En jaksa enää passata ja mies syyllistää
Nyt olen tunnut siihen pisteeseen, etten enää kertakaikkiaan jaksa passata aikuisia ihmisiä. Mä olen luonteeltani kiltti ja auttavainen, mutta nyt kun on tullut 50v mittariin en enää jaksa. Me eletään uusperheessä, missä on miehen kaksi täysi-ikäistä nuorta ja mun teini. Miehen aikuisten lasten pyykkien pesu on alkanut ärsyttää ihan kamalasti. Mun mielestä heidän olisi aika opetella ja osallistua pyykinpesuun.
Tai vaihtoehtoisesti mun mielestä isän tulisi pestä nuorten pyykit itse, jos haluaa tämän palvelun tarjota. Itse olen pessyt omat vaatteeni lukiolaisesta lähtien ja näin teki myös oma esikoiseni, joka ei enää asu kotona.
Olen tästä asiasta sanonut vuosia, mutta aina homma kaatuu mulle tai asiasta tulee kamala riita. Pyykit vaan kasaantuu ja kun alan niitä pestä huomaan olevani tosi katkera.
Mies kertoi myös kutsuneensa ystäväpariskunnan viettämään iltaa meille. Mä kysyin eikö voitaisi mennä mielummin ravintolaan, koska haluaisin myös itse nauttia illasta enkä emännöidä.
Näin ettei tämä ollut miehestä hyvä idea, hän haluisi kutsua ystävät myös yöksi kylään. Hän ei tajua, mikä määrä työtä jää mun harteille, vaikka hän grillaisi ruuan ja ostaisi juomat. Mua väsyttää pelkkä ajatus lakanoiden pesemisestä, aamiaisen teosta jne. Mä en oikeastaan enää nauti nykyään vieraista. Ainakaan sellaisista, jotka on kauan ja tarvii paljon passausta.
Ongelma on siis se, että mies syyllistää mua tosi paljon, kun asetan rajoja. Tyyliin olet outo, vieraiden kutsuminen kotiin on normaalia ja kohta mulla ei ole enää kavereita, jos ei kutsuta vieraita. Pyykin pesuun on myös miljoona syytä, tyyliin ei ole käytännöllistä et jokainen pesee omat pyykkinsä tai että se on on niin helppo homma, kunhan pistää koneen käyntiin
Totuus on vaan yksinkertaisesti se, että olen väsynyt. En jaksa passata vastoin omaa tahtoani. Olisi eri asia, jos itse tarjoutuisin pyykkäämään kaikkien ( myös nuorten aikuisten) pyykit tai itse kutsuisin yövieraita kotiin. Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä tai kahviloissa, ettei kenenkään tarvitse passata, jos ei itse niin halua.
Onko mulla kohtalotovereita vai pitääkö mun vaan passata vaikka en millään jaksaisi?
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tämä ei kyllä ole provo, vaan ihan totta ja mulle ihan oikea ongelma.
ap
Sama tuttu kommentti, sama surkea provojen laatu, aivotonta sontaa. Minkä helvetin takia jengi yläpeukuttaa näitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä ole mitään järkeä että jokainen pesee pyykkinsä erikseen.
Ei siinäkään ole, että yksi ihminen pesee aina kaikkien pyykit. Fiksuinta olisi, että kukin vuorollaan pesee koneellisen kaikkien pyykkiä, jolloin kenellekään ei kaadu kohtuutonta työtaakkaa. Mutta jos tätä ei saada toimimaan, niin sitten sen yhden, joka jätetään pesemään kaikkien pyykit, kannattaa pestä vain omansa.
Ai sen pesukoneen käynnistäminen on oikein kohtuuton työtaakka? Enpä juuri keksi mitään helpompaa kotityötä niin en pysty ymmärtämään tuota valitusta.
Se pesukoneen käynnistysnapin painaminen ei riitä pyykinpesuksi, siinä on aika paljon muitakin vaiheita JOS haluaa vaatteidensa säilyvän hengissä. Tästä syystä mei
Joo viehän se varmaan kaksi kokonaista minuuttia kun laittaa ne pyykit sinne koneeseen ja pesuainetta perään. Ja palaa parin tunnin päästä toiseksi kahdeksi minuutiksi levittämään ne pyykit. Huhhuh kun tulee hiki jo ajatuksesta.
Passata = korttipelissä jättää välistä ja luovuttaa tai esim kieltäytyä tarjottavasta ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis peset 2 täysi-ikäisen ns. lapsen pyykit. Miten ne edes enää asuu kotona? Ja miten sun miehesi voi päättää, että teille tulee vieraita etkä sinä ole siinä keskustelussa?
Jos tämä on oikeasti totta, niin talon täysi-ikäisille työlista jossa vuorotellen hoidetaan koko talouden pyykit. Ja silloin ne vieraidenkin lakanat hoituu työlistoissa. Ja aamiainen on kuppi kahvia tai teetä ja leipäaineet pöytään, mitä siinä on hirveästi tekemistä?
Jos pyykkäämisessä ja aamiaisessa ja missään muussakaan ei ole hirveästi tekemistä, niin sittenhän mies itse voi tehdä sen kaiken.
Tarkoitin kylläkin että mikä siinä aamiaisen tekemisessä on rasittavaa. En noita muita töitä.
Äitikö sun jääkaapin täy
Eikö sitä jääkaappia tarvitsisi täyttää ilman niitä vieraita?
Olet vuosia mahdollistanut perheesi käytöksen ja tämä koko lapsuuden ja hyvän osaa aikuusuuttakin kestänyt malli buffff vain katoaa pois kun sanot ettet enää jaksa? Homma hoidettu, aika heittää high five? Voisiko naivimpaa suhtautumista enää mitenkään olla?
Asioiden korjaaminen on prosessi, jossa on kerroksia, vaiheita, levähdyskohtia ja suvantovaiheita. Varmaa on kuitenkin, että muutos on hidasta ja se vaatii kärsivällisyyttä. Tai sitten voi vaan päästää tämän prinssin ratsastamaan kohti auringonlaskua.
Miksi nämä samat saatanan trollaajat aina kirjoittaa näitä pitkiä paskatarinoita sunnuntaisin? Ettekö todellakaan ole kesälomalla? Voisi kirjoittaa vaikka tiistaisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinäkään ole, että yksi ihminen pesee aina kaikkien pyykit. Fiksuinta olisi, että kukin vuorollaan pesee koneellisen kaikkien pyykkiä, jolloin kenellekään ei kaadu kohtuutonta työtaakkaa. Mutta jos tätä ei saada toimimaan, niin sitten sen yhden, joka jätetään pesemään kaikkien pyykit, kannattaa pestä vain omansa.
Ai sen pesukoneen käynnistäminen on oikein kohtuuton työtaakka? Enpä juuri keksi mitään helpompaa kotityötä niin en pysty ymmärtämään tuota valitusta.
Äitikö tekee sinun puolestasi pyykkäämisessä kaiken muun ja antaa sinun vain painaa käynnistysnappulaa?
Ja jos se on niin helppoa, niin sittenhän ap:n muut perheenjäsenet
Silkkaa oman egon nostattamista tehdä pyykin pesusta jotain rakettitiedettä.😂 Olet upea, mahtava ja kaikkea kun osaat lajitella, lukea pesuohjeita, jne. Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitalia ja laitetaan postiin.
Ei, vaan te pesette oman osuutenne pyykistä. Sehän oli ihan vaivaton pikkujuttu, joten voitte hyvin tehdä sen.
Pyykinpesu on helppoa kuin heinänteko. Kone tekee työn.
Vieraille vaan näkkäriä ja jos hyvä tuuri on, niin varmaan levitettä löytyy rasian pohjalta. Hanasta saa jokainen otettua vettä. Se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tämä ei kyllä ole provo, vaan ihan totta ja mulle ihan oikea ongelma.
ap
Sama tuttu kommentti, sama surkea provojen laatu, aivotonta sontaa. Minkä helvetin takia jengi yläpeukuttaa näitä?
Koska tuollaista keski-ikäisiä täti-ihmisiä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et jaksa ja mies painostaa erolla, niin nyt järjestät asian niin, että voit teinisi kanssa lähteä. Ei tuollaista tarvitse sietää.
Eikö, mä kun luulin että tarvitsee.
No nähtävästi ap luulee, että tarvitsee kun täällä valittaa.
Mies voi laittaa vieraille pedit ja pestä lakanat, kun se sujuu ihan nappia painamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pesukoneen käynnistysnapin painaminen ei riitä pyykinpesuksi, siinä on aika paljon muitakin vaiheita JOS haluaa va
Joo viehän se varmaan kaksi kokonaista minuuttia kun laittaa ne pyykit sinne koneeseen ja pesuainetta perään. Ja palaa parin tunnin päästä toiseksi kahdeksi minuutiksi levittämään ne pyykit. Huhhuh kun tulee hiki jo ajatuksesta.
Hienoa, ihan mitätön pikku työ. Eli mies ja lapset voivat tehdä sen itse omille pyykeilleen (tai omalla vuorollaan kaikkien pyykeille), eikä heillä pitäisi olla siitä valittamista.
Vai muuttuuko se pieneksi vasta sitten, kun ap tekee sitä kaikkien puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Passata = korttipelissä jättää välistä ja luovuttaa tai esim kieltäytyä tarjottavasta ruoasta.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/passata?searchMode=all
1. passata73
verbi, ark.
1.
palvella; auttaa tilapäisesti (esim. tarjoilussa).
Passata vieraita.
Passata kutsuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pesukoneen käynnistysnapin painaminen ei riitä pyykinpesuksi, siinä on aika paljon muitakin vaiheita JOS haluaa va
Kun pyykinpesu on kerran niin helppoa, niin miksi miehet eivät pysty siihen? Uusavuttomuuden multihupentuma tuollainen nahjus, joka ei oysty omia pyykkejään pesemään. Pikkulapsi on eikä mikään aikuinen mies.
Pyykinpesuongeömaan on helppo ratkaisu. Jokaisella perheenjäsenellä on oma likapyykkikorinsa oman makuuhuoneensa nurkassa. Sen täyttyessä henkilö pesee vaatteensa itse. Sinne menevät myös omat pyyhkeet ja lakanat. Lakanat ja pyyhkeet jokainen vaihtaa itse omaan tahtiinsa. Toimii meillä tosi hyvin, meillä on 2 muualla opiskelevaa nuorta jotka viettää suurimman osan loma-ajoista vielä kotona ja yksi kotona asuva teini.
Vieraiden kutsumisen ja kestitsemisen suhteen suosittelen tekemään miehen kanssa listan kaikista niistä ylimääräisistä.tehtävistä jotka yökyläily aiheuttaa. Sitten jaatte tehtävät tasan. Oletn hoitanut kaiken niin kauan yksin että mies ei edes tajua, mitä kaikkea teet taustalla vieraiden eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis peset 2 täysi-ikäisen ns. lapsen pyykit. Miten ne edes enää asuu kotona? Ja miten sun miehesi voi päättää, että teille tulee vieraita etkä sinä ole siinä keskustelussa?
Jos tämä on oikeasti totta, niin talon täysi-ikäisille työlista jossa vuorotellen hoidetaan koko talouden pyykit. Ja silloin ne vieraidenkin lakanat hoituu työlistoissa. Ja aamiainen on kuppi kahvia tai teetä ja leipäaineet pöytään, mitä siinä on hirveästi tekemistä?
Jos pyykkäämisessä ja aamiaisessa ja missään muussakaan ei ole hirveästi tekemistä, niin sittenhän mies itse voi tehdä sen kaiken.
Tarkoitin kylläkin että mikä siinä aamiaisen tekemisessä on rasittavaa. En noita muita töitä.
Eikö sitä jääkaappia tarvitsisi täyttää ilman niitä vieraita?
Luuletko, ettei vieraiden syömisten mitenkään lisää ruoan menekkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vieraille vaan näkkäriä ja jos hyvä tuuri on, niin varmaan levitettä löytyy rasian pohjalta. Hanasta saa jokainen otettua vettä. Se riittää.
Mieshän kai lupasi hoitaa ruuat ja juomat. ap:n tarvitsee jopa pestä lakanat jälkikäteen, mutta se on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten teillä pyykit jälkikäsitellään. Heitetäänkö ne vain kuivina jonnekin läjään josta jokainen hakee niitä tarvittaessa? Eiköhän tässä ole kyse siitä että AP laittaa viiden ihmisen pyykit koneeseen, laittaa kuivumaan, lajittelee mikä kuuluu kenellekin, viikkaa ja vie kaappiin. Ei ihan onnistu parissa minuutissa. Ja jos onnistuisi niin miksi AP on ainoa talossa jonka se on tehtävä? Varsinkin kun hän ilmeisesti tekee kaikki muutkin hommat.
Ei kukaan halua luopua saavutetuista eduista. Nämä ovat vaihtoehtosi:
- peset vain omat (ja omien lastesi) pyykit, et siis pese miehen etkä miehen lasten pyykkejä (tähän kuuluvat lakanat, pyyhkeet jne). Vaihdat vain omat lakanat ja pyyhkeet. Tuloksena sotku kotona, stressaantuminen.
- jatkat toisten palvelijana.
Katkeroidut molemmissa vaihtoehdoissa.
TAI eroat heti.
Kannattaa miettiä elämää vaikka viiden vuoden päähän. Haluatko olla samassa tilanteessa kuin nyt? Elämä on tosi lyhyt eikä kannata tuhlata aikaa eikä elämänenergiaa huonossa suhteessa. Sellaisessahan sinä nyt elät. Usko pois, elämä voi olla sinullekin kevyttä ilman ylimääräistä taakkaa (=mieslapsi ja hänen jälkeläisensä). Tsemppiä. Terkuin kokemusta on ja ero oli paras päätös, jonka olen koskaan tehnyt.