Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kaikki savolaiset samanlaisia kuin minun mies?

Vierailija
26.07.2025 |

Siinäpä asia, jonka haluaisin saada selville!

Eli kertokaapa savolaisen luonteen/mielenlaadun erikoisempia piirteitä ja puolia!

Haluan kartoittaa, johtuuko kulttuurieroista se, että emme taida ollenkaan ymmärtää toisiamme.

Minä olen kotoisin Pohjanmaan rannikolta, Vaasan seudulta.

Tavallaan olisi helpompi laittaa se kulttuurin kuin ihan yksilöllisten ominaisuuksien piikkiin.

Kommentit (254)

Vierailija
101/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin savolaisena ja elämää nähneennä muuallakin kuin "mualiman navalla" sanoisin, että ap:llä on haastava ellei mahdoton yhtälö ratkaistavana savolaisen miehen kanssa.

Vierailija
102/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ"kaveri" oli savolainen,Lupsakan vaikutelman antoi niinkuin savoa vääntävät yleensäkin,ajan kuluessa tuli ilmi se minä  minä asenne, Yritti ottaa kunnian muittenkin töistä ja pomon nuolenta kuului asiaan.Mitta tuli täyteen ja pomolle sanoin että laskeppas montako kertaa palaverissa keskeyttää muiden puheet,tais ymmärtää ja Juha jatkoi mihin hommiin ennen kun sattui leukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva Savolainen sanoo asioita suoraan, vaan jaarittelee ja jaarittelee ja se vastuu tuon jaarituksen lopputuloksesta jäänoikeasti kuulijalle. 

Olen savolaissyntyinen, mutta kävin 25v pääkaupunkiseudulla ja tullesani takaisin tajusin että tuo sanonta todellakin pitää paikkaansa.

Vierailija
104/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopion torin laidalla etelän mies kysyi ukolta Jos minä menen tätä katua alas, onko rautatieasema siellä? On se siellä vaekket mäniskää.

Vierailija
105/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ripeitä tekemään asioita, jos asia kiinnostaa. Jos ei kiinnosta, ei liikauta eväänsäkään. Kiinnostus vapaa-ajan viettoon ja harrasteluun suuri, työnteko välttämätön paha, mieluummin ei lainkaan jos rahan muualta saa. Seurallinen luonne, juttelee kaikista asioista, vaikkei mistään mitään tiedäkään.

Nämä pätee mieheeni täysin. Siis ihan nappiin meni tämä luonnehdinta.

Suhdetta työn tekemiseen kuvaa, ettei oteta vastuuta ja tunneta ylpeyttä omien käsien jäljistä. Kyllä se välttää, kuhan on sinnepäin. Tämä on minulle pohjalaisena aivan käsittämätön juttu! Ei voi 

--

Vielä exästäni joka on juuriltaan savolainen.

Hän osaa halutessaan kyllä tehdä viimeisen päälle siistiä ja tarkkaa työtä. Ja on siitä ylpeä.

Vierailija
106/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen savolainen ja allekirjoitan sen, että savolaiset ovat vähän epämääräisiä. Ei aina ole selvää vastausta antaa, koska asiat voivat savolaisen mielestä olla useammallakin tavalla. Eli sellainen laaja-alainen ajattelu. Vaikea tätä selittää, mutta se vain on näin. Toisaalta savolainen on tunnusteleva ihminen, ei heti ole ylin ystävä vaan tarkkailee. On yleensä kohtelias ja korrekti. 

Ei tykkää sanoa suoraan, eikä tykkää ottaa vastaan liian suoraa puhetta. On siinä asiassa vähän ruotsalainen, eli asiat sanotaan pehmeämmin ja jopa kautta rantain. 

Savolainen osaa olla venkula. Hänestä on kiva joskus vedättää toisia, eli verbaalisesti pitää pientä suukopua ja kiistelyä, tosin ei vakavalla mielellä. 

Savolainen on pitkäpinnainen, mutta kun suuttuu, niin leikki on kaukana.

Joo. Ne suuttuu HULLUN LAILLA kun joku puhuu TOTTA. Ne suuttuu nii

Tuon minäkin olen pari kertaa nähnyt kahdella eri ihmisellä. "Ikenet irtoaa suusta", kyllä. 

Vierailija
107/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalaisethan on ihan kivoja. Tunnen useita ja ei meillä mitään ongelmaa ole ollut. 

t.savolainen

Vierailija
108/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiverrosti sanoisin että puheliaita, jopa höpöttäjiä, monisanaisesti ja pitkään puhuvia. Siis jaarittelijoita.

Se että onko joku itseään täynnä oleva minä minä tyyppi ei ole kiinni maantieteellisestä syntyperästä vaan ihan omasta persoonasta. Itserakkaita ja itsekeskeisiä ihmisiä on joka neliökilometrillä (pääkaupunkiseutu) erityisasemassa.

Vierailija
109/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva Savolainen sanoo asioita suoraan, vaan jaarittelee ja jaarittelee ja se vastuu tuon jaarituksen lopputuloksesta jäänoikeasti kuulijalle. 

Olen savolaissyntyinen, mutta kävin 25v pääkaupunkiseudulla ja tullesani takaisin tajusin että tuo sanonta todellakin pitää paikkaansa.

Savolainen vaan pitää sellaista ihmistä, jonka pitää selviä asioita kysellä, hölmönä

Kuten se nainen junassa, oli kysynyt, että meneekö tämä juna suoraan Kuopioon, niin konduktööri vastasi, että "Kyllä se välillä vähän mutkittelloo, mutta ee tarvihe välillä junia vaihtaa, oli kondunktöörin vastaus julkaisun mukaan kuulunut."

Vierailija
110/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkkiruuvit on tehty savolaisista.

Ja paskat. Et vain ymmärrä.

Tuo on marttyyriasennetta, jos et avaa. 

Tässä ketjussa on avattu monessakin viestissä, muidenkin kuin itseni kirjoittamina, mutta vielä kerran:

Savolainen antaa sinun ajatella omalla tavallasi, eikä pakota sinua omaan kantaansa, mutta pitää kyllä olista näkökulmistaan kiinni. Ei niin, että sanoisi että asiat ovat näin, vaan että voihan sen noinkin ajatella. Tekee kuitenkin oman päänsä mukaan. Marttyyriasennetta tuossa ei ole.

Vierailija
111/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos !

Vierailija
112/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ymmärrä SI-järjestelmää eikä tunne kelloa. Eli esim ilmaus vähän yli 2000 eur tarkoittaa 2950 eur.

Melko pian, kohta, suunnilleen, vajaat, melkein...

Vierailija
113/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ripeitä tekemään asioita, jos asia kiinnostaa. Jos ei kiinnosta, ei liikauta eväänsäkään. Kiinnostus vapaa-ajan viettoon ja harrasteluun suuri, työnteko välttämätön paha, mieluummin ei lainkaan jos rahan muualta saa. Seurallinen luonne, juttelee kaikista asioista, vaikkei mistään mitään tiedäkään.

Nämä pätee mieheeni täysin. Siis ihan nappiin meni tämä luonnehdinta.

Suhdetta työn tekemiseen kuvaa, ettei oteta vastuuta ja tunneta ylpeyttä omien käsien jäljistä. Kyllä se välttää, kuhan on sinnepäin. Tämä on minulle pohjalaisena aivan käsittämätön juttu! Ei voi ymmärtää!

Miehelläsi on ADHD. 

Vierailija
114/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maan vihatuin "rotu" ovat.

Vierailija
115/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savolainen vaan pitää sellaista ihmistä, jonka pitää selviä asioita kysellä, hölmönä

Kuten se nainen junassa, oli kysynyt, että meneekö tämä juna suoraan Kuopioon, niin konduktööri vastasi, että "Kyllä se välillä vähän mutkittelloo, mutta ee tarvihe välillä junia vaihtaa, oli kondunktöörin vastaus julkaisun mukaan kuulunut."

Eli vittuilee henkilölle, joka haluaa vain varmistaa asian tai kysyy neuvoa kun ei tiedä. Ps. Muualla Suomessa vastaan ihan asiallisesti kyllä tai ei asialliseen kysymykseen eikä aleta aukoa päätä muka hauskasti. 

Vierailija
116/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaisen kanssa pitää muistaa, että jutuissa mukana on sarkasmia, itseironiaa, huumoria. Järjestys vaihtelee.

Vierailija
117/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ne sinun isäs ja äetishän oli serkkuja keskenään..? Vaeko ihan sisaruksia?

Vierailija
118/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, turkulaisille sentään vaan nauretaan. 

Vierailija
119/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vittuilee henkilölle, joka haluaa vain varmistaa asian tai kysyy neuvoa kun ei tiedä. Ps. Muualla Suomessa vastaan ihan asiallisesti kyllä tai ei asialliseen kysymykseen

Okei. Savolaisen näkökulmasta tuossa ei ollut vittuilun hiventäkään, vielä.

Vierailija
120/254 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkkiruuvit on tehty savolaisista.

Ja paskat. Et vain ymmärrä.

Tuo on marttyyriasennetta, jos et avaa. 

Tässä ketjussa on avattu monessakin viestissä, muidenkin kuin itseni kirjoittamina, mutta vielä kerran:

Savolainen antaa sinun ajatella omalla tavallasi, eikä pakota sinua omaan kantaansa, mutta pitää kyllä olista näkökulmistaan kiinni. Ei niin, että sanoisi että asiat ovat näin, vaan että voihan sen noinkin ajatella. Tekee kuitenkin oman päänsä mukaan. Marttyyriasennetta tuossa ei ole.

Ok. Tuo on hieno piirre.