Onko kaikki savolaiset samanlaisia kuin minun mies?
Siinäpä asia, jonka haluaisin saada selville!
Eli kertokaapa savolaisen luonteen/mielenlaadun erikoisempia piirteitä ja puolia!
Haluan kartoittaa, johtuuko kulttuurieroista se, että emme taida ollenkaan ymmärtää toisiamme.
Minä olen kotoisin Pohjanmaan rannikolta, Vaasan seudulta.
Tavallaan olisi helpompi laittaa se kulttuurin kuin ihan yksilöllisten ominaisuuksien piikkiin.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen Pohjois- ja Etelä-Karjala ovat savolaisasutusta murretta myöten. Oikea karjalaisuus jäi Karjalan kannakselle ja Laatokan karjalaan.
Xxxxcccccccccccccc
Ja tuo on kyllä täyttä pskaa!
Ei varsinkaan Etelä-Karjalassa kukaan puhu Savon murteella!
Joensuussa puhe ja mentaliteetti voi ollakin savo-karjalasekotusta. Ja tunnelma/puhe on rauhallisempi ja melankoolisempi kuin etelässä.
Mutta Jos menet Lappeenrannan torille saat kuulla täyttä mie-sie kieltä, eikä yhtään savolaista sanaa missään.
Oikeat karjalaiset (= karjalankieliset ortodoksit) käytännössä kaikki evakuoitiin Pohjois-Karjalaan ja osa myös Pohjois-Savoon.
Ei pidä paikkaansa. Tampereella heitä on myös paljon. Eräskin evakko sanoi olevansa "Karjalainen kerjäläinen".
Siksikin Tampereella on ortodoksinen kirkko, jota kivasti ryssänkirkoksi kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa nussittu serkkujen kanssa. Tottakai perimä on rappiolla vuosisatojen rutsan jäl
---
Taidat olla kateellinen
Eksäni on harvinaisen hyvännäköinen, hienopiirteinen. Erottuu positiivisesti kaikkialla. Ja on savolainen molempien vanhempiensa puolelta.
Samaa sanon nykyisestäni. On harvinaisen komea nappisilmä, myötämielinen ja hienotunteinen, joka on harvinaista miehissä ja ehta savolainen kuitenkin. Tulee kaikkien kanssa toimeen.
Siksikin Tampereella on ortodoksinen kirkko, jota kivasti ryssänkirkoksi kutsutaan.
Niin totta. Asuessani Tampereella (pakon edessä) itse ortodoksina hämmästyin ja loukkaannuin tavattomasti, kun ihan "fiksut" lääkäritkin puhuivat ryssänkirkosta!
Eräs ikänsä Tampereella asunut kertoi, että tulleessaan takaisin manseen Hesan vuosien jälkeen, oikein hämmästyi hämäläisten tavatonta sivistymättömyyttä ja lapsellisuutta etelän vuosien jälkeen.
Pohjanmaan raunioilta kotoisin olevan onkin varmaan vaikea ymmärtää savolaista lupsakkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen Pohjois- ja Etelä-Karjala ovat savolaisasutusta murretta myöten. Oikea karjalaisuus jäi Karjalan kannakselle ja Laatokan karjalaan.
Xxxxcccccccccccccc
Ja tuo on kyllä täyttä pskaa!
Ei varsinkaan Etelä-Karjalassa kukaan puhu Savon murteella!
Joensuussa puhe ja mentaliteetti voi ollakin savo-karjalasekotusta. Ja tunnelma/puhe on rauhallisempi ja melankoolisempi kuin etelässä.
Mutta Jos menet Lappeenrannan torille saat kuulla täyttä mie-sie kieltä, eikä yhtään savolaista sanaa missään.
Oikeat karjalaiset (= karjalankieliset ortodoksit) käytännössä kaikki evakuoitiin Pohjois-Karjalaan ja osa myös Pohjois-Savoon.
Ei pidä paikkaansa. Tampereella heitä on myös paljon. Eräskin evakko san
Tampereen ortodoksinen kirkko Sorinaukion reunassa on rakennettu jo 1800-luvun loppupuolella. Ei liity toisen maailmansodan evakkoihin muuten, kuin että Karjalasta paljon lisää seurakuntalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva Savolainen sanoo asioita suoraan, vaan jaarittelee ja jaarittelee ja se vastuu tuon jaarituksen lopputuloksesta jäänoikeasti kuulijalle.
Olen savolaissyntyinen, mutta kävin 25v pääkaupunkiseudulla ja tullesani takaisin tajusin että tuo sanonta todellakin pitää paikkaansa.
Savolainen vaan pitää sellaista ihmistä, jonka pitää selviä asioita kysellä, hölmönä
Kuten se nainen junassa, oli kysynyt, että meneekö tämä juna suoraan Kuopioon, niin konduktööri vastasi, että "Kyllä se välillä vähän mutkittelloo, mutta ee tarvihe välillä junia vaihtaa, oli kondunktöörin vastaus julkaisun mukaan kuulunut."
Eli vittuilee henkilölle, joka haluaa vain varmistaa asian tai kysyy neuvoa kun ei tiedä. Ps. Muualla Suomessa vastaan ihan asiallisesti kyllä tai ei asialliseen kysymykseen
Vittuilua olisi, jos sanoisi vain" Kyllä se vähän mutkittelloo". Nythän asia tuli kuitenkin selväksi. Kyllä ihmisellä pitää olla vähän huumorintajua, eikä olla täystosikko. Enkä ole siis savolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liioittelu ja jatkuva pieni kehuskelu. Rahasta puhutaan mielellään, varsinkin jos sitä on omasta mielestä paljon. Tästä syntyy moukkamainen vaikutelma, varsinkin jos savolainen eksyy piireihin, joissa raha on itsestäänselvyys ja siitä ei ole tarpeen keskustella.
Saamattomuus. Hommia lykätään mielellään. Tämä on kyllä yleisemminkin itäsuomalainen piirre, myös karjalaisilla samaa taipumusta.
Ja mielestäni on eroa, onko henkilö Pohjois-Savosta (keskuspaikkana Kuopio) vai Etelä-Savosta (Mikkeli, Savonlinna). Jälkimmäisellä alueella karjalaisvaikutus on jo vahva. Itse eteläsavolaisena pidän pohjoissavolaisia vähän tosikkoina. Eli se kuuluisa lupsakkuus ei mielestäni tarkoita aitoa huumorintajua, vaan juurikin tuota omakehuista jutustelua ja suurpiirteisyyttä asioiden hoidon suhteen.
Jouduimme matkallamme pysähtymään Mikkelissä ihan vaan kaup
Nyt en ymmärtänyt mikä oli ongelma. Kyseiseen kauppaan ei saa viedä koiria, niin kuin ei ruokakauppoihin yleensäkään, perustelluista hygieniasyistä, ja teidät ohjeistettiin pysymään ulkopuolella. Jostain sitten pahoitit mielesi. Paremmin ensi kerralla.
Lapsuutensa ja nuoruutensa Savossa asunut, vanhemmat Meri-Lapista ja Hämeestä niin että ympäristön vaikutusta mahdolliset savolaispiirteet, mutta tässäpä tätä:
- Puhuu koko ajan, paljon, mielellään ja kovalla äänellä. Tykkää neuvoa, opettaa ja kertoa kokemuksia.
- ei puhu murteella
- touhukas, mutta tekeminen on hittaanlaista noin kokonaisuutena. Eli vaikka tiskikoneen tyhjentämiseen menee vartti, kun minulla meneepari kolme minuuttia.
- Periaatteessa ihan kätevä, mutta kaikenlaista sattuu, kuten esim. mutterit ja tiivisteet putoaa moottorin sisään. Selittelee jälkeen päin tarkasti, mikä meni pieleen ja mikä auttoi.
- Aamunvirkku ja illantorkku
- Hyvin ystävällinen, ei kiroile ikinä.
- Pitää oluesta ja saunomisesta
Vierailija kirjoitti:
Lapsuutensa ja nuoruutensa Savossa asunut, vanhemmat Meri-Lapista ja Hämeestä niin että ympäristön vaikutusta mahdolliset savolaispiirteet, mutta tässäpä tätä:
- Puhuu koko ajan, paljon, mielellään ja kovalla äänellä. Tykkää neuvoa, opettaa ja kertoa kokemuksia.
- ei puhu murteella
- touhukas, mutta tekeminen on hittaanlaista noin kokonaisuutena. Eli vaikka tiskikoneen tyhjentämiseen menee vartti, kun minulla meneepari kolme minuuttia.
- Periaatteessa ihan kätevä, mutta kaikenlaista sattuu, kuten esim. mutterit ja tiivisteet putoaa moottorin sisään. Selittelee jälkeen päin tarkasti, mikä meni pieleen ja mikä auttoi.
- Aamunvirkku ja illantorkku
- Hyvin ystävällinen, ei kiroile ikinä.
- Pitää oluesta ja saunomisesta
Luulen, että savolaisuuteen tarvitaan murre ja geenit.
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaan raunioilta kotoisin olevan onkin varmaan vaikea ymmärtää savolaista lupsakkuutta.
Monesta savolaisesta minulle välittyy yhden kamuni sanat "ihan kuin ois piuha liian kireellä päässä".
Vanhahtavuus nimissä. Savossa huomasin että palveluammateissa oli "ikäihmisten nimiä" nuoremmillakin. Kuten Aulis, Veijo, Ensio. Nämä olivat n. 70-80 luvulla syntyneitä.
Savolainen on niin fiksu että kun savolainen puhuu, vastuu siirtyy kuulijalle !
Löysin savolaisen puolison, itse olen sysisuomalainen.
Voimme käydä pitkiä keskusteluja käyttäen pelkkiä kysymyslauseita kun yritämme molemmat selvittää, mikä on toisen perimmäinen tarkoitus ensimmäiselle kysymykselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva Savolainen sanoo asioita suoraan, vaan jaarittelee ja jaarittelee ja se vastuu tuon jaarituksen lopputuloksesta jäänoikeasti kuulijalle.
Olen savolaissyntyinen, mutta kävin 25v pääkaupunkiseudulla ja tullesani takaisin tajusin että tuo sanonta todellakin pitää paikkaansa.
Savolainen vaan pitää sellaista ihmistä, jonka pitää selviä asioita kysellä, hölmönä
Kuten se nainen junassa, oli kysynyt, että meneekö tämä juna suoraan Kuopioon, niin konduktööri vastasi, että "Kyllä se välillä vähän mutkittelloo, mutta ee tarvihe välillä junia vaihtaa, oli kondunktöörin vastaus julkaisun mukaan kuulunut."
Eli vittuilee henkilölle, joka haluaa vain varmistaa asian tai kysyy neuvoa kun ei tiedä. Ps. Muualla Suomessa vastaan ihan
Eli luulee olevansa hauska?
Vierailija kirjoitti:
Vastuu siirtyy aina kuulijalle venkuloitten kanssa asioidessa.
Epärehellisyys tuntuu olevan yleinen piirre venkuloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäni olen palvellut monia savolaisia asiakkaita ja heillä on eniten haluttomuutta maksaa tilaamansa tuotteet aikanaan. 20 vuoden jälkeen olen alkanut uskomaan sen että ovat oikeasti kieroja. Puhelimessa länkyttävät ummet ja lammet mutta puheessa ei ole mitään tolkkua ajatusta, kunhan saavat olla äänessä. Itsensäkehuminen on heille normaalisti yleisin puheenaihe, kateellisia kaikelle ja tosi kovia puhumaan siitä että mitä vielä tekevätkään, mutta yleensä kaikki jää pelkäksi puheeksi. Hyvä esimerkki kierosta ja äärikateellisesta savolaisesta on tämä Kyösti kakkonen, omasta mielestään oikea ykkönen. Yrittävät esittää iloista mutta ovat pohjimmiltaan melkoisen synkkää porukkaa. Kaikilla tuntemillani savolaisilla on suvussa joko pahaa alkoholismia tai mielenterveysongelmia. Eikä niill
Eihän ne kielirajat koskaan niin tarkkoja ole. Savolaismurteisiin kuuluu alueita myös varsinaisen Savon alueen ulkopuolella.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Savolaismurteet
Henkiset heimorajat eivät aina noudata murrealueiden rajoja. Menepä väittämään joensuulaiselle, kainuulaiselle, jyväskyläläiselle tai virtolaiselle heidän kielensä olevan savoa, niin sitä ei kyllä hyväksy kukaan paikkakuntalainen. Ja väärässä oletkin.
Ei se, että joukossa on ihmisiä jotka voivat puhua jotain savolaista murretta tarkoita, että kaikki alueen ihmiset ovat sellaisia.
Mulla on limerenssi suomalaisiin ja rakastan kaikkia suomalaisia <3
Savolaisena savoisin, että elämämme on ollut läpi vuosisatojen niin tylsää, että hauskuutamme itseämme puhumalla höpöjä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuu siirtyy aina kuulijalle venkuloitten kanssa asioidessa.
Epärehellisyys tuntuu olevan yleinen piirre venkuloille.
En kohdannut epärehellisyyttä. Semmoista kyllä, että kun kysyn: voitko sanoa, montako siellä on? toinen vastaa: "Montako siellä on". Oli omasta mielestään hauska...
Varkaudessa ajeltiin autolla muutama vuosi sitten ja ihmeteltiin kuinka vain venäläiset osasivat liikennesäännöt. Nykyään ilmeisesti ei enää kukaan siellä osaa.