Onko kaikki savolaiset samanlaisia kuin minun mies?
Siinäpä asia, jonka haluaisin saada selville!
Eli kertokaapa savolaisen luonteen/mielenlaadun erikoisempia piirteitä ja puolia!
Haluan kartoittaa, johtuuko kulttuurieroista se, että emme taida ollenkaan ymmärtää toisiamme.
Minä olen kotoisin Pohjanmaan rannikolta, Vaasan seudulta.
Tavallaan olisi helpompi laittaa se kulttuurin kuin ihan yksilöllisten ominaisuuksien piikkiin.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
A = Asiakas
M = Myyjä
M: Ja mitäs teille?
A: Mitteepä tässä, kiitos vuan kysymästä.
M: Tarkoitan siis, mitä te syötte?
A: Purkkoo. Tästä on kyllä männä jo maku.
M: Mutta mitä te tilaatte nyt?
A: Savon Sanomia ja Aku Ankkoo, mutta nyt ottaesin hampurilaesen.
M: Selvä. Ja minkähän hampurilaisen?
A: No se on se systeemi, jossa on pihvi ja kaks kuorta. Pitäs teijän tiällä tietee.
M: Syötkö täällä?
A: Sillon tällön.
M: Öh siis syötkö täällä nyt tällä hetkellä?
A: Purkkoo vieläkiin, mutta maku on männä jo.
M: Puhun tilaamastasi hampurilaisesta. Tuleeko se mukaan?
A: Kah, jos se vuan tahtoo.
M: Siis otatko mukaan?
A: Tule vuan, jos halluut.
M: Selkeä kysymys. Syötkö tilaamasi ruoan täällä?
A: Onko siellä tilloo? Aattelin k
Aika kauan jaksoi asiakas vedättää. Jo ensimmäisen repliikin kohdalla olisi ollut savolaisia ymmärtävälle selvää, että tuo asiakas ei halua ostaa mitään vaan on menossa torille ostamaan kalakukkoa.
Tarinan myyjä ei ymmärtänyt ihan selviä vastauksia. Oli muualta kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vitu rumia juntteja Neantertaalin apinoita.
Jaa, minä ainakin olen ollut missikilpailussa finaalikieroksella😁
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki polttaa jotain.
Nuoret, vanhat, naiset, miehet.
Kessu, kukka, Sativa.
Miehet usein bi.
Hah. Kattokaas tässä..Totuus sattuu. 22 alapeukkua silkalle faktasetille. Osui ja upposi. Aijaijaijaiii. Joka hoitsullakin nortti huulessa.
Vierailija kirjoitti: Maan vihatuin "rotu" ovat.
Se vika on kylläkin vihaajassa. Terve ja normaali ihminen ei vihaa :)
Onko ap-trolli nyt tyytyväinen ketjun tulokseen?
"Aika kauan jaksoi asiakas vedättää. Jo ensimmäisen repliikin kohdalla olisi ollut savolaisia ymmärtävälle selvää, että tuo asiakas ei halua ostaa mitään vaan on menossa torille ostamaan kalakukkoa.
Tarinan myyjä ei ymmärtänyt ihan selviä vastauksia. Oli muualta kotoisin"
Kyllä se näin on, toinen savolainen olisi tiennyt, että mikä on jutun juoni on.
Se on tyly maailma Savon ulkopuolella, kun ei tule ymmärretyksi. Sen on saanut tässä elämässä kokea.
Vierailija kirjoitti:
Savolaiset on vähän kuin Italialaiset ja Espanjalaiset. Puhuu paljon ja hyvä huumorintaju. Työ välttämätön paha ja elämästä nautitaan muutoin vapaalla. Ovat Suomen kovimpia palloilulajeissa naisissa ja miehissä. Pelurit ei jännitä vaan nauttii. Kaupunki varmaan tekee ihmisistä sellaisia. Suomen kauneimpia seutuja jossa on helppo viihtyä ja tällä tarkoitan luontoa, vesistöjä ja korkeuseroja. Myös palvelut hyvät. Kuopio suomen kesä pääkaupunki ja turistina helppo viihtyä. Joka kesä siellä vähintään 2 viikkoa.
T. Kotimaan turisti joka viihtyy Savossa
Italiassa ja Savossa molemmissa vähintään puoli vuotta yhtäjaksoisesti asuneena totean, että kehtaatkin puhua potaskaa. Ai niin, olitkin oikeasti savolainen.
Bi bi biii.. 😘 Onko zetoissa hetskuja ollenkaan, sitä tässä olen kelannut Savon kukoistavaa poikarakkausgenreä katsellessani.
Toisaalta, onhan se rakkaus kaunista ja söpöä kaikissa muodoissaan, ei kai siinä..
Työssäni olen palvellut monia savolaisia asiakkaita ja heillä on eniten haluttomuutta maksaa tilaamansa tuotteet aikanaan. 20 vuoden jälkeen olen alkanut uskomaan sen että ovat oikeasti kieroja. Puhelimessa länkyttävät ummet ja lammet mutta puheessa ei ole mitään tolkkua ajatusta, kunhan saavat olla äänessä. Itsensäkehuminen on heille normaalisti yleisin puheenaihe, kateellisia kaikelle ja tosi kovia puhumaan siitä että mitä vielä tekevätkään, mutta yleensä kaikki jää pelkäksi puheeksi. Hyvä esimerkki kierosta ja äärikateellisesta savolaisesta on tämä Kyösti kakkonen, omasta mielestään oikea ykkönen. Yrittävät esittää iloista mutta ovat pohjimmiltaan melkoisen synkkää porukkaa. Kaikilla tuntemillani savolaisilla on suvussa joko pahaa alkoholismia tai mielenterveysongelmia. Eikä niillä ole käytöstapojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Hankalia. Miehet enemmän kuin savolaisnaiset.
Hmmm. Tämän ehkä voin allekirjoittaa 75%:sti. Mutta mistä se hankaluus kumpuaa? Itsepäisyyttä, kommunikointikyvyttömyyttä, mitä???
Vierailija kirjoitti:
Työssäni olen palvellut monia savolaisia asiakkaita ja heillä on eniten haluttomuutta maksaa tilaamansa tuotteet aikanaan. 20 vuoden jälkeen olen alkanut uskomaan sen että ovat oikeasti kieroja. Puhelimessa länkyttävät ummet ja lammet mutta puheessa ei ole mitään tolkkua ajatusta, kunhan saavat olla äänessä. Itsensäkehuminen on heille normaalisti yleisin puheenaihe, kateellisia kaikelle ja tosi kovia puhumaan siitä että mitä vielä tekevätkään, mutta yleensä kaikki jää pelkäksi puheeksi. Hyvä esimerkki kierosta ja äärikateellisesta savolaisesta on tämä Kyösti kakkonen, omasta mielestään oikea ykkönen. Yrittävät esittää iloista mutta ovat pohjimmiltaan melkoisen synkkää porukkaa. Kaikilla tuntemillani savolaisilla on suvussa joko pahaa alkoholismia tai mielenterveysongelmia. Eikä niillä ole käytöstapojakaan.
Mutta Savossa vanhemmat naiset usein pitävät sukuja pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalia. Miehet enemmän kuin savolaisnaiset.
Hmmm. Tämän ehkä voin allekirjoittaa 75%:sti. Mutta mistä se hankaluus kumpuaa? Itsepäisyyttä, kommunikointikyvyttömyyttä, mitä???
Minusta tuntuu: isoja nielaistuja tunnemöykkyjä jotka vaikuttavat käytökseen. Itsepäisyyttä valittaneet vanhojen miesten vaimot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kessu, kukka, Sativa.
Miehet usein bi.
Hah. Kattokaas tässä..Totuus sattuu. 22 alapeukkua silkalle faktasetille. Osui ja upposi. Aijaijaijaiii. Joka hoitsullakin nortti huulessa.
Miten kun en ikinä ole polttanut ?.Lähisuvussa vain yksi eno poltaa, serkut eivät, eikä tädit, ei isovanhemmat, ei vanhemmat 🙄
Mene kakara nukkumaan !
Voin kyllä allekirjoittaa tuon, että synkkyys on läsnä, alkoholismi, mielenterveyden ongelmat. Huumori on mustaa.
Parasta terapiaa on jos saa verbaalipainia toisen savolaisen kanssa. Riittävän älykäs muun rotuinen kelpaa myös.
Miettikää nyt vaikka Juicea. Ne sen sanoitukset voi ymmärtää kahdella tai kolmella eri tavalla. Esim biisi "Musta Aurinko Nousee". Siinäkin jää paljon tulkinnanvaraa.
Vierailija kirjoitti:
Kyösti Kakkonen on muuten pohjois-karjalainen. Ei savolainen.
Muuten osaamiseesi myyjänä en ora kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kessu, kukka, Sativa.
Miehet usein bi.
Norttia enää edes myydä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ripeitä tekemään asioita, jos asia kiinnostaa. Jos ei kiinnosta, ei liikauta eväänsäkään. Kiinnostus vapaa-ajan viettoon ja harrasteluun suuri, työnteko välttämätön paha, mieluummin ei lainkaan jos rahan muualta saa. Seurallinen luonne, juttelee kaikista asioista, vaikkei mistään mitään tiedäkään.
Tämä on ihan kohtuullisen osuva kuvaus. Jos kiinnostaa, homma hoidetaan reippaasti ja jos ei kiinnosta, niin ei tehdä. Vapaa-aika menee jossakin luonnossa ja saunominen on oletusarvo, töitä tehdään ihan vain rahan takia eikä siksi että siitä tykättäisiin.
Hölinää riittää, "small talk" hallussa, mutta auta armias jos pitäisi jotain syvällistä jutella... Paitsi kännissä. Huumoria löytyy.
Huumorinkin kanssa on vähän niin ja näin. Itselleen eivät kyllä osaa nauraa. Enempi semmoista samojen hokemien pyöritystä. En ymmärrä mitä saavat irti siitä.
Olen itse Lounais-Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, sitten et tunne meidän sukua, alkoholia ei arjessa käytetä ollenkaan ja vain yksi tuntemani sukulainen tupakoi
Aivan. Jokainen meistä näyttää Jenni Vartiaiselle. Harmi, että te ette yllä linnan kuningattaren tasolle.