Onko kaikki savolaiset samanlaisia kuin minun mies?
Siinäpä asia, jonka haluaisin saada selville!
Eli kertokaapa savolaisen luonteen/mielenlaadun erikoisempia piirteitä ja puolia!
Haluan kartoittaa, johtuuko kulttuurieroista se, että emme taida ollenkaan ymmärtää toisiamme.
Minä olen kotoisin Pohjanmaan rannikolta, Vaasan seudulta.
Tavallaan olisi helpompi laittaa se kulttuurin kuin ihan yksilöllisten ominaisuuksien piikkiin.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuu siirtyy aina kuulijalle venkuloitten kanssa asioidessa.
Tätäkään viisautta en ymmärrä! Valehtelevatko savolaiset vai mitä?
Mistään ei saa kiinni. Puhuvat moottoriturpana ympäripyöreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suattaap olla. Suattaap olla ettei oukkaa. Jokkaine vähän omalla tavallaa erlaene venkula.
Olen usein kuullut tuon venkula-termin. Mutta kun olen kysynyt mitä se itse asiassa tarkoittaa, mistä tunnistan venkulan, en ole saanut oikein selvää vastausta.
Täällä, ei Savossa, puhutaan linnanvenkuloista, eli pikku tai isompi rikollinen
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Pohjanmaalla tapasin todella negatiivisia ihmisiä. "Huumori" oli sellaista pahansuopaa ja ilkeää, negatiivista marmatusta. Todella mustaa ja ronskia (myös naisihmiset). Siihen nähden savolaiset ovat kerrassaan hurmaavia.
No voi harmi! En kyllä ymmärrä miten pohjoispohjalaiset liittyy tähän ketjuun? Olen siis itse Vaasan eteläpuolelta rannikolta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hauskempaa seuraa kuin savolainen mies.
Savolainen mies harvoin omaa uskollisuuden.
Savolaiset reiluja niin miehet kuin naiset.
Savossa ei voi saada pahaa ruokaa.
Savolaiset hallitsee small talkingin
T: Savossa monia vuosia asunut lappilainen
Hienosti tiivistetty. t. nainen Kiuruvedeltä Kuopion lähettyviltä
Eivät Pohjois-Pohjalaiset pahimpia ole. Vaasalaiset ovat. Vaasalaisessa yhdistyvät ruotsalaisen sekä eteläpohjalaisen huonot puolet. Battre folkia, joka uhoaa.
Mä tunnen nahoissani savolaisen
kostovihan. Koska olen maininnut tiettyjä
kokemiani, joista kaikki faktoja - he
ryhmäkiusaa mua täällä. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan hirveästi, mutta mitään varsinaista asiaa ei ole tai tule. Asiat kuin asiat jää aina epämääräisiksi kun mitään ei varsinaisesti sovita mutta sovitaan kuitenkin että katellaan sitten joskus ehkä ensi kesän keskiviikkona. Sekin voi tarkoittaa että se ensi kesä onkin yhtäkkiä huomenna.
Käytännössä savolaisen aikataulut ja puheet voi olla mitä tahansa ja aivan kaikki jää kuulijan tulkittavaksi. Ja siitäkin huolimatta tulkinta on aina väärin. Savolainen ei juuri koskaan anna mitään selvää vastausta mihinkään.
Tämä sopii mieheeni, joka myös hermostuu heti kun alan vaatimaan sitä selvää ja tarkkaa vastausta. Ihan kuin hän jotenkin ahdistuisi sellaisessa tilanteessa. Reaktiot saattavat olla hyvinkin voimakkaita: raivoamista, kiroilua, ovien paiskomista, mököttämistä.
Mutta minä säilytän malttini enkä anna periksi. Sanon vaan: No sitten tehdään niinkuin minä päätän. Ja niinhän me tehdään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuu siirtyy aina kuulijalle venkuloitten kanssa asioidessa.
Tätäkään viisautta en ymmärrä! Valehtelevatko savolaiset vai mitä?
Savolainen on kiero. Savolainen ei omasta mielestään koskaan valehtele koska puhuu ympäripyöreästi. Kuulija joutuu itse tulkitsemaan vastauksen jolloin savolaiselle jää aina mahdollisuus pyörtää puheensa ja vedota siihen ettei ole niin tai noin sanonut tai kuulija on ymmärtänyt väärin.
No minkälainen se sinun miehesi sitten on?! Kaikkein tärkeimmän ja oleellisimman asian jätit kertomatta. 🤦🏻
Jos olet muissakin asioissa samanlainen (kuten voi olettaa), niin en ihmettele yhtään, että miehesi ei ymmärrä sinua!
Vierailija kirjoitti:
Small talking suomeksi = niitä näitä (tuohenpäitä)
Small talking savoksi = puhhuu iliman aekojaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Small talking suomeksi = niitä näitä (tuohenpäitä)
Small talking savoksi = puhhuu iliman aekojaan
Onko ilimoja pielly?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan hirveästi, mutta mitään varsinaista asiaa ei ole tai tule. Asiat kuin asiat jää aina epämääräisiksi kun mitään ei varsinaisesti sovita mutta sovitaan kuitenkin että katellaan sitten joskus ehkä ensi kesän keskiviikkona. Sekin voi tarkoittaa että se ensi kesä onkin yhtäkkiä huomenna.
Käytännössä savolaisen aikataulut ja puheet voi olla mitä tahansa ja aivan kaikki jää kuulijan tulkittavaksi. Ja siitäkin huolimatta tulkinta on aina väärin. Savolainen ei juuri koskaan anna mitään selvää vastausta mihinkään.
Tämä sopii mieheeni, joka myös hermostuu heti kun alan vaatimaan sitä selvää ja tarkkaa vastausta. Ihan kuin hän jotenkin ahdistuisi sellaisessa tilanteessa. Reaktiot saattavat olla hyvinkin voimakkaita: raivoamista, kiroilua, ovien paiskomista, mököttämistä.
Mutta minä säilytän malttini enkä anna periksi. Sanon vaan: No sit
Herranjestas 😳 kuka tahansa ahdistuu jos toinen vieressä tenttaa ja vaatii ja kyselee vaikka kaikki tietää, että sanoi mitä tahansa niin tehdään juuri niinkuin sinä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen nahoissani savolaisen
kostovihan. Koska olen maininnut tiettyjä
kokemiani, joista kaikki faktoja - he
ryhmäkiusaa mua täällä. 🤔
Tuota kutsutaan vainoharhaisuudeksi.
Monien mielestä savolaiset on mukavia ja lupsakoita ja sydämmellisiä. Mun mielestä savolaisissa taas on paljon kaksinaamaisuutta ja Savossa asuu ehkä Suomen v*ttumaisimmat ja ilkeimmät ihmiset. T. savolainen
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri! Kadun kadun kadun hirveästi, että ostin kesämökin Savosta. Nyt yritän myydä, mutta ei käy kaupaksi.
Luin pelkän otsikon. Ei, eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta minä säilytän malttini enkä anna periksi. Sanon vaan: No sit
🙄 no ei todellakaan kuulosta savolaisuudelta tai edes normaalilta. Tai sitten sun vastauksen vaatiminen on aika veemäistä touhua...
Tämän allekirjoitan.
Syntynyt Pohjois-Pohjanmaalla
ja savolainen mentaliteetti tuntuu vähiten
puolisoksi sopivalta minun makuuni.
Eli: ei pariskuntia
Savo & Pohjois-Pohjanmaa.
Ei mätsää käytännössä (yhtään).
He nauraa kyllä toisille, ivatenkin, mutta
itselleen ei niinkään.