Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö rauhoittavia lääkkeitä saa enää mistään?

Vierailija
27.07.2025 |

Ei, en ole narkkari, väärinkäyttäjä tms.

Olen käyttänyt koko aikuisikäni Opamox 15mg lääkettä tarvittaessa annoksella puolikas/kokonainen tabletti tarvittaessa.

Käytännössä lääkettä menee max.1 tabletti viikossa, eikä käyttömäärät ole koskaan nousseet.

En pystyisi osallistumaan tiettyihin työelämässä pakollisiin kokouksiin ilman lääkettä. Kärsin inhottavasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja siihen liittyvästä paniikin tunteesta.

Olen kokeillut kaikki mahdolliset lääkitykset, terapiat ja hypnoosit, enkä ole niistä mainittavaa apua saanut. Ainoastaan Opamox pitää minut jotenkin henkisesti ja fyysisesti kasassa kammoamissani kokoustilanteissa. Ei sekään toki 100 prosenttisesti auta, mutta jollakin lailla selviän tilanteista pyörtymättä tai pakenematta paikalta. 

Tähän asti olen saanut uusittua reseptini työterveydessä, mutta kiitos työnantajani säästösyistä heikentyneen työterveyssopimuksen, en saa reseptiä enää uusittua. 

Julkiselta puolelta on ihan turha yrittääkään. Kaikki rauhoittavia lääkkeitä tarvitsevat ovat heidän silmissään narkkareita ja väärinkäyttäjiä. Tyrkyttävät vain Sitalopramia tai muuta vastaavaa, josta ei saa mitään hyötyä, pelkästään inhottavia sivuvaikutuksia.

Aloin varaamaan aikaa yksityiseltä psykiatrilta ja hämmästykseni oli suuri. Kaikilla lukee kuvauksessa suurinpiirtein näin "En kirjoita, enkä uusi rauhoittavia lääkkeitä"

Kuka niitä reseptejä sitten enää uusii tai kirjoittaa, jos ei edes yksityiset psykiatrit?

Pitääkö tässä ottaa lopputili töistä, koska ei voi enää osallistua pakollisiin kokouksiin ja se tekee töissä käymisen mahdottomaksi.

Olen 56 vuotias ja vielä pitäisi lähes 10 vuotta pystyä töitä tekemään, mutta eipä taida onnistua.

Kertokaapa omista kokemuksistanne.

PS. Mitään moralisointia en kaipaa, koska kukaan joka ei ole tällaisista vaivoista kärsinyt ei pysty käsittämään miltä tämän kanssa eläminen tuntuu. Älkääkä myöskään kertoko kuinka joku luontaistuote/liikunta siihen auttaa. Uskokaa pois, että kaikki mahdollinen on vuosikymmenten saatossa tullut kokeiltua.

Kommentit (337)

Vierailija
21/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkään pillerit eivät ole ratkaisu. Menet sinne ihmisten joukkoon, eivät ne sinua syö.

Tietenkin on jos (ja kun) ne auttaa.

Totta. Oikein käytettynä ovat hyviä lääkkeitä ja niitä ei voi korvata jollain ketiapiinilla. Ovat pelastaneet massiivisen määrän ihmishenkiä. Ovat myös asiallisessa käytössä todella vähähaittaisia. Niitä käytetään myös muilla indikaatioilla kuin esim. vaikkapa ahdistuneisuushäiriöissä. Mainitaan vaikkapa epilepsia. Useimmiten antavat nopean vasteen esim. status epilepticuksessa. Toimivat myös muissakin neurologisissa sairauksissa kuten vaikkapa dystoniassa. Psyk.sh.

Vierailija
22/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojaa,ainakin tähän asti olen saanut reseptin uusittua julkisella , ei mitään ongelmia koskaan,

Mutta olenkin kaikinpuolin asiallinen , ja miespuolinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ap kokeillut nuo beetasalpaajat? En kyllä tiedä, onko niitäkin jo vaikea saada...

Typerää joka tapauksessa ettei noin mietoa lääkettä muka voida määrätä, kun jo 12-vuotias voi tilata netistä paljon kovempia. Siihen kai hommaa yritetään ajaa. Ihan sairas maa.

Vierailija
24/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni puolesta on välttämätöntä lentää 4-5 vuodessa ja kärsin hirvittävästä lentopelosta. Joka kerta saa työterveydessä vääntää, että en pysty nousemaan lentokoneeseen ilman rauhoittavia, enkä mihinkään muuhun niitä tarvitse, silti todella nihkeää. 

Vierailija
25/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojaa,ainakin tähän asti olen saanut reseptin uusittua julkisella , ei mitään ongelmia koskaan,

Mutta olenkin kaikinpuolin asiallinen , ja miespuolinen.

Ja epäilet, etteivät olisi ne, joilla on ongelmia saada? Tai että olisi sukupuolesta kiinni? Et ole mitenkään parempi kuin muut, joten astuhan alas sieltä kyhäämältäsi korokkeelta, näytät typerältä.

Vierailija
26/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä jotta sinä tarvitsisit Beetasalpaajaa rauhoittumiseen. Se ei ole psyykelääke, mutta kummasti rauhoittaa.

Itselläni ihan sama kun ottaisi yhden nallekarkin. Mutta esim. Propralia saa helpolla ja kyllä kai se joillain toimii eli kannattaa kokeilla.

Vierailija
27/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sekotatte päätänne pillereillä koska pelkäätte omia lajitovereitanne niin kertokaapa mitä pahaa ne ihmiset teille tekevät koska ette uskalla kohdata niitä muuten kuin mömmöissä?

Ihminen on laumaeläin, ei elämietkään tarvitse mömmöjä laumassa toimiakseen eikä totta vie tarvinneet luolamiehetkään kun yhdessä toimittiin.

Vierailija
28/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi en tarvi rauhottavia kun toiminta on tuollaista. Miksi ihmisiä kiusataan noin?

Vierailija
29/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvella auttaa avantouinti ja kesällä muu liikunta. Opeta pääsi olemaan ilman lääkkeitä.

Täysin turha ja hyödytön vastaus. Luulet että muut odottavat kun ap lähtee avantouimaan kesken kokouksen?

Kiitos kun sait minut sotkimaan paitani kahvilla. Psyk.sh.

Vierailija
30/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovako kaikki palstan naiset jotain latvakakkosia? Kevytkenkäiset naiset eivät koskaan ole psyykkisesti terveitä.

Vierailija
31/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovako kaikki palstan naiset jotain latvakakkosia? Kevytkenkäiset naiset eivät koskaan ole psyykkisesti terveitä.

Olipas fiksu kommentti. Vaikutat latvaneloselta. Psyk.sh.

Vierailija
32/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada yhteyttä niitä viimeksi määränneeseen lääkäriin, missä hän onkaan. Sitten kysyt, kenelle hän voi sinut ohjata, jos ei voi itse uusia reseptiä.

Vierailija
33/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä katukauppojen osoitteita tiedä, jos ei ole ns.alan ihminen.

Vierailija
34/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta nyt ensin kofeiini, sokeri, nikotiini ja alkoholi + käy päivittäin lenkillä, tämä jo poistaa 90% ahdistuksesta.

Vierailija
35/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kirjoittavat vain Ataraxia. Vaikka sanon etten voi sitä käyttää, koska olen hiton kiukkuinen aina seuraavana päivänä. Diapam olisi paras, olen osastolla saanut, ei nukuta mutta stoppaa psykoosin rajamailla laukkaavat ajatukset (lääkärin arvio, ei omani). Sairastan vaikeaa ahdistuneisuushäiriötä, hermostoni on ollut ylivirittynyt vauvasta asti jolloin jouduin pahoinpidellyksi useita kertoja. 

Olen harkinnut vakavasti meneväni sinne Kurviin. 

Vierailija
36/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kyllä näkee selkeästi kuinka kuutamolla jotkut ovat sosiaalisesta fobiasta ja pitävät sitä kevyenä jännityksenä, joka poistuu esim. liikunnalla. 

Vierailija
37/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunakaljalla saa jokainen rauhoittaa itseään, mutta ahdistunut ei saa tarvittavaa lääkettään, jonka avulla hän pystyisi elämään normaalia elämää. 

Pitääkö ahdistuneiden alkaa hoitamaan itseään alkoholilla, joka on paljon suurempi myrkky kuin yksi mieto bentso silloin tällöin. 

Vierailija
38/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole yhteydessä omaan terveyskeskukseen asian tiimoilta. Jos potilastietokirjauksissasi on riittävästi tietoa mihin vaivaan lääkettä käytät, ja myös reseptikeskushaun kautta tarkastellen lääkkeen käyttö on maltillista, ei pitäisi olla ongelmaa uusia lääkettä. Mikäli riittävästi tietoa ei löydy, sinulle varataan lääkärin vastaanottoaika jotta sinua haastatellaan ja todetaan että lääkkeen käyttö on asianmukaista (miltä kertomasi perusteella kuulostaakin, eli käytät lääkettä vain tarvittaessa ja harvakseltaan), ja lääke voidaan uusia vastaanoton kautta.

Vierailija
39/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nyt ensin kofeiini, sokeri, nikotiini ja alkoholi + käy päivittäin lenkillä, tämä jo poistaa 90% ahdistuksesta.

Hyviä keinoja kyllä hoitaa itseään. Mutta jos on taipumusta paniikkikohtauksiin, niitä saattaa terveestä elämästä huolimattakin tulla. Jokainen paniikkikohtaus kuormittaa terveydenhuoltoa. Asiakas pitää raahata päivystykseen, jossa hänelle sitten annetaan rauhoittava lääke, jonka hän olisi voinut ottaa itse kotonakin ja koko päivystysrumba olisi vältetty. 

Vierailija
40/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä, toimitus kotiovelle. Muu ei näköjään auta. Vai pitääkö tosiaan raittiina alkaa vetämään kossua? Jänniä nämä Valviran paimenkirjeet, joita lääkärit pelkäävät (niihin tämä bentsoja ei kirjoiteta -perustuu).