Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikki savolaiset samanlaisia kuin minun mies?

Vierailija
26.07.2025 |

Siinäpä asia, jonka haluaisin saada selville!

Eli kertokaapa savolaisen luonteen/mielenlaadun erikoisempia piirteitä ja puolia!

Haluan kartoittaa, johtuuko kulttuurieroista se, että emme taida ollenkaan ymmärtää toisiamme.

Minä olen kotoisin Pohjanmaan rannikolta, Vaasan seudulta.

Tavallaan olisi helpompi laittaa se kulttuurin kuin ihan yksilöllisten ominaisuuksien piikkiin.

Kommentit (254)

Vierailija
241/254 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuu siirtyy aina kuulijalle venkuloitten kanssa asioidessa.

Epärehellisyys tuntuu olevan yleinen piirre venkuloille.

En kohdannut epärehellisyyttä. Semmoista kyllä, että kun kysyn: voitko sanoa, montako siellä on? toinen vastaa: "Montako siellä on". Oli omasta mielestään hauska...

Aika yksinkertainen huumorintaju :D Mun viisivuotias nauraa tuollaisille vitseille. Ollaan pk-seudulta.

Viisivuotias on iloinen ja nauttii elämästä ja hauskoista asioista, kunnes te vanhemmat ennen pitkää saatte masennettua hänet uskomaan, ettei se elämä niin mukavaa olekaan, kilpailua verissä päin vain. Itku pitkästä ilosta. Ja joka vitsaa säästää, vihaa lastaan...

Vierailija
242/254 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis länsirannikolta kotoisin oleva tiukkapipo Justiina ei saa savolaista äijänrötväkettään kuriin ja ruotuun, ja kyselee täällä vinkkejä?

Ette tee hyvää toisillenne. Et ole onnellinen sinä, eikä savolainen.

Ehkä teidän olisi parasta lähteä omille teillenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/254 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, Kyösti Kakkonen on todellinen maakunnan kehittäjä ja Tokmannin sielu.

Vierailija
244/254 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savolainen on itsepäinen eikä halua uskoa ettei ulkopuolinen ymmärrä hevonpeetä hänen murteestaan. Jatkaa ja jatkaa vaikka toinen tippuu kärryiltä jo alkulauseessa ja sanoo monta kertaa että mitä tarkoitat. Onhan heille opetettu suomen kirjakieltä koulussa, häh eikö muka ole? Puhuisivat keskenään sitä savoa, lauseet tungetaan peräkkäin ettei toinen tajua puhuuko vielä lehmästä vaiko nyt  jo vaimostaan samassa lauseessa. 

Ai kamala, haluatko kertoa lisää tästä kohtaamisestasi? 😂

Repesin totaalisesti 😁

T savolainen 

Vierailija
245/254 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja väpelöitä ja haeveloita työ kaikki ootte joka paekassa Suomee. 

Vierailija
246/254 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stereotypisissä savolaisissa (huom, en tarkoita kaikkia savolaisia) on sellainen jännä ominaisuus, että he edustavat monia sellaisia luonteenpiirteitä, mitä stereotypinen suomalaisuus positiivisessa mielessä EI tarkoita:

- Savolaiset ovat suulaita jaarittelijoita ja paskanjauhajia, päinvastoin kuin suomalaisten maine

- Savolaiset eivät ole täsmällisiä ja kaikki on vähän sinne päin, päinvastoin kuin suomalaisten maine

- Savolaiset eivät ole suoria ja rehellisiä, päinvastoin kuin suomalaisten maine

Vierailija
247/254 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biseksuaalisuus on hyvin yleistä Savossa. 

Vierailija
248/254 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biseksuaalisuus on hyvin yleistä Savossa. 

Myö ei ujostella ja arkailla semmosille vantasioille vuan ollaan rehellisesti mitä ollaan. Jokkainen tykkee mistä tykkee.

Vierailija
249/254 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen eteläpohjalainen, mutta olen asunut monessa paikassa Oulun ja Helsingin välillä, kaukana ulkomaillakin. Viime vuoden lopulla muutin Kuopioon, siis Savoon ensimmäistä kertaa.

Silmiinpistävintä on ollut uteliaisuus.Tuntemattomatkin kyselevät, miksi tänne muutit ja kaikkea muuta henkilökohtaista, mikä ei heille mitenkään kuulu. Pettyneitä ovat, kun en ala vastailla heidän tunkeiluihinsa.

Toinen kummastuttava asia on savolaisuuden korostaminen. Kun joku potkaisee jossain maalin tai juoksee maaliin tai laulaa tangokisoissa, niin heti seudun päälehti muistaa jutussaan korostaa kyseisen henkilön savolaisperäisyyttä. En missään muualla ole tavannut tällaista oman heimonsa päällekäyvää korostamista.

Vierailija
250/254 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäni olen palvellut monia savolaisia asiakkaita ja heillä on eniten haluttomuutta maksaa tilaamansa tuotteet aikanaan. 20 vuoden jälkeen olen alkanut uskomaan sen että ovat oikeasti kieroja. Puhelimessa länkyttävät ummet ja lammet mutta puheessa ei ole mitään tolkkua ajatusta, kunhan saavat olla äänessä. Itsensäkehuminen on heille normaalisti yleisin puheenaihe, kateellisia kaikelle ja tosi kovia puhumaan siitä että mitä vielä tekevätkään, mutta yleensä kaikki jää pelkäksi puheeksi. Hyvä esimerkki kierosta ja äärikateellisesta savolaisesta on tämä Kyösti kakkonen, omasta mielestään oikea ykkönen. Yrittävät esittää iloista mutta ovat pohjimmiltaan melkoisen synkkää porukkaa. Kaikilla tuntemillani savolaisilla on suvussa joko pahaa alkoholismia tai  mielenterveysongelmia. Eikä niillä ole käytöstapojakaan. 

Mutta Savossa vanhemmat naiset usein pitävät

Ei tuo nyt mitenkään savolaisia kuvaava piirre ole. Aleksis Kiven eteläiseen hämeeseen sisoittuvassa Seitsemässä Veljeksessä kuvataan kaunopuheisesti, kuinka oikea talon pito vaatii emäntää. Perinteisesti aitan avaimet ovat olleet emännän hallussa.  

Antti Tuuri Pohjanmaa-romaanissaan esitti ajatuksen niin, että Pohjanmaalla viisaus asuu vanhoissa naisissa. Miehissä asuu jonkunlainen hulluus.  

Vierailija
251/254 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googleta Esa Pakarinen tai Spede. Siinä ne esikuvat ainakin. 

Jaakko Tepon kielenkäyttö oli varsin puhdasta Ylä-Savon murretta, ja sanoituksissakin vahvasti savolaisen maaseudun perinteistä mielenmaisemaa.

"niin on viimeinkin tullunna perjantai-ilta, on mopetin sarvessa mallasta..."

Ei pohjalaiset niin tosikkoja ole. Osaavat jotkut niistä nauraa itselleenkin.

Alkuperäisen tekstinsisältö He aint heavy, he's my brother on siinä lokalisoitu Pohjanmaalle.

Eikä ne rannikkoruotsalaisetkaan mitään tosikkoja ole. Kannattaa katsoa Kaj:n joulukalenteri, jos se vielä löytyy Areenasta.

Vierailija
252/254 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ne kaikki samoja.

Tunkeilevia. 

Vierailija
253/254 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikki polttaa jotain.

Nuoret, vanhat, naiset, miehet.

Kessu, kukka, Sativa.

Miehet usein bi.

Kertoo sinusta ihmisistä joiden kanssa olet tekemisissä. Ei savolaisista. Samanlaiset hakeutuvat yhteen.

Vierailija
254/254 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrotkos ne luonteen piirteet?

Näin savolaisena on vaikea itseään arvioida.

Eikun kertokaa te niitä piirteitä, jotka itse koette savolaisiksi, niin minä päätän sopiiko ne mieheeni. Tämä on objektiivisempi tutkimusmetodi.

tuo on savolainen ajattelutapa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi