En jaksa enää passata ja mies syyllistää
Nyt olen tunnut siihen pisteeseen, etten enää kertakaikkiaan jaksa passata aikuisia ihmisiä. Mä olen luonteeltani kiltti ja auttavainen, mutta nyt kun on tullut 50v mittariin en enää jaksa. Me eletään uusperheessä, missä on miehen kaksi täysi-ikäistä nuorta ja mun teini. Miehen aikuisten lasten pyykkien pesu on alkanut ärsyttää ihan kamalasti. Mun mielestä heidän olisi aika opetella ja osallistua pyykinpesuun.
Tai vaihtoehtoisesti mun mielestä isän tulisi pestä nuorten pyykit itse, jos haluaa tämän palvelun tarjota. Itse olen pessyt omat vaatteeni lukiolaisesta lähtien ja näin teki myös oma esikoiseni, joka ei enää asu kotona.
Olen tästä asiasta sanonut vuosia, mutta aina homma kaatuu mulle tai asiasta tulee kamala riita. Pyykit vaan kasaantuu ja kun alan niitä pestä huomaan olevani tosi katkera.
Mies kertoi myös kutsuneensa ystäväpariskunnan viettämään iltaa meille. Mä kysyin eikö voitaisi mennä mielummin ravintolaan, koska haluaisin myös itse nauttia illasta enkä emännöidä.
Näin ettei tämä ollut miehestä hyvä idea, hän haluisi kutsua ystävät myös yöksi kylään. Hän ei tajua, mikä määrä työtä jää mun harteille, vaikka hän grillaisi ruuan ja ostaisi juomat. Mua väsyttää pelkkä ajatus lakanoiden pesemisestä, aamiaisen teosta jne. Mä en oikeastaan enää nauti nykyään vieraista. Ainakaan sellaisista, jotka on kauan ja tarvii paljon passausta.
Ongelma on siis se, että mies syyllistää mua tosi paljon, kun asetan rajoja. Tyyliin olet outo, vieraiden kutsuminen kotiin on normaalia ja kohta mulla ei ole enää kavereita, jos ei kutsuta vieraita. Pyykin pesuun on myös miljoona syytä, tyyliin ei ole käytännöllistä et jokainen pesee omat pyykkinsä tai että se on on niin helppo homma, kunhan pistää koneen käyntiin
Totuus on vaan yksinkertaisesti se, että olen väsynyt. En jaksa passata vastoin omaa tahtoani. Olisi eri asia, jos itse tarjoutuisin pyykkäämään kaikkien ( myös nuorten aikuisten) pyykit tai itse kutsuisin yövieraita kotiin. Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä tai kahviloissa, ettei kenenkään tarvitse passata, jos ei itse niin halua.
Onko mulla kohtalotovereita vai pitääkö mun vaan passata vaikka en millään jaksaisi?
Kommentit (369)
Huvittavaa, että ap on "pelännyt eroa", vaikka kokee olevansa alistettu. Vaikka hänellä ei ole muuta menetettävää kuin kahleensa. :)
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä ole mitään järkeä että jokainen pesee pyykkinsä erikseen.
No pese sinä, kommentoija, sitten kaikkien perheessäsi.
Kun kerran et suostu tekemään mitään miehen hyväksi niin et kai kehtaa kuitenkaan olettaa että mies tekisi kaikkensa sinun hyväksi? Elämän kirjoittamattomia sääntöjä, et voi olettaa ja odottaa muilta sitä mitä et itsekään suostu muille tekemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tämä ei kyllä ole provo, vaan ihan totta ja mulle ihan oikea ongelma.
ap
Sitten vaan opettamaan niitä nuoria tekemään itse. Mies nyt on jo menetetty tapaus tuossa iässä, kun olet opettanut että äiti tekee. Liika kiltteys romukoppaan ja istumalakko. Kunnon raivari voi saada heräämään tai sitten ei. Pakkaa laukku ja vuokraa oma asunto. Kyllä se kuukaudessa tajuaa jos on tajutakseen. Jos mikään ei muutu, sulla on jo oma asunto. Haet vaan loputkin kamasi pois, jos koti ei ole yksin sinun vaan yhteinen.
Juu hulluihin toimii yleensä se että on vähän hullumpi. Jos mies saa raivot ja uhkailee erolla niin huuda kovempaa ja sano että helvetin hyvä ja eroaisi jo.
Vierailija kirjoitti:
Ihan olen nainen ja pesen niitä pyykkejä, joten todellakin tiedän ettei se ole mikään vaiva.
Ajattelitko sitten tuleaisuudessa käydä siivoamassa, kokkaamassa ja pyykkäämässä lastesi luona?
Kuka sanoi etteivät he osaisi tehdä noita asioita? Sanoin vaan että se ei ole mitään vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran et suostu tekemään mitään miehen hyväksi niin et kai kehtaa kuitenkaan olettaa että mies tekisi kaikkensa sinun hyväksi? Elämän kirjoittamattomia sääntöjä, et voi olettaa ja odottaa muilta sitä mitä et itsekään suostu muille tekemään
Mikähän tämä "kaikkensa" on, kun ei tee pienintäkään asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin hyvin pestäkin, ei olisi mikään ongelma. Ihan samalla vaivalla siinä samassa koneessa menee muutama paita enemmänkin. Siksi en ymmärräkään mitä järkeä jokaisen on pestä omansa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja kerropa tähän, mitä mies tekee vaimon hyväksi:
-
-
-
Erittele mahdollisimman yksityiskohtaisesti, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin hyvin pestäkin, ei olisi mikään ongelma. Ihan samalla vaivalla siinä samassa koneessa menee muutama paita enemmänkin. Siksi en ymmärräkään mitä järkeä jokaisen on pestä omansa erikseen.
Ala siis pesemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan olen nainen ja pesen niitä pyykkejä, joten todellakin tiedän ettei se ole mikään vaiva.
Ajattelitko sitten tuleaisuudessa käydä siivoamassa, kokkaamassa ja pyykkäämässä lastesi luona?
Kuka sanoi etteivät he osaisi tehdä noita asioita? Sanoin vaan että se ei ole mitään vaiva.
Varmasti osaavat, mutta eivät viitsi, kun äiti tekee sen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peset naapurinkin pyykit, kun on niin vaivatonta?
En tietenkään. Miksi pesisin?Mitä saat vastineeksi siitä, että olet piikana kotonasi? Rahaako, paljonko?
Katsos kun perheet on sellaisia, joissa tehdään asioita yhteiseksi hyväksi vaikka siitä ei saisi palkkaakaan.
Katsos siksi kysyin, että mitä saat vastineeksi kotitöistäsi? Jos perheesi on tasa-arvoinen ja sinun panostasi arvostetaan, niin saat siitä jotakin myös vastineeksi. Jos et saa, sinua käytetään vain hyväksi. Me kokeneemmat naiset, jotka olemme perhe-elämää jo enemmän nähneet, olemme oppineet sen.
Muut tekee muita asioita, joista myös minä puolestani hyödyn myös. Ei jokaisen ole pakko osallistua juuri pyykinpesuun. Ei meillä silti ole tapana vaatia mitään ihme vastineita jokaisesta tekemästämme asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän naisia, jotka ovat toimineet (poika)lastensa kohdalla näin. Lukio käytynä ja mamma kuskaa pyykkejä ees taas eri paikkakunnalle.
Tiedän myös miehiä, jotka asuvat edelleen äitinsä luona tai tämän naapurissa nelikymppisillään. Kovasti ovat aina kiinnostuneita nuoremmista naisista, mutta sen naisen pitäisi asua sielä äidin reviirillä myös.
Antaa olla vaan. Luonto hoitaa.
Älä jaksa, ei tuo ole sukupuolisidonnainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala siis pesemään.
Mikäs sinä olet minua komentamaan? Miksi pitäisi muuttaa mitään kun meillä on jo systeemi joka toimii, eikä ikinä tule sanomista pyykinpesusta. Jos teillä tulee riitaa niin eikö silloin sinun pitäisi muuttaa jotain eikä minun?
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että ap on "pelännyt eroa", vaikka kokee olevansa alistettu. Vaikka hänellä ei ole muuta menetettävää kuin kahleensa. :)
Ja koti jossa asuu . . . joutuu takaisin yhäri luukkuunsa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jo käsitelty aiemmin. Jos on aikuisia lapsia perheessä, tai teinejä, niin miksi he eivät voisi pestä omia vaatteitaan sitten kun heidän pyykkikorinsa on täynnä? Liian vähän vaatteita? Tai sitten pyykkivuorot tai järjestely että yksi laittaa pesukoneen päälle, toinen ripustaa, kolmas kerää. Lajittelun voi suorittaa jo siinä vaiheessa kun laittaa likaiset koriin. Toki jos on pieni kylppäri, voi tulla tilan puute.
On outoa. Meillä pesee lapset jo 14v omat pyykkinsä. Ja ohjeen mukaan täysiä koneellisia. Minä taas ihan mieluusti passaan välillä muissa asioissa kuten laitan ruokaa, pesen yhteistä pyykkiä, siivoilen, jotta en joudu opettelemaan tai tekemään miesten töitä koska ei kiinnosta enkä halua. Kuten renkaan tai sulakkeen vaihtoa 😀 ap kuulostat siltä että nyt hiertää joku muukin kun pyykin pesu ja passaaminen. Onko itsetutkiskelun paikka.
Meille kun tulee yökylä vieraita,kahvit voin valuttaa mut muuten on kaikilla itse palvelu aamupalalla. Jääkaapista löytyy mitä kukakin haluaa ja astiat on kaapissa. Tuli meille yökylään sellainen täys passattu liki kohta ylä-asteelle siirtyvä joka luuli et mä voitelen sille leivätkin. En todellakaan. Kaks toimivaa kättä hänelläkin,tehkööt itse tai on tekemättä. En pakota syömään. Yhden lämpimän ruuan teen vieraille,jos ei kelpaa voi lähteä vaikka mäkkäriin syömään, en estä.
Mä olen sanonut miehelle, että en jaksa järjestää juhlia. Sanoin, että saa järjestää itse jos haluaa. Sitten hän järjesti kaiken, tarjoiluista koristeluihin. Sinun pitää vaan pitää puolesi, ja olla tekemättä ekstrahommia.
En voi käsittää,miksi naiset tuhlaa elämänsä miehen orjana.
Vapaa maa. Lähde kävelemään niin jää aikaa omallekin elämälle.
Tiedän naisia, jotka ovat toimineet (poika)lastensa kohdalla näin. Lukio käytynä ja mamma kuskaa pyykkejä ees taas eri paikkakunnalle.
Tiedän myös miehiä, jotka asuvat edelleen äitinsä luona tai tämän naapurissa nelikymppisillään. Kovasti ovat aina kiinnostuneita nuoremmista naisista, mutta sen naisen pitäisi asua sielä äidin reviirillä myös.
Antaa olla vaan. Luonto hoitaa.