Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikki savolaiset samanlaisia kuin minun mies?

Vierailija
26.07.2025 |

Siinäpä asia, jonka haluaisin saada selville!

Eli kertokaapa savolaisen luonteen/mielenlaadun erikoisempia piirteitä ja puolia!

Haluan kartoittaa, johtuuko kulttuurieroista se, että emme taida ollenkaan ymmärtää toisiamme.

Minä olen kotoisin Pohjanmaan rannikolta, Vaasan seudulta.

Tavallaan olisi helpompi laittaa se kulttuurin kuin ihan yksilöllisten ominaisuuksien piikkiin.

Kommentit (254)

Vierailija
161/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ripeitä tekemään asioita, jos asia kiinnostaa. Jos ei kiinnosta, ei liikauta eväänsäkään. Kiinnostus vapaa-ajan viettoon ja harrasteluun suuri, työnteko välttämätön paha, mieluummin ei lainkaan jos rahan muualta saa. Seurallinen luonne, juttelee kaikista asioista, vaikkei mistään mitään tiedäkään.

Tämä on ihan kohtuullisen osuva kuvaus. Jos kiinnostaa, homma hoidetaan reippaasti ja jos ei kiinnosta, niin ei tehdä. Vapaa-aika menee jossakin luonnossa ja saunominen on oletusarvo, töitä tehdään ihan vain rahan takia eikä siksi että siitä tykättäisiin.

Hölinää riittää, "small talk" hallussa, mutta auta armias jos pitäisi jotain syvällistä jutella... Paitsi kännissä. Huumoria löytyy.

Huumorinkin kanssa on vähän niin ja näin. Itselleen eivät kyllä osaa nauraa. Ene

Ex mies sanoi että Turkulaisten takia sai armeijassa aina koko tupa kärsiä

Vierailija
162/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumorinkin kanssa on vähän niin ja näin. Itselleen eivät kyllä osaa nauraa. Enempi semmoista samojen hokemien pyöritystä. En ymmärrä mitä saavat irti siitä.

Olen itse Lounais-Suomesta

---

Ai esim. Kualkiäryle jiäkuapin piällä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiintoinen ketju, koska geneettisiäkin eroja Suomen heimojen välillä kiistatta on. Tervettä niistä on keskustella.

Harmi vain, että tämäkin ketju varmaan poistetaan muutaman urpon takia, joiden on pakko päästä haukkumaan muita ja trollaamaan asiattomuuksia.

Vierailija
164/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiintoinen ketju, koska geneettisiäkin eroja Suomen heimojen välillä kiistatta on. Tervettä niistä on keskustella.

Harmi vain, että tämäkin ketju varmaan poistetaan muutaman urpon takia, joiden on pakko päästä haukkumaan muita ja trollaamaan asiattomuuksia.

Tuskinpa suuri menetys

Vierailija
165/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan pitänyt savolaisia "sutkautuksia" mitenkään hauskoina, tilannetaju vielä usein hukassa. Kokemusta kun yksi opiskelukaveri oli savolainen. Lähinnä ne hänen omasta mielestään hauskat juttunsa tuntuivat naljailulta. Juurikin nuo tilanteet kun joku kysyy neuvoa tai kaipaa muuten apua, niin tulee joku mukahauska läppä. Ja ryhmätyöt hänen kanssaan olivat yhtä säätämistä kun mitään ei tahdottu saada sovittua ja koko ajan yritti kiemurrella niistä ulos. 

Vierailija
166/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole pelkkä kulttuuri, vaan savolaiset ovat geneettisesti erilaisia kuin monet länsi-suomalaiset.

Periaatteessa eri rotua, jotka eroavat enemmän toisistaan kuin vaikka englantilaiset ja saksalaiset.

Tämä on totta. Keskiajalla Savoon pakkosiirrettiin paljon ruotsista tulleita siirtolaisia. Sen takia Savossa on blondeja eniten suhteessa Suomen muuhun väestöön nähden. Länsisuomalaiset ovat enempi nk. wannaberuotsalaisia. Tummatukkaisia- ja nappisilmäisiä pikipäitä. Mistä lie kotoisin alunperin?...

Vierailija
167/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko sukuvika vai savolaisuutta, mutta oman kokemuksen perusteella savolainen on suorasukainen, jopa tahdittoman suorasukainen. Lisäksi malttamaton. 

Hämeessä puhutaan, että savolainen on kiero kuin korkkiruuvi sekä vastuu savolaisen puheista on kuulijalla.

Suorasukaisuutta ei savolaisissa ole, muutenhan ei olisi tullut tunnettua sanontaakaan heistä että, vastuu on kuulijalla. Jos savolainen syö naulan, niin h

---

Kyllä savolainen halutessaan voi olla hyvinkin suorasukainen.

Riippuu tilanteesta. Heitä on opittava tulkitsemaan.

Pohjanmaalaisia ei voi tulkita. Pitää yrittää luottaa kuulohavaintoihin. Lähtökohtaisesti on pakko ns. uskoa mitä sanovat, vaikka ei uskoisikaan.

He ovat niin sulkeutuneita ja toksisia. Vaikeita ihmisiä. 

Käsittämättömiä ja pelottavia ihmisiä.

Vierailija
168/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bi bi biii.. 😘 Onko zetoissa hetskuja ollenkaan, sitä tässä olen kelannut Savon kukoistavaa poikarakkausgenreä katsellessani.

Toisaalta, onhan se rakkaus kaunista ja söpöä kaikissa muodoissaan, ei kai siinä..

Tuollainen piruilu ei tehoa savolaisiin, kun Savossa kukin saa olla sellainen kuin on.

Enemmän niitä ahistuneita seksuaalisuutensa kanssa kipuilijoita löytyy länsi-Suomesta, jossa ei uskalleta yhteisön tuomitsemista pelätessä olla omia itseään.

Poikkeuksiakin on, en sillä sano.

Vierailija
169/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa nussittu serkkujen kanssa. Tottakai perimä on rappiolla vuosisatojen rutsan jäl

---

Taidat olla kateellinen

Eksäni on harvinaisen hyvännäköinen, hienopiirteinen. Erottuu positiivisesti kaikkialla. Ja on savolainen molempien vanhempiensa puolelta.

Vierailija
170/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa nussittu serkkujen kanssa. Tottakai perimä on rappiolla vuosisatojen rutsan jäl

---

Taidat olla kateellinen

Eksäni on harvinaisen hyvännäköinen, hienopiirteinen. Erottuu positiivisesti kaikkialla. Ja on savolainen molempien vanhempiensa puolelta.

Minä olen enemmän perunanenäsavolainen, mutta enpä tajunnut nuorena miten kaunista porukkaa meidänkin kylällä asui. Luulin, että on ihan tavallista, että tytöt ja myös pojat on kuin amerikkalaisista sarjoista.

Totuus valkeni sitten myöhemmin elämässä. 

Vierailija
171/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan pitänyt savolaisia "sutkautuksia" mitenkään hauskoina, tilannetaju vielä usein hukassa. Kokemusta kun yksi opiskelukaveri oli savolainen. Lähinnä ne hänen omasta mielestään hauskat juttunsa tuntuivat naljailulta. Juurikin nuo tilanteet kun joku kysyy neuvoa tai kaipaa muuten apua, niin tulee joku mukahauska läppä. Ja ryhmätyöt hänen kanssaan olivat yhtä säätämistä kun mitään ei tahdottu saada sovittua ja koko ajan yritti kiemurrella niistä ulos. 

Ai yhden ihmsen perusteella tuomitset kaikki ? Fiksuako mielestäsi ? 🙄

Vierailija
172/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole pelkkä kulttuuri, vaan savolaiset ovat geneettisesti erilaisia kuin monet länsi-suomalaiset.

Periaatteessa eri rotua, jotka eroavat enemmän toisistaan kuin vaikka englantilaiset ja saksalaiset.

Tämä on totta. Keskiajalla Savoon pakkosiirrettiin paljon ruotsista tulleita siirtolaisia. Sen takia Savossa on blondeja eniten suhteessa Suomen muuhun väestöön nähden. Länsisuomalaiset ovat enempi nk. wannaberuotsalaisia. Tummatukkaisia- ja nappisilmäisiä pikipäitä. Mistä lie kotoisin alunperin?...

Hetkinen, eikös se mennyt toisin päin. Keski-Ruotsin "suomalaismetsiin" haettiin asukkaita savosta, he kun taisivat havupuukasken tekemisen, ja osasivat tehdä viljelysmaata muille kelpaamattomista alueista.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mets%C3%A4suomalaiset

Vierailija
173/254 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäni olen palvellut monia savolaisia asiakkaita ja heillä on eniten haluttomuutta maksaa tilaamansa tuotteet aikanaan. 20 vuoden jälkeen olen alkanut uskomaan sen että ovat oikeasti kieroja. Puhelimessa länkyttävät ummet ja lammet mutta puheessa ei ole mitään tolkkua ajatusta, kunhan saavat olla äänessä. Itsensäkehuminen on heille normaalisti yleisin puheenaihe, kateellisia kaikelle ja tosi kovia puhumaan siitä että mitä vielä tekevätkään, mutta yleensä kaikki jää pelkäksi puheeksi. Hyvä esimerkki kierosta ja äärikateellisesta savolaisesta on tämä Kyösti kakkonen, omasta mielestään oikea ykkönen. Yrittävät esittää iloista mutta ovat pohjimmiltaan melkoisen synkkää porukkaa. Kaikilla tuntemillani savolaisilla on suvussa joko pahaa alkoholismia tai  mielenterveysongelmia. Eikä niillä ole käytöstapojakaan. 

Varsinainen asiantuntija siinä. Kakkonen on Karjalainen.

Vierailija
174/254 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuopion torin laidalla etelän mies kysyi ukolta Jos minä menen tätä katua alas, onko rautatieasema siellä? On se siellä vaekket mäniskää.

Etelän mies kyseli mökkirannalla, mahtaako laiturin päässä varpaat ylettää pohjaan? Juu, ylettää, vua en oo varma onko nenä ennee pinnalla... Tämä on sitä savolaista menttaliteettia. Toisilla menee hermot, toisia hymyilyttää. Ei tämä elämä ole niin vakavaa.

Vierailija
175/254 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monien mielestä savolaiset on mukavia ja lupsakoita ja sydämmellisiä. Mun mielestä savolaisissa taas on paljon kaksinaamaisuutta ja Savossa asuu ehkä Suomen v*ttumaisimmat ja ilkeimmät ihmiset. T. savolainen

Puhut nyt kuopiolaisista, nehän lisääntyykin jakaantumalla, yleensä aamukahvin jälkeen.

Vierailija
176/254 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaan hirveästi, mutta mitään varsinaista asiaa ei ole tai tule. Asiat kuin asiat jää aina epämääräisiksi kun mitään ei varsinaisesti sovita mutta sovitaan kuitenkin että katellaan sitten joskus ehkä ensi kesän keskiviikkona. Sekin voi tarkoittaa että se ensi kesä onkin yhtäkkiä huomenna.

Käytännössä savolaisen aikataulut ja puheet voi olla mitä tahansa ja aivan kaikki jää kuulijan tulkittavaksi. Ja siitäkin huolimatta tulkinta on aina väärin. Savolainen ei juuri koskaan anna mitään selvää vastausta mihinkään. 

Höpöhöpö. Olen savolainen, mutta kyllä minulla ja kollegoilla on aikataulut selvillä ja niissä pysytään kunhan ne on loppuun saakka mietitty. Sanoisin, että kanta-hämäläiset on pahinpia jahkailijoita, ans ny ku mää fundeeraan... mut niidenkin kanssa pärjää ihan hyvin. Etelä-pohjalaiset on tosiaan ehkä hankalin porukka tulla toimeen savolaiselle tai etelä-karjalaiselle, mutta toisaalta minun paras työkaveri ja taistelupari oli kasvanut Lapualla ja sen huomasi. 20 vuotta mentiin hänen kanssa ympäri Eurooppaa ja homma pelasi hienosti. Ehkä me sitten täydennettiin toisiamme sopivasti.

- Rojektipiälikkö ite

Vierailija
177/254 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaiset on umpikieroa porukkaa.

Vierailija
178/254 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrotkos ne luonteen piirteet?

Näin savolaisena on vaikea itseään arvioida.

Eikun kertokaa te niitä piirteitä, jotka itse koette savolaisiksi, niin minä päätän sopiiko ne mieheeni. Tämä on objektiivisempi tutkimusmetodi.

Ei kyllä kerrota, kun käsket. 

Kerro itse. 

Vierailija
179/254 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto kun en löydä mistään sitä vitsiä, jossa Google Maps olikin savolainen. Oli vähän pidempi kertomus, ei mikään muutama rivi. 

Vierailija
180/254 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumorinkin kanssa on vähän niin ja näin. Itselleen eivät kyllä osaa nauraa. Enempi semmoista samojen hokemien pyöritystä. En ymmärrä mitä saavat irti siitä.

Olen itse Lounais-Suomesta

---

Ai esim. Kualkiäryle jiäkuapin piällä

Kaunista!🥰