Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää passata ja mies syyllistää

Vierailija
27.07.2025 |

Nyt olen tunnut siihen pisteeseen, etten enää kertakaikkiaan jaksa passata aikuisia ihmisiä. Mä olen luonteeltani kiltti ja auttavainen, mutta nyt kun on tullut 50v mittariin en enää jaksa. Me eletään uusperheessä, missä on miehen kaksi täysi-ikäistä nuorta ja mun teini. Miehen aikuisten lasten pyykkien pesu on alkanut ärsyttää ihan kamalasti. Mun mielestä heidän olisi aika opetella ja osallistua pyykinpesuun. 

Tai vaihtoehtoisesti mun mielestä isän tulisi pestä nuorten pyykit itse, jos haluaa tämän palvelun tarjota. Itse olen pessyt omat vaatteeni lukiolaisesta lähtien ja näin teki myös oma esikoiseni, joka ei enää asu kotona. 

Olen tästä asiasta sanonut vuosia, mutta aina homma kaatuu mulle tai asiasta tulee kamala riita. Pyykit vaan kasaantuu  ja kun alan niitä pestä huomaan olevani tosi katkera. 

Mies kertoi myös kutsuneensa ystäväpariskunnan viettämään iltaa meille. Mä kysyin eikö voitaisi mennä mielummin ravintolaan, koska haluaisin myös itse nauttia illasta enkä emännöidä.

Näin ettei tämä ollut miehestä hyvä idea, hän haluisi kutsua ystävät myös yöksi kylään. Hän ei tajua, mikä määrä työtä jää mun harteille, vaikka hän grillaisi ruuan ja ostaisi juomat. Mua väsyttää pelkkä ajatus lakanoiden pesemisestä, aamiaisen teosta jne. Mä en oikeastaan enää nauti nykyään vieraista. Ainakaan sellaisista, jotka on kauan ja tarvii paljon passausta. 

Ongelma on siis se, että mies syyllistää mua tosi paljon, kun asetan rajoja. Tyyliin olet outo, vieraiden kutsuminen kotiin on normaalia  ja kohta mulla ei ole enää kavereita, jos ei kutsuta vieraita. Pyykin pesuun on myös miljoona syytä, tyyliin ei ole käytännöllistä et jokainen pesee omat pyykkinsä tai että se on on niin helppo homma, kunhan pistää koneen käyntiin

Totuus on vaan yksinkertaisesti se, että olen väsynyt. En jaksa passata vastoin omaa tahtoani. Olisi eri asia, jos itse tarjoutuisin pyykkäämään kaikkien ( myös nuorten aikuisten) pyykit tai itse kutsuisin yövieraita kotiin. Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä tai kahviloissa, ettei kenenkään tarvitse passata, jos ei itse niin halua. 

Onko mulla kohtalotovereita vai pitääkö mun vaan passata vaikka en millään jaksaisi? 

Kommentit (369)

Vierailija
181/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä vielä, huomaan itsekin kun kirjoitan, että tilanne on aika huono. Joku teistä kyselikin uhkaako mies jotenkin. Ja tosiaan, uhkaa aika riidan tullen erolla.

Olen pitkään pelännyt eroa, mutta nyt enää tiedä. Mä en voi sietää enää sitä, ettei mun rajoja kunnioiteta yhtään. 

Alkaa tosiaan kauhea syyllistäminen ja uhkailu, jos sanon ettet halua tai jaksa jotain esim. passaamista enää. 

Hyvä, eroa.

Vierailija
182/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juuri muuttamassa omaan kotiin, kun lapseni muuttaa opiskelemaan. Sinne saa kyllä tulla kylään ja tietysti toivon, että lapsi tulee useasti. Miehellä on oma kotinsa ja hänen pitäisi viedä omat tavaransa ja vaatteensa sinne. Muutan siis niin pieneen, että sinne mahtuu vain yhden ihmisen tavarat. Voimme tottakai yhä tapailla miehen kanssa, mutta haluan oman kotini kokonaan itselleni. Tunnen tästä valtavaa syyllisyyttä, ihan kuin en olisi oikeutettu siihen. Muiden pyykkien pesun olen lopettanut jo aiemmin, mutta muut kotityöt ovat silti olleet minun niskassani. Haaveena on, että esim vessassa ei tarvitsisi pestä muiden sotkuja. Ap on selvästikin vielä tämän itsenäistymisprosessin alussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt laitan tähän sata kertaa "provo", niin riittääkö teille nillittäjille? Tein todellakin itse aikanaan selväksi, että jokainen perheenjäsen opettelee kodin perustyöt, kuten siivouksen, pyykkihuollon, ruoanlaiton ja tiskaamisen. En tiedä tarkalleen, miten aikuiset jälkeläiseni nämä asiat hoitavat, mutta näyttävät ravituilta ja siisteiltä, ja ovat puhtaissa vaatteissa. Mitään kodinhoitajaa ei heillä vielä ole. Alapeukuttajat, olkaa valmiina. Olette varmaan niitä, joille kaikki on palveltava nokan eteen.

Vierailija
184/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä ole mitään järkeä että jokainen pesee pyykkinsä erikseen.

Ei siinäkään ole, että yksi ihminen pesee aina kaikkien pyykit. Fiksuinta olisi, että kukin vuorollaan pesee koneellisen kaikkien pyykkiä, jolloin kenellekään ei kaadu kohtuutonta työtaakkaa. Mutta jos tätä ei saada toimimaan, niin sitten sen yhden, joka jätetään pesemään kaikkien pyykit, kannattaa pestä vain omansa.

Ai sen pesukoneen käynnistäminen on oikein kohtuuton työtaakka? Enpä juuri keksi mitään helpompaa kotityötä niin en pysty ymmärtämään tuota valitusta.

Miehet aina kertoilee miten helppoja ja vaivattomia kotityöt on, miksi ette sitten tee niitä? Jos pyykinpesu on maailman helpoin kotityö, miksi kukaan muu ap:n perheestä ei voi tehdä sitä?

Vierailija
185/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinäkään ole, että yksi ihminen pesee aina kaikkien pyykit. Fiksuinta olisi, että kukin vuorollaan pesee koneellisen kaikkien pyykkiä, jolloin kenellekään ei kaadu kohtuutonta työtaakkaa. Mutta jos tätä ei saada toimimaan, niin sitten sen yhden, joka jätetään pesemään kaikkien pyykit, kannattaa pestä vain omansa.

Ai sen pesukoneen käynnistäminen on oikein kohtuuton työtaakka? Enpä juuri keksi mitään helpompaa kotityötä niin en pysty ymmärtämään tuota valitusta.

Pesukoneen käynnistäminen on helppo nakki. Sitä ennen jonkun pitää lajitella pyykit ja laittaa ne koneeseen. Ja koneesta kuivumaan narulle tms. ja kuiva pyykki on sen jälkeen viikattava/silitettävä. Tähän mukaan vielä vuodevaatteet ja pyyhkeet. Kyllä nämä työt vievät viikottain aikaa runsaasti. 

Miksi yhden ja saman ihmisen pitäisi pestä pyykit vuodesta toiseen, kun muut vetävät lonkkaa? Hän joka vähättelee toiselle, että pyykinpesu on vain napin painamista, hän voi sitten vapaaehtoisesti pestä kaikkien perheenjäsentensä pyykit lopun ikäänsä - kun se kerran on niin helppoa.

Tulee mieleeni nuoruuteni poikaystävä/avomies,  jonka mielestä kotitöitä oli niin vähän kaksiossa, että toinen voi ne tehdä yksin eli minä. Se ei tietenkään sopinut, kun ehdotin häntä nämä yksin tekemään. Ei suostunut tiskaamaan, ei siivoamaan  eikä tekemään mitään. Molemmat kävimme töissä ja kaikki kulut jaettiin puoliksi. Paitsi että kun tämä sankari kesälomareissultaan palasi rahattomana, niin yritti painostaa allekirjoittamaan nimeni vekseliin (en tietenkään allekirjoittanut). Syystäkin tästä sankarista tuli aika pian ex. Eromme jälkeen soitti perään ja ehdotti naimisiinmenoa sekä perheen perustamista. Tämä oli kyllä ihan huippu: soitti ja pyysi minua siivoamaan hänelle sitä samaa kämppää, jossa minä aiemmin asuin ja jossa oli niin vähän kotitöitä.  Syy pyyntöön oli se, että uusi tyttöystäväehdokas oli tulossa kylään. Ihmettelin,  että eikö niitä kotitöitä ollut yhdellä vielä vähemmän kuin kahdella... Uudesta tyttöystävästä tuli pian uusi vaimo ja muutaman vuoden päästä siitä ex-vaimo.  

Vierailija
186/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet aina kertoilee miten helppoja ja vaivattomia kotityöt on, miksi ette sitten tee niitä? Jos pyykinpesu on maailman helpoin kotityö, miksi kukaan muu ap:n perheestä ei voi tehdä s

Ihan olen nainen ja pesen niitä pyykkejä, joten todellakin tiedän ettei se ole mikään vaiva.

Vierailija
187/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on nimenomaan järkeä. Omassa perheessäni kaikki ovat opetelleet pesemään itse omat pyykkinsä, vaihtamaan lakanat ja tekemään ruokaa, jos nälkä yllättää. Kun perheessä on vain miesoletettuja, kenellekään ei ole ollut mikään yllätys, kuinka suuri työ siinä on. Pesukoneen käyttö ei ole myöskään mitään ydinfysiikkaa. 

Pojat asuvat jo omillaan, ja osaavat edelleen pyykätä, kokata ja siivota itse. Samoin mieheni. Minä en myös työssäkäyvänä ole mikään toisten kotipalvelija. 

Syyllistävän puolison peliin ei pidä lähteä mukaan. On vedettävä rajat, joiden yli ei kävellä. Muuten seurauksena on uhriutuminen ja katkeroituminen, kuten sinulle on jo käynyt. Sitä paitsi on ihan sama, onko tämä provo vai ei.

Kyllä, todella on. Vaikka sinä et olisi ikinä kuullutkaan moisesta, niin se ei tarkoita, etteikö niin tapahtuisi jatkuvasti. Tämä kun ei ole mikään uskonasia. Muutama vuosikymmen taaksepäin se oli ihan arkipäivää, että naisilla oli kaksi täyttä työpäivää vuorokaudessa. Palkallinen työ ja kaikki kotityöt. Jotkut nenän eteen passattavat ovat jämähtäneet siihen asetelmaan.

Vierailija
188/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet aina kertoilee miten helppoja ja vaivattomia kotityöt on, miksi ette sitten tee niitä? Jos pyykinpesu on maailman helpoin kotity

Ihan olen nainen ja pesen niitä pyykkejä, joten todellakin tiedän ettei se ole mikään vaiva

Peset naapurinkin pyykit, kun on niin vaivatonta? 

Vierailija
189/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Miksi pesisin? 

Vierailija
190/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä saat vastineeksi siitä, että olet piikana kotonasi? Rahaako, paljonko?

Vierailija
191/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tämä ei kyllä ole provo, vaan ihan totta ja mulle ihan oikea ongelma.

ap

Sitten vaan opettamaan niitä nuoria tekemään itse. Mies nyt on jo menetetty tapaus tuossa iässä, kun olet opettanut että äiti tekee. Liika kiltteys romukoppaan ja istumalakko. Kunnon raivari voi saada heräämään tai sitten ei. Pakkaa laukku ja vuokraa oma asunto. Kyllä se kuukaudessa tajuaa jos on tajutakseen. Jos mikään ei muutu, sulla on jo oma asunto. Haet vaan loputkin kamasi pois, jos koti ei ole yksin sinun vaan yhteinen.

Vierailija
192/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun perheet on sellaisia, joissa tehdään asioita yhteiseksi hyväksi vaikka siitä ei saisi palkkaakaan.

Vierailija
193/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on nimenomaan järkeä. Omassa perheessäni kaikki ovat opetelleet pesemään itse omat pyykkinsä, vaihtamaan lakanat ja tekemään ruokaa, jos nälkä yllättää. Kun perheessä on vain miesoletettuja, kenellekään ei ole ollut mikään yllätys, kuinka suuri työ siinä on. Pesukoneen käyttö ei ole myöskään mitään ydinfysiikkaa. 

Pojat asuvat jo omillaan, ja osaavat edelleen pyykätä, kokata ja siivota itse. Samoin mieheni. Minä en myös työssäkäyvänä ole mikään toisten kotipalvelija. 

Syyllistävän puolison peliin ei pidä lähteä mukaan. On vedettävä rajat, joiden yli ei kävellä. Muuten seurauksena on uhriutuminen ja katkeroituminen, kuten sinulle on jo käynyt. S

Kyllä, todella on. Vaikka sinä et olisi ikinä kuullutkaan moisesta, niin se ei tarkoita, etteikö niin tapahtuisi jatkuvasti. Tämä kun ei ole mikään uskonasia. Muutama vuosikymmen taaksepäin se oli ihan arkipäivää, että naisilla oli kaksi täyttä työpäivää vuorokaudessa. Palkallinen työ ja kaikki kotityöt. Jotkut nenän eteen passattavat ovat jämähtäneet siihen asetelmaan.

Ja näköjään ovat jämähtäneet ne passaajatkin. 

Vierailija
194/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi missä päin vieraita nykyään tulee yökylään? Muuta kuin harvoin esim jouluna. 

#trolli

Esimerkiksi aikuiset lapset käyvät kylässä muutenkin kuin kerran vuoteen jouluna.

Siitä ei aloituksessa ole kyse. Ja jos ei aikuisen lapsen lakanaa jaksa pestä, niin voi sanoa että älä kuule tule, en halua sine enää tänne. 

Etkö sinä käytä sängyssä muita petivaatteita kuin lakanaa? Aikuiset lapset osaa itse pedata itselleen pedit ja ottaa liinavaatteet pois vierailun loputtua. Ennen lähtöään he voi laittaa lakanat ja pyyhkeet koneeseen ja koneen päälle.

Näin itse teen kylässä. Otan petivaatteet pois ja vien pyykkikoriin ja laitan sängyn

Minä varaan hotellihuoneen. 

Vierailija
195/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätäppä hetkeksi pyykit pesemättä ja jos joku kysyy miksi ei ole pesty niin sano että pidät taukoa pyykinpesusta että seuraavan vuoro ollos hyvä.

Vierailija
196/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan olen nainen ja pesen niitä pyykkejä, joten todellakin tiedän ettei se ole mikään vaiva.

Ajattelitko sitten tuleaisuudessa käydä siivoamassa, kokkaamassa ja pyykkäämässä lastesi luona?

Vierailija
197/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä vielä, huomaan itsekin kun kirjoitan, että tilanne on aika huono. Joku teistä kyselikin uhkaako mies jotenkin. Ja tosiaan, uhkaa aika riidan tullen erolla.

Olen pitkään pelännyt eroa, mutta nyt enää tiedä. Mä en voi sietää enää sitä, ettei mun rajoja kunnioiteta yhtään. 

Alkaa tosiaan kauhea syyllistäminen ja uhkailu, jos sanon ettet halua tai jaksa jotain esim. passaamista enää. 

Hyvä, eroa.

Mies pääsee etsimään uutta piikaa sitten :D Tervetuloa tinderiin, me odotamme sinua!!

Vierailija
198/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, saatko miehesi kanssa orgasmeja?

Vierailija
199/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun perheet on sellaisia, joissa tehdään asioita yhteiseksi hyväksi vaikka siitä ei saisi palkkaakaan.

Katsos siksi kysyin, että mitä saat vastineeksi kotitöistäsi? Jos perheesi on tasa-arvoinen ja sinun panostasi arvostetaan, niin saat siitä jotakin myös vastineeksi. Jos et saa, sinua käytetään vain hyväksi. Me kokeneemmat naiset, jotka olemme perhe-elämää jo enemmän nähneet, olemme oppineet sen.

Vierailija
200/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt laitan tähän sata kertaa "provo", niin riittääkö teille nillittäjille? Tein todellakin itse aikanaan selväksi, että jokainen perheenjäsen opettelee kodin perustyöt, kuten siivouksen, pyykkihuollon, ruoanlaiton ja tiskaamisen. En tiedä tarkalleen, miten aikuiset jälkeläiseni nämä asiat hoitavat, mutta näyttävät ravituilta ja siisteiltä, ja ovat puhtaissa vaatteissa. Mitään kodinhoitajaa ei heillä vielä ole. Alapeukuttajat, olkaa valmiina. Olette varmaan niitä, joille kaikki on palveltava nokan eteen.

Jos nyt laitan tähän sata kertaa etten alapeukuta siksi että olen palveltava kuunteletko miksi alapeukutan? Et. Kumpi olikaan tyhmempi käyttäytyvä vai käytöksen mahdollistava? Aloittaja on jo vuosia odottanut ja odottanut, että tilanne muuttuisi ja taitaa jatkossakin odottaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä