Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikki savolaiset samanlaisia kuin minun mies?

Vierailija
26.07.2025 |

Siinäpä asia, jonka haluaisin saada selville!

Eli kertokaapa savolaisen luonteen/mielenlaadun erikoisempia piirteitä ja puolia!

Haluan kartoittaa, johtuuko kulttuurieroista se, että emme taida ollenkaan ymmärtää toisiamme.

Minä olen kotoisin Pohjanmaan rannikolta, Vaasan seudulta.

Tavallaan olisi helpompi laittaa se kulttuurin kuin ihan yksilöllisten ominaisuuksien piikkiin.

Kommentit (254)

Vierailija
61/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hauskempaa seuraa kuin savolainen mies.

Savolainen mies harvoin omaa uskollisuuden.

Savolaiset reiluja niin miehet kuin naiset.

Savossa ei voi saada pahaa ruokaa.

Savolaiset hallitsee small talkingin

T: Savossa monia vuosia asunut lappilainen

Small talking suomeksi = niitä näitä (tuohenpäitä)

Small talking savoksi = puhhuu iliman aekojaan

Small talkin takana savolainen tuntee voimakasta häpeää ja vaihtelevia pelkoja. Joita tunteita oudosti siirtää ympäristöön. 

Vierailija
62/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanovat, että savolaiset on kieroja mutta kuka tässä nyt julkisesti pui toisen huonoja puolia ja kerää jotain lynkkausjoukkoa kumppaniaan kohtaan...?

Miksi ihmeessä sä olet hänen kanssaan?

Kuulostat semmoiselta Pekka ja pätkä-leffojen Justiinalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monien mielestä savolaiset on mukavia ja lupsakoita ja sydämmellisiä. Mun mielestä savolaisissa taas on paljon kaksinaamaisuutta ja Savossa asuu ehkä Suomen v*ttumaisimmat ja ilkeimmät ihmiset. T. savolainen

Meinasin kirjoittaa jotain samanlaista. Ulkokuori on lupsakka, mutta jos yhtään tulee hankaluuksia, sysipimeä sisin paljastuu. 

Vierailija
64/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niitä " voe voe...pittees pittees...vuan välleen ei tuota kehtoo, joutaskokkaa... voe voe... eipä tuota ou viinookaa..."

Tuo ei ihan täysin sovi mieheeni. Hän on kyllä oikeinkin ripeä ja aikaansaapa, mutta valikoivasti.  Eli kun tehtävä kiinnostaa ja hän saa itse valita. Muussa tapauksessa siihen ei ryhdytä.

Perus ADHD.

Vierailija
65/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex on kotoisin Stadista.

Mutta juuriltaan savolainen sekä isänsä että äitinsä puolelta. Oli nuorena tosi söötti poika.

Hänessä on yksi harvinainen piirre mitä arvostan suunnattomasti: hän osaa nauraa itselleen.

Itse olen toiselta puolen pohjalainen.

Sekä pirkanmaalainen että hämäläinen toiselta puolelta. Pohjalainen nipottaja ei takuulla ymmärrä savolaisia. Liian tosikko ja jempti.

Mutta pirkanmaahämäläinen ymmärtää. Minulla on myös lounaissuomalaista sukua. Turkulaiset on ihania.

Pohjalainen: harkitse 2 kertaa jos aiot lyödä hynttyyt yhteen savolaisen kanssa.

Oisko näin?

Oon itse savolainen ja seurustelin pitkään pohjanmaalaisen kanssa. Näin kun miettii niin hän ei tosiaan osannut nauraa itselleen ja piti olla varovainen sanomisten kans

---

Joo. Mutsin suku on enimmäkseen peräisin Pohjanmaan rannikolta.

Kyllähän näillä huumoria on, sitähän ei voida kiistää.

Mutta he ovat niin kopeita etteivät ikinä nauraisi itselleen.

Pohjanmaalaisten kanssa pitää olla tarkka ja varovainen jopa nauraessa.

Kauhea pingotus koko ajan päällä.

Hermostuttavaa.

Vierailija
66/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrotkos ne luonteen piirteet?

Näin savolaisena on vaikea itseään arvioida.

Eikun kertokaa te niitä piirteitä, jotka itse koette savolaisiksi, niin minä päätän sopiiko ne mieheeni. Tämä on objektiivisempi tutkimusmetodi.

Savolaisena piirteenä itsessäni voin sanoa, että just tuollainen käskyttäminen ei savolaiseen toimi. Sinä et määrää, mitä minä kirjoitan ja kuinka ajattelen. 

Savolaiset ovat tottuneet tekemään niin kuin itse hyväksi näkevät, eikä täällä esimerkiksi puututa naapureiden tekemisiin niin kuin jossain Pohjanmaalla, jossa joku öykkäri mallia Iso-Antti tai Rannanjärvi voi kiusata koko kyläkuntaa, kunnes löytyy vielä suurempi auktoriteetti, kuten Kauhavan ruma vallesmanni. Savolainen ajattelee, että niinkö teillä tehdään, ei meillä.

Savolaiset eivät yleensä sano mielipiteitään kovin suoraan, koska he haluavat kunnioittaa toisen oikeutta ajatella omalla tavallaan. Itse tässä kirjoitan suoraan, kun olen huomannut, että kohteliasta savolaista keskustelutapaa ei länsi-Suomessa ymmärretä. 

Eli pohjalainen alkaa nyt vain itse kertoa näkemyksiään, eikä ala käskyttää muita!

Vierailija
67/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin pelkän otsikon. Ei, eivät ole.

Eipä siinä ap:n aloituksessa mitään luettavaa ollutkaan, tyhjän jaarittelua vaan. 

Vierailija
68/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ripeitä tekemään asioita, jos asia kiinnostaa. Jos ei kiinnosta, ei liikauta eväänsäkään. Kiinnostus vapaa-ajan viettoon ja harrasteluun suuri, työnteko välttämätön paha, mieluummin ei lainkaan jos rahan muualta saa. Seurallinen luonne, juttelee kaikista asioista, vaikkei mistään mitään tiedäkään.

Nämä pätee mieheeni täysin. Siis ihan nappiin meni tämä luonnehdinta.

Suhdetta työn tekemiseen kuvaa, ettei oteta vastuuta ja tunneta ylpeyttä omien käsien jäljistä. Kyllä se välttää, kuhan on sinnepäin. Tämä on minulle pohjalaisena aivan käsittämätön juttu! Ei voi ymmärtää!

Et ajattele kauhean nätisti miehestäsi. Rukkaparka. Onko siinä mitään hyvää?

Vierailija
69/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savoon kun menee, on kuin menisi 50v ajassa taaksepäin. Tai 100v. 

Vierailija
70/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä skippaan tämän.

Mutta tuun lukemaan laterz.

Ei tosin savolaisesta parisuhteesta

kokemustakaan. Hedonisteja he ovat

koko sakki, sen sanon. 🤔

Hyvää ruokaa, juomaa ja mukavaa seuraa arvostetaan, se on totta. Ja elämä yleisemminkin nyt kannattaa ottaa vähän kevyemmin.

Vierailija
71/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voe hyvä isä. Savolaiset ovat ehkä kauimpana pohjalaisista, karjalaisetkin ovat lähempänä pohjalaisia. Savo oli Suomen viimeinen kolkka joka kääntyi luterilaisuuteen, pakon alla 1600-luvulla. Savolainen luonne on valovuoden päässä eteläpohjalaisesta.

On muuten hankala liitto. Suosittelen unohtamaan totiset pohjalaiset. 

Vierailija
72/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolainen nauraa aina mielellään muille mutta ei koskaan itselle. Äärimmäisen v..uimainen piirre ihmisessä. Kuvittelee olevansa aina oikeassa ja haluaa viimeisen sanan. 

Vierailija
73/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä skippaan tämän.

Mutta tuun lukemaan laterz.

Ei tosin savolaisesta parisuhteesta

kokemustakaan. Hedonisteja he ovat

koko sakki, sen sanon. 🤔

Hyvää ruokaa, juomaa ja mukavaa seuraa arvostetaan, se on totta. Ja elämä yleisemminkin nyt kannattaa ottaa vähän kevyemmin.

Elämäntapa on tosiaan kevyt, epämääräinen. Pinnassakin. Jos kaipaat selkeyttä ja syvyyttä,  voevoe. 

Vierailija
74/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi helpompaa laittaa kulttuurin piikkiin kuin yksilöllisiin eroihin? Kaikkein todennäköisintä kuitenkin on, että kyse on ihan yksilöllisistä piirteistä. Niin sinun kuin miehesikin kohdalla. Miksi tehdä asioista väen väkisin hankalampia ja monimutkaisempia kuin mitä ne ovat?

Vai etkö saa yksilöllisistä piirteistä edes keskinkertaista provoa aikaiseksi?

Vierailija
75/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan kaikki yhtä outoja. Mutta niin ovat pohjanmaalaisetkin :D

Niin ovat. Usein elänrääkkäystä  siellä. Ylpeitä, paskanylpeitä

Vierailija
76/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen se on. Vähän outo ja siivoton. Täytyy aina perata jälkiään. Muuten mukava.

Vierailija
77/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googleta Esa Pakarinen tai Spede. Siinä ne esikuvat ainakin. 

Jaakko Tepon kielenkäyttö oli varsin puhdasta Ylä-Savon murretta, ja sanoituksissakin vahvasti savolaisen maaseudun perinteistä mielenmaisemaa.

"niin on viimeinkin tullunna perjantai-ilta, on mopetin sarvessa mallasta..."

Vierailija
78/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko sukuvika vai savolaisuutta, mutta oman kokemuksen perusteella savolainen on suorasukainen, jopa tahdittoman suorasukainen. Lisäksi malttamaton. 

Hämeessä puhutaan, että savolainen on kiero kuin korkkiruuvi sekä vastuu savolaisen puheista on kuulijalla.

Suorasukaisuutta ei savolaisissa ole, muutenhan ei olisi tullut tunnettua sanontaakaan heistä että, vastuu on kuulijalla. Jos savolainen syö naulan, niin hän sen ruuvina ulostaa.

Vierailija
79/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savolainen nauraa aina mielellään muille mutta ei koskaan itselle. Äärimmäisen v..uimainen piirre ihmisessä. Kuvittelee olevansa aina oikeassa ja haluaa viimeisen sanan. 

Ei, nyt sinä puhuit kyllä pohjanmaalaisista. 

Vierailija
80/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liioittelu ja jatkuva pieni kehuskelu. Rahasta puhutaan mielellään, varsinkin jos sitä on omasta mielestä paljon. Tästä syntyy moukkamainen vaikutelma, varsinkin jos savolainen eksyy piireihin, joissa raha on itsestäänselvyys ja siitä ei ole tarpeen keskustella.

Saamattomuus. Hommia lykätään mielellään. Tämä on kyllä yleisemminkin itäsuomalainen piirre, myös karjalaisilla samaa taipumusta.

Ja mielestäni on eroa, onko henkilö Pohjois-Savosta (keskuspaikkana Kuopio) vai Etelä-Savosta (Mikkeli, Savonlinna). Jälkimmäisellä alueella karjalaisvaikutus on jo vahva. Itse eteläsavolaisena pidän pohjoissavolaisia vähän tosikkoina. Eli se kuuluisa lupsakkuus ei mielestäni tarkoita aitoa huumorintajua, vaan juurikin tuota omakehuista jutustelua ja suurpiirteisyyttä asioiden hoidon suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi