Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikki savolaiset samanlaisia kuin minun mies?

Vierailija
26.07.2025 |

Siinäpä asia, jonka haluaisin saada selville!

Eli kertokaapa savolaisen luonteen/mielenlaadun erikoisempia piirteitä ja puolia!

Haluan kartoittaa, johtuuko kulttuurieroista se, että emme taida ollenkaan ymmärtää toisiamme.

Minä olen kotoisin Pohjanmaan rannikolta, Vaasan seudulta.

Tavallaan olisi helpompi laittaa se kulttuurin kuin ihan yksilöllisten ominaisuuksien piikkiin.

Kommentit (254)

Vierailija
81/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Ex on kotoisin Stadista.

Mutta juuriltaan savolainen sekä isänsä että äitinsä puolelta. Oli nuorena tosi söötti poika.

Hänessä on yksi harvinainen piirre mitä arvostan suunnattomasti: hän osaa nauraa itselleen.

Itse olen toiselta puolen pohjalainen.

Sekä pirkanmaalainen että hämäläinen toiselta puolelta. Pohjalainen nipottaja ei takuulla ymmärrä savolaisia. Liian tosikko ja jempti.

Mutta pirkanmaahämäläinen ymmärtää. Minulla on myös lounaissuomalaista sukua. Turkulaiset on ihania.

Pohjalainen: harkitse 2 kertaa jos aiot lyödä hynttyyt yhteen savolaisen kanssa.'

Tämän allekirjoitan.

Syntynyt Pohjois-Pohjanmaalla

ja savolainen mentaliteetti tuntuu vähiten

puolisoksi sopivalta minun makuuni.

Eli: ei pariskuntia

Savo & Po

---

Kyllä mätsäsi ainakin itselläni.

Toinen sukuni on pohjanmaalaista. He ovat kokonaan täysin erilaista kuin itse olen.

Tunnekylmiä, kopeita. Erittäin kovaluonteisia nipottajia.

Minun perimäni ja luonteeni kallistui kokonaan toiselle puolelle joka on hämäläispirkanmaalainen lounaissuomalainen. Tuolla edellä mainitulla yhdistelmällä tulee hyvin toimeen savolaisen kanssa.

Ex on niitä harvinaisia ihmisiä joiden kanssa oli kiva asua. Siis viihdyin aivan loistavasti hänen seurassaan. Niin kauan kun hän oli selvin päin.

Loistavaa rentoa yhdessäoloa missä ei elämää eikä itseä oteta kauhean vakavasti.

En ikinä olisi tullut toimeen pohjanmaalaisen ym. pohjoisen ihmisen kanssa parisuhteessa.

Ei ei.  Koko ajan olisi pitänyt pingottaa vakavalla naamalla kuin hirsiköydessä.

Vierailija
82/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrä kaukaa. Seurustelin itse savolaisen kanssa melkein vuoden kun asuin Kuopiossa. Olen aavistuksen ylempää rannikolta. Marttyyriluonne ja suuttui todella todella helposti kaikesta, eikä omannut huumorintajua ellei ilkeilyä sellaiseksi lasketa. Ja ai saatana se vänkääminen ja kiertäminen, jos lupasi jotain tehdä kuten käydä kaupassa, ja sitten ei käynyt kumminkaan, kun eihän sellaisesta ollut sovittu. Pohjalainen sanoo ehkä suoraan, minkä joku ehkä tulkitsee kopeudeksi ja kylmäksi, mutta ainakin tiedät mitä tämä tarkoittaa ja mistä on sovittu! Ja sanoo myös suoraan jos ei vttkaan kiinnosta eikä yritä puhua mustaa valkoiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrotkos ne luonteen piirteet?

Näin savolaisena on vaikea itseään arvioida.

Eikun kertokaa te niitä piirteitä, jotka itse koette savolaisiksi, niin minä päätän sopiiko ne mieheeni. Tämä on objektiivisempi tutkimusmetodi.

Just just. No siinäpähän pähkäilet.

Oot muuten aika joustamaton. Ootko miehen kanssa samanlainen että täytyy tehdä juuri niin kuin sinä haluat?

Tämä on minun kysely ja minä päätän sen metodin.

Mutta kiitos vastauksestasi! Se sopii mieheeni 100%:sti.

Sinä et päätä täällä mitään. Olet tehnyt aloituksen ja heittänyt pallon peliin, mutta mitään muuta kontrollia siihen ei sen jälkeen enää ole, kuin ainoastaan se, minkä verran voit tuoda keskustelua eteen päin vieviä ajatuksia.

Savolaiselle se keskustelun lopputuloskaan ei ole kovin merkittävä. Kunhan tässä ajan kuluksi jutellaan. 

Vierailija
84/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkkiruuvit on tehty savolaisista.

Ja paskat. Et vain ymmärrä.

Vierailija
85/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen savolainen ja allekirjoitan sen, että savolaiset ovat vähän epämääräisiä. Ei aina ole selvää vastausta antaa, koska asiat voivat savolaisen mielestä olla useammallakin tavalla. Eli sellainen laaja-alainen ajattelu. Vaikea tätä selittää, mutta se vain on näin. Toisaalta savolainen on tunnusteleva ihminen, ei heti ole ylin ystävä vaan tarkkailee. On yleensä kohtelias ja korrekti. 

Ei tykkää sanoa suoraan, eikä tykkää ottaa vastaan liian suoraa puhetta. On siinä asiassa vähän ruotsalainen, eli asiat sanotaan pehmeämmin ja jopa kautta rantain. 

Savolainen osaa olla venkula. Hänestä on kiva joskus vedättää toisia, eli verbaalisesti pitää pientä suukopua ja kiistelyä, tosin ei vakavalla mielellä. 

Savolainen on pitkäpinnainen, mutta kun suuttuu, niin leikki on kaukana.

Vierailija
86/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrä kaukaa. Seurustelin itse savolaisen kanssa melkein vuoden kun asuin Kuopiossa. Olen aavistuksen ylempää rannikolta. Marttyyriluonne ja suuttui todella todella helposti kaikesta, eikä omannut huumorintajua ellei ilkeilyä sellaiseksi lasketa. Ja ai saatana se vänkääminen ja kiertäminen, jos lupasi jotain tehdä kuten käydä kaupassa, ja sitten ei käynyt kumminkaan, kun eihän sellaisesta ollut sovittu. Pohjalainen sanoo ehkä suoraan, minkä joku ehkä tulkitsee kopeudeksi ja kylmäksi, mutta ainakin tiedät mitä tämä tarkoittaa ja mistä on sovittu! Ja sanoo myös suoraan jos ei vttkaan kiinnosta eikä yritä puhua mustaa valkoiseksi. 

Kuulostaa ihan vaan kusipäältä tuo sinun eksäsi. Älä yleistä laajemmin savolaisiin tuollaista toimintaa, koska ei se sitä ole. 

Vierailija
87/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen nahoissani savolaisen

kostovihan. Koska olen maininnut tiettyjä

kokemiani, joista kaikki faktoja - he

ryhmäkiusaa mua täällä. 🤔 

Ota vähän kevyemmin. Ei kukaan sinua täällä vainoa, kaikkein vähiten savolaiset. Niitä ei kiinnosta sun asiat.

Vierailija
88/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole pelkkä kulttuuri, vaan savolaiset ovat geneettisesti erilaisia kuin monet länsi-suomalaiset.

Periaatteessa eri rotua, jotka eroavat enemmän toisistaan kuin vaikka englantilaiset ja saksalaiset.

Vierailija
89/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrotkos ne luonteen piirteet?

Näin savolaisena on vaikea itseään arvioida.

Eikun kertokaa te niitä piirteitä, jotka itse koette savolaisiksi, niin minä päätän sopiiko ne mieheeni. Tämä on objektiivisempi tutkimusmetodi.

Just just. No siinäpähän pähkäilet.

Oot muuten aika joustamaton. Ootko miehen kanssa samanlainen että täytyy tehdä juuri niin kuin sinä haluat?

Tämä on minun kysely ja minä päätän sen metodin.

Mutta kiitos vastauksestasi! Se sopii mieheeni 100%:sti.

Sinä et päätä täällä mitään. Olet tehnyt aloituksen ja heittänyt pallon peliin, mutta 

Savolainen miettii miten voi hyötyä toisesta mahdollisimman tehokkaasti. Jotain pitää saada. Onko se pil lua, per settä, viunaa, sätkiä, ruokaa, lahjoja, RAHAA.

Vierailija
90/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkkiruuvit on tehty savolaisista.

Ja paskat. Et vain ymmärrä.

Tuo on marttyyriasennetta, jos et avaa. 

Vierailija
91/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuvittelet että  kaikki savolaiset ovat saman muotin mukaan valettuja?

Vierailija
92/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs

Savossa arvostetaan sanavalmiutta (no missäpä ei arvostettaisi), mutta erityisesti arvostetaan sitä, että toinen, erimielinen tajuaa ehkä vasta huomenna mitä sille sanottiin, jos sittenkään. 

Savolainen ei pakota toiselle totuuksiaan, vaan tarjoilee omat näkemyksensä niin, että toki muutenkin voi ajatella. Länsi-suomalaiset pitävät sitä kieroutena. Itse näen sen vapautena ajatella.

Vierailija
93/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuu siirtyy aina kuulijalle venkuloitten kanssa asioidessa.

Tätäkään viisautta en ymmärrä! Valehtelevatko savolaiset vai mitä?

Mistään ei saa kiinni. Puhuvat moottoriturpana ympäripyöreitä. 

Taijat olla vua hiasälyne? Ootko tutkituttanu piäs? Monella tuntuu olevan kaekenlaesta piävikkoo nykyjään.

Vierailija
94/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaan hirveästi, mutta mitään varsinaista asiaa ei ole tai tule. Asiat kuin asiat jää aina epämääräisiksi kun mitään ei varsinaisesti sovita mutta sovitaan kuitenkin että katellaan sitten joskus ehkä ensi kesän keskiviikkona. Sekin voi tarkoittaa että se ensi kesä onkin yhtäkkiä huomenna.

Käytännössä savolaisen aikataulut ja puheet voi olla mitä tahansa ja aivan kaikki jää kuulijan tulkittavaksi. Ja siitäkin huolimatta tulkinta on aina väärin. Savolainen ei juuri koskaan anna mitään selvää vastausta mihinkään. 

Tämä juuri! Kadun kadun kadun hirveästi, että ostin kesämökin Savosta. Nyt yritän myydä, mutta ei käy kaupaksi.

Kyllä se kaupaksi käypi kun laitat hinnan kohilleen.

Vierailija
95/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen savolainen ja allekirjoitan sen, että savolaiset ovat vähän epämääräisiä. Ei aina ole selvää vastausta antaa, koska asiat voivat savolaisen mielestä olla useammallakin tavalla. Eli sellainen laaja-alainen ajattelu. Vaikea tätä selittää, mutta se vain on näin. Toisaalta savolainen on tunnusteleva ihminen, ei heti ole ylin ystävä vaan tarkkailee. On yleensä kohtelias ja korrekti. 

Ei tykkää sanoa suoraan, eikä tykkää ottaa vastaan liian suoraa puhetta. On siinä asiassa vähän ruotsalainen, eli asiat sanotaan pehmeämmin ja jopa kautta rantain. 

Savolainen osaa olla venkula. Hänestä on kiva joskus vedättää toisia, eli verbaalisesti pitää pientä suukopua ja kiistelyä, tosin ei vakavalla mielellä. 

Savolainen on pitkäpinnainen, mutta kun suuttuu, niin leikki on kaukana.

Joo. Ne suuttuu HULLUN LAILLA kun joku puhuu TOTTA. Ne suuttuu niin notta ikenet irtuaa suusta saatana.

Vierailija
96/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolainen ei tykkää minkäänlaisesta käskyttämisestä, eikä hänelle saa sanella miten asiat tehdään. 

Jotkut savolaiset ovat itse mielellään piällysmiehiä, mutta ei se ole mikään savolaisten yleinen mentaliteetti.

Savolainen saattaa surutta ja estoitta kehua itseään tai tekemisiään. Savossa siitä ei loukkaannuta, eikä kehumisjuttuja oteta kovin vakavasti.  

Savolaiset pärjää hyvin maailmalla erilaisissa työtehtävissä, koska ovat diplomaattisia ja sopeutuvia. 

Vierailija
97/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnan alla on paljon. Sydämellisyys ja kohteliaisuus pinnalla. 

Välillä välähtää joku primitiivinen sysimusta kauheus. 

Vierailija
98/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole pelkkä kulttuuri, vaan savolaiset ovat geneettisesti erilaisia kuin monet länsi-suomalaiset.

Periaatteessa eri rotua, jotka eroavat enemmän toisistaan kuin vaikka englantilaiset ja saksalaiset.

Aika monelta savolaiselta löytyy myös länsisuomalaisia sekä saksalaisia esi-isiä. 

Vierailija
99/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaan hirveästi, mutta mitään varsinaista asiaa ei ole tai tule. Asiat kuin asiat jää aina epämääräisiksi kun mitään ei varsinaisesti sovita mutta sovitaan kuitenkin että katellaan sitten joskus ehkä ensi kesän keskiviikkona. Sekin voi tarkoittaa että se ensi kesä onkin yhtäkkiä huomenna.

Käytännössä savolaisen aikataulut ja puheet voi olla mitä tahansa ja aivan kaikki jää kuulijan tulkittavaksi. Ja siitäkin huolimatta tulkinta on aina väärin. Savolainen ei juuri koskaan anna mitään selvää vastausta mihinkään. 

Tämä juuri! Kadun kadun kadun hirveästi, että ostin kesämökin Savosta. Nyt yritän myydä, mutta ei käy kaupaksi.

Korjaan vähän

vuan ku oon yrittännä myyvä ni EE oo männynnä kaapaks.

ei tartte kiittää T.sekarottuune, äeti peräseinäjoelta ja isä siilinjärveltä.

Vierailija
100/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko sukuvika vai savolaisuutta, mutta oman kokemuksen perusteella savolainen on suorasukainen, jopa tahdittoman suorasukainen. Lisäksi malttamaton. 

Hämeessä puhutaan, että savolainen on kiero kuin korkkiruuvi sekä vastuu savolaisen puheista on kuulijalla.

Suorasukaisuutta ei savolaisissa ole, muutenhan ei olisi tullut tunnettua sanontaakaan heistä että, vastuu on kuulijalla. Jos savolainen syö naulan, niin hän sen ruuvina ulostaa.

Väinö Linna kirjoitti tuonkaltaista perushämäläisen hahmonsa kännissä laukomasta: Koskela Suomesta. Syö rautaa ja paskantaa kettinkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme