Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää passata ja mies syyllistää

Vierailija
27.07.2025 |

Nyt olen tunnut siihen pisteeseen, etten enää kertakaikkiaan jaksa passata aikuisia ihmisiä. Mä olen luonteeltani kiltti ja auttavainen, mutta nyt kun on tullut 50v mittariin en enää jaksa. Me eletään uusperheessä, missä on miehen kaksi täysi-ikäistä nuorta ja mun teini. Miehen aikuisten lasten pyykkien pesu on alkanut ärsyttää ihan kamalasti. Mun mielestä heidän olisi aika opetella ja osallistua pyykinpesuun. 

Tai vaihtoehtoisesti mun mielestä isän tulisi pestä nuorten pyykit itse, jos haluaa tämän palvelun tarjota. Itse olen pessyt omat vaatteeni lukiolaisesta lähtien ja näin teki myös oma esikoiseni, joka ei enää asu kotona. 

Olen tästä asiasta sanonut vuosia, mutta aina homma kaatuu mulle tai asiasta tulee kamala riita. Pyykit vaan kasaantuu  ja kun alan niitä pestä huomaan olevani tosi katkera. 

Mies kertoi myös kutsuneensa ystäväpariskunnan viettämään iltaa meille. Mä kysyin eikö voitaisi mennä mielummin ravintolaan, koska haluaisin myös itse nauttia illasta enkä emännöidä.

Näin ettei tämä ollut miehestä hyvä idea, hän haluisi kutsua ystävät myös yöksi kylään. Hän ei tajua, mikä määrä työtä jää mun harteille, vaikka hän grillaisi ruuan ja ostaisi juomat. Mua väsyttää pelkkä ajatus lakanoiden pesemisestä, aamiaisen teosta jne. Mä en oikeastaan enää nauti nykyään vieraista. Ainakaan sellaisista, jotka on kauan ja tarvii paljon passausta. 

Ongelma on siis se, että mies syyllistää mua tosi paljon, kun asetan rajoja. Tyyliin olet outo, vieraiden kutsuminen kotiin on normaalia  ja kohta mulla ei ole enää kavereita, jos ei kutsuta vieraita. Pyykin pesuun on myös miljoona syytä, tyyliin ei ole käytännöllistä et jokainen pesee omat pyykkinsä tai että se on on niin helppo homma, kunhan pistää koneen käyntiin

Totuus on vaan yksinkertaisesti se, että olen väsynyt. En jaksa passata vastoin omaa tahtoani. Olisi eri asia, jos itse tarjoutuisin pyykkäämään kaikkien ( myös nuorten aikuisten) pyykit tai itse kutsuisin yövieraita kotiin. Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä tai kahviloissa, ettei kenenkään tarvitse passata, jos ei itse niin halua. 

Onko mulla kohtalotovereita vai pitääkö mun vaan passata vaikka en millään jaksaisi? 

Kommentit (369)

Vierailija
81/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä ole mitään järkeä että jokainen pesee pyykkinsä erikseen.

Ei siinäkään ole, että yksi ihminen pesee aina kaikkien pyykit. Fiksuinta olisi, että kukin vuorollaan pesee koneellisen kaikkien pyykkiä, jolloin kenellekään ei kaadu kohtuutonta työtaakkaa. Mutta jos tätä ei saada toimimaan, niin sitten sen yhden, joka jätetään pesemään kaikkien pyykit, kannattaa pestä vain omansa.

Ai sen pesukoneen käynnistäminen on oikein kohtuuton työtaakka? Enpä juuri keksi mitään helpompaa kotityötä niin en pysty ymmärtämään tuota valitusta.

Äitikö tekee sinun puolestasi pyykkäämisessä kaiken muun ja antaa sinun vain pai

Ei, vaan te pesette oman osuutenne pyykistä. Sehän oli ihan vaivaton pikkujuttu, joten voitte hyvin tehdä sen.

Niinhän me teemmekin, elämme perheessä jossa jokainen tekee osansa.  Me emme tehneet aloitusta, jossa olemme nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilassa, jota miehen sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa..

Vierailija
82/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se nähdään miten käy, kun nainen on liian kiltti. Kaikesta tulee itsestäänselvyys ja kun haluaa asian reilummaksi, tulee hirveä huuto. Tälläkin palstalla.

Ainoa oikea ratkaisu aloittajan ongelmaan on ero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et jaksa ja mies painostaa erolla, niin nyt järjestät asian niin, että voit teinisi kanssa lähteä. Ei tuollaista tarvitse sietää.

Miehesi käyttää hyväkseen veaponized incompetencea. Ja hyvin on sujunut. 

Vierailija
84/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä

Nytvittuoikeesti hei 😆

Vierailija
85/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraille vaan näkkäriä ja jos hyvä tuuri on, niin varmaan levitettä löytyy rasian pohjalta. Hanasta saa jokainen otettua vettä. Se riittää. 

Mieshän kai lupasi hoitaa ruuat ja juomat. ap:n tarvitsee jopa pestä lakanat jälkikäteen, mutta se on liikaa.

Miksi se olisi nimenomaan ap:n homma?

Vierailija
86/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, ettei vieraiden syömisten mitenkään lisää ruoan menekkiä?

Ja se on ylivoimainen urakka kantaa kotiin kaksi leipäpakettia ja kurkkua yhden sijaan?

Vierailija
87/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et jaksa ja mies painostaa erolla, niin nyt järjestät asian niin, että voit teinisi kanssa lähteä. Ei tuollaista tarvitse sietää.

Miehesi käyttää hyväkseen veaponized incompetencea. Ja hyvin on sujunut. 

Nyt tuli todella asialleen omistautuneen sekopääakan kommentti 🤣

Vierailija
88/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesuongeömaan on helppo ratkaisu. Jokaisella perheenjäsenellä on oma likapyykkikorinsa oman makuuhuoneensa nurkassa. Sen täyttyessä henkilö pesee vaatteensa itse. Sinne menevät myös omat pyyhkeet ja lakanat. Lakanat ja pyyhkeet jokainen vaihtaa itse omaan tahtiinsa. Toimii meillä tosi hyvin, meillä on 2 muualla opiskelevaa nuorta jotka viettää suurimman osan loma-ajoista vielä kotona ja yksi kotona asuva teini. 

Vieraiden kutsumisen ja kestitsemisen suhteen suosittelen tekemään miehen kanssa listan kaikista niistä ylimääräisistä.tehtävistä jotka yökyläily aiheuttaa. Sitten jaatte tehtävät tasan. Oletn hoitanut kaiken niin kauan yksin että mies ei edes tajua, mitä kaikkea teet taustalla vieraiden eteen. 

Eli jokainen pesee erikseen koneellisen, jossa on vain yksi pyyhe tai yksi lakana? Melkoisia ympäristön vihollisia olette tuolla tuhlailulla.

Vierailija
90/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesuongeömaan on helppo ratkaisu. Jokaisella perheenjäsenellä on oma likapyykkikorinsa oman makuuhuoneensa nurkassa. Sen täyttyessä henkilö pesee vaatteensa itse. Sinne menevät myös omat pyyhkeet ja lakanat. Lakanat ja pyyhkeet jokainen vaihtaa itse omaan tahtiinsa. Toimii meillä tosi hyvin, meillä on 2 muualla opiskelevaa nuorta jotka viettää suurimman osan loma-ajoista vielä kotona ja yksi kotona asuva teini. 

Vieraiden kutsumisen ja kestitsemisen suhteen suosittelen tekemään miehen kanssa listan kaikista niistä ylimääräisistä.tehtävistä jotka yökyläily aiheuttaa. Sitten jaatte tehtävät tasan. Oletn hoitanut kaiken niin kauan yksin että mies ei edes tajua, mitä kaikkea teet taustalla vieraiden eteen. 

Eli jokainen pesee erikseen koneellisen, jossa on vain yksi pyyhe tai yksi lakana? Melkoisia ympäristön vihollisia olette tuolla tuhlailulla.

Luulisi, että joka päivä tulee ainakin yhdet alushousut ja sukat. Etkö sinä vaihda koskaan vaatteita? Sen lisäksi useimmilla on sängyssä lakanan lisäksi pussilakana ja tyynyliina  sinulla näköjään ei.

Vierailija
91/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt lukea kommentteja, mutta tässä oma mielipiteeni: mies on oppinut liian hyvälle kun olet passannut vuosikaudet, ja nyt on ihmeissään kun et enää jaksa. Empaattinen rakastava puoliso kuulee sut ja ottaa kopin, itsekäs kiukuttelee ja syyllistää. Vakavan keskustelun paikka, jossa kerrot miehellesi että et ole toiminut reilusti teidän parisuhdetta kohtaan tekemällä liikaa. Ja että se ei voi enää jatkua, ja miehen on alettava tekemään oma osuutensa, JA ILMAN kiukuttelua tms lapsellista. Jos ei ole kiinnostunut tai halukas tähän, eipä tuossa suhteessa ole juuri järkeä. 

Vierailija
92/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei voi syyllistää ihmistä, joka ei syyllisTY! Jossain alitajuisesti itsekin ajattelet että nuo hommat kuuluu sinulle, kun kerran syyllistäminen onnistuu - ajattelepa tilannetta jossa esim työkaveri sanoisi sinulle että "oletpa laiska ja saamaton kun et viitsi tulla meille pesemään mun uunia". Syyllistyisitkö? No hitto et, vaan todennäköisesti nauraisit hänelle päin naamaa, koska sulle on selvää ettei kollegan uuninpesu kuulu sulle tippaakaan! Samalla lailla, jos aidosti ymmärtäisit ettei luettelemasi hommat kuulu sinulle sen enempää, nauraisit noille vaatimuksille.

Ihan ekana sun pitää siis saada oma pää kuntoon, ja sisäistettyä mikä on sun vastuulla ja mikä ei. Kun sisäinen varmuus on kunnossa, ei kukaan eikä mikään voi syyllisTÄÄ sinua asioista joihin et ole syyllinen. 

Vierailija
93/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäisiin maalaisakkoihin uppoaa paskimmatkin trollit. 

#naiset

#typeryys

Sanoo mies, jonka luona ei käy ikinä vieraita ja joka ei ole ikinä asunut kenenkään kanssa.

Vierailija
94/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne käytä vaatteita myös, jotka pestään siinä samassa koneellisessa. Mä asun yksin ja pesen vain täysiä koneellisia pyykkiä, joten myös yhteistaloudessa yksi ihminen voi hyvin pestä omat käyttämänsä tekstiilit täysinä koneellisina.

Toki voi pestä kaikkien pyykit yhdessäkin sitten, kun kaikki talouden jäsenet ovat valmiita tekemään sen omalla vuorollaan. ;)

Vierailija
95/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinäkään ole, että yksi ihminen pesee aina kaikkien pyykit. Fiksuinta olisi, että kukin vuorollaan pesee koneellisen kaikkien pyykkiä, jolloin kenellekään ei kaadu kohtuutonta työtaakkaa. Mutta jos tätä ei saada toimimaan, niin sitten sen yhden, joka jätetään pesemään kaikkien pyykit, kannattaa pestä vain omansa.

Ai sen pesukoneen käynnistäminen on oikein kohtuuton työtaakka? Enpä juuri keksi mitään helpompaa kotityötä niin en pysty ymmärtämään tuota valitusta.

Se pesukoneen käynnistysnapin painaminen ei riitä pyykinpesuksi, siinä on aika paljon muitakin vaiheita JOS haluaa va

Läheskään aina ei ole järkevää jättää pesukonetta yksin vaan olet sidottu kotiin sen 2 h. Lisäksi voi joutua painamaan nappia välilläkin. 

Se ei kuitenkaan ole raskainta. Vasn se, että olet hyväksikäytetty ja kannat vastuuta siitäkin mistä ei pitäisi. Tässähän on todettu, että helpottaa, jos ap pesee vain omansa. Tekisin sen mieluiten omassa kodissa. 

Vierailija
96/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuka tekee ruuat ja siivoaa? Onko ukkosi näitä jotka käyvät vaihdatuttamassa renkaat kahdesti vuodessa, ja siinä onkin sitten hänen panoksensa?

Eiköhän nuo pyykit vaan ole se mikä katkasi kamelin selän?

Hommaa ittelesi oma asunto, muuta sinne teinisi kanssa.

Sä olet piikana siellä huushollissa, ukkosi ja hänen lapsiensa passaajana. Eivät tule muuttamaan tyyliään koska hyötyvät tilanteesta.

Vierailija
97/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne käytä vaatteita myös, jotka pestään siinä samassa koneellisessa. Mä asun yksin ja pesen vain täysiä koneellisia pyykkiä, joten myös yhteistaloudessa yksi ihminen voi hyvin pestä omat käyttämänsä tekstiilit täysinä koneellisina.

Toki voi pestä kaikkien pyykit yhdessäkin sitten, kun kaikki talouden jäsenet ovat valmiita tekemään sen omalla vuorollaan. ;)

Peset vaatteet ja lakanat samassa lämpötilassa? Aha. Jotkut meistä haluaa pestä lakanat sellaisessa lämmössä jossa ne oikeasti puhdistuu, vaatteita yleensä ei voi laittaa niin kuumaan.

Vierailija
98/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomatkaa että näissä paskoissa trollssa toistuu aina se että sanotaan mies, ei koskaan mieheni

Vierailija
99/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se pesukoneen käynnistysnapin painaminen ei riitä pyykinpesuksi, s

Kun pyykinpesu on kerran niin helppoa, niin miksi miehet eivät pysty siihen? Uusavuttomuuden multihupentuma tuollainen nahjus, joka ei oysty omia pyykkejään pesemään. Pikkulapsi on eikä mikään aikuinen mies.

Yksinkö ne miehet on parisuhteessa? 

Vierailija
100/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, ettei vieraiden syömisten mitenkään lisää ruoan menekkiä?

Ja se on ylivoimainen urakka kantaa kotiin kaksi leipäpakettia ja kurkkua yhden sijaan?

Kyllä. Ja silloin se, jonka mielestä niistä ei aiheudu lisävaivaa, tekee sen ihan itse, koska hän voi puhua vain omasta puolestaan. Olen satavarma, että nämä ap :n listaamat eivät ole ainoat "pikkujutut", joita hänen päälleen on lastattu.