En jaksa enää passata ja mies syyllistää
Nyt olen tunnut siihen pisteeseen, etten enää kertakaikkiaan jaksa passata aikuisia ihmisiä. Mä olen luonteeltani kiltti ja auttavainen, mutta nyt kun on tullut 50v mittariin en enää jaksa. Me eletään uusperheessä, missä on miehen kaksi täysi-ikäistä nuorta ja mun teini. Miehen aikuisten lasten pyykkien pesu on alkanut ärsyttää ihan kamalasti. Mun mielestä heidän olisi aika opetella ja osallistua pyykinpesuun.
Tai vaihtoehtoisesti mun mielestä isän tulisi pestä nuorten pyykit itse, jos haluaa tämän palvelun tarjota. Itse olen pessyt omat vaatteeni lukiolaisesta lähtien ja näin teki myös oma esikoiseni, joka ei enää asu kotona.
Olen tästä asiasta sanonut vuosia, mutta aina homma kaatuu mulle tai asiasta tulee kamala riita. Pyykit vaan kasaantuu ja kun alan niitä pestä huomaan olevani tosi katkera.
Mies kertoi myös kutsuneensa ystäväpariskunnan viettämään iltaa meille. Mä kysyin eikö voitaisi mennä mielummin ravintolaan, koska haluaisin myös itse nauttia illasta enkä emännöidä.
Näin ettei tämä ollut miehestä hyvä idea, hän haluisi kutsua ystävät myös yöksi kylään. Hän ei tajua, mikä määrä työtä jää mun harteille, vaikka hän grillaisi ruuan ja ostaisi juomat. Mua väsyttää pelkkä ajatus lakanoiden pesemisestä, aamiaisen teosta jne. Mä en oikeastaan enää nauti nykyään vieraista. Ainakaan sellaisista, jotka on kauan ja tarvii paljon passausta.
Ongelma on siis se, että mies syyllistää mua tosi paljon, kun asetan rajoja. Tyyliin olet outo, vieraiden kutsuminen kotiin on normaalia ja kohta mulla ei ole enää kavereita, jos ei kutsuta vieraita. Pyykin pesuun on myös miljoona syytä, tyyliin ei ole käytännöllistä et jokainen pesee omat pyykkinsä tai että se on on niin helppo homma, kunhan pistää koneen käyntiin
Totuus on vaan yksinkertaisesti se, että olen väsynyt. En jaksa passata vastoin omaa tahtoani. Olisi eri asia, jos itse tarjoutuisin pyykkäämään kaikkien ( myös nuorten aikuisten) pyykit tai itse kutsuisin yövieraita kotiin. Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä tai kahviloissa, ettei kenenkään tarvitse passata, jos ei itse niin halua.
Onko mulla kohtalotovereita vai pitääkö mun vaan passata vaikka en millään jaksaisi?
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä ole mitään järkeä että jokainen pesee pyykkinsä erikseen.
Ei, mutta pyykkivuoroja voi kyllä jakaa. Tosin itse en tajua, mikä pyykinpesussa on raskasta. N 56.
Jos nyt satunnaisesti käy vieraita, niin onko tuo nyt lopulta iso vaiva laittaa pedit.
Yökyläily on muutakin kuin ne pedit jos vieraat on muuta kun lapsia.
Vaativat ruoat jälkkäreineen jne mitä viel päälle.
Se on rankkaa ja itsekään en enää sitä jaksa, siksi en ota enää muuta kuin lasten palsikavereita kylään.
En emännöi yhtään kelleen enää koskaan ellen itse heitä kutsu. Piste.
Niin tuttu tilanne mulle. Vieraita jopa yökylään mökille. Ei tiskikonetta. Mies grillasi. Mä tein kaiken muun. Miehen aikuisia lapsia, kukaan ei laittanut tikkua ristiin. Puhe ei auttanut, mies syytti mua itsekkääksi. Mä en saanut edes levätä ilman että tuli sanomista. Piti tehdä hommia ulkona ja sisällä. Tähän ei ollut muuta ratkaisua kuin ERO.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi missä päin vieraita nykyään tulee yökylään? Muuta kuin harvoin esim jouluna.
#trolliEsimerkiksi aikuiset lapset käyvät kylässä muutenkin kuin kerran vuoteen jouluna.
Siitä ei aloituksessa ole kyse. Ja jos ei aikuisen lapsen lakanaa jaksa pestä, niin voi sanoa että älä kuule tule, en halua sine enää tänne.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ihmiset ei helpolla usko puhetta. Ne pitää kerran säikäyttää todella rumasti ja sen jälkeen saat hurjan ihmisen maineen eikä nokallasi uskalleta enää hyppiä. Konflikti on edessä, mutta ei tartte pelätä. Hekin haluavat muutosta käytäntöön. Hommat tulevat selvemmiksi.
Lainaus aloituksesta, Olen tästä asiasta sanonut vuosia . . . nalkutus on mennyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kunnioitus ansaitaan.
Ystäväpariskunta yökylään?
Kuulostaa kimppakivalta, onko ap frigidi eikä tykkää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta pyykkivuoroja voi kyllä jakaa. Tosin itse en tajua, mikä pyykinpesussa on raskasta. N 56.
Jos nyt satunnaisesti käy vieraita, niin onko tuo nyt lopulta iso vaiva laittaa pedit.
Rintarinnan kumpikin omia vahvuuksia käyttäen. Minä en pese pyykkiä, mies pesee. Minä en käy kaupassa, mies käy, jne. Kun on selkeät roolit ei tarvitse riidellä.
Kysehän ei ole tässä, siitä, että rooleissa olisi jotain epäselvää vaan siitä, että ap:n (toivottavasti pian ex) mies ei kykene reiluun roolijakoon. Hänen mielestään roolit on selkeästi jaettu niin, että ap tekee ja muut nauttii.
Luultavasti on ottanut ap'n kodinkoneeksi ja siksi uhkaa aina erolla, jos ap on epäkunnossa.
Miks ne nuoret aikuiset ihmiset ei muuta jo omilleen? Vinkkaa asiasta. Tai ukolle, et joko aikuiset lapset lähtee omilleen tai sitten sinä lähdet.
Jos teillä on niin iso talo että ihan yökylään voi kutsua pariskuntia, niin miksi ylipäänsä asutte sellaisessa talossa, eikö käy kalliiksi lämmittää tyhjiä huoneita?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua. Tein itse vastaavassa tilanteessa, että lähdin itse ystävän luo toiseen kaupunkiin reissuun kun mies halusi kutsua ystäväperheen kylään (joilla vielä pieniä lapsia) En kerta kaikkiaan jaksanut vieraita silloin. Mies oli ihan poikki tämän kyläilyn jälkeen, kun joutui itse siivoamaan, isännöimään, tekemään ruokaa ja viihdyttämään vieraita. Tämän jälkeen mieskin miettii kaksi kertaa ennen kuin pyytää vieraita kylään.
Mulla oli mielessä sama juttu. Lähtisin pois kotoa, vaikka hotelliin, jos en jaksaisi vieraita. Mies saisi hoitaa homman itse ja passata vieraat, jos ei sana mene perille. Vieraat on kivoja, mutta on niistä vaivaakin ja aina ei jaksaisi. Ap vaikuttaa jo valmiiksi uupuneelta, joten ymmärrän jos ei huvita.
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttu tilanne mulle. Vieraita jopa yökylään mökille. Ei tiskikonetta. Mies grillasi. Mä tein kaiken muun. Miehen aikuisia lapsia, kukaan ei laittanut tikkua ristiin. Puhe ei auttanut, mies syytti mua itsekkääksi. Mä en saanut edes levätä ilman että tuli sanomista. Piti tehdä hommia ulkona ja sisällä. Tähän ei ollut muuta ratkaisua kuin ERO.
Vanhanpiika ottaa eron? Kissoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ihmiset ei helpolla usko puhetta. Ne pitää kerran säikäyttää todella rumasti ja sen jälkeen saat hurjan ihmisen maineen eikä nokallasi uskalleta enää hyppiä. Konflikti on edessä, mutta ei tartte pelätä. Hekin haluavat muutosta käytäntöön. Hommat tulevat selvemmiksi.
Lainaus aloituksesta, Olen tästä asiasta sanonut vuosia . . . nalkutus on mennyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kunnioitus ansaitaan.
Itsekunnioitus ansaitaan sillä, kun avataan silmät sille totuudelle, että toinen ei kunnioiteta ja otetaan oma itse haltuun ja estetään tuollaisen ihmisen pääsy lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Naisten logiikka: ei hätää vaikka tämä ei ole totta kun se meidän mielestä ON TOTTA niin monesti 🤦🏻
Miksi tarinan sitten pitäisi olla totta? Provokaatio on oikein oivallinen tapa testata mielipidettään muilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi missä päin vieraita nykyään tulee yökylään? Muuta kuin harvoin esim jouluna.
#trolliEsimerkiksi aikuiset lapset käyvät kylässä muutenkin kuin kerran vuoteen jouluna.
Siitä ei aloituksessa ole kyse. Ja jos ei aikuisen lapsen lakanaa jaksa pestä, niin voi sanoa että älä kuule tule, en halua sine enää tänne.
Etkö sinä käytä sängyssä muita petivaatteita kuin lakanaa? Aikuiset lapset osaa itse pedata itselleen pedit ja ottaa liinavaatteet pois vierailun loputtua. Ennen lähtöään he voi laittaa lakanat ja pyyhkeet koneeseen ja koneen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä
Nytvittuoikeesti hei 😆
Mitä ihmeellistä tuossa on? Itsekin tapaan kavereita museoissa, näyttelyissä, teatterissa ja niin pois päin.
Tästä on jo pitkä ketju, miksi aloitit uuden, ap:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5327904/kyllastyin-passaamaan-perhetta-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun aikuisen poikani kanssa. Kummallakin on omat pyykkikorit. Kumpikin pesee omat pyykkinsä silloin kun haluaa.
60 asteen kirjopyykkiä kyllä kertyy koneellinen, jos omistaa useamman kuin kaksi lakanaa. Myös ihoa vasten hikeentyneet paidat ja alusvaatteet pesen kuudessakympissä lakanoiden ja tyynyliinojen kanssa. Ei ole ollut ongelmaa, ettei pyykkiä tulisi kone täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Kun mieheni ilmoittaa että kutsui lapsensa mökille, ilmoitan jääväni kotiin. Ei joka paikkaan tarvitse mennä miehen perässä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo pitkä ketju, miksi aloitit uuden, ap:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5327904/kyllastyin-passaamaan-perhetta-…
Tuohon ketjuun tuli häiriköitä länkyttämään pskaa, joten se joutaisi poistaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on nimenomaan järkeä. Omassa perheessäni kaikki ovat opetelleet pesemään itse omat pyykkinsä, vaihtamaan lakanat ja tekemään ruokaa, jos nälkä yllättää. Kun perheessä on vain miesoletettuja, kenellekään ei ole ollut mikään yllätys, kuinka suuri työ siinä on. Pesukoneen käyttö ei ole myöskään mitään ydinfysiikkaa.
Pojat asuvat jo omillaan, ja osaavat edelleen pyykätä, kokata ja siivota itse. Samoin mieheni. Minä en myös työssäkäyvänä ole mikään toisten kotipalvelija.
Syyllistävän puolison peliin ei pidä lähteä mukaan. On vedettävä rajat, joiden yli ei kävellä. Muuten seurauksena on uhriutuminen ja katkeroituminen, kuten sinulle on jo käynyt. Sitä paitsi on ihan sama, onko tämä provo vai ei. Tällaisia tarinoita todella on olemassa.
Missä pumpulissa nämä joka ketjussa trollia huutavat oikein elää