Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen kanssa eri arvot alkoholista- ero?

Vierailija
27.07.2025 |

PITKÄ AVAUTUMINEN. Oon jotenkin väsynyt tähän asiaan. Mulla on lapsuus ollut sellaista, että vanhemmat juoneet joka viikonloppu ja ties mitä porukkaa meillä bilettänyt aamuun asti. Ei sitä itsekään oo saanut nukuttua ja vanhemmilla oli taipumus riidellä. Aina juotiin kun lomat iski. Aina juotiin joulut, juhannukset ja muut pyhät.

Miehen vanhemmat ei juo koskaan eikä hänellä ole lapsuudessa ollut samanlaista. Hän tuppaa juomaan joku viikonloppu, joskus saattaa arkena mennä pari olutta ennen nukkumaanmenoa, viikonlopulle pitää käydä ostamassa juomista. Saattaa istua kotona aamu 7 asti juoden. Harvemmin lähtee baariin kuitenkaan.

Joka tapauksessa, en tiedä olenko hirveä nalkuttaja mutta tämä on alkanut triggeröimään mua tosi pahasti. Osin selittyy varmasti lapsuudella. Mun suvussa on myös paljon alkoholismia ja sisaruksia käyttänyt/käyttää huumeita, sekä muutama muu sukulainen. Musta tuntuu, ettei mun ympärillä oo mitään normaalia. Tuntuu, pitääkö tässä itsekin alkaa ryyppäämään tai käyttämään jotain aineita, etten ite nalkuttais muiden käytöstä. Meillä on pari lasta, jotka ei oo ikinä nähnyt mua humalassa johtuen omasta lapsuudesta. 

Miehen kanssa alkanut tulla riitaa alkon käytöstä, tai sitä ollut pidemmän ajan. Vuosia. En halua, että juodaan kännejä kun ollaan perhereissussa. Olisi mukava olla viikonloppuja ilman että alko on kuvioissa joka vklp. Olis kiva aloittaa lomia ilman että ensimmäinen ääni mitä illalla kuulen on tölkin sihahdus. Asiat ei muutu. Oon sanonut miehelle, että hänellä on alkoholismin piirteitä ja olen huolissani, mutta ei se auta. Tää syö mua myös sisältä. Onko ainut vaihtoehto enää ero vai täytyykö mun vaan hyväksyä tilanne? Musta tuntuu että minä oon se paha, kun aina "valitan" 

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
62/67 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kokenut vähän vastaavan lapsuuden. Se oli lapsena kamalaa, kun ei tiennyt missä kunnossa aikuiset on. Ei mitään väkivaltaa tai muuta ollut, mutta ne ainaiset pettymykset kun aikuinen onkin kännissä/krapulassa.

Henkilökohtaisesti ottaisin ainakin asumuseron. Sanoisin miehelle että voimme viettää aikaa yhdessä kun hän on selvinpäin/ja ei krapulassa. Ensin kuitenkin sanoisin miehelle että et aio jatkaa näin, ja antaisin hänelle mahdollisuuden hakeutua hoitoon/lopettaa juominen ennenkuin muuttaisi pois. Mutta vain yhden mahdollisuuden, ja kertoisin missä ajassa sen pitää tapahtua.

Tässä on ajateltava myös lapsia. Voiko heitä altistaa vuoroviikkoasumiselle, jos toinen vanhemmista juo joka ilta?

Ei. Ero eikä mitään vuoroviikkoasumista, vaan tapaamiset niin että isä on selvinpäin. Ihan oikeasti, samanlaisessa ympäristössä kasvaneena tuntuu että pahinta mitä voisin tehdä omille lapsilleni olisi altistaa heidät samalle p*skalle. Nyt herätys AP! Elät juopon kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiselitteisesti miehelläsi on ongelma. "Hän tuppaa juomaan joku viikonloppu, joskus saattaa arkena mennä pari olutta ennen nukkumaanmenoa, viikonlopulle pitää käydä ostamassa juomista. Saattaa istua kotona aamu 7 asti juoden." Hän siisjuo lähes joka viikonloppu, saattaa juoda aamuun asti, juo yksin. Nämä kaikki ovat hälyttäviä merkkejä. Seuraava askel on menojen peruminen. Minä vaatisin tuossa tilanteessa laittamaan korkin kiinni.

Ja kyllä lapsia haittaa se vähäinenkin juominen. Isä kuulostaa erilaiselta, saattaa luvata asioita, jotka ei toteudu. Lapsen kasvaessa tulee häpeä ja ärtymys asiaan.

Vierailija
64/67 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryyppääminen on miehillä tunnetusti sosiaalista. Naiset juovat yksin omaan angstiinsa. Juttu on keksitty. 

No, mun ihan todellinen mieheni tissutteli yksinään. Pitkä tarina, jota en kerro, ja johti minun kannalta aika dramaattiseen tilanteeseen. Lopputulos oli se, että puoliso oma-aloitteisesti tajusi, että juominen ei ole ok ja hoiti itsensä kuntoon. Yhdessä olemme edelleen, mutta tälleen kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon, että kyllä tuo juomisepisodi (en siis mennyt kimppaan alkoholin suurkuluttajan kanssa) vaikuttaa luottamukseen edelleen nyt vuosien jälkeen.

Oli tämä tarina siis keksitty tai ei, tilanne on monelle naiselle ihan todellinen ja siksi keskustelun aiheena mielenkiintoinen. Mä muistuttelisin omalla taustallani kaikkia lähtemistä ja jäämistä pohtivia miettimään myös sitä, että alkoholi jää kuitenkin tavalla tai toisella möröksi sinne taustalle, vaikka puoliso raitistuisikin. Sellaista nollatilannetta ei tule, jossa alkoholi ei vaikuta parisuhteeseen, vaikka puoliso raitistuukin.

Vierailija
65/67 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaajan kuvauksen perusteella hänen miehensä on alkoholisti. 

Älä nalkuta, vaan osta hänelle niin paljon viinaa, että jano lähtee tai kuolema korjaa akuutin haimatulehduksen muodossa. Myös hänen syöpäriskinsä on kohonnut.

Pääset aivan pian etsimään lapsillesi uutta isää. Tsemppiä!

Vierailija
66/67 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kokenut vähän vastaavan lapsuuden. Se oli lapsena kamalaa, kun ei tiennyt missä kunnossa aikuiset on. Ei mitään väkivaltaa tai muuta ollut, mutta ne ainaiset pettymykset kun aikuinen onkin kännissä/krapulassa.

Henkilökohtaisesti ottaisin ainakin asumuseron. Sanoisin miehelle että voimme viettää aikaa yhdessä kun hän on selvinpäin/ja ei krapulassa. Ensin kuitenkin sanoisin miehelle että et aio jatkaa näin, ja antaisin hänelle mahdollisuuden hakeutua hoitoon/lopettaa juominen ennenkuin muuttaisi pois. Mutta vain yhden mahdollisuuden, ja kertoisin missä ajassa sen pitää tapahtua.

Tässä on ajateltava myös lapsia. Voiko heitä altistaa vuoroviikkoasumiselle, jos toinen vanhemmista juo joka ilta?

Ei. Ero eikä mitään vuoroviikkoasumista, vaan tapaamiset niin että isä on selvinpäin. Ihan o

Ja erotessa ei ole mitään takeita, että yksinhuoltajuuden saisi, jos isä haluaa viikko-viikko-asumisen. Milläs todistat, että mies on jatkuvasti juomisensa vuoksi kyvytön ja haluton huolehtimaan lapsistaan?

Lasteni isä halusi viikko-viikon, ja tämä meni lavalla läpi. Pari lasua myöhemmin edelleen kieltää ongelman ja lasusta hymistellään että kyllä saunakaljan saa juoda vaikka isillä olisikin lapset. Ei auta että nyt mulla on kuvakaappaukset lapsen viesteistä miten pelottaa olla iskällä kun iskä juo "setätölkistä."

Vierailija
67/67 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli sellainen uuvahdus, kun sai kirjoitettua tän ulos. Tahallisesti provosoiviin kommentoihin en edes jaksa kommentoida. 

Se pitää tarkentaa, että lapset ovat vielä sen verran pieniä, etteivät edes oikein ymmärrä tilannetta. Sen kuitenkin mieheni ymmärtää, ettei lasten edessä ole juuri koskaan humalassa, että säästää sen pahimman humalatilan sinne kun lapset nukkuu. Mutta se tunne, kun lapset menevät sänkyyn - kun se tölkki sihahtaa, mun verenpaine alkaa nousta. Miksi aina kun vapaat alkaa? Tai arkena edes sen 1-2? Mietin vain, että taas menee aamuun asti. Toki se viikonlopun juominen vaikuttaa aina seuraavaan päivään ja jaksamiseen. Ja nyt loman aikaan on aukaissut ekan juoman kun lapset on hereillä, kun valvovat sen verran nyöhään. Haluan korostaa, ettei lasten ole koskaan tarvinnut pelätä häntä eikä minun esim. sen suhteen, että olisi väkivaltainen. 

En usko, että kukaan alkoholista tai huumeista riippuvainen haluamalla haluaa sitä. Jotain siellä takana täytyy olla, että ne omat tunteet pitää purkaa päihteisiin. Miehet ei paljoa puhu tunteistaan. Mies tulee monesti öisin puhumaan ja avautumaan - olen kuunnellut, kuunnellut ja kuunnellut. Mutta se vaikuttaa myös mun yöuniin jo ja haluaisin levätä viikonloput että jaksan taas maanantaina raskaassa työssä. 

Oon hyvin empaattinen ja ymmärtäväinen, mutta raja alkaa tulla vastaan. Oon yrittänyt auttaa ja olla tukena ja ohjata. Mutta mun sietokyky alkaa ylittyä. Summa summarum - mies ei ole väkivaltainen tai haasta riitaa lasten läsnäollessa. Alkoholin käyttö vain alkaa olla liiallista ja huolestuttavaa joka on jatkunut kauan, enkä jaksaisi sitä joka viikonloppuista juomista + muut pyhät. Kiitos kaikille jotka on jakanut omia ajatuksia ja kokemuksia asiaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi