Onko kaikki savolaiset samanlaisia kuin minun mies?
Siinäpä asia, jonka haluaisin saada selville!
Eli kertokaapa savolaisen luonteen/mielenlaadun erikoisempia piirteitä ja puolia!
Haluan kartoittaa, johtuuko kulttuurieroista se, että emme taida ollenkaan ymmärtää toisiamme.
Minä olen kotoisin Pohjanmaan rannikolta, Vaasan seudulta.
Tavallaan olisi helpompi laittaa se kulttuurin kuin ihan yksilöllisten ominaisuuksien piikkiin.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäni olen palvellut monia savolaisia asiakkaita ja heillä on eniten haluttomuutta maksaa tilaamansa tuotteet aikanaan. 20 vuoden jälkeen olen alkanut uskomaan sen että ovat oikeasti kieroja. Puhelimessa länkyttävät ummet ja lammet mutta puheessa ei ole mitään tolkkua ajatusta, kunhan saavat olla äänessä. Itsensäkehuminen on heille normaalisti yleisin puheenaihe, kateellisia kaikelle ja tosi kovia puhumaan siitä että mitä vielä tekevätkään, mutta yleensä kaikki jää pelkäksi puheeksi. Hyvä esimerkki kierosta ja äärikateellisesta savolaisesta on tämä Kyösti kakkonen, omasta mielestään oikea ykkönen. Yrittävät esittää iloista mutta ovat pohjimmiltaan melkoisen synkkää porukkaa. Kaikilla tuntemillani savolaisilla on suvussa joko pahaa alkoholismia tai mielenterveysongelmia. Eikä niillä ole käytöstapojakaan.
Varsinainen asiantuntija siinä. Kakkonen on K
Nykyinen Pohjois- ja Etelä-Karjala ovat savolaisasutusta murretta myöten. Oikea karjalaisuus jäi Karjalan kannakselle ja Laatokan karjalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vitu rumia juntteja Neantertaalin apinoita.
Siellä ymmärryskyvyltään rajoitteinen, kirjoitustaidoton yrittää päteä. Voi voi. Olet väärässä ketjussa.
Miten tämä rasistinen ketju saa vieläkin olla täällä? Törkeää savolaisvihaa ja solvausta.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä rasistinen ketju saa vieläkin olla täällä? Törkeää savolaisvihaa ja solvausta.
Eläpä länkytä paskoo. Tänne mahtuu mieljpitteitä, eikä ainakaan savosta kotosin olevat tätä niin vakavasti ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suattaap olla. Suattaap olla ettei oukkaa. Jokkaine vähän omalla tavallaa erlaene venkula.
Olen usein kuullut tuon venkula-termin. Mutta kun olen kysynyt mitä se itse asiassa tarkoittaa, mistä tunnistan venkulan, en ole saanut oikein selvää vastausta.
Täällä, ei Savossa, puhutaan linnanvenkuloista, eli pikku tai isompi rikollinen
Olin just tulossa kirjoittamaan samaa. On härskiä puhua ns. normi-ihmisistä 'venkuloina' tai sitten kirjoittaja ei ymmärrä sanaa, joka tod. näk.
Venkula on tosiaan epämääräinen linnakundi ym epärehellinen juippi.
Kun ruotsalaiskäärme on ajettu nurkkaan, niin se aloittaa aina freudenthalilaisen myrkkynsä sylkemisen.
Nykyinen Pohjois- ja Etelä-Karjala ovat savolaisasutusta murretta myöten. Oikea karjalaisuus jäi Karjalan kannakselle ja Laatokan karjalaan.
Xxxxcccccccccccccc
Ja tuo on kyllä täyttä pskaa!
Ei varsinkaan Etelä-Karjalassa kukaan puhu Savon murteella!
Joensuussa puhe ja mentaliteetti voi ollakin savo-karjalasekotusta. Ja tunnelma/puhe on rauhallisempi ja melankoolisempi kuin etelässä.
Mutta Jos menet Lappeenrannan torille saat kuulla täyttä mie-sie kieltä, eikä yhtään savolaista sanaa missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäni olen palvellut monia savolaisia asiakkaita ja heillä on eniten haluttomuutta maksaa tilaamansa tuotteet aikanaan. 20 vuoden jälkeen olen alkanut uskomaan sen että ovat oikeasti kieroja. Puhelimessa länkyttävät ummet ja lammet mutta puheessa ei ole mitään tolkkua ajatusta, kunhan saavat olla äänessä. Itsensäkehuminen on heille normaalisti yleisin puheenaihe, kateellisia kaikelle ja tosi kovia puhumaan siitä että mitä vielä tekevätkään, mutta yleensä kaikki jää pelkäksi puheeksi. Hyvä esimerkki kierosta ja äärikateellisesta savolaisesta on tämä Kyösti kakkonen, omasta mielestään oikea ykkönen. Yrittävät esittää iloista mutta ovat pohjimmiltaan melkoisen synkkää porukkaa. Kaikilla tuntemillani savolaisilla on suvussa joko pahaa alkoholismia tai mielenterveysongelmia. Eikä niillä ole käytöstapojakaan.
Eihän ne kielirajat koskaan niin tarkkoja ole. Savolaismurteisiin kuuluu alueita myös varsinaisen Savon alueen ulkopuolella.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Savolaismurteet
Henkiset heimorajat eivät aina noudata murrealueiden rajoja. Menepä väittämään joensuulaiselle, kainuulaiselle, jyväskyläläiselle tai virtolaiselle heidän kielensä olevan savoa, niin sitä ei kyllä hyväksy kukaan paikkakuntalainen. Ja väärässä oletkin.
Vierailija kirjoitti:
Kun ruotsalaiskäärme on ajettu nurkkaan, niin se aloittaa aina freudenthalilaisen myrkkynsä sylkemisen.
Tämä täyttä totta.
Ovat niin kateellisia meille, koska tietävät sen salaisuuden, josta ei puhuta - että oikeasti me olimme tällä mantereella ennen heitä ja ennen kuin kukaan muu täällä olikaan.
Vanhoissa kartoissa lukee Norjan, Ruotsin, nyk Suomen ja Venäjän kohdalla Finnish Tribes, eikä mitään muuta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerrotkos ne luonteen piirteet?
Näin savolaisena on vaikea itseään arvioida.
Eikun kertokaa te niitä piirteitä, jotka itse koette savolaisiksi, niin minä päätän sopiiko ne mieheeni. Tämä on objektiivisempi tutkimusmetodi.
Just just. No siinäpähän pähkäilet.
Oot muuten aika joustamaton. Ootko miehen kanssa samanlainen että täytyy tehdä juuri niin kuin sinä haluat?
Tämä on minun kysely ja minä päätän sen metodin.
Mutta kiitos vastauksestasi! Se sopii mieheeni 100%:sti.
Säälin miestäsi. Taidat olla pahempikin Justiina kaulimen kanssa, etkä armoa tunne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monien mielestä savolaiset on mukavia ja lupsakoita ja sydämmellisiä. Mun mielestä savolaisissa taas on paljon kaksinaamaisuutta ja Savossa asuu ehkä Suomen v*ttumaisimmat ja ilkeimmät ihmiset. T. savolainen
Puhut nyt kuopiolaisista, nehän lisääntyykin jakaantumalla, yleensä aamukahvin jälkeen.
Nyt menin lähes sanattomaksi. En Kuopion seudulta kotoisin olevana edes ymmärrä tuota vitsiä. Joten täytyy arvostaa. Hyvin sanottu, mitä sitten tarkoittaakaan!
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuntuu myrkkyhammas kähisevän ihan muualta kuin ruotsin suunnalta. Mene kotiisi, iigor.
Vierailija kirjoitti:
Xxxxcccccccccccccc
Joensuussa puhe ja mentaliteetti voi ollakin savo-karjalasekotusta. Ja tunnelma/puhe on rauhallisempi ja melankoolisempi kuin etelässä.
Mutta Jos menet Lappeenrannan torille saat kuulla täyttä mie-sie kieltä, eikä yhtään savolaista sanaa missään.
Oikeat karjalaiset (= karjalankieliset ortodoksit) käytännössä kaikki evakuoitiin Pohjois-Karjalaan ja osa myös Pohjois-Savoon.
Vierailija kirjoitti:
Liioittelu ja jatkuva pieni kehuskelu. Rahasta puhutaan mielellään, varsinkin jos sitä on omasta mielestä paljon. Tästä syntyy moukkamainen vaikutelma, varsinkin jos savolainen eksyy piireihin, joissa raha on itsestäänselvyys ja siitä ei ole tarpeen keskustella.
Saamattomuus. Hommia lykätään mielellään. Tämä on kyllä yleisemminkin itäsuomalainen piirre, myös karjalaisilla samaa taipumusta.
Ja mielestäni on eroa, onko henkilö Pohjois-Savosta (keskuspaikkana Kuopio) vai Etelä-Savosta (Mikkeli, Savonlinna). Jälkimmäisellä alueella karjalaisvaikutus on jo vahva. Itse eteläsavolaisena pidän pohjoissavolaisia vähän tosikkoina. Eli se kuuluisa lupsakkuus ei mielestäni tarkoita aitoa huumorintajua, vaan juurikin tuota omakehuista jutustelua ja suurpiirteisyyttä asioiden hoidon suhteen.
Jouduimme matkallamme pysähtymään Mikkelissä ihan vaan kauppamatkalla, kun jo törmäsin kolmeen vastenmieliseen ihmiseen, niin se on jo aika hyvin.
Koska oli kova helle, otimme pikku chihukoiramme häkissä ostoskärryyn, kuten aina kotonamme Etelä-Suomessa teemme.Koiraa ei olisi missään tapauksessa tietenkään voinut jättää autoon.
Nousin itse ensin cittarin parkkipaikalta autosta, kun takaani kuului kova tööttäys, taakse katsoessani hiljaista sähköautoa ajoi naurua tyrskivä 50.v.pariskunta.
Ihmettelin moista typerää käytöstä, kun vasta nousin autosta ja lähdin kaupan ovelle päin, oliko se jotain huumoria muka, vai vaan pröystäilyä sähköauton hiljaisuudesta, että saivat säikäytettyä minut?
Tiedä häntä. No seuraavaksi kaupan sisällä vieras mies säikäytti koiran, niin että se alkoi haukkua ja vartija kiirehti paikalle sanoen ettei koiria saa tuoda kauppaan. No se oli sitten toisen mentävä koiran kanssa aulaan ja ostokset keskusteltava puhelimitse.
Tällaiseen ihmisten törkeään käytökseen en ole missään muualla törmännyt.
Kauppakeskuksen ovella kyllä luki, ettei koiria saa tuoda kauppaan, mutta tällaisena helle aikana olisi luullut olevan edes hiukan armoa pikku koiran omistajalle, jonka koira oli häkissä.
Vartija toimi tietenkin virkansa puolesta oikein, koska säännöt oli mitä oli, mutta noiden muiden käytös ihmetytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuntuu myrkkyhammas kähisevän ihan muualta kuin ruotsin suunnalta. Mene kotiisi, iigor.
Et tuo ole mitään iigorin puhetta, vaan supisuomalaisen, sinä bättrefolk. Muuta sinäkin Ahvenanmaalle, siellä punkkisaarella on muitakin kaltaisiasi hurrikirppuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Xxxxcccccccccccccc
Oikeat karjalaiset (= karjalankieliset ortodoksit) käytännössä kaikki evakuoitiin Pohjois-Karjalaan ja osa myös Pohjois-Savoon.
Ei pidä paikkaansa. Tampereella heitä on myös paljon. Eräskin evakko sanoi olevansa "Karjalainen kerjäläinen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Xxxxcccccccccccccc
Ei pidä paikkaansa. Tampereella heitä on myös paljon. Eräskin evakko sanoi olevansa "Karjalainen kerjäläinen".
Viipurin seudun ja muun Kannaksen evakot sijoitettiin eteläisempään Suomeen. Lahden seudulle päätyi paljon viipurilaisia.
Laatokan pohjois- ja luoteispuolelta evakkoja tuli paljon Pohjois-Savoon. Perustivat uudistiloja rintamamiestaloineen. Koulukavereissa oli aikoinaan monia evakoiden lapsia. Nimet olivat karjalaisia, puhetapa sama kuin muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suattaap olla. Suattaap olla ettei oukkaa. Jokkaine vähän omalla tavallaa erlaene venkula.
Olen usein kuullut tuon venkula-termin. Mutta kun olen kysynyt mitä se itse asiassa tarkoittaa, mistä tunnistan venkulan, en ole saanut oikein selvää vastausta.
Täällä, ei Savossa, puhutaan linnanvenkuloista, eli pikku tai isompi rikollinen
Olin just tulossa kirjoittamaan samaa. On härskiä puhua ns. normi-ihmisistä 'venkuloina' tai sitten kirjoittaja ei ymmärrä sanaa, joka tod. näk.
Venkula on tosiaan epämääräinen linnakundi ym epärehellinen juippi.
Kaikenlaisia veijareita täällä on.
Haista homekukkanen!
Yhtäkään röökaajaa tai narkkia savolaista en tunne vaikka oikein ison liudan savolaisia tunnenkin. Eikä ole bi-sexuja todellakaan.
Mies on savolainen. Tekee kaikki hommat ennen kun kerkiän kissaa sanoa. Touhukas on ja tykkää vitsailla, tykkää jutskata naapurin ukkojen kansaa niitä näitä.
On rauhallinen ja aina iloinen ja auttavainen, koira on isukin suuri fani. On hyvin armollinen eikä juuri koskaan suutu mistään.
Ainoa, jota varjelee kuin silmäteräänsä, tosi tarkasti - on auto, on hyvin jämäkkä sen suhteen, putsaa ja puleeraa sitä jatkuvasti.
Tekee enemmän töitä huushollissa kuin minä, mutta vessaa ei siivoa.
Ei hämmästy koskaan mistään.