Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikki savolaiset samanlaisia kuin minun mies?

Vierailija
26.07.2025 |

Siinäpä asia, jonka haluaisin saada selville!

Eli kertokaapa savolaisen luonteen/mielenlaadun erikoisempia piirteitä ja puolia!

Haluan kartoittaa, johtuuko kulttuurieroista se, että emme taida ollenkaan ymmärtää toisiamme.

Minä olen kotoisin Pohjanmaan rannikolta, Vaasan seudulta.

Tavallaan olisi helpompi laittaa se kulttuurin kuin ihan yksilöllisten ominaisuuksien piikkiin.

Kommentit (254)

Vierailija
21/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sopii aina ryhmässä jonkun tempauksen ja esittää ettei kukaan tiijä mitää.Siinä se just on tuo niitten epäluotettavuus ja mätä kusetus.

Vierailija
22/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkkiruuvit on tehty savolaisista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Pohjanmaalla tapasin todella negatiivisia ihmisiä. "Huumori" oli sellaista pahansuopaa ja ilkeää, negatiivista marmatusta. Todella mustaa ja ronskia (myös naisihmiset). Siihen nähden savolaiset ovat kerrassaan hurmaavia.

Vierailija
24/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voe hyvä isä. Savolaiset ovat ehkä kauimpana pohjalaisista, karjalaisetkin ovat lähempänä pohjalaisia. Savo oli Suomen viimeinen kolkka joka kääntyi luterilaisuuteen, pakon alla 1600-luvulla. Savolainen luonne on valovuoden päässä eteläpohjalais

--

Joku väitti, että hämäläiset ja pirkanmaalaiset ajoivat väkivaltaisesti kaikki käännyttäjät pois mailtaan kauan sitten.

Vierailija
25/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikki polttaa jotain.

Nuoret, vanhat, naiset, miehet.

Kessu, kukka, Sativa.

Miehet usein bi.

Hyshys ei saa paljastaa.Savolainen ei totuutta kestä.

Vierailija
26/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan hirveästi, mutta mitään varsinaista asiaa ei ole tai tule. Asiat kuin asiat jää aina epämääräisiksi kun mitään ei varsinaisesti sovita mutta sovitaan kuitenkin että katellaan sitten joskus ehkä ensi kesän keskiviikkona. Sekin voi tarkoittaa että se ensi kesä onkin yhtäkkiä huomenna.

Käytännössä savolaisen aikataulut ja puheet voi olla mitä tahansa ja aivan kaikki jää kuulijan tulkittavaksi. Ja siitäkin huolimatta tulkinta on aina väärin. Savolainen ei juuri koskaan anna mitään selvää vastausta mihinkään. 

Vierailija
27/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ripeitä tekemään asioita, jos asia kiinnostaa. Jos ei kiinnosta, ei liikauta eväänsäkään. Kiinnostus vapaa-ajan viettoon ja harrasteluun suuri, työnteko välttämätön paha, mieluummin ei lainkaan jos rahan muualta saa. Seurallinen luonne, juttelee kaikista asioista, vaikkei mistään mitään tiedäkään.

Tämä on ihan kohtuullisen osuva kuvaus. Jos kiinnostaa, homma hoidetaan reippaasti ja jos ei kiinnosta, niin ei tehdä. Vapaa-aika menee jossakin luonnossa ja saunominen on oletusarvo, töitä tehdään ihan vain rahan takia eikä siksi että siitä tykättäisiin.

Hölinää riittää, "small talk" hallussa, mutta auta armias jos pitäisi jotain syvällistä jutella... Paitsi kännissä. Huumoria löytyy.

Vierailija
28/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Pohjois-Suomesta. Puhumme suoraan suomeksi ilman höttöjä eikä tarvitse arpoa, mitä tarkoitamme. Otamme vastuun sanoistamme. Savossa päin puhutaan mielestäni paljon ja keskustelun punaista lankaa ei välttämättä löydä eikä vastata omista puheista.

Vierailija
29/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa keskeiset savolaiset luonteenpiirteet, niin katson mätsääkö ne minun mieheen!

Naapuri on Savosta ja on kaikkitietäväinen, oikeasti ihmettelen että mitä se jauhaa ja täysin huumorintajuton. Toinen taas jonka olen tuntenut vuosia on huumorintajuinen eikä tuollainen "minä tiedän kaikesta kaiken" . 

Vierailija
30/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niitä " voe voe...pittees pittees...vuan välleen ei tuota kehtoo, joutaskokkaa... voe voe... eipä tuota ou viinookaa..."

Tuo ei ihan täysin sovi mieheeni. Hän on kyllä oikeinkin ripeä ja aikaansaapa, mutta valikoivasti.  Eli kun tehtävä kiinnostaa ja hän saa itse valita. Muussa tapauksessa siihen ei ryhdytä.

Tää on ihan normaalia.

Ei Pohjanmaalla ; )

Vierailija
31/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-Pohjanmaalla tapasin todella negatiivisia ihmisiä. "Huumori" oli sellaista pahansuopaa ja ilkeää, negatiivista marmatusta. Todella mustaa ja ronskia (myös naisihmiset). Siihen nähden savolaiset ovat kerrassaan hurmaa

---

On sellaisiakin jotka ovat lempeitä ja joilla on ihana lämmin huumori.

Myönnän että Pohjois - Pohjanmaalla on ehkä Suomen toksisimmat ihmiset.

Pelottavia.

Vierailija
32/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaisuus on pohjimmiltaan vastarintaasennetta luterilaisuuden edessä. Savo oli Suomen viimeinen kolkka joka kääntyi katolisesta luterilaiseksi 1600-luvulla, savolaiset eivät olisi halunneet. Eteläpohjalaisuus taas on puritanistisen luterilaisen protestantismin läpikyllästämä. 

Vierailija
33/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-Pohjanmaalla tapasin todella negatiivisia ihmisiä. "Huumori" oli sellaista pahansuopaa ja ilkeää, negatiivista marmatusta. Todella mustaa ja ronskia (myös naisihmiset). Siihen nähden savolaiset ovat kerrassaan hurmaavia.

Ei me olla täällä pohjois-Pohjanmaalla negatiivisia huumori vain on mustaa ja sarkasmi loistaa. Positiivisia ollaan silti.

Vierailija
34/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suattaap olla. Suattaap olla ettei oukkaa. Jokkaine vähän omalla tavallaa erlaene venkula.

Olen usein kuullut tuon venkula-termin. Mutta kun olen kysynyt mitä se itse asiassa tarkoittaa, mistä tunnistan venkulan, en ole saanut oikein selvää vastausta.

Vierailija
35/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hauskempaa seuraa kuin savolainen mies.

Savolainen mies harvoin omaa uskollisuuden.

Savolaiset reiluja niin miehet kuin naiset.

Savossa ei voi saada pahaa ruokaa.

Savolaiset hallitsee small talkingin

T: Savossa monia vuosia asunut lappilainen

Vierailija
36/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuu siirtyy aina kuulijalle venkuloitten kanssa asioidessa.

Tätäkään viisautta en ymmärrä! Valehtelevatko savolaiset vai mitä?

Vierailija
37/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex on kotoisin Stadista.

Mutta juuriltaan savolainen sekä isänsä että äitinsä puolelta. Oli nuorena tosi söötti poika.

Hänessä on yksi harvinainen piirre mitä arvostan suunnattomasti: hän osaa nauraa itselleen.

Itse olen toiselta puolen pohjalainen.

Sekä pirkanmaalainen että hämäläinen toiselta puolelta. Pohjalainen nipottaja ei takuulla ymmärrä savolaisia. Liian tosikko ja jempti.

Mutta pirkanmaahämäläinen ymmärtää. Minulla on myös lounaissuomalaista sukua. Turkulaiset on ihania.

Pohjalainen: harkitse 2 kertaa jos aiot lyödä hynttyyt yhteen savolaisen kanssa.

Oisko näin?

Oon itse savolainen ja seurustelin pitkään pohjanmaalaisen kanssa. Näin kun miettii niin hän ei tosiaan osannut nauraa itselleen ja piti olla varovainen sanomisten kanssa kun otti nokkiinsa herkästi. Itsellä ironia, sarkasmi ja omille hölmöilyille nauraminen on lienee ihan verenperintöä, veli on samanlainen.

Vierailija
38/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaan hirveästi, mutta mitään varsinaista asiaa ei ole tai tule. Asiat kuin asiat jää aina epämääräisiksi kun mitään ei varsinaisesti sovita mutta sovitaan kuitenkin että katellaan sitten joskus ehkä ensi kesän keskiviikkona. Sekin voi tarkoittaa että se ensi kesä onkin yhtäkkiä huomenna.

Käytännössä savolaisen aikataulut ja puheet voi olla mitä tahansa ja aivan kaikki jää kuulijan tulkittavaksi. Ja siitäkin huolimatta tulkinta on aina väärin. Savolainen ei juuri koskaan anna mitään selvää vastausta mihinkään. 

Raivostuttavaa! Hyvin kuvattu!

Vierailija
39/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrotkos ne luonteen piirteet?

Näin savolaisena on vaikea itseään arvioida.

Eikun kertokaa te niitä piirteitä, jotka itse koette savolaisiksi, niin minä päätän sopiiko ne mieheeni. Tämä on objektiivisempi tutkimusmetodi.

Just just. No siinäpähän pähkäilet.

Oot muuten aika joustamaton. Ootko miehen kanssa samanlainen että täytyy tehdä juuri niin kuin sinä haluat?

Tämä on minun kysely ja minä päätän sen metodin.

Mutta kiitos vastauksestasi! Se sopii mieheeni 100%:sti.

😂😂😂

Mahdat olla hauskaa seuraa :D

Vierailija
40/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ripeitä tekemään asioita, jos asia kiinnostaa. Jos ei kiinnosta, ei liikauta eväänsäkään. Kiinnostus vapaa-ajan viettoon ja harrasteluun suuri, työnteko välttämätön paha, mieluummin ei lainkaan jos rahan muualta saa. Seurallinen luonne, juttelee kaikista asioista, vaikkei mistään mitään tiedäkään.

Nämä pätee mieheeni täysin. Siis ihan nappiin meni tämä luonnehdinta.

Suhdetta työn tekemiseen kuvaa, ettei oteta vastuuta ja tunneta ylpeyttä omien käsien jäljistä. Kyllä se välttää, kuhan on sinnepäin. Tämä on minulle pohjalaisena aivan käsittämätön juttu! Ei voi ymmärtää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi