääkkeeseen, koska et käytä päivittäin. 

Minulla on ollut Opamox 15mg käytössä päivittäin jo vuosia. Ihan lääkärin määräyksestä ja syistä, jota en tässä viitsi tarkemmin avata. Reseptini on iteroitu eikä annokseni ole kasvaneet. 

Nyt kuitenkin näyttää vahvasti siltä, että lääkärit ovat lopettamassa lääkkeen seinään, koska enää ei saa näitä reseptejä uusia. Hieman pelottaa, koska lääkäri on myös sanonut, ettei lääkettä saisi seinään lopettaa. 

Bentsojen pitkäaikaisen käytön lopettaminen yllättäen on vaarallista

Vierailija
216/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuleuskoon.fi

Telegram

Vierailija
217/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Suomessa ei ole vielä fentaa noista löytynyt, mutta tutkaribentsoja kylläkin. Jonkun autotallilaboratoriossa valmistettua. Psyk.sh.

Vierailija
218/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on joku trolli keskustelu. Jos ihmisellä on sairaus niin kyllä hän lääkkeet saa. 

Vierailija
219/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on joku trolli keskustelu. Jos ihmisellä on sairaus niin kyllä hän lääkkeet saa. 

Ei saa. Tämä lääke on valitettavasti sellainen,  että sitä ei enää määrätä. Jatkuvan masennuslääkityksen saa tilalle heti. 

Vierailija
220/337 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kk sitten ja PKS: ilmoitin terkkariin, että oksatsepaami pitäisi uusia ja kerroin kuormittaneet syyt, tää siis jonkun portaalin kautta. Toi oli kolmas aihepiirin yhteydenotto, oli ollut joku, että "pitäisi jutella", toka tyyliin "tarttis jutella" ja kolmas "nyt tartten ne lääkkeet". Maisaan kilahti vastaus, jossa todettiin, että ei suositella tämän käyttöä, mutta SSRI-konsultaatioon voi varata ajan jne. Ja kaikkea sellaista, että mun mielestä tää insta-ajan lääkäri hoitaa portaalia, ei mua.

Pikkuisen pimahdin, ja kirjoitin sitten terkkarin ylilääkärille huomautuksen ja erikseen ajanvarauksessa totesin, että omalääkäri vaihtuu nyt, sille sitten aika kanssa, koska nyt puhutaan tästä nimenomaisesta lääkkeestä; ja tarpeesta.

Kerroin uudella omalääkärille syyt ja seuraukset ja tilanteet, ja respa on, "näytät tuntevan itsesi hyvin". Että uskon, että jos vuodessa vetelen jonkun 25-70 pilleriä oksatsepaamia, niin se ei nyt lähivuosina tule olemaan kenellekään ongelma.

SSRI elämän akuutteihin kriiseihin, just joo.