En jaksa enää passata ja mies syyllistää
Nyt olen tunnut siihen pisteeseen, etten enää kertakaikkiaan jaksa passata aikuisia ihmisiä. Mä olen luonteeltani kiltti ja auttavainen, mutta nyt kun on tullut 50v mittariin en enää jaksa. Me eletään uusperheessä, missä on miehen kaksi täysi-ikäistä nuorta ja mun teini. Miehen aikuisten lasten pyykkien pesu on alkanut ärsyttää ihan kamalasti. Mun mielestä heidän olisi aika opetella ja osallistua pyykinpesuun.
Tai vaihtoehtoisesti mun mielestä isän tulisi pestä nuorten pyykit itse, jos haluaa tämän palvelun tarjota. Itse olen pessyt omat vaatteeni lukiolaisesta lähtien ja näin teki myös oma esikoiseni, joka ei enää asu kotona.
Olen tästä asiasta sanonut vuosia, mutta aina homma kaatuu mulle tai asiasta tulee kamala riita. Pyykit vaan kasaantuu ja kun alan niitä pestä huomaan olevani tosi katkera.
Mies kertoi myös kutsuneensa ystäväpariskunnan viettämään iltaa meille. Mä kysyin eikö voitaisi mennä mielummin ravintolaan, koska haluaisin myös itse nauttia illasta enkä emännöidä.
Näin ettei tämä ollut miehestä hyvä idea, hän haluisi kutsua ystävät myös yöksi kylään. Hän ei tajua, mikä määrä työtä jää mun harteille, vaikka hän grillaisi ruuan ja ostaisi juomat. Mua väsyttää pelkkä ajatus lakanoiden pesemisestä, aamiaisen teosta jne. Mä en oikeastaan enää nauti nykyään vieraista. Ainakaan sellaisista, jotka on kauan ja tarvii paljon passausta.
Ongelma on siis se, että mies syyllistää mua tosi paljon, kun asetan rajoja. Tyyliin olet outo, vieraiden kutsuminen kotiin on normaalia ja kohta mulla ei ole enää kavereita, jos ei kutsuta vieraita. Pyykin pesuun on myös miljoona syytä, tyyliin ei ole käytännöllistä et jokainen pesee omat pyykkinsä tai että se on on niin helppo homma, kunhan pistää koneen käyntiin
Totuus on vaan yksinkertaisesti se, että olen väsynyt. En jaksa passata vastoin omaa tahtoani. Olisi eri asia, jos itse tarjoutuisin pyykkäämään kaikkien ( myös nuorten aikuisten) pyykit tai itse kutsuisin yövieraita kotiin. Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä tai kahviloissa, ettei kenenkään tarvitse passata, jos ei itse niin halua.
Onko mulla kohtalotovereita vai pitääkö mun vaan passata vaikka en millään jaksaisi?
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Siis peset 2 täysi-ikäisen ns. lapsen pyykit. Miten ne edes enää asuu kotona? Ja miten sun miehesi voi päättää, että teille tulee vieraita etkä sinä ole siinä keskustelussa?
Jos tämä on oikeasti totta, niin talon täysi-ikäisille työlista jossa vuorotellen hoidetaan koko talouden pyykit. Ja silloin ne vieraidenkin lakanat hoituu työlistoissa. Ja aamiainen on kuppi kahvia tai teetä ja leipäaineet pöytään, mitä siinä on hirveästi tekemistä?
Jos pyykkäämisessä ja aamiaisessa ja missään muussakaan ei ole hirveästi tekemistä, niin sittenhän mies itse voi tehdä sen kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä ole mitään järkeä että jokainen pesee pyykkinsä erikseen.
Ei siinäkään ole, että yksi ihminen pesee aina kaikkien pyykit. Fiksuinta olisi, että kukin vuorollaan pesee koneellisen kaikkien pyykkiä, jolloin kenellekään ei kaadu kohtuutonta työtaakkaa. Mutta jos tätä ei saada toimimaan, niin sitten sen yhden, joka jätetään pesemään kaikkien pyykit, kannattaa pestä vain omansa.
Ai sen pesukoneen käynnistäminen on oikein kohtuuton työtaakka? Enpä juuri keksi mitään helpompaa kotityötä niin en pysty ymmärtämään tuota valitusta.
Äitikö tekee sinun puolestasi pyykkäämisessä kaiken muun ja antaa sinun vain painaa käynnistysnappulaa?
Ja jos se on niin helppoa, niin sittenhän ap:n muut perheenjäsenet voivat aivan hyvin tehdä sen ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä vielä, huomaan itsekin kun kirjoitan, että tilanne on aika huono. Joku teistä kyselikin uhkaako mies jotenkin. Ja tosiaan, uhkaa aika riidan tullen erolla.
Olen pitkään pelännyt eroa, mutta nyt enää tiedä. Mä en voi sietää enää sitä, ettei mun rajoja kunnioiteta yhtään.
Alkaa tosiaan kauhea syyllistäminen ja uhkailu, jos sanon ettet halua tai jaksa jotain esim. passaamista enää.
Mikä siinä erossa olisi niin kamalaa? Olisi sinulle todennäköisesti vain helpotus. Kannattaa muistaa että tietysti mies laittaa kampoihin jos hän meinaa menettää saavutetut edut. Eihän kukaan luovu sellaisista taistelutta. Siksi et saa antaa periksi vaan vaadit että muutkin osallistuvat kotitöihin. Jos ei onnistu niin sitten miettisin vakavasti haluaisinko passata muita lopun elämääni vain asuisinko mielummin itsekseni. Jos luulet että nyt passaamista on paljon niin odota kun miehesi lapset saavat lapsia ja tuovat ne jatkuvasti teille täysihoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tämä ei kyllä ole provo, vaan ihan totta ja mulle ihan oikea ongelma.
ap
Joopa joo. Jännästi näitä kotimarttyyreja löytyy palstalta, kun missään muualla ei näitä näy.
Minkä ikäinen olet? Minkä ikäisiä lapsesi? Käykö kotonasi vieraita?
Keski-iän voimaantuminen. Mihin hittoon unohdin itseni. Korkkarit katoon tää ilta on meille, super naisille.💪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinäkään ole, että yksi ihminen pesee aina kaikkien pyykit. Fiksuinta olisi, että kukin vuorollaan pesee koneellisen kaikkien pyykkiä, jolloin kenellekään ei kaadu kohtuutonta työtaakkaa. Mutta jos tätä ei saada toimimaan, niin sitten sen yhden, joka jätetään pesemään kaikkien pyykit, kannattaa pestä vain omansa.
Ai sen pesukoneen käynnistäminen on oikein kohtuuton työtaakka? Enpä juuri keksi mitään helpompaa kotityötä niin en pysty ymmärtämään tuota valitusta.
Lienee sitten helppo pikkujuttu sille miehelle hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis peset 2 täysi-ikäisen ns. lapsen pyykit. Miten ne edes enää asuu kotona? Ja miten sun miehesi voi päättää, että teille tulee vieraita etkä sinä ole siinä keskustelussa?
Jos tämä on oikeasti totta, niin talon täysi-ikäisille työlista jossa vuorotellen hoidetaan koko talouden pyykit. Ja silloin ne vieraidenkin lakanat hoituu työlistoissa. Ja aamiainen on kuppi kahvia tai teetä ja leipäaineet pöytään, mitä siinä on hirveästi tekemistä?
Jos pyykkäämisessä ja aamiaisessa ja missään muussakaan ei ole hirveästi tekemistä, niin sittenhän mies itse voi tehdä sen kaiken.
Tarkoitin kylläkin että mikä siinä aamiaisen tekemisessä on rasittavaa. En noita muita töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitikö tekee sinun puolestasi pyykkäämisessä kaiken muun ja antaa sinun vain painaa käynnistysnappulaa?
Ja jos se on niin helppoa, niin sittenhän ap:n muut perheenjäsenet
Silkkaa oman egon nostattamista tehdä pyykin pesusta jotain rakettitiedettä.😂 Olet upea, mahtava ja kaikkea kun osaat lajitella, lukea pesuohjeita, jne. Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitalia ja laitetaan postiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä vielä, huomaan itsekin kun kirjoitan, että tilanne on aika huono. Joku teistä kyselikin uhkaako mies jotenkin. Ja tosiaan, uhkaa aika riidan tullen erolla.
Olen pitkään pelännyt eroa, mutta nyt enää tiedä. Mä en voi sietää enää sitä, ettei mun rajoja kunnioiteta yhtään.
Alkaa tosiaan kauhea syyllistäminen ja uhkailu, jos sanon ettet halua tai jaksa jotain esim. passaamista enää.
Syyllistäminen, uhkailu ja vaatiminen? Hyvässä parisuhteessa? Tiedätkö miksi lasten äiti erosi tuosta kultakimpaleesta?
Seuraavassa vaiheessa saat turpaasi, älä jää odottamaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sinä aika paljon näytät sietävän sitä, ettei sinua tai rajojasi kunnioiteta.
Suosittelen jatkoon : nollatoleranssi erouhkailuille. Siitä tulee ero eikä se, että väännyt rusetille ja suljet suusi.
Omanarvontuntosi on kadoksissa.
Toivon sinulle parempaa jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tämä ei kyllä ole provo, vaan ihan totta ja mulle ihan oikea ongelma.
ap
Joopa joo. Jännästi näitä kotimarttyyreja löytyy palstalta, kun missään muualla ei näitä näy.
Minkä ikäinen olet? Minkä ikäisiä lapsesi? Käykö kotonasi vieraita?
48, ei lapsia ja koti ei ole oman egon jatke jonka avulla päteä. Alas sieltä ristiltä ulisemasta, itse olette sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiinne.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä erossa olisi niin kamalaa? Olisi sinulle todennäköisesti vain helpotus. Kannattaa muistaa että tietysti mies laittaa kampoihin jos hän meinaa menettää saavutetut edut. Eihän kukaan luovu sellaisista taistelutta. Siksi et saa antaa periksi vaan vaadit että muutkin osallistuvat kotitöihin. Jos ei onnistu niin sitten miettisin vakavasti haluaisinko passata muita lopun elämääni vain asuisinko mielummin itsekseni. Jos luulet että nyt pas
Menettäisi sen kivan kodin ja betoniin valetut kulissit.
Vierailija kirjoitti:
Mee hoitoon!
Samoin sinä mee suljetulle ... mikä se puoliso on passaamaan nahjuksia jos olisin minä tuossa roolissa että aikaihmisille pitää olemaan kotiapulainen niin pakkaisin laukkuni ja lähtisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pesukoneen käynnistysnapin painaminen ei riitä pyykinpesuksi, siinä on aika paljon muitakin vaiheita JOS haluaa vaatteidensa säilyvän hengissä. Tästä syystä meillä mies ei pese mun vaatteita, mulla ei ole varaa kuukausittain ostaa uusia :)
Jos et jaksa ja mies painostaa erolla, niin nyt järjestät asian niin, että voit teinisi kanssa lähteä. Ei tuollaista tarvitse sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Luuletko, että vaimosi vastaa sinulle rehellisesti?
Kun se pyykkikoneen käynnistäminen on niin helppoa, niin sittenhän se sujuu myös miehen aikuisilta lapsilta, eikö vain? Itse ostaisin heille omat pyykkikorit ja sanoisin, että laittavat vaatteensa sinne. Jos pesisin muiden pyykkejä, en laittaisi mukaan omia vaatteita, niin pesun jälkeen kippaisin koneellisen märkiä vaatteita lattialle. Sieltä jokainen voi laittaa omansa kuivumaan.
Yövieraat on työllistäviä, mutta eihän ne sitä tajua, jotka ei mitään tee heidän eteen.
Ap täällä vielä, mä luulen että nyt on kyse vuosien kuormituksesta ja oikeudesta itse päättää haluaako passata ja millä tavalla. Tilanne siis on ollut tämä viimeiset noin 10v. Lapset toki on kasvanut, mutta mulle kaatuvien kotitöiden määrä ei ole vähentynyt.
Ei siis kyse ole siitä, että juuri pyykinpesu tai aamiaisen teko on ylivoimaista. Vaan siitä, etten halua olla se katkera ja väsynyt marttyyri, joka tekee kaiken vaikka ei enää haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos et jaksa ja mies painostaa erolla, niin nyt järjestät asian niin, että voit teinisi kanssa lähteä. Ei tuollaista tarvitse sietää.
Eikö, mä kun luulin että tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin kylläkin että mikä siinä aamiaisen tekemisessä on rasittavaa. En noita muita töitä.
Äitikö sun jääkaapin täyttää että sieltä voi vaan nostaa tarpeet pöytään?
Onhan tuo tullut verenperintönä ja äidimaidossa. Lisäksi miehet ovat aggressiivisempia ja sellaisen kanssa pieneen tilaan suljettuna eläminen on omalla tavallaan ahdistavaa, stressaavaa ja jopa haitallista terveydelle
Minä nautin siististä kodista. Se on aina tip top tai vähintäänkin 95%. Siksi en halua asua miehen kanssa, sillä tiedän että heillä ei ole sama siisteystaso.