Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin te laitatte tarpeettomat kirjat? Appivanhempien kirjahylly pitäisi tyhjentää

Vierailija
26.07.2025 |

Suurin osa kirjoista sellaisia joita kukaan ei halua. 

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirja on kaatopaikkaroska. Se ei sovi paperikeräykseen vaikka kannet on revitty sidontansa takia.

Vierailija
22/90 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse myin divariin ja kirppikselle. Suurin osa meni kaatopaikalle. Divareille ei oikein kelpaa kuin lasten ja nuorten kirjat, tietokirjat ja jotkut harrastuksiin liittyvät. Kirppareilla menee kevyt hömppä, kun hinnaksi laittaa 0,1-0,5 e/kpl. 

Mulle eräs antikvariaatin pitäjä sanoi että eivät ota enää tietokirjoja ollenkaan koska ne eivät liiku.

Tieto vanhenee ja netistä etsitään tieto nykyään, ei tietokirjoista.

Juu, näin varmaan onkin. Ihmettelin kyllä, että huoli osan tietokirjoista.

Varmaan kyse tietosanakirjoista, niistä vanhanajan ensyklopediasarjoista. Tietokirjat tietyiltä aloilta menee kyllä edelleen kai, mun faijalla aikoinaan oli paljon ilmailuaiheisia tietokirjoja ja divari maksoi niistä hyvin. Tai no onhan tästäkin jo aikaa yli 10v. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kaupassa oli somisteena nelikulmainen pilari, joka tehty yhteenliimatuista kirjoista niin että kirjojen päädyt oli esillä. Se oli hieno. 

Vierailija
24/90 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme isovanhemman kirjat (7 laatikollista) kierrätyskeskukseen, koska he toimittivat kirjoja yritykselle, joka valmisti kierrätyspaperista eristettä. Tämä oli viime vuosikymmenen puolella.

Muussa tapauksessa kirjat olisivat kuulemma kuuluneet kaatopaikalle. Niitä ei enää osteta, eikä heillä ollut hyllytilaa kuin parillesadalle kirjalle.

Vierailija
25/90 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin tuota zoo  (Eläinkirja) ja kaunis mailma, siinä etenkin tieto vanhentunutta ,  nehän voisi sopia  leikeltäväksi.  Niistähän saisi kuvia, eihän eläimet tai rakennukset ole niin paljon ajan myötä muuttuneet.

Vierailija
26/90 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrätyskeskus,  kontti, uff, fida jne.

Väärää tietoa, eivät huoli kirjoja.

Vierailija
27/90 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä mihinkään laittanut. Isäni kuoli. Oli 2 hyllyllistä kirjoja. Kuvasin ne ja menin ns. divariin, jossa siis muutakin kuin kirjoja. Suostuivat ottamaan niistä 5 tai 6 heille myyntiin. Yritin viedä kierrätyskeskuksen kirppikselle lahjoituksena, olin nähnyt vaivaa ja pakannut 3 pahvilaatikollista, siis vasta osan. He sanoivat, että ei käy. Heillä hyllyt täynnä kirjoja, huonosti ihmiset ostavat. Kävin toisella kirpputorilla ja siellä sama että kirjanurkkaus oli ihan täynnä. Huvittuneena katselin hintoja: 3-5,50€. Joitain huonokuntoisia oli alle sen. Jos ne kirjat voitaisiin myydä vaikka reilusti 2€/kpl, joku köyhä lukija varmaan voisi ostaa, työtön tai eläkeläinen. Mutta eihän ne noilla hinnoilla kierrä. Lastenkin kirjoissa oli tuollaiset hinnat ja kuitenkaan lasten käytetyt kirjat harvemmin on ihan priimaa. Niin siinä kävi, että revin kannet erilleen ja kirjojen sivut meni paperinkeräykseen.

Jep jep, tosiaankin heikkoa menekkiä valittavat ja samaan aikaan hinnat ovat sen mukaiset että ihmiset miettivät välillä pitkään ostavatko edes todella kiinnostavaa kirjaa. Eurolla kappale menisi kuin häkä, mutta ei. Ahneus.

Vierailija
28/90 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/90 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes kierrätyskeskus ei halua mitä tahansa. Meitä aikoinaan sieltä ohjeistettiin heittämään mummovainaan kirjat ilman kansia paperinkeräykseen. Siis jos tarjonta on oikeasti tasoa Tiedon Portaat. 

Vierailija
30/90 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finlandia-kirja on kätevin, osaavat seuloa sieltä osan jopa myyntiin.

Hyvin krantusti ottavat nykyään. Tarjosin sinne paria sataa kirjaa muutama vuosi sitten, ihan historia- ja sota-aiheisia tietokirjoja yms. Mukana myös yksi, josta pyytävät vieläkin 150€. Piti lähettää kuvat. Lupasivat koko satsista 20€, olisivat tosin lähettäneet pakkausmateriaalit ja hakeneet. Ymmärrän alan vaikeudet, mutta lisäsivät vielä, että mukana pitää olla ehdottomasti myös se kalliimpi kirja. Jos tuossa vaiheessa jo epäillään, niin annoin. Vein kirjoja erilaisiin kierrätyshyllyihin (kaupungissamme oli tuolloin sellaisia ainakin kolme, pari kirjastoissa ja yksi kauppakeskuksessa) ja loput Konttiin suljetussa laatikossa. Kierrätyshyllyihin vein kerralla parikinkymmentä kirjaa, kun kukaan ei huomannut. 

Sitä kalliimpaa kirjaa tarjosin poikani opiskelukaupungin antikvariaatteihin sähköpostilla. Niitä oli tuolloin kolme. Yksi ei vastannut ollenkaan. Yksi ilmoitti, että netissä kirja on ylihinnoiteltu, kun kerroin viestissäsi, että olen seurannut nettihinnoittelua, mutta ei tarjonnut mitään. Yksi sanoi, että hän tekee tarkoituksella huonon tarjouksen, 20€. Vein kirjan sinne. Minulla ei ollut kirjaan mitään tunnesiteitä, olin saanut sen tavallaan kaupan päälle toisen kirjan hankkimisen yhteydessä. 

Sen sijaan, että valtakunnallinen nettiyritys olisi saanut ainakin kymmeniä artikkeleita listoilleen, varmaan parista sadasta kirjasta olisi ainakin muutama kymmenen voinut mennä kaupaksi, saivat,ihmiset kirjoja ilmaiseksi ja se yksi divarinpitäjä toivottavasti ainakin omansa pois.

Vierailija
31/90 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Repäise kannet pois, lehdet saa laittaa paperinkeräykseen.

Kannattaa katsoa oman jäteyhtiön sivuilta kierrätysohjeet, täällä Pirkanmaalla kirja on sekajäte. Kirjan sivut ovat huonoa massaa paperi keräyksessä tjsp.

Vierailija
32/90 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne käytännössä on jätettä. Voit kutsua jonkun paikallisen divarinpitäjän katsomaan onko siellä jotain, mistä on valmis maksamaan ja loput kaatopaikalle.  

Vierailija
33/90 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse myin divariin ja kirppikselle. Suurin osa meni kaatopaikalle. Divareille ei oikein kelpaa kuin lasten ja nuorten kirjat, tietokirjat ja jotkut harrastuksiin liittyvät. Kirppareilla menee kevyt hömppä, kun hinnaksi laittaa 0,1-0,5 e/kpl. 

Mulle eräs antikvariaatin pitäjä sanoi että eivät ota enää tietokirjoja ollenkaan koska ne eivät liiku.

Tieto vanhenee ja netistä etsitään tieto nykyään, ei tietokirjoista.

Tässä varmaan tarkoitettiin tietokirjoilla sota- ja historia-aiheisia, psykologiaa, teologiaa yms. kirjoja, ei tietokirjasarjoja.

Vierailija
34/90 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrätyskeskus,  kontti, uff, fida jne.

Väärää tietoa, eivät huoli kirjoja.

Meillä ainakin Kontti ottaa myös kirjoja vastaan tai sitten netissä oli vanhentunutta tietoa.

35/90 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heitin 2 vuotta sitten ihan vaan sekajätteeseen. Ja olin kans ollut siinä uskossa, että kannet pois ja sivut paperijätteeseen, mutta olikin tullut uusi ohjeistus, että sekajätteeseen. Satoja kirjoja, joten en tietenkään voinut kipata kaikkia kerralla taloyhtiön sekajäteroskikseen vaan nostin ne asuntoni pihalle ja siitä sitten pari kassilista kerrallaan, kun oli roskikset käyty tyhjentämässä. 

Vierailija
36/90 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoilla ei ole enää nykypäivänä oikein mitään arvoa. Ihmiset eivät halua niitä nurkkiinsa ja kierrätyskeskukset myyvät eurolla, kun kirjoja tulee ovista ja ikkunoista. Läheisessä kirjojen kierrätyspisteellä pyörii samat kirjat viikosta toiseen, sitten joku ääliö vielä kantaa sinne jotain vanhaa ammattikirjallisuutta tms. roskaa. Ei niille windows95 opuksille ja 80-luvun keittokirjoille ole kysyntää, helpoin kun nakkaa suoraan roskiin.

Vierailija
37/90 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin tuota zoo  (Eläinkirja) ja kaunis mailma, siinä etenkin tieto vanhentunutta ,  nehän voisi sopia  leikeltäväksi.  Niistähän saisi kuvia, eihän eläimet tai rakennukset ole niin paljon ajan myötä muuttuneet.

Joo, ehkä jokin päiväkoti tai peruskoulu voisi ottaa leikeltäväksi. Kyllähän ne edelleen askartelee ja koulussa tehdään esimerkiksi eläinaiheisia tai maantietoon liittyviä postereita. 

Vierailija
38/90 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoilla ei ole enää nykypäivänä oikein mitään arvoa. Ihmiset eivät halua niitä nurkkiinsa ja kierrätyskeskukset myyvät eurolla, kun kirjoja tulee ovista ja ikkunoista. Läheisessä kirjojen kierrätyspisteellä pyörii samat kirjat viikosta toiseen, sitten joku ääliö vielä kantaa sinne jotain vanhaa ammattikirjallisuutta tms. roskaa. Ei niille windows95 opuksille ja 80-luvun keittokirjoille ole kysyntää, helpoin kun nakkaa suoraan roskiin.

Itse asiassa vanhat keittokirjat voi jopa mennä. Niissä on nostalgiaa ja saatetaan etsiä esimerkiksi oman äidin aikanaan käyttämää keittokirjaa. 

Vierailija
39/90 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finlandia-kirja on kätevin, osaavat seuloa sieltä osan jopa myyntiin.

tänne mekin ollaan vanhat kirjat viety. Sieltä saa sitten lahjakortteja niistä kirjoista, jotka ovat saaneet myytyä. 

Vierailija
40/90 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tee mitään 30-40 v vanhoilla kirjoilla. Muutama klassikkoromaani vielä löytää lukijan, mutta suurin osa ei. 

Sydän raskaana revin kannet ja sivut heitin keräyspaperin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi