Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää passata ja mies syyllistää

Vierailija
27.07.2025 |

Nyt olen tunnut siihen pisteeseen, etten enää kertakaikkiaan jaksa passata aikuisia ihmisiä. Mä olen luonteeltani kiltti ja auttavainen, mutta nyt kun on tullut 50v mittariin en enää jaksa. Me eletään uusperheessä, missä on miehen kaksi täysi-ikäistä nuorta ja mun teini. Miehen aikuisten lasten pyykkien pesu on alkanut ärsyttää ihan kamalasti. Mun mielestä heidän olisi aika opetella ja osallistua pyykinpesuun. 

Tai vaihtoehtoisesti mun mielestä isän tulisi pestä nuorten pyykit itse, jos haluaa tämän palvelun tarjota. Itse olen pessyt omat vaatteeni lukiolaisesta lähtien ja näin teki myös oma esikoiseni, joka ei enää asu kotona. 

Olen tästä asiasta sanonut vuosia, mutta aina homma kaatuu mulle tai asiasta tulee kamala riita. Pyykit vaan kasaantuu  ja kun alan niitä pestä huomaan olevani tosi katkera. 

Mies kertoi myös kutsuneensa ystäväpariskunnan viettämään iltaa meille. Mä kysyin eikö voitaisi mennä mielummin ravintolaan, koska haluaisin myös itse nauttia illasta enkä emännöidä.

Näin ettei tämä ollut miehestä hyvä idea, hän haluisi kutsua ystävät myös yöksi kylään. Hän ei tajua, mikä määrä työtä jää mun harteille, vaikka hän grillaisi ruuan ja ostaisi juomat. Mua väsyttää pelkkä ajatus lakanoiden pesemisestä, aamiaisen teosta jne. Mä en oikeastaan enää nauti nykyään vieraista. Ainakaan sellaisista, jotka on kauan ja tarvii paljon passausta. 

Ongelma on siis se, että mies syyllistää mua tosi paljon, kun asetan rajoja. Tyyliin olet outo, vieraiden kutsuminen kotiin on normaalia  ja kohta mulla ei ole enää kavereita, jos ei kutsuta vieraita. Pyykin pesuun on myös miljoona syytä, tyyliin ei ole käytännöllistä et jokainen pesee omat pyykkinsä tai että se on on niin helppo homma, kunhan pistää koneen käyntiin

Totuus on vaan yksinkertaisesti se, että olen väsynyt. En jaksa passata vastoin omaa tahtoani. Olisi eri asia, jos itse tarjoutuisin pyykkäämään kaikkien ( myös nuorten aikuisten) pyykit tai itse kutsuisin yövieraita kotiin. Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä tai kahviloissa, ettei kenenkään tarvitse passata, jos ei itse niin halua. 

Onko mulla kohtalotovereita vai pitääkö mun vaan passata vaikka en millään jaksaisi? 

Kommentit (369)

Vierailija
161/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä

Nytvittuoikeesti hei 😆

Mitä ihmeellistä tuossa on? Itsekin tapaan kavereita museoissa, näyttelyissä, teatterissa ja niin pois päin.

Ottaen huomioon ap:n ison talon ja lasten määrän, hän asuu maaseudulla. Passata-verbistä päätelleen Pohjanmaalla. Mitäs näyttelyitä siellä usein järjestetään?

Vierailija
162/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä ole mitään järkeä että jokainen pesee pyykkinsä erikseen.

Ei, mutta pyykkivuoroja voi kyllä jakaa. Tosin itse en tajua, mikä pyykinpesussa on raskasta. N 56.

Jos nyt satunnaisesti käy vieraita, niin onko tuo nyt lopulta iso vaiva laittaa pedit. 

Rintarinnan kumpikin omia vahvuuksia käyttäen. Minä en pese pyykkiä, mies pesee. Minä en käy kaupassa, mies käy, jne. Kun on selkeät roolit ei tarvitse riidellä. 

Kysehän ei ole tässä, siitä, että rooleissa olisi jotain epäselvää vaan siitä, että ap:n (toivottavasti pian ex) mies ei kykene reiluun roolijakoon. Hänen mielestään roolit on selkeästi jaettu niin, että ap tekee ja muut nauttii.

Luultavasti on ottanut ap'n kodinkoneeksi ja siksi

Eihän aloituksessa ole mainittu mitään työnjaosta, mistäpä tiedämme vaikka ap:n mies tekisi kaiken muun paitsi pyykinpesun. Täällä vaan heti oletetaan että mies on laiska paska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta muiden aikuisten ihmisten pyykkien pesu, hyvänen aika. 

Vierailija
164/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuttu tilanne mulle. Vieraita jopa yökylään mökille. Ei tiskikonetta. Mies grillasi. Mä tein kaiken muun. Miehen aikuisia lapsia, kukaan ei laittanut tikkua ristiin. Puhe ei auttanut, mies syytti mua itsekkääksi. Mä en saanut edes levätä ilman että tuli sanomista. Piti tehdä hommia ulkona ja sisällä. Tähän ei ollut muuta ratkaisua kuin ERO. 

Kun mieheni ilmoittaa että kutsui lapsensa mökille, ilmoitan jääväni kotiin. Ei joka paikkaan tarvitse mennä miehen perässä. 

Nämä lapsivaimot täällä on jotain tahdottomia olentoja vailla vastuuta miten heitä kohdellaan. Lopettakaa niiden aikuisvaunojen palvominen. Aikuistukaa ja etsikää itsellenne mies. 

Vierailija
165/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on nimenomaan järkeä. Omassa perheessäni kaikki ovat opetelleet pesemään itse omat pyykkinsä, vaihtamaan lakanat ja tekemään ruokaa, jos nälkä yllättää. Kun perheessä on vain miesoletettuja, kenellekään ei ole ollut mikään yllätys, kuinka suuri työ siinä on. Pesukoneen käyttö ei ole myöskään mitään ydinfysiikkaa. 

Pojat asuvat jo omillaan, ja osaavat edelleen pyykätä, kokata ja siivota itse. Samoin mieheni. Minä en myös työssäkäyvänä ole mikään toisten kotipalvelija. 

Syyllistävän puolison peliin ei pidä lähteä mukaan. On vedettävä rajat, joiden yli ei kävellä. Muuten seurauksena on uhriutuminen ja katkeroituminen, kuten sinulle on jo käynyt. Sitä paitsi on ihan sama, onko tämä provo vai ei. Tällaisia tarinoita todella on olemassa.

Kuka nyt keksisi näin laimeaa provoa, missä ei ole mitään twistiä, mikä eroaisi tavallisuudesta? 

Vierailija
166/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä

Nytvittuoikeesti hei 😆

Mitä ihmeellistä tuossa on? Itsekin tapaan kavereita museoissa, näyttelyissä, teatterissa ja niin pois päin.

Ottaen huomioon ap:n ison talon ja lasten määrän, hän asuu maaseudulla. Passata-verbistä päätelleen Pohjanmaalla. Mitäs näyttelyitä siellä usein järjestetään?

Naiset on omasta mielestään hyviä lukemaan rivien välistä, mutta silloin kun raivo iskee päälle ja agenda on kyseessä, loppuu rivien välistä lukeminen siihen paikkaan. 

Vierailija
167/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde vaikka risteilylle silloin, kun mies kutsuu kavereita käymään

Vierailija
168/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehen aikuiset lapset asuvat teillä? 

Vierailija
169/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas provo! Keksi parempi!

Vierailija
170/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta muiden aikuisten ihmisten pyykkien pesu, hyvänen aika. 

Joko ap:n kertomus on provo tai naiset ovat tyhmiä! Ei kukaan tervejärkinen pese toisen paskaisia kalsareita.

Vierailija
171/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksiköhän esim opiskeleva nuori vielä asuu kotonaan?🤔

Vierailija
172/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kaikenlaista kommenttia siitä, miten pyykkien pesu ja passaaminen pitäisi lopettaa. Ei niin ja miksi ei? Luultavasti on niin, että apn mies sanoo jo nyt, että nainen on hankala, kun valittaa. On alkanut siis puhumaan huonosta luonteesta. Jos ap menee lakkoon, mies ja teinit saavat vettä myllyynsä. Akka on todella vaikea ihminen. Apn tulee päättäväisesti, aikuismaisesti korostaa, että kyse ei ole hänen luonteesta vaan siitä, mitä on aikuisen käytös ja vastuu. Yhteisen pöydän ääree, kokous, jossa työt tehdään näkyviksi ja jaetaan demokraattisesti. Vapaa-aika kuuluu kaikille. Pitää olla päättäväinen, selkeä ja järkähtämätön ja haastettava muut näkemään tilanteen epäoikeudenmukaisuus. Rauhallisuus on valttia!

Vierailija
173/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde vaikka risteilylle silloin, kun mies kutsuu kavereita käymään

Oulusta?

Vierailija
174/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa olemasta kynnysmatto! Älä passaa enää, laita kuulokkeisiin musaa kun syyllistys alkaa ja valmistele eroa. Mies ei muutu.

Vierailija
175/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Ap:han on jo kerran lopettanut tämän myyttisen passaamisen:

https://www.vauva.fi/keskustelu/5327904/kyllastyin-passaamaan-perhetta-…

Vierailija
176/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä pahvilaatikossa sinä elät? Yhteiskuntamme tilanne on nyt sellainen ettei nuorten elämä oikein etene. Asunnot ovat kalliita, töitä ei löydy, jne. 

Vierailija
177/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kaikenlaista kommenttia siitä, miten pyykkien pesu ja passaaminen pitäisi lopettaa. Ei niin ja miksi ei? Luultavasti on niin, että apn mies sanoo jo nyt, että nainen on hankala, kun valittaa. On alkanut siis puhumaan huonosta luonteesta. Jos ap menee lakkoon, mies ja teinit saavat vettä myllyynsä. Akka on todella vaikea ihminen. Apn tulee päättäväisesti, aikuismaisesti korostaa, että kyse ei ole hänen luonteesta vaan siitä, mitä on aikuisen käytös ja vastuu. Yhteisen pöydän ääree, kokous, jossa työt tehdään näkyviksi ja jaetaan demokraattisesti. Vapaa-aika kuuluu kaikille. Pitää olla päättäväinen, selkeä ja järkähtämätön ja haastettava muut näkemään tilanteen epäoikeudenmukaisuus. Rauhallisuus on valttia!

Just joo. Mieslapsen kanssa perhepalaveri.. Eiköhän homma olisi jo selvä, jos se olisi tehtävissä. 

Vierailija
178/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on nimenomaan järkeä. Omassa perheessäni kaikki ovat opetelleet pesemään itse omat pyykkinsä, vaihtamaan lakanat ja tekemään ruokaa, jos nälkä yllättää. Kun perheessä on vain miesoletettuja, kenellekään ei ole ollut mikään yllätys, kuinka suuri työ siinä on. Pesukoneen käyttö ei ole myöskään mitään ydinfysiikkaa. 

Pojat asuvat jo omillaan, ja osaavat edelleen pyykätä, kokata ja siivota itse. Samoin mieheni. Minä en myös työssäkäyvänä ole mikään toisten kotipalvelija. 

Syyllistävän puolison peliin ei pidä lähteä mukaan. On vedettävä rajat, joiden yli ei kävellä. Muuten seurauksena on uhriutuminen ja katkeroituminen, kuten sinulle on jo käynyt. Sitä paitsi on ihan sama, onko tämä provo vai ei. Tällaisia tarinoita todella on olemassa.

Juu juu, ihan varmaan on juu. Tarinoita. 

Vierailija
179/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis mies on sun kanssa vain siksi, että olet hänen kodinhoitajansa ja palvelijansa, ei muuten suuttuisi ja häpäisisi vaan ottaisi enemmän vastuuta jos sinua väsyttää. Käsittämätöntä että talossa on 4 aikuista ja vain yksi hoitaa kotia? Mitä ihmettä? Miten aikuiset lapset kehtaa olla passattavana? Toinen asia, kuka kutsuu aikuisia kavereita yökylään? Ei.

Vierailija
180/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi missä päin vieraita nykyään tulee yökylään? Muuta kuin harvoin esim jouluna. 

#trolli

Esimerkiksi aikuiset lapset käyvät kylässä muutenkin kuin kerran vuoteen jouluna.

Siitä ei aloituksessa ole kyse. Ja jos ei aikuisen lapsen lakanaa jaksa pestä, niin voi sanoa että älä kuule tule, en halua sine enää tänne. 

Etkö sinä käytä sängyssä muita petivaatteita kuin lakanaa? Aikuiset lapset osaa itse pedata itselleen pedit ja ottaa liinavaatteet pois vierailun loputtua. Ennen lähtöään he voi laittaa lakanat ja pyyhkeet koneeseen ja koneen päälle.

Näin itse teen kylässä. Otan petivaatteet pois ja vien pyykkikoriin ja laitan sängyn siististi. Jos on patjamajoitus, niin laitan patjan pois. Omat vieraat ei yleensä näin toimi, mutta itse haluan olla kohtelias. Ei siitä suuri vaiva ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi